شبی که نفس آمریکا بند آمد

[مجتبی پارسا] «نمی‌توانم نفس بکشم. خواهش می‌کنم. نمی‌توانم نفس بکشم.» اینها آخرین جملات جورج فلوید، مرد سیاهپوست چهل‌وشش ساله‌ای بود که با دستانی بسته، روی زمین، درحالی‌که زانوی یک افسر پلیس روی گردن و گلوی او بود، جان سپرد. چهار افسر پلیس در شهر مینیاپولیس در ایالت شمالی مینه‌سوتا به ظن اینکه این فرد سیاهپوست از پول تقلبی استفاده کرده است، او را بازداشت کرده بودند. او 5 دقیقه طاقت‌فرسا را به سختی تحمل کرد و از حال رفت. او را به بیمارستان منتقل کردند، اما دیگر دیر شده بود. جورج فلوید جانش را از دست داده بود. چهار پلیسی که در حادثه مسئول بودند، اخراج شدند، اما این اتفاق مانع بروز خشم مردمی خصوصا سیاهپوستان آمریکایی نشد. خانواده آقای فلوید نیز خواهان آن هستند که این افسران پلیس به جرم قتل مجازات شوند.
ویدیویی که از رفتار پلیس با جورج فلوید منتشر شده، خشم بسیاری را برانگیخته است. حالا شهر مینیاپولیس به صحنه آشوب و درگیری میان معترضان خشمگین و نیروهای پلیس تبدیل شده است. خبرگزاری الجزیره گزارش داده است که معترضان به پایگاه پلیسی که آن چهار افسر در آن کار می‌کردند، حمله‌ور شده و آنجا را به آتش کشیده‌اند. صدای یکی از معترضان بیرون از ساختمان پلیس شنیده می‌شد که فریاد می‌زد: «ما بیماریم و از این بیماری خسته شده‌ایم. از این خستگی خسته‌ایم.» از زمین و آسمان گاز اشک‌آور به سوی معترضان پرتاب می‌شد و همه‌ جای شهر چیزی در حال سوختن است. مردم به خودروهای پلیس حمله‌ور می‌شوند و شیشه‌های خودرو‌های پلیس را با سنگ می‌شکنند.
بسیاری از مردم با هشتگ I_Can’t_breath یا «نمی‌توانم نفس بکشم» در فضای مجازی و با نوشتن این جمله روی ماسک‌هایشان اعتراض خود را اعلام کرده‌اند. در تصاویری که از اعترض‌های مردمی منتشر شده است، پلاکاردهایی دیده می‌شود که روی آنها نوشته شده است: «با کشتن هر پلیس جان یک انسان را نجات بدهید.» پیامی که حاکی از نفرت شدید مردم نسبت به پلیس است.
روز پنجشنبه در میان گزارش درگیری‌ها، گزارش‌هایی هم از دزدی و خرابکاری در شب منتشر شد. گارد ملی مینه‌سوتا اعلام کرده که 500 سرباز را درحال آماده‌باش قرار داده است.


با این حال، این اعتراض‌ها ادامه پیدا کرد و موجب ناراحتی و خشم ترامپ شد. او در توییتر نوشت: «من نمی‌توانم همین‌طور بایستم و شاهد اتفاق‌هایی باشم که در مینیاپولیس، یک شهر فوق‌العاده آمریکایی درحال وقوع است.» او سپس این وقایع را به مقامات دموکرات محلی نسبت داد و با کنایه نوشت: «عدم رهبری درست! یا شهر را تحت کنترل خود دربیاورید یا من گارد ملی را می‌فرستم تا کار را به خوبی تمام کند.»
اما این تنها توییت ترامپ نبود. او توییت دیگری را منتشر کرد که بسیاری آن را دادن حکم تیر و تهدید به شلیک نامیدند. ترامپ در ساعات اولیه صبح جمعه با «اراذل و اوباش» نامیدن معترضان هشدار داد که در صورت لزوم «نیروهای نظامی کنترل را در دست خواهند گرفت». دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: «این اراذل و اوباش به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نخواهم داد که این اتفاق بیفتد. همین الان با فرماندار تیم والز صحبت کردم و به او گفتم که نیروهای نظامی به صورت کامل با او هستند. هر مشکلی هم باشد، ما کنترل را در دست خواهیم گرفت و وقتی غارت شروع شود، تیراندازی هم شروع خواهد شد. متشکرم!»
با این حال، تهدیدات ترامپ هم اثری در کاهش خشم مردم نداشت و درگیری‌ها ادامه پیدا کرد.
فیلونیس فلوید، برادر جورج فلوید به سی.ان.ان گفته است: «این افسران پلیس باید همین حالا بازداشت شوند. مردم ما همین الان خواهان اجرای عدالت هستند. آنها باید محکوم شوند و مجازات مرگ در موردشان اجرا شود.»
اوایل روز پنجشنبه عده‌ای از معترضان نیز به سمت خانه مایک فریمن حرکت و فضای اطراف خانه را اشغال کردند. فریمن، دادستان پرونده این چهار افسر پلیس است. معترضان از او می‌خواهند این چهار نیروی پلیس را به‌عنوان قاتل بشناسد و به پرونده آنها رسیدگی کند.
در ویدیویی که در فیس‌بوک منتشر شده است، یکی از معترضان می‌گوید: «ما از اینجا تکان نمی‌خوریم تا اینکه مایک فریمن این افسران را تحت پیگرد قانونی قرار دهد و آنها را مجرم بشناسد.»
دفتر فریمن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از اقدام معترضان برای اشغال محوطه خانه دادستان شوکه شده‌اند و اینکه دادستان پس از مطالعه کامل پرونده و یافته‌های تحقیقات امور جرایم مینه‌سوتا و اف.بی.آی تصمیم خواهد گرفت که این افسران را تحت پیگرد قانونی قرار دهد یا نه. فریمن نیز گفته است «با همان سرعتی که عدالت اقتضا می‌کند»، روی این پرونده کار خواهد کرد: «ما نمی‌توانیم در این مورد عجله کنیم. این کار باید به درستی انجام شود. لطفا به من و دادستانی آمریکا فرصت بدهید تا این کار را به درستی انجام دهیم، ما عدالت را برای شما خواهیم آورد.» این نخستین مورد خشونت پلیس با سیاهپوستان نیست، احتمالا آخرین مورد آن هم نخواهد بود. اما شاید وقت آن رسیده است تا تصمیمی جدی و قابل اجرا در این مورد گرفته شود.