رئیس جمهوری آمریکا فرمان اجرایی محدودیت رسانه‌های اجتماعی را امضا کرد جدال ترامپ با توئیتر

او بیش از ۸۰ میلیون فالوئر در توئیتر دارد که سرمایه انتخاباتی بزرگی است. توئیتر، تنها ابزار اطلاع‫رسانی است که ترامپ هر‫موقع بخواهد می‌تواند بدون هیچ چالشی از آن استفاده کند. توئیتر در مقایسه با نشست‌های خبری یا بیانیه‌های مطبوعاتی، مزایای زیادی برای ترامپ دارد. از این رو، ترامپ دنبال این نیست که توئیتر را تعطیل یا بسیار محدود کند بلکه می‌خواهد تضمین کند که توئیتر در انتخابات آینده بی طرف بماند و دیگر از زدن برچسب‌های صحت سنجی یا اقدامات مشابه خودداری کند.
رئیس جمهور آمریکا از اقدام توئیتر در زیر سوال بردن ادعا‌های وی درباره انتخابات خشمگین شده و می‌خواهد با اتخاذ تدابیری از تکرار چنین اتفاقاتی در آستانه انتخابات جلوگیری کند.
به گزارش فرارو، دونالد ترامپ با شبکه محبوب خود درافتاده است. اختلافات رئیس جمهوری آمریکا با توئیتر زمانی آغاز شد که این شبکه اجتماعی، در اقدامی بی‫سابقه، ادعا‌های انتخاباتی ترامپ را زیر سوال برد. ترامپ از این امر خشمگین شد و به مسدود کردن توئیتر تهدید کرد. ترامپ به زودی در‫خصوص شبکه‌های اجتماعی فرمان اجرایی جدیدی صادر می‌کند.
ترامپ در ۲۶ ماه مه، در مخالفت با رای گیری از طریق پست، دو توئیت منتشر کرد و برگزاری انتخابات به این شکل را نوعی تقلب دانست. او نوشت: «صندوق‌های رای به سرقت خواهند رفت، برگه‌های رای جعل شده و حتی به طور غیرقانونی چاپ و به طور جعلی امضا خواهند شد.»


ترامپ در این توئیت‌ها از ایالت کالیفرنیا انتقاد کرده که قصد دارد در انتخابات نوامبر از رای‌گیری پستی استفاده کند. گوین نیوسام، فرماندار این ایالت، اعلام کرده است که در خلال بحران کرونا برای توسعه رای گیری پستی تلاش خواهد کرد. ترامپ ادعا کرده این نحوه رای گیری راه را برای تقلب هموار می‌کند. ترامپ با اشاره به رای گیری پستی، درباره انتخابات ریاست جمهوری نوشته است: «این یک انتخابات جعلی خواهد بود.»
توئیتر زیر توئیت‌های انتخاباتی ترامپ یک علامت تعجب بزرگ و این عبارت را قرار داد: «حقایق مربوط به رای‌های پستی را دریافت کنید» هنگامی کاربران که روی این عبارت کلیک می‌کنند، با مطالب زیادی درباره ادعا‌های «بی‌اساس» ترامپ در خصوص انتخابات پستی مواجه می‌شوند. توئیتر با استناد به این مطالب، گفته است ادعای ترامپ درباره احتمال تقلب در رای گیری پستی «بی‫اساس» است. آنچه خشم ترامپ را دو چندان کرد، استناد توئیتر به مطالب رسانه‌هایی مانند سی ان ان و واشنگتن پست بود؛ یعنی دقیقا همان رسانه‌هایی که ترامپ آن‌ها «اخبار جعلی» می‌خواند.
توئیتر با افزودن لینک «صحت‌سنجی» زیر توئیت‌های ترامپ عملا به صف منتقدان وی پیوست. ترامپ گفته توئیتر حالا در انتخابات آمریکا مداخله می‌کند. معروف است که رئیس جمهوری آمریکا با بسیاری از رسانه‌های جریان اصلی آمریکا از قبیل نیویورک تایمز و سی ان ان میانه خوبی ندارد. توئیتر مهم‫ترین ابزار ترامپ برای انتقاد از این رسانه‌ها بود. همچنین ترامپ برای بیان مواضع‌اش معمولا از توئیتر استفاده می‌کند. به همین خاطر، جو بایدن، ترامپ را «رئیس جمهور توئیت‌باز» ملقب کرده است.
