تکاپوی میرسلیم برای ریاست مجلس است؟ از مصاحبه با بی‌بی‌سی تا ادعای رشوه 65 میلیاردی به یک رئیس کمیسیون در مجلس

گروه سیاسی- اظهارات سیدمصطفی میرسلیم، منتخب تهران در مجلس شورای اسلامی که از دیروز رسما کار خود را در مجلس شورای اسلامی آغاز کرد و کاندیدای ریاست بهارستان نیز شده است، درباره رشوه گرفتن رئیس یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم و همچنین مصاحبه‌اش با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی حاشیه‌ساز شد.
میرسلیم‫ دیروز در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد، با بیان اینکه «احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف سیاسی دور هم جمع و برای رسیدن به قدرت سیاسی هزینه می‌کنند از این رو باید مشخص شود این هزینه‌ها از چه محلی تامین می‌شود»، گفت: متاسفانه روش‌های ناپسندی در جمهوری اسلامی رایج شده که از این طریق آرای نمایندگان در مجلس خریداری می‌شود. نماینده منتخب تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: شوربختانه این خرید رای هم در پای صندوق رای و هم در مجلس اتفاق می‌افتد. میرسلیم اضافه کرد: کار خرید آرای نمایندگان خیلی صریح در مجلس انجام می‌گیرد و برخی نمایندگان رای خود را حراج می‌کنند. وی ادامه داد: برخی اشخاص نظر نمایندگان را با جذابیت‫های مالی جلب تا آرای آنها را به سمت خود متمایل کنند. اما آن بخش از صحبت‌های میرسلیم که بیشتر مورد توجه قرار گرفت این بود: «برخی از دولتمردان بوده‌اند برای جلب آرای نمایندگان و همچنین پس گرفتن سوال، طرح تحقیق و تفحص و استیضاح جذابیت‌های مالی از خود نشان می‌دادند تا آرای نمایندگان را بخرند و این کار را می‌کردند. برای پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص 65 میلیارد تومان فقط به یک رئیس کمیسیون در مجلس پرداخت شده است».
این اظهارات واکنش‌های گوناگونی میان سیاسیون برانگیخت. در بیشتر این واکنش‌ها از میرسلیم خواسته شده است که نام این نماینده را افشا کند. همچنین در فضای مجازی، برخی با این ادعای میرسلیم، از «بگم، بگم»های محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته یاد کردند. برخی از این ادعا به عنوان حمله پنهانی به محمدباقر قالیباف در راستای رقابت بر سر ریاست مجلس یاد کردند و تحقیق و تفحص مورد اشاره میرسلیم را درباره شهرداری تهران در دوره مدیریت قالیباف دانستند.
احمد مازنی، نماینده مجلس دهم در توئیتر خود با هشتگ شفافیت نوشت: «‫آقای میرسلیم به رئیس کمیسیونی اشاره کردند که برای توقف طرح تحقیق و تفحص مبلغ ۶۵ میلیارد تومان دریافت کرده است. آقای میرسلیم لطفا نام رئیس کمیسیون، موضوع تحقیق و تفحص و پرداخت کننده را اعلام کنید». پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم نیز در حساب توئیتری خود با هشتگ «مبارزه با فساد مطالبه عمومی» نوشت: «‌آقای میرسلیم؛ این بگم‌بگم‌ها را در جهت شفافیت به کار ببرید و نام رئیس کمیسیون خاطی را اعلام نمایید. همچنین بفرمایید که این فرد‫ مانع از کدام تحقیق و تفحص شده است. این می‌تواند شروع خوبی برای تحقق مجلس انقلابی باشد».


مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در توئیتی با اشاره به سخنان میرسلیم نوشت که در یک قوه قضائیه مستقل، باید یا فورا رئیس کمیسیون مجلس و رشوه‌دهنده را محاکمه علنی کرد یا میرسلیم را به اتهام افترا زدن. عباس عبدی نیز در یادداشت کوتاهی در کانال تلگرام خود نوشت: «این اظهار نظر آقای میرسلیم را ثبت کنید. اگر دروغ گفته باید به عنوان تشویش اذهان عمومی محاکمه و مجازات شود. ولی به ظاهر فارغ از جزئیاتش حقیقت دارد. در این صورت باید معلوم شود که کدام طرح تحقیق و تفحص بوده؟ کدام نماینده گرفته؟ کدام فرد یا نماینده جدید آن را پرداخته؟ و این پول از حساب چه کسانی و یا از حساب کدام موسسه عمومی و چگونه پرداخت شده است؟ و چرا تا کنون رسیدگی نشده است؟ اگر پیگیری جدی شود دست خیلی‌ها زیر ساطور خواهد بود». از سوی دیگر، محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا هم در کانال تلگرامی خود نوشت: «پس از آنکه آقای میرسلیم از رشوه ۶۵میلیاردی یک مقام اجرایی به رئیس وقت کمیسیون […] با هدف معلق کردن تحقیق و تفحص خبر داد، مخالفان آقای قالیباف، او را هدف گرفته و اتهام وارده را متوجه وی دانسته‌اند. شایسته است آقای میرسلیم به منظور شفاف شدن موضوع و جلوگیری از اتهامات بیجا، اسناد ادعای خود و فرد مورد نظرش را مشخص کند. یقینا اگر چنین اتهامی درست باشد ریاست محترم قوه قضائیه بدون فوت وقت، دستور بررسی موضوع را خواهند داد و آقای قالیباف نیز‫ از حضور در مجلس به عنوان نماینده استعفا خواهد کرد. اجازه ندهیم مجلسی که عده‌ای اسمش را انقلابی گذاشته‌اند، با این همه شائبه و شایعه تشکیل شود».
البته این تنها حاشیه میرسلیم در 24 ساعت گذشته نبوده است. میرسلیم، سه‌شنبه شب مصاحبه‌ای را نیز با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی انجام داد؛ اقدامی که برای بسیاری از چهره‌های سیاسی و اجتماعی جرم‌انگاری شده است. میرسلیم البته در مصاحبه‌اش نکته خاصی بیان نکرد، اما گفت‌وگو با این رسانه که اتفاقا بیش از همه مورد حساسیت جناح متبوع وی است، در شرایطی که کاندیدای ریاست مجلسی اصولگراست، عجیب به نظر می‌رسید.
در کنار سایر نگاه‌های سیاسی که از تبعیض نگاه جناحی به مصاحبه با رسانه‌های خارجی می‌گفتند، فعالان سیاسی اصولگرا گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی را توجیه‌ناپذیر دانستند چرا که قبح مصاحبه با رسانه اپوزیسیون شکسته می‌شود.
علی مجتهدزاده وکیل دادگستری نزدیک به اصلاح‌طلبان در‫این‫باره نوشته است: «ظاهرا منع قانونی در‫خصوص مصاحبه با رسانه فارسی‫زبان وجود ندارد، اما ریشه برخورد‌های بسیاری مصاحبه بوده، حالا که آقای میرسلیم از نمایندگان سرشناس و گزینه ریاست مجلس انقلابی با بی‌بی‌سی مصاحبه کرده است اگر عمل مسئولان را هم ملاک بدانیم این عمل نباید برای کسی مشکل‌ساز شود». محمدرضا باقری، فعال اصولگرا هم در توئیتی نوشت: «امیدوارم فردا آقای میرسلیم از مصاحبه در خصوص مسایل داخلی، نه حتی دفاع از منافع ملی، با بی‌بی‌سی فارسی عذرخواهی کند. بسیاری از جوانان با شناخت به مراتب کمتر از آقای میرسلیم به خاطر دو تا مصاحبه اینطوری یا طرد شدند یا بازداشت. آقای میرسلیم هنوز هیچی نشده، رایی