طرح پیش خرید متری مسکن در بورس

تجربه رشدهای اخیر بازار سرمایه، نگاه ها به تامین مالی بخش های اقتصاد از این مسیر را به خود جلب کرده است و هم اینک نیز مسئولان این بازار، از به کارگیری سازو کار بورس برای جذب سرمایه های خرد در بخش مسکن خبر می دهند. بر این اساس، معاون توسعه بازار بورس کالا، جزئیات طرح پیش فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق با همکاری وزارت راه و شهرسازی را تشریح کرد.
به گزارش بورس کالای ایران، علیرضا ناصرپور، خبر داد که این طرح به همراه طرح های دیگری همچون فروش املاک و مستغلات در بورس کالا، بازار تهاتری مصالح و املاک و نیز راه اندازی صندوق های املاک و مستغلات در حال پیگیری است.
براساس طرح پیش فروش متری مسکن، شرکت سازنده وانبوه ساز یا هر مجموعه ای که در حال ساخت مسکن است می تواند با هدف تامین مالی یا حتی فروش ملک، اوراقی از نوع «سلف موازی استاندارد» منتشر کند. به طوری که در سررسید معینی، قابل تحویل باشند. بدین ترتیب افراد پس از خرید این اوراق می توانند در سررسید، به ازای متراژهای معینی که تعیین شده، متناسب با اوراق خریداری شده، واحد مسکونی را تحویل بگیرند. البته اگر هم نتوانستند کل واحد مسکونی را یک جا خریداری کنند، این امکان وجود خواهد داشت تا متراژ مد نظر خود را بخرند و هزینه بقیه را به مرور (از طریق خرید تدریجی اوراق) تامین کنند؛ یا این که در سررسید، اوراق را در بازار به قیمت روز به فروش برسانند. در این صورت اگر افزایش قیمتی در ملک صورت گرفته باشد، در تفاوت قیمت خرید و فروش اوراق خود را نشان خواهد داد.
نبی پور معاون توسعه بازار بورس کالا با بیان این که زیرساخت‌های اجرایی شدن فروش متری مسکن در بورس کالای ایران فراهم است، اظهارکرد: این طرح نیازی به تصویب در شورای عالی بورس ندارد. زیرا اوراق سلف موازی استاندارد در گذشته در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است و می‌توان بر مبنای آن طرح پیش فروش متری مسکن را راه اندازی کرد.