اما حالا رابطه ترامپ با توئیتر تنش‌آلود شده است. ترامپ و برخی محافل جمهوریخواه توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک را به محدود کردن جمهوریخواهان متهم می‌کنند. ترامپ در توئیتی نوشته است: «جمهوری‫خواهان احساس می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی صدای محافظه‌کاران را کاملا سانسور می‌کنند. ما قویا این شبکه‌ها را تنظیم یا مسدود خواهیم کرد.» و در توئیت دیگری گفت: «{شرکت‌های} بزرگ فناوری، از تمام قدرت بسیار چشمگیرشان جهت سانسور کردن قبل از انتخابات ۲۰۲۰ استفاده می‌کنند. اگر این اتفاق بیافتد، دیگر آزادی نخواهیم داشت.»
تنبیه توئیتر؟
اما آیا ترامپ توئیتر را مسدود خواهد کرد؟ کیلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفته است ترامپ روز پنج شنبه به وقت آمریکا، فرمان اجرایی جدیدی در خصوص شبکه‌های اجتماعی امضا خواهد کرد. یک مقام آگاه آمریکایی به نشریه پالتیکو گفته است فرمان اجرایی جدید به این گلایه می‌پردازد که شبکه‌های اجتماعی با گزینش یا ممنوع کردن محتوا، کاربران را فریب می‌دهند و از نظر سیاسی مستقل نیستند.
شرکت‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی نگران هستند که ترامپ یک قانون مصوب سال ۱۹۹۶ را تغییر دهد. این قانون، شرکت‌ها را از پیگیرد‌های قانونی مصون نگه می‌دارد. همچنین، قانون مزبور به این شرکت امکان درآمدزایی میلیونی از توئیت‌ها، پست‌ها، لایک‌ها، تصاویر و ویدئو‌های کاربران را فراهم می‌کند و در عین حال، مسئولیت حقوقی محدودی را متوجه آن‌ها می‌کند. این قانون به شرکت‌ها اختیار داده که محتوایی را که قابل اعتراض می‌دانند، حذف کنند. ترامپ و حامیانش می‌گویند شرکت‌ها از این اختیار سوء استفاده می‌کنند.
با این حال، بعید است که ترامپ به نحو قابل توجهی توئیتر را محدود کند. او بیش از ۸۰ میلیون فالوئر در توئیتر دارد که سرمایه انتخاباتی بزرگی است. توئیتر، تنها ابزار اطلاع رسانی است که ترامپ هر موقع بخواهد می‌تواند بدون هیچ چالشی از آن استفاده کند. توئیتر در مقایسه با نشست‌های خبری یا بیانیه‌های مطبوعاتی، مزایای زیادی برای ترامپ دارد. از این رو، ترامپ دنبال این نیست که توئیتر را تعطیل یا بسیار محدود کند. بلکه می‌خواهد تضمین کند که توئیتر در انتخابات آینده بی طرف بماند و دیگر از زدن برچسب‌های صحت سنجی یا اقدامات مشابه خودداری کند. با این حال، ترامپ ممکن است توئیتر را گوشمالی دهد تا مدیران سایر شبکه‌های اجتماعی را تکرار اقدام توئیتر بترساند.
ترامپ فرمان اجرایی محدودیت رسانه‌های اجتماعی را امضا کرد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با امضای یک فرمان اجرایی در جهت محدود کردن حفاظت های وسیع حقوقی که شرکت های شبکه اجتماعی از آن بهره می‫برند گام برداشته است.
به گزارش بی بی سی، او پیشتر تهدید کرده بود آن دسته از شبکه های اجتماعی که آنها را به خاموش کردن صدای محافظه کاران متهم کرد خواهد بست.
جنجال تازه پس از آن بروز کرد که توئیتر روز سه شنبه برای اولین بار به توئیت های رئیس جمهوری آمریکا برچسب صحت‌سنجی زد.
او هنگام امضای این فرمان در کاخ سفید گفت: «ما امروز اینجا هستیم تا از آزادی بیان در مقابل بزرگترین خطری که واقعا در تاریخ آمریکا با آن روبرو بوده دفاع کنیم. تعداد انگشت شماری شرکت های قدرتمند و انحصاری شبکه اجتماعی بخش وسیعی از کلیه ارتباطات خصوصی و عمومی در ایالات متحده را کنترل می کنند.»
رئیس جمهوری آمریکا گفت که این شرکت‌ها قدرتی مهارنشده برای سانسور، محدود کردن، ویراستن، شکل دادن، پنهان کردن یا تغییر بخش بزرگی از ارتباطات را دارند.
