تجربه ناموفق کنسرت آنلاین همایون شجریان چه تاثیری بر استقبال از این روند خواهد داشت؟

عواقب سوداگری با لذت کنسرت آنلاین
فاطمه امین‌الرعایا
از زمانی که ویروس کرونا مردم سراسر جهان را مجبور به خانه‌نشینی و قرنطینگی کرد، بسیاری از اهالی موسیقی تلاش کردند تا با برگزاری کنسرت آنلاین، گذر از این روزهای سخت را ساده‌تر کنند. از بوچلی در سطح جهانی گرفته تا نوازندگان و خوانندگان مطرح در ایران. تمامی این کنسرت‌ها هم رایگان برگزار ‌شدند. هفته گذشته خبر برگزاری کنسرت آنلاین همایون شجریان منتشر شد، اما این کنسرت آنلاین با بلیت‌فروشی همراه بود. این کنسرت شامگاه 4 خرداد برگزار شد اما با نارضایتی بسیاری از مخاطبان همراه بود، چرا که زیرساخت‫‌های مورد نیاز برای این حجم از بازدیدکننده فراهم نبود و بسیاری با وجود تهیه بلیت نتوانستند این کنسرت را تماشا کنند. حال با مقایسه این کنسرت با دیگر کنسرت‌های آنلاین برگزار شده در سراسر دنیا و ایران این پرسش را به وجود می‌آورد که چرا با وجود اطلاع از زیرساخت‌های موجود بلیت‌فروشی بیشتر از ظرفیت تحمل زیرساخت صورت گرفته است و آیا اصلا در چنین روزهایی که همه دست به دست هم می‌دهند تا روزهای سخت را آسان کنند، فروش بلیت برای کنسرت صحیح بود؟
تقریبا از اوایل اسفندماه کلیه فعالیت‌های هنری تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمدند. هنوز هم زمان برگزاری دوباره این فعالیت‌ها مشخص نیست. کنسرت‌ها هم یکی از همین فعالیت‌ها بودند. اما اهالی موسیقی بیکار ننشستند و در یک اقدام کاملا غیردولتی، آنها که همیشه مردم را کنار خود می‌دیدند، اکنون که مردم برای جلوگیری از انتشار بیشتر کرونا ناگزیرند در خانه بمانند، تصمیم گرفتند این روزها را برای‌شان دلپذیر کنند.


در این مسیر کنسرت‌های آنلاین در کشور با حمایت مالی شهرداری و سازمان‌ها و نهادها به صورت آنلاین برگزار شد و بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ و کلاسیک در این مسیر همراه شدند تا موسیقی همچنان روندی زنده و ادامه‌دار باشد.
در این میان یک شرکت دانش‌‌بنیان نیز پیشنهاد داده تا زیرساخت‌های مورد نظر را تامین کند. فریبرز سفردوست مدیر موسسه دانش بنیان «شکوه موسیقی ایرانیان» در گفت‌وگویی ضمن اعلام آمادگی موسسه تحت نظرش برای برگزاری کنسرت‌های مختلف در فضای مجازی بیان کرد: موسسه «شکوه موسیقی ایرانیان» به عنوان یک موسسه خلاق دانش بنیان با توجه به مشکلات امروز مردم برای مقابله و پیشگیری با شیوع ویروس «کرونا» و تاکیدات نهادهای بهداشتی مبنی ‌بر ماندن مردم در خانه، فراخوانی را برای دعوت از هنرمندان موسیقی طراحی و منتشر کرده است.
ای کاش همایون شجریان در تصمیم‌گیری‫هایش تعمق بیشتری کند
کنسرت‌های آنلاین همچنان برگزار می‌شوند. هفته گذشته خبر برگزاری کنسرت آنلاین همایون شجریان، خواننده مطرح کشور منتشر شد اما با این تفاوت که علاقه‌مندان برای دیدن کنسرت او در‫صورت عدم استفاده از اینترنت ایرانسل باید بلیتی به قیمت 10 هزار تومان تهیه می‌کردند. کنسرت این خواننده شامگاه 4 خرداد برگزار شد. اما این بار این کنسرت با نارضایتی و ناخرسندی بسیاری از بینندگان و شنوندگان روبه‫رو شد. قرار بر این بود که این کنسرت در بستر برنامه لنز با سرمایه‌گذاری مالی اپراتور تلفن همراه ایرانسل و مشارکت بنیاد رودکی برگزار شود اما این برنامه زیرساخت‌های لازم برای این میزان مخاطب را نداشت و بسیاری از کاربران این اپلیکیشن با وجود خرید بلیت نتوانستند این کنسرت را تماشا کنند. ایرانسل اعلام کرد که بالغ بر 710 هزار نفر در لحظات ابتدایی به تماشای این اجرا نشسته‌اند و این حجم از مخاطب آنها را غافلگیر کرده و مشکلات و اختلالاتی را رقم زده است. این اختلالات به اندازه‌ای بود که پس از اجرای کنسرت، شرکت حامی برنامه اعلام کرد: «علاقه‌مندانی که به دلیل استقبال گسترده موفق به مشاهده این کنسرت نشدند، می‌توانند طی دو نوبت در روزهای آینده، پخش مجدد آن را از طریق تلویزیون تعاملی لنز مشاهده کنند.»
