آیا طرح‌های جایگزین اکران فیلم در سالن‌ها می‌تواند اقتصاد سینما را نجات دهد؟ برخاستن ققنوس سینما از آتش کرونا

گروه فرهنگ و هنر – چند ماه است که اوضاع فروش فیلم‌های سینمایی کساد است. ویروس کرونا همه چیز را دگرگون کرده، از اقتصاد گرفته تا فرهنگ. دیگر امکان کنار یکدیگر قرار گرفتن چندان میسر نیست مگر با رعایت ضوابطی خاص. در این شرایط عملا سینما رفتن غیرممکن است و این اتفاق باعث شده تا هیچ فیلمی بر پرده نقره‌ای سالن‌های سینما دیده نشود. اما در این میان راهکارهایی برای کاهش اندکی از لطمات اقتصادی وارد شده بر صنعت سینما وجود داشت، راه‌هایی مثل سینما ماشین و اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی.
دیگر وارد ماه چهارم تعطیلی سینما به علت شیوع ویروس کرونا در کشور شده‌ایم، ویروسی که زندگی همه ما را متحول کرده و فعالیت‌های عادی و روزمره را برایمان تبدیل به آرزو کرده است. فیلم دیدن در سالن سینما هم یکی از همین کارها بوده است. گرچه فیلم دیدن در تاریکی سالن‌های سینما آن هم بر پرده نقره‌ای حس و حال دیگری دارد اما در تمام جهان راهکارهایی برای ایجاد حس مشابه اندیشیده شده است، راه‌هایی مثل سینمای آنلاین یا سینما – ماشین.
هفت شهر دیگر هم سینما ماشین را تجربه می‌کنند
پدیده سینما ماشین یا همان درایوین سینما، پدیده تازه‌ای در جهان نیست. در ایران هم پیش از انقلاب دو سینما ماشین فعالیت می‌کردند اما سال‌ها بود که دیگر خبری از دیدن فیلم در ماشین‌های شخصی و در فضای باز در کشور نبود. ویروس کرونا و شرایطی که مجبور به رعایتش شدیم، این امکان را فراهم کرد تا بار دیگر سینما ماشین در کشور تجربه شود که تجربه موفقی هم بود. در ابتدا تنها پارکینگ برج میلاد این امکان را فراهم کرده بود. این طرح که ستاد ملی مقابله با کرونا هم با آن موافقت کرد، از جمعه 12 اردیبهشت‌ماه به مدت یک هفته فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا را در پارکینگ شماره 3 برج میلاد تهران برگزار کرد.


این طرح با حضور حدود ۱۶۰ ماشین در هر سانس که محل قرارگیری آن‌ها رو به یک پرده نمایشی بزرگ، خط‌کشی و مشخص شده بود به اجرا درآمد. در هر اتومبیل فقط دو نفر مجوز نشستن داشتند و سرنشینان نباید از اتومبیل خود پیاده می‌شدند و فیلم روی پرده‌ای بزرگ به نمایش در می‌آمد. با این حال هر خودرویی هم اجازه ورود نداشت. مثل ماشین‌های غیرسواری و سنگین که ممکن است مانع دید شوند. پس از «خروج» دو فیلم دیگر هم در تنها سینما-ماشین کشور به نمایش درآمد. اما حالا خبرها حاکی از بازگشایی چند سینما-ماشین در شهرهای دیگر کشور است. منوچهر صفرخانی مدیر اجرایی «سینما-ماشین» ضمن اشاره به افتتاح این طرح در هفت شهر دیگر کشور در روزهای آتی گفت: از دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان دعوت می‌کنم با توجه به ادامه‌دار بودن ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، نهایت همکاری را با «سینما-ماشین» داشته باشند. با بازگشایی سینماها و استفاده ۴۰ درصدی از ظرفیت سالن‌ها، آمار فروش فیلم‌ها قطعا صدمه بزرگی خواهد خورد. ضمن اینکه با از دست دادن زمان اکران، تعداد زیادی از فیلم‌ها در سال جاری به اکران نمی‌رسند و تنها توسعه تعداد سالن‌ها و افزایش «سینما-ماشین» می‌تواند چاره موقت وضعیت رکود سینمای ما در این شرایط باشد. همانطور که فروش بلیط آنلاین نوعی دیگر از انواع اکران را در این شرایط سخت به همه ثابت کرد.
وی افزود: فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که پیش‌تر نیز در طرح «سینما-ماشین» در برج میلاد به نمایش در آمده بود قرار است روز پنجشنبه (هشت خردادماه) در سه نقطه مختلف شهر از جمله فرهنگسرای خاوران، ورزشگاه تختی و ورزشگاه انقلاب کرج به نمایش درآید. «مهمانخانه ماه نو» نیز دیگر فیلمی است که با سازندگانش توافق نهایی انجام شده و به زودی آن را در این طرح نمایش خواهیم داد. این تهیه‌کننده و کارگردان در ادامه با اشاره به اجرایی شدن این طرح در دیگر نقاط مختلف کشور نیز گفت: هفته آینده این طرح در استان‌های قزوین، اصفهان، فارس، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی افتتاح می‌شود. اجرایی شدن آن نیز سختی‌هایی از جمله اجاره کردن فضا، آماده‌سازی محوطه، نصب پرده بزرگ نمایش، خرید تجهیزات با هزینه‌های بالای آن، اخذ مجوزهای لازم و... را دارد که امیدوارم با حمایت مسئولان ذی‫ربط پروسه اداری آن کوتاه شود.