رسانه‫های آمریکایی گزارش می‫دهند که دولت امیدوار است این دستور در نهایت زمینه را برای اعمال مقررات تازه و نظارت بیشتر بر عملکرد این شرکت‫ها از جمله توئیتر و فیسبوک فراهم کند.
این دستور به سازمان های مجری مقررات امکان می‫دهد علیه شرکت‫هایی مثل فیسبوک و توئیتر به خاطر نحوه نظارت بر محتوای موجود در این شبکه‫ها دست به اقدام قانونی بزنند.
انتظار می‫رود این دستور با چالش‫های قانونی روبه‫رو شود.
با این حال کارشناسان حقوقی ابراز تردید کرده‫اند که این دستور دارای عواقبی عملی برای غول‫های فناوری باشد.
آنها می‫گویند که تغییر در برداشت کنونی از حفاظت‫های قانونی برای شبکه‫های اجتماعی احتمالا فقط با دخالت کنگره یا دادگاه ها ممکن خواهد شد.
دستور چه می‫گوید؟
دستور ترامپ سعی دارد از «قانون رفتار سالم در ارتباطات» رفع ابهام کند؛ قانونی که در برخی موارد به شرکت های آنلاین مثل فیسبوک، توئیتر و یوتیوب حفاظت قانونی ارائه می کند.
براساس بند ۲۳۰ این قانون، شبکه های اجتماعی عمدتا مسئول محتویاتی که کاربران پست می کنند نیستند، اما می‫توانند «با نیت خیر دست به انسداد» برخی از پست‫ها بزنند؛ مثلا صحنه‫های مستهجن، منعکس‫کننده آزار یا خشونت را حذف کنند.
دستور رئیس جمهوری آمریکا اشاره می‫کند که این مصونیت حقوقی در‫صورتی که یک شبکه اجتماعی پست‫های کاربران را ویرایش کند مصداق نخواهد داشت و خواستار مصوبه ای در کنگره برای «حذف یا تغییر» بند ۲۳۰ می‫شود.
ترامپ گفت که ویلیام بار وزیر دادگستری ‫فورا‫ تنظیم پیش‫نویس قانونی که برای تصویب تسلیم کنگره خواهد شد را شروع می‫کند.
توئیتر این دستور را ‫یک رویکرد واپسگرایانه و سیاسی به یک قانون مهم‫ خواند و افزود که بند ۲۳۰ از ‫نوآوری و آزادی بیان در آمریکا حراست می‫کند و متکی بر ارزش‫های دمکراتیک است‫.
گوگل که صاحب یوتیوب است گفت که تغییر بند ۲۳۰ قانون ‫به اقتصاد آمریکا و رهبری جهانی آن در زمینه آزادی اینترنت ضربه می زند‫.
مارک زاکربرگ مدیر عامل فیسبوک هم در مصاحبه‫ای با فاکس نیوز گفت که سانسور یک شبکه اجتماعی اقدامی مناسب برای دولتی نیست که نگران سانسور است.
او گفت: «من کاملا معتقدم که فیسبوک نباید داور درستی حرف‫هایی باشد که مردم در فضای مجازی می‫زنند.»
سایر اخبار این روزنامه
آیا روحانی در یک سال باقی مانده از عمر خود با رقبای گذشته خود در قوه مقننه و قضائیه وارد چالش و رویارویی خواهد شد؟ محمدعلی وکیلی راه طی شده اصلاح‌طلبی «ابتکار» دلیل تاثیرپذیری اقتصاد از سیاست را بررسی کرد آفت سیاست‌زدگی در اقتصاد ایران اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند قالیباف بالاخره بر صندلی ریاست یک قوه رسانه‌ها چگونه با انتخاب کلمات و اصطلاحات می‌توانند در تغییر فرهنگ جامعه موثر باشند؟ سازمان انرژی اتمی: خبرهای خوشی از صنعت هسته‌ای ایران در راه است صبوری، اعتماد و عقلانیت الزامات ورود به بازار سرمایه است بورس، آخرین برگ برنده اقتصاد ایران ضعف‌های اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع چهار استان جنوبی کشور بررسی شد سوختن «زاگرس» در آتش کمبود امکانات حسن روحانی: مردم پروتکل‌های بهداشتی را کامل و دقیق رعایت کنند دستورات رئیس‌جمهوری درباره مشکل آب غیزانیه و سال تحصیلی آینده رئیس جمهوری آمریکا فرمان اجرایی محدودیت رسانه‌های اجتماعی را امضا کرد جدال ترامپ با توئیتر تاجرنیا:‫ مجلس جدید شرایط ارتباط با دنیای بیرون را فراهم کند