دوئل قالیباف با حاج بابایی برای صندلی ریاست


گروه سیاسی کورش شرفشاهی: مجلس دهم با تمام فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اکنون منتخبان دوره یازدهم بر صندلی های سبز بهارستان تکیه می زنند. این دوره مجلس به همت شورای نگهبان، مجلسی یک دست و اصولگرا شده و نمایندگان دوره یازدهم به محض آنکه متوجه شدند توانسته اند به بهارستان راه یابند، با انواع ادبیات تلخ و شیرین، مدیریت و عملکرد مجلس دهم را به باد انتقاد گرفتند. این ادبیات به اندازه ای تند و همراه با تهمت و افترا بود که انتظار مردم را از مجلس به شدت بالا برده است. از سوی دیگر در اولین جلسه می بایست رییس مجلس نیز برگزیده شود. در جبهه پایداری حسینی و نیکزاد به نفع حاج بابایی کنار کشیدند و اکنون نماینده پایداری می بایست به دوئل با قالیباف برای به دست آوردن کرسی ریاست خانه ملت بپردازد. قالیباف مرد اجراست. فردی که سابقه فرماندهی سپاه در دوره نوجوانی، فرماندهی ناجا، شهردار تهران و بسیاری موارد دیگر را در کارنامه خود دارد، می بایست با حاج بابایی رقابت کند که ۵ دوره نمایندگی مجلس، وزیر آموزش و پرورش، عضو هیات رییسه مجلس و دیگر امور قانونگذاری را در کارنامه خود دارد. اکنون قالیباف با تجربه مدیریت موفق که با ادبیات لابی گری بخوبی آشنایی دارد با حاج بابایی برای بدست آوردن کرسی ریاست دوئل می کند که با قانونگذاری و امور اجرایی بخوبی آشنایی دارد.

مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم

به هر حال مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم ساعت ۸ صبح چهارشنبه ۷خرداد ماه ۹۹ با حضور رؤسای قوا برگزار میشود.بر اساس ماده ۲ آیین نامه داخلی مجلس اولین جلسه مجلس با حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان رسمیت مییابد؛ در دوره یازدهم جلسه افتتاحیه با حضور ۲۷۷ منتخب برگزار می شود، دو منتخب تهران و آستانه اشرفیه فوت کردند و تکلیف ۱۱ منتخب هم در دور دوم انتخابات تعیین خواهد شد. پس از تلاوت آیاتی از قران، پیام مقام معظم رهبری توسط محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری خوانده می شود.در ادامه منتخبان حاضر در مجلس براساس اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند نمایندگی برای انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا یاد میکنند. سپس غلامرضا نوری قزلجه معاون اجرایی مجلس در گزارشی هیات رییسه سنی مجلس یازدهم را معرفی میکند. رییس هیات رییسه سنی از جایگاه ریاست به ایراد سخن می پردازد و وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس یازدهم ارائه می کند و رییس جمهور نیز سخنرانی می کند. در ادامه منتخبان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان در مرقد مطهر و بهشت زهرا حضور خواهند یافت که این دوره به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی منتخبان به مرقد امام (ره)نمی روند.طبق ماده ۲۵ آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، پس از سخنرانیها و طبق ادوار گذشته، نمایندگان به حکم قرعهکشی و بطور مساوی به ۱۵ شعبه بررسی اعتبارنامهها تقسیم میشوند و افراد باقی مانده بهترتیب از شعبه اول به بعد، یکیک به شعب افزوده میشوند. همچنین وظیفه شعب رسیدگی به اعتبارنامهها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، کمیسیون تدوین آییننامه داخلی مجلس و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیونهای تخصصی مجلس است.

انتخابات هیات رییسه

طبق ماده ۱۲ آیین نامه هیأت رئیسه سنی در اولین جلسه پس از افتتاح مجلس اقدام به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه می کند. اعضای هیأت رئیسه برای مدت یکسال انتخاب میشوند. انتخابات بعدی در سالروز انتخابات هیأت رئیسه می باشد و درصورتیکه با تعطیلات مصادف گردد در جلسه قبل از آن انجام می شود.