که بهت دادیم را خراب کردی». برخی از کاربران اصولگرا، به ویژه حامیان محمدباقر قالیباف و نیز کاندیداهای جبهه پایداری برای ریاست مجلس، این اقدام میرسلیم را جلب توجه برای کسب کرسی ریاست بهارستان تلقی کردند. مثلا محمد صالح مفتاح از فعالان رسانه‌ای نزدیک به قالیباف در این باره در توئیتر خود نوشت: «آقای میرسلیم عجیب است که برای کسب قدرت ریاست مجلس به شیوه‌های غیرمشروع از جمله رسانه‌های ضدانقلاب متوسل می‌شوید‫! نه از آن دوره وزارت ارشادتان و آن برخورد‌ها با مسائل فرهنگی و نه این مصاحبه با بی‌بی‌سی! اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا». برخی از کاربران اصولگرا هم می‌گویند میرسلیم فریب خورده که با بی‌بی‌سی مصاحبه کرده است و برخی دیگر این اقدام او را یک گاف تلقی کرده‌اند. این واکنش‌ها نهایتا منجر به توجیه و عذرخواهی میرسلیم هم شد. او دیروز در توئیتی نوشت: «این مصاحبه در شرایط مشغله زیاد کاری و بدون توجه به ماهیت تماس گیرنده انجام شده است. در هرحال از بی‌دقتی خود در اصل پاسخ دادن به بی‌بی‌سی که مواضع خصمانه آن برای ملت مشخص است، صرف نظر از محتوای آن، از محضر شریف مردم پوزش می‌طلبم».
سرنوشت ریاست و هیئت رئیسه مجلس یازدهم امروز مشخص می‌شود؛ اما باید دید پس از این حاشیه‌سازی‌ها، روند میرسلیم ادامه خواهد یافت یا اینکه رفتارش بعد از جلسه امروز مجلس، نشان‫دهنده صحت گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط این حاشیه‌ها با انتخاب هیئت رئیس مجلس خواهد بود. فارغ از این ماجرا نیز‫ لازم است که قوه قضائیه در هر دو مورد موضعی واضح و قاطع بگیرد، چرا که از یک سو اتهام رشوه ریاست تمام کمیسیون‌های دوره اخیر مجلس را تا روشن نشدن ماجرا در‫بر خواهد گرفت و در‫صورت صحت، جمعی را درگیر خواهد کرد. درباره مصاحبه با رسانه‌های خارجی از جمله بی‌بی‌سی هم با توجه به برخورد با سایر مصاحبه‌کنندگان، ایجاد احساس تبعیض میان این چهره سیاسی با دیگران، نتیجه مثبتی نخواهد داشت و لازم است موضع دستگاه قضایی درباره این موضوع روشن شود.
سایر اخبار این روزنامه
تکاپوی میرسلیم برای ریاست مجلس است؟ از مصاحبه با بی‌بی‌سی تا ادعای رشوه 65 میلیاردی به یک رئیس کمیسیون در مجلس علیرضا صدقی داس‌های تعصب برگلوی فرهنگ آیا طرح‌های جایگزین اکران فیلم در سالن‌ها می‌تواند اقتصاد سینما را نجات دهد؟ برخاستن ققنوس سینما از آتش کرونا زلزله 4 ریشتری دماوند و تهران را لرزاند اخطار دوباره مشا در حالی که شهرداری موافق محدودیت تردد خودروها در تهران است، وزارت بهداشت آن را لغو می‌کند «ابتکار» دلایل و آثار افزایش حجم نقدینگی در سال‌های اخیر را بررسی کرد بمب ساعتی نقدینگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسما شروع به کار کرد آغاز مجلس تک صدایی آیا همه‌گیری ویروس کووید- 19 قدرت پوتین در روسیه را به چالش می‌کشد؟ تزار در برابر کرونا عارف در آخرین جلسه مجمع تهران: سعی کردیم بدون هیاهو و سیاسیکاری مطالبات بهحق مردم را پیگیری کنیم میرلوحی: کار مشترک احزاب و دولت، آسایش در اقتصاد و آرامش در سیاست باشد کورش الماسی پارادوکس ‫«اعطای آزادی» دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) خبر داد‫