چالش آب در بهشت نفتی ایران

آرمان ملی: زمان طولانی است که مردم دهستان «غیزانیه» واقع در 50 کیلیومتری اهواز که به بهشت نفتی ایران شهرت دارد، از آب شرب بی‌بهره هستند و مطالبه مردم این منطقه با 83 روستا و جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر باعث شده که نام غیزانیه بیش از هر زمان دیگری به گوش برسد. ظاهرا فرسودگی خطوط آبرسانی سبب تاخیر در پمپاژ آب روستاها شده و هر چهار روز یکبار برای چهار ساعت آب وصل می‌شود. همچنین آب مورد نیاز این روستاها که تعداد آنها  به ۴۰ روستا می‌رسد، باید توسط تانکرهای سیار تامین شود این در حالی است که فقط چهار تانکر در اختیار تاسیسات آبرسانی بخش نزهه قراردارد که تمامی آنها توسط شرکت‌ها و ادارات تامین شده و اداره آبفا استان و آبفار هیچ تانکری در اختیار بخش غیزانیه قرار نداده‌ است. گفته می‌شود در سال ۱۳۹۵ و اندک زمانی پس‌ از انتصاب غلامرضا شریعتی به‌عنوان استاندار خوزستان، وی در بازدید از روستاهای این بخش وعده داده و مصوب کرده بود ظرف سه ماه مشکل آب شرب این روستاها حل می‌شود ولی این وعده محقق نشد او گفته بود: «این کار با هزینه بیش از ۷۰ میلیارد تومان صورت گرفته و مردم منطقه ظرف ۴۵ روز آینده برای همیشه از مشکل بی‌آبی خلاص می‌شوند». پس‌ازآن و در خردادماه سال ۹۸ پس از اعتراض مردم این منطقه و بستن جاده اهواز به ماهشهر، رسول ساکی بخشدار غیزانیه در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تکمیل طرح آب‌رسانی در طول چهار ماه بعد خبر داده بود.
 دو مجروح در اعتراض مردمی
چند روز پیش و در روز سوم خرداد و بعد از اختلال مستمر در آب‌رسانی به روستاهای بخش غیزانیه، جمعی از اهالی این منطقه در اعتراض به شرایط پیش‌آمده و مشقاتی که هم‌زمان با ماه رمضان برای آنان پیش‌آمده بود اقدام به تجمع و بستن یکی از راه‌های عبوری کردند. محسن دالوندفر فرمانده انتظامی شهرستان اهواز در این رابطه گفته است: بی‌توجهی مسئولان به مردم بخش غیزانیه درخصوص تأمین آب شرب، موجب تجمع غیرقانونی اهالی این بخش شد. اعتراض مردم به تأمین نشدن آب شربشان یک مطالبه قانونی است، اماباید در مجرای قانونی انجام شود. وی اضافه کرد: تعدادی از مردم بخش غیزانیه صبح روز شنبه (3 خرداد) در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به تأمین نشدن آب شربشان اقدام به بستن جاده اهواز-رامهرمز-امیدیه کردند که برای مدتی موجب  اخلال در تردد مسیر ترانزیتی گردید و پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد. دو نفر از تجمع‌کنندگان به‌صورت سطحی مجروح و بازداشت شدند و اکنون هیچ مشکلی ندارند.
 دستور رئیس‌جمهور


در همین راستا روز گذشته، رئیس‌جمهور در گفت‌وگوهای جداگانه با وزیر نیرو و استاندار خوزستان بر رسیدگی فوری و حل مشکل آب آشامیدنی در برخی مناطق اهواز تاکید کرد. حسن روحانی با اشاره به برخی مشکلاتی که اخیرا برای مردم در تامین آب آشامیدنی در بعضی از مناطق اهواز به‌وجود آمده، دستور داد تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای رفع این معضل توسط بخش‌های ذیربط انجام شود. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: باید استاندار، مسئولان استانی و تمام دستگاه‌های مرتبط برای جلوگیری از به‌وجود آمدن مشکل و سختی برای مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی در فصل تابستان برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را داشته باشند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی برای مردم نباشیم.
 نه تشویق، نه همکاری
 در حالی که اکثر مسئولان و رسانه‌ها، کم‌کاری استانداری خوزستان را دلیل این اتفاق می‌دانند، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است این وضعیت از «افکار آمریکایی» در اداره امور اقتصادی کشور سرچشمه می‌گیرد که این توئیت رضایی بازتاب گسترده‌ای داشته است. او همچنین در این توئیت نوشته است که بیش از 500 هزار بشکه تولید نفت روزانه منطقه شهیدپرور غیزانیه است ولی اهالی آن منطقه آب شرب ندارند. با این حال جعفر مجدمی، عضو شورای بخش غیزانیه به مهر می‌گوید: «مسدود کردن جاده را نه تشویق و نه همکاری می‌کنیم و اعتقاد به اعتراض مسالمت‌آمیز داریم. بااینکه ازنظر وجدانی به مردم حق می‌دهم. از جهتی ماه رمضان و عید است و از طرفی شیوع شدید ویروس کرونا مردم را سردرگم کرده است. نمی‌شود به مردم بگوییم در خانه بنشینید ولی آب نداشته باشید. واقعاً این شرایط سخت است. بخش غیزانیه با جمعیت ۳۰ هزارنفری اصلاً آب ندارد. سال ۸۲-۸۳ طرح آب‌رسانی را به اینجا رساندند و آن‌قدر کیفیت لوله‌ها پایین بود که شش ماه پس از افتتاح، شروع به شکستگی کردند.»
توضیح سازمان آب و فاضلاب خوزستان
شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص مشکل آب شرب بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز توضیحاتی ارائه داد. در متن این اطلاعیه آمده است: «دهستان غیزانیه به دلیل جغرافیای آن سال‌هاست با مشکل کمبود آب شرب در همه بخش‌های شرب، دامداری و کشاورزی مواجه است و اگرچه پروژه آب‌رسانی موسوم به ۹۱ روستای مسیر اهواز، ماهشهر و رامهرمز در سال ۸۶ به بهره‌برداری رسید اما پروژه مذکور کفاف آب موردنیاز منطقه را نمی‌دهد. بااین‌حال از سال ۹۸ اجرای این پروژه پس از وقفه طولانی مجدد آغاز شد و هم‌اکنون در مراحل پایانی احداث فاز اول قرار دارد و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و مشکل اساسی تأمین آب شرب منطقه را رفع خواهد کرد. در حال حاضر راهکار فوری و کوتاه‌مدت برای تأمین آب شرب اهالی منطقه آب‌رسانی به‌وسیله تانکرهای سیار است و این موضوع تا حد زیادی تنش‌های منطقه را کاهش خواهد داد. لازم به ذکر است طی یک هفته اخیر و به‌تازگی شرکت آب و فاضلاب روستایی با شرکت آبفا استان یکپارچه‌شده لذا با توجه به مأموریت جدید توسعه خدمات‌رسانی آبفا استان به روستاها این شرکت تمام تلاش خود را برای تأمین آب بخش غیزانیه با اولویت شرب و رفع نواقص موجود به‌کار خواهد بست.»