انصراف از دریافت ٥٠٠ میلیون تومان

اولین گام در اثبات متفاوت بودن، انصراف تعدادی از منتخبان مجلس یازدهم از دریافت حق مسکن بود. این دسته از منتخبان اعتقاد دارند بهتر است این مبلغ که کم هم نیست، در جایی که به تولید و رونق اشتغال جوانان اختصاص پیدا میکند، هزینه شود.ارائه تسهیلات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جلمه حق مسکن در دورههای مختلف پارلمان به وکلای ملت ارائه شده است. هر نماینده میتواند طبق آنچه که ردیفهای نمایندگی مجلس عنوان میکند، برای مواردی همچون هزینه خودرو، اجاره مسکن، تامین خودرو در حوزه انتخابیه، دفتر نمایندگی در حوزه انتخابیه، پروازهای داخلی یا خارجی انجام ماموریت، یک محافظ یا مسئول دفتر، راننده و پاداش نمایندگی که سه ماهه پرداخت میشود، تسهیلات دریافت کند. هر نماینده میتواند هرماه مبلغ ۱۱میلیون تومان برای هزینه اجاره مسکن (قابل افزایش سالانه) دریافت کند یا ۴۸ ماه آن را یکجا بصورت ودیعه "بلاعوض" (ثابت و بدون افزایش) دریافت نماید. البته مبلغ نهایی برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات رییسه مجلس یازدهم برسد.»

جلوگیری از ریخت و پاش

در این رابطه منتخب تهران در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه نمایندگانی که در تهران ساکن هستند هیچ دلیلی برای اینکه از حق مسکنی که مجلس در دورههای قبل برای همه نمایندگان در نظر گرفته، ندارند گفت: زهراسادات لاجوردی تاکید کرد: تا جایی که امکان دارد باید از ریخت و پاشها جلوگیری کنیم و این هم یکی از کارهایی است که در این راه میشود انجام داد. وی گفت: باید جلوی بسیاری از ریخت و پاشهایی که در دولت و مجلس و نهادهای دیگر انجام میشود، گرفته شود و نمایندگانی که آمدند به مردم خدمت کنند باید از خودشان شروع کنند و از اینگونه مزایایی که برایشان در نظر گرفته شده است تا جایی که امکان دارد استفاده نکنند.وی گفت: وضعیت مسکن نمایندگان تهران که در این شهر سکوت دارند با وضعیت نمایندگانی که از سایر شهرهای کشور به مجلس میآیند، متفاوت است. لذا من هم از دریافت تسهیلات مسکن مجلس خودداری کردم.

مطالبات دانشجویان از مجلس یازدهم

از سوی دیگر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (عضو دفتر تحکیم وحدت) طی نامهای با اشاره به عدم موفقیت مجلس دهم در تحقق مردم سالاری دینی به منتخبین دور یازدهم مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: شما نمایندگان مدعی انقلابی گری باید در این زمینه با هوشمندی کامل عمل کنید که در صورت عملکرد ناکارآمد در کمک به جامعه و تحقق مردمسالاری دینی این شما هستید که از پرچم انقلابیگری فاصله گرفته و تفاوتی با مجالسی چون مجلس دهم نخواهید داشت. دانشجویان تاکید کردند: طبیعتا برخورد ملت و به ویژه قشر مطالبهگر دانشجو هم با شما چون آنان خواهد بود و حتی شاید سختتر.

مجلس کارآمد نیازمند تحول از درون

در همین رابطه منتخب تهران در مجلس با بیان اینکه شرایط کشور ما شرایطی است که باید تحول صورت گیرد، گفت: داشتن مجلس قوی، کارآمد و انقلابی نیازمند این است که در وهله نخست در درون خود مجلس این تحول به دست یکایک ما صورت بگیرد این کار یک فرد، گروه نیست بلکه به تک تک هم نیازمندی وجود دارد. محمدباقر قالیباف در نشست هم افزایی برای مجلس قوی، کارآمد و انقلابی با تاکید بر اینکه ضرورت تحول، تحلیل دقیق روندی نسبت به مشکلات است، تصریح کرد: مردم به انقلاب فرهنگ قرآنی امام(ره)، رهبر انقلابی معتقد هستند.قالیباف افزود: اینکه چرا در تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی بیش از ۵ میلیون نفر در تهران به خیابان میآیند و در انتخابات ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آمدند به دلیل ناکارآمدی سازمان هایی که باید وظیفه شان را درست انجام دهند که نمی دهند است.وی با تاکید بر اینکه برای این تحول نیازمند منابع اصلی و سند بالا دستی هستیم تصریح کرد: ما دو سند بالادستی، قانون اساسی و سیاست گذاری کلان در حوزه قانون گذاری مقام معظم رهبری به رییس قوه مقننه ابلاغ و مسئولیت آن را به مجلس واگذار کردند.قالیباف با تاکید بر اینکه باید ۴ رویکرد را دنبال که رویکرد نخست مردم سازی است، اظهار کرد: هر کاری که می خواهیم در کشور انجام دهیم باید مشارکت معنی دار و موثر مردم را در همه فرآیندها ببینیم.