صفرخانی درباره معضل انحصار در اکران که گریبانگیر بسیاری از صاحبان فیلم‌ها در سال‌های گذشته بود نیز گفت: عدالت در اکران زمانی محقق خواهد شد که تمامی فیلم‌ها به صورت عادلانه و در همه سالن‌های سینما که متقاضی نمایش آن اثر هستند اکران شود. به نظرم مسئولان سینمایی باید در این زمینه نظارت کافی داشته باشند که اگر فیلمی فروش خوبی دارد نسخه آن به تمامی سینمای شهرستان‌ها نیز داده شود و سینمادار برای اکران آن پروسه‌ای طولانی را طی نکند. پروسه‌ای که معمولا باعث اتمام زمان اکران فیلم مورد نظر شده و این روال با نمایش فیلم جدید همچنان ادامه پیدا می‌کند. متاسفانه تا همین چند ماه گذشته وضعیت اکران به صورت کاملا انحصاری اداره می‌شد. فیلمی که عده‌ای دوست داشتند فروش بالایی در گیشه داشته باشد از حمایت کامل سینمادارها برخوردار بود. در نقطه مقابل این رویه غیراخلاقی نیز فیلم‌های بسیاری به مهجورترین شکل ممکن روی پرده رفتند که همگی با ضرر و زیان فراوانی روبه‌رو شدند.
7 و نیم میلیارد فروش در اکران آنلاین
از سوی دیگر در کنار سینما-ماشین، اکران آنلاین فیلم بر بستر پلتفروم‌های داخلی نیز به کمک صنعت سینما آمد تا این روزهای رکود را کمی آسان کند. در این بخش هم «خروج» پیشگام بود اما حالا امکان تماشای آنلاین چندین فیلم سینمایی دیگر هم در پلتفروم‌های تعیین‌شده فراهم است. طرح سینمای آنلاین از ۲۴ فروردین ماه برای حمایت از سینمای ایران در بحران متاثر از شیوع بیماری کرونا آغاز شد و حالا با گذشت بیش از یک ماه از شروع این طرح حدودا نیم میلیون بلیط در مجموع دو پلتفرم فیلیمو و نماوا تاکنون خریداری شده است.
این آمار که به صورت مستقیم به ازای هر خرید ثبت و به صورت تجمیعی از دو پلتفرم میزبان این طرح یعنی نماوا و فیلیمو اعلام می‌شود، خبر از گردش مالی حدود هفت و نیم میلیارد تومانی برای سینمای ایران می‌دهد.
در طرح اکران آنلاین که بلیط آن ۱۵ هزارتومان قیمت‌گذاری شده و هر بلیط تا هشت ساعت پس از خرید اعتبار تماشا دارد، متناسب با متغیرهای بازدید در شبکه نمایش خانگی، برای هر بلیط حداقل ۲.۵ تماشاگر در نظر گرفته می‌شود. به همین ترتیب می‌توان بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تماشاگر را در مدت یک ماه از شروع طرح اکران آنلاین‫ برای این پنج فیلم برآورد کرد. همچنین به دلیل تعلق گرفتن بدون واسطه ۷۰ درصد از درآمد فروش به صاحب اثر، در مجموع بیش از پنجاه فیلم متقاضی اکران آنلاین هستند و تصمیم بر این است که این طرح با اکران هفتگی حداقل دو فیلم ادامه پیدا کند.
این میزان استقبال تماشاگران در حالی رقم خورده که طرح سینمای آنلاین جز در هفته سوم اکران فیلم خروج و آن هم به صورت کاملا محدود، هیچ‫گونه تبلیغ تلویزیونی نداشته و فیلم‌هایی که در‫صورت اکران سینمایی می‌توانستند امکان تبلیغ تلویزیونی داشته باشند نیز متاسفانه حالا طی طرح اکران آنلاین از آن محروم شده‌اند.
با توجه به استقبال مخاطبان از دو طرح جایگزین اکران فیلم در سالن‌های سینما، به نظر می‌رسد که این دو طرح با موفقیت توانسته‌اند مخاطبان سرگردان را جذب خود کنند. البته با توجه به آنکه مدت زیادی از آغاز این دو طرح نگذشته است، باید همچنان کمی درباره توانایی این دو طرح در نجات صنعت سینما از رکود صبر کرد اما درصورت هماهنگی و رفتار حرفه‌ای و تبلیغات مناسب این احتمال وجود دارد که اقتصاد سینما در این روزهای بی‌رونقی کمی جان بگیرد.
سایر اخبار این روزنامه
تکاپوی میرسلیم برای ریاست مجلس است؟ از مصاحبه با بی‌بی‌سی تا ادعای رشوه 65 میلیاردی به یک رئیس کمیسیون در مجلس علیرضا صدقی داس‌های تعصب برگلوی فرهنگ آیا طرح‌های جایگزین اکران فیلم در سالن‌ها می‌تواند اقتصاد سینما را نجات دهد؟ برخاستن ققنوس سینما از آتش کرونا زلزله 4 ریشتری دماوند و تهران را لرزاند اخطار دوباره مشا در حالی که شهرداری موافق محدودیت تردد خودروها در تهران است، وزارت بهداشت آن را لغو می‌کند «ابتکار» دلایل و آثار افزایش حجم نقدینگی در سال‌های اخیر را بررسی کرد بمب ساعتی نقدینگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسما شروع به کار کرد آغاز مجلس تک صدایی آیا همه‌گیری ویروس کووید- 19 قدرت پوتین در روسیه را به چالش می‌کشد؟ تزار در برابر کرونا عارف در آخرین جلسه مجمع تهران: سعی کردیم بدون هیاهو و سیاسیکاری مطالبات بهحق مردم را پیگیری کنیم میرلوحی: کار مشترک احزاب و دولت، آسایش در اقتصاد و آرامش در سیاست باشد کورش الماسی پارادوکس ‫«اعطای آزادی» دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) خبر داد‫