اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند قالیباف بالاخره بر صندلی ریاست یک قوه

گروه سیاسی: یک روز پس از آغاز رسمی مجلس یازدهم، بهارستان رئیس جدید و هیئت رئیسه دوره اول خود را نیز شناخت. در این میان‫ انتخاب قاطع محمدباقر قالیباف به ریاست و ترکیب هیئت رئیسه، می‌تواند نشانه‌ای را بافت طیفی واقعی مجلس یازدهم باشد.
از زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات مجلس یازدهم تا آغاز به کار مجلس گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره ریاست و هیئت رئیسه مجلس مطرح شد و کاندیداهای احتمالی تحرکات فراوانی داشتند. با این حال محمدباقر قالیباف که البته از ابتدا گزینه اصلی ریاست محسوب می‌شد، بدون هر‫گونه خبر حاشیه‌ای به صندلی ریاست رسید و این نشان داد که لابی‌گری پنهان سردار، خلبان و دکتر پیشین و رئیس فعلی، از دیگر گزینه‌های قوی‌تر و موثرتر است. قالیباف عصر چهارشنبه به عنوان گزینه اصلی فراکسیون اکثریت مجلس برای ریاست تعیین شد، با این حال روز پنجشنبه و در صحن علنی، باید با سید مصطفی آقا‫میرسلیم منتخب تهران و فریدون عباسی منتخب کازرون رقابت می‌کرد. البته در ابتدا نام حمیدرضا حاجی بابایی نیز به عنوان کاندیدای ریاست قرائت شد که او با فریاد اعلام کرد که انصراف داده است. درنهایت پس از اعلام آرای نمایندگان، قالیباف منتخب مردم تهران با ۲۳۰ رای از مجموع ۲۶۷ رای رئیس مجلس یازدهم شد. مصطفی آقامیرسلیم ۱۲ رای و فریدون عباسی نیز ۱۷ رای‫ کسب کردند. آرای باطله نیز ۸ رای بوده است.
انتخاب نایب رئیسی مجلس اما بدون رقیب برگزار شد و سید امیرحسین قاضی‫زاده هاشمی از حوزه انتخابیه مشهد و علی نیکزاد از حوزه انتخابیه اردبیل به عنوان کاندیداهای دو صندلی نایب رئیسی مجلس معرفی شدند. در‫نهایت قاضی‌زاده هاشمی با ۲۰۸ رای و نیکزاد با ۱۹۶ رای از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس یازدهم برای اجلاسیه اول انتخاب شدند. در این رای‌گیری نیز 8 رای باطله اعلام شد.
در ادامه سلمان اسحاقی منتخب مردم قائنات، احمد امیرآبادی فراهانی منتخب مردم قم، حسینعلی حاجی دلیگانی منتخب مردم شاهین‌شهر، سیدکریم حسین‌زاده منتخب مردم اهواز، سیدکاظم دلخوش منتخب مردم صومعه‌سرا، سیدمحسن دهنوی منتخب مردم تهران، سیدصادق طباطبایی‌نژاد منتخب مردم اردستان، سیدمهدی فرشادان منتخب مردم سنندج، جبار کوچکی‌نژاد منتخب مردم رشت، محمد سیدی منتخب مردم زابل، محمدرضا صباغیان منتخب مردم مهریز و بافق، محمدرضا صفوی منتخب مردم رودسر، روح‌الله متفکر منتخب مردم تبریز، سمیه محمودی منتخب مردم شهررضا، ابراهیم عزیزی منتخب مردم شیراز، حسین محمدصالحی منتخب مردم فریدن، سیدعلی موسوی منتخب مردم ملکان و ناصر موسوی لارگانی منتخب مردم فلاورجان برای 6 صندلی دبیری هیئت رئیسه داوطلب شدند که درنهایت سید ناصر موسوی لارگانی،‌ احمد امیرآبادی فراهانی،‌ حسینعلی حاجی دلیگانی،‌ روح الله متفکر آزاد،‌ علی کریمی فیروزجایی و سیدمحسن دهنوی به عنوان دبیران انتخاب شدند.


از میان محسن پیرهادی از حوزه انتخابیه تهران، حسین حسین‫زاده از حوزه انتخابیه لارستان، علی رضایی از حوزه انتخابیه کنگاور، علیرضا سلیمی از حوزه انتخابیه محلات، محمدحسین فرهنگی از حوزه انتخابیه تبریز، غلامعلی کوهساری از حوزه انتخابیه رامیان و غلامرضا نوری از حوزه انتخابیه بستان‫آباد به عنوان کاندیداهای کارپردازی مجلس نیز  محمدحسین فرهنگی،‌ علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی بر سه صندلی ناظر هیئت رئیسه تکیه زدند.
در‫نهایت ۱۲ عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم متشکل از رئیس، دو نایب رئیس، شش دبیر و سه ناظر است که با رای منتخبان محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس، علی نیکزاد و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان نواب رئیس، سید ناصر موسوی لارگانی،‌ احمد امیرآبادی فراهانی،‌  حسینعلی حاجی دلیگانی،‌ روح‫الله متفکر آزاد،‌ علی کریمی فیروزجایی و سید محسن دهنوی به عنوان دبیر و محمدحسین فرهنگی،‌ علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی به عنوان ناظر تعیین شدند و پس از مراسم تحلیف و سوگند در جایگاه هیئت رئیسه قرار گرفتند. همچنین محمدحسین فرهنگی به عنوان سخنگوی هیئت رئیسه تعیین شد.