صرف نظر از مشکلات زیرساختی پرسشی مهم در این میان است. در شرایطی که بسیاری از اهالی موسیقی در دنیا از بوچلی گرفته تا یانی در دنیا و کیهان کلهر، سالار عقیلی، کیوان ساکت و... در ایران در بستر اینترنت و به صورت رایگان برای مردم اجرا کردند، چرا کنسرت شجریان که می‌گویند بزرگ‫ترین کنسرت آنلاین کشور بوده، بلیت‌فروشی کرده است؟ کیوان ساکت، نوازنده تار و سه تار که خود نیز در ایام کرونا کنسرت آنلاین موفق و پرمخاطبی را برگزار کرده است که چندین بار به دلیل استقبال مردم بازپخش شد، در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره تجربه خود می‌گوید: تجربه ما‫ به اندازه‌ای موفق بود که به دلیل درخواست مکرر و استقبال مردم دوبار بازپخش شد. البته ما (گروه وزیری) برای هر‫چه بهتر شدن اجرا خیلی تمرین کردیم و هنرمندان گروه واقعا با تمام وجود تلاش کردند و من صمیمانه از همه آنها سپاسگزارم.
او که از موافقان برگزاری کنسرت‌های آنلاین است، می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های کنسرت آنلاین این است علاقه‫مندان به موسیقی که مایلند کنسرت را ببینند اما به دلایلی از جمله دوری راه و مشکلات دیگر امکان حضور در آن را ندارند، می‌توانند در هر جای دنیا کنسرت مورد علاقه خود را نگاه کنند و از آن لذت ببرند.
ساکت درمورد بلیت‌‌فروشی برای کنسرت‌های آنلاین آنهم در روزهای کرونایی می‌گوید: زیباتر بود اگر برای بار نخست کنسرت آقای همایون شجریان رایگان باشد. همانگونه که کنسرت ما و کلهر و بوچلی هم اینگونه بود. من بخش‌های کوتاهی از این کنسرت را دیدم، شوربختانه صدا کیفیت مطلوبی نداشت و به نظرم شاید تمرینات کافی نبود. تصویر هم می‫توانست خیلی بهتر باشد. شاید همین است که با بازتاب خیلی موفقی روبه‫رو نشده است. آقای همایون شجریان هنرمندی توانا، ورزیده و محبوب است. ای کاش در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌هایش کمی بیشتر تعمق کند یا مشاوران آگاه و دلسوخته داشته باشد.
آغاز شکست یک پروژه؟
از آنجا که تجربه کنسرت همایون شجریان، تجربه چندان موفقی نبود و نارضایتی‫‫های زیادی هم در میان کاربران برانگیخت، آیا ممکن است این اتفاق، باعث عدم استقبال مردم از ادامه جریان کنسرت‌های آنلاین شود؟ ساکت می‌گوید: همانطور که گفتم جای این بود که هنرمندی چون همایون شجریان که نیاز مالی هم ندارد، این کنسرت را به صورت هدیه‌ای به مردم دردکشیده و همین‌طور علاقه‌مندان‌شان اجرا کند. البته نمی‌توان گناه را هم به گردن او انداخت. از کافی نبودن تمرین اگر بگذریم گناه کیفیت نامطلوب صدا و تصویر به عهده تهیه‌کننده است. با توجه به تبلیغ و پروپاگاندای صورت گرفته، کنسرت اجرا شده‫ آن چیزی نبود که انتظار می‌رفت.
او ادامه می‌دهد: این اتفاق قطعا در بی‫اعتماد کردن مردم از کنسرت‫های دیگر بی‌تاثیر نیست.
کنسرت همایون شجریان شاید تلخ‌ترین تجربه کنسرت آنلاین در کشور باشد که با شکست روبه‌رو شد و با تمام تلاش‌ها و وعده‌های حامی مالی برای جبران آن، به نظر می‌رسد این تجربه تلخ از ذهن‌ها پاک نشود و ادامه راه را برای دیگر هنرمندان کمی مشکل کند. حال باید دید آیا کنسرت‌های آنلاین دیگری که در راهند بار دیگر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند یا تجربه ناموفق آغاز شکست پروژه کنسرت‌های آنلاین خواهد بود؟
سایر اخبار این روزنامه
تجربه ناموفق کنسرت آنلاین همایون شجریان چه تاثیری بر استقبال از این روند خواهد داشت؟ ژوبین صفاری سیاست‌ورزی با غیزانیه در دایره شعار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند چالش‌های اعتدال در بهارستان اصولگرایی «ابتکار» امکان تحقق تورم 22 درصدی در سال 99 را بررسی کرد چارچوب سست هدفگذاری نرخ تورم «ابتکار» ادعاهای مطرح شده درمورد خروج نیروهای ایرانی از سوریه را بررسی می‌کند تغییر تاکتیک تهران جایگزین عقب‌نشینی از راهبردها در سوریه سناریوهای تعطیلی یا برگزاری لیگ برتر فوتبال بررسی شد لیگ ایران؛ مرگ و زندگی و پوکر روی میز! علت جذابیت معاملات گواهی سکه در بازار بورس بانک‌ها چه نقشی در افزایش قیمت سکه دارند؟ «ابتکار» از خلاهای قانونی تامین امنیت زنان و دختران در ایران گزارش می‌دهد خانه ناامن پدری حسن روحانی در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری سوئیس: علی لاریجانی در دیدار معاونان پارلمانی دستگاه‌های اجرایی: حل مشکلات کشور مهم‌ترین اقدام انقلابی علیه ستم آمریکایی‌هاست از سوی روحانی قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» ابلاغ شد