همچنین اعضای هیئت رئیسه و سخنگوی شعب ۱۵ گانه مجلس، اعضای کمیسیون تحقیق و اعضای کمیسیون تدوین آیین‫نامه داخلی را اعلام کردند.
انتخابات هیئت رئیسه مجلس حواشی جالب توجهی هم داشت. 8 رای باطله انتخابات ریاست و نواب رئیس مجلس یازدهم، می‌تواند عدد کاندیداهای اصلاح‌طلب راه یافته به مجلس را نشان دهد. همچنین ترکیب کاندیداها و آرای هیئت رئیسه می‌تواند نشانه ائتلافی بین پایداری‌های نزدیک به احمدی‌نژاد و یاران قالیباف در مجلس نسبت به طیف تندروتر پایداری و اصولگرایان سنتی همچون موتلفه باشد. همچنین روز پنجشنبه فراکسیون مستقلین مجلس نیز اعلام موجودیت کرد که اقلیت مجلس یازدهم را تشکیل خواهد داد.
فضای انتخابات هیئت رئیسه هم باعث شد که خبری از رعایت ملاحظات کرونایی در مجلس نباشد. بعد از آنکه نام قالیباف به عنوان رئیس مجلس یازدهم قرائت شد وی با همراهی چند منتخب مجلس همچون امیرآبادی در کنار صندلی تعدادی از نمایندگان حاضر می‌شد و با آن‌ها مصافحه می‌کرد. ابتدا در کنار میرسلیم که صندلی‌اش پشت صندلی قالیباف قرار داشت رفت و با او دست داد. سپس به سمت فریدون عباسی کاندیدای دیگر ریاست مجلس رفت و با او خوش و بش کرد و به سمت تعداد دیگری از نمایندگان همچون آقاتهرانی رفت. هنگامی که با حمیدرضا حاجی بابایی روبه‫رو شد حاجی بابایی قالیباف را در آغوش گرفت. همان زمان امیرآبادی با حالت خنده گفت: کرونا، کرونا. البته که این هشدار هم باعث فاصله گرفتن منتخبان از یکدیگر نشد و بعد از آن تعداد بیشتری از منتخبان دور قالیباف جمع شدند و حتی با یکدیگر در مقابل دوربین عکاسان و تصویربرداران عکس یادگاری گرفتند. این در حالی است که در مراسم افتتاحیه هنگام ورود آن‌ها تب آن‌ها سنجیده می‌شد و بعد اجازه ورود داده می‌شد که روز پنجشنبه این اتفاق رخ نداد. در داخل مجلس هم تعداد منتخبانی که ماسک زده بودند نسبت به روز نخست مجلس کمتر بود.
محمدباقر قالیباف، رئیس جدید مجلس پس از انتخاب به این سمت در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏امیرالمومنین علیه‫السلام به عامل خود در آذربایجان فرمودند: و انّ عملک لیس لک بطعمه و لکّنه فی عنقک امانه؛ مسئولیت تو طعمه‌ای برایت نیست بلکه به گردنت امانت است ... به خودم و همه عزیزان مجلس یادآوری می‌کنم از این امانت مراقبت کنند؛ ان‌شاء‌الله در پیشگاه ملت شریف ایران روسفید باشیم».
به دنبال این انتخاب، مطابق معمول جریانی از تبریک‌های به سوی رئیس جدید مجلس روان شد و از روسای قوای مجریه و قضائیه، فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی، وزرای دولت و سایر مقامات کشوری و لشکری به قالیباف تبریک گفتند.
مجلس یازدهم در مرحله بعدی فرآیند تایید اعتبارنامه‌ها را خواهد داشت و پس از انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی و هیئت رئیسه کمیسیون‌ها و بعد از آن تعیین نمایندگان مجلس در شوراهای مختلف وارد روند عادی خود خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا روحانی در یک سال باقی مانده از عمر خود با رقبای گذشته خود در قوه مقننه و قضائیه وارد چالش و رویارویی خواهد شد؟ محمدعلی وکیلی راه طی شده اصلاح‌طلبی «ابتکار» دلیل تاثیرپذیری اقتصاد از سیاست را بررسی کرد آفت سیاست‌زدگی در اقتصاد ایران اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند قالیباف بالاخره بر صندلی ریاست یک قوه رسانه‌ها چگونه با انتخاب کلمات و اصطلاحات می‌توانند در تغییر فرهنگ جامعه موثر باشند؟ سازمان انرژی اتمی: خبرهای خوشی از صنعت هسته‌ای ایران در راه است صبوری، اعتماد و عقلانیت الزامات ورود به بازار سرمایه است بورس، آخرین برگ برنده اقتصاد ایران ضعف‌های اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع چهار استان جنوبی کشور بررسی شد سوختن «زاگرس» در آتش کمبود امکانات حسن روحانی: مردم پروتکل‌های بهداشتی را کامل و دقیق رعایت کنند دستورات رئیس‌جمهوری درباره مشکل آب غیزانیه و سال تحصیلی آینده رئیس جمهوری آمریکا فرمان اجرایی محدودیت رسانه‌های اجتماعی را امضا کرد جدال ترامپ با توئیتر تاجرنیا:‫ مجلس جدید شرایط ارتباط با دنیای بیرون را فراهم کند