تازه نفس ها در هیئت رئیسه مجلس یازدهم

صبح پنج شنبه در حالی تکلیف هیئت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شد که شب قبل از آن بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس یازدهم موسوم به فراکسیون انقلاب اسلامی با برگزاری جلسه خود در صحن مجلس نامزدهای نهایی هیئت رئیسه را مشخص کرده بود.یک روز بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم جلسه انتخابات هیئت رئیسه دایم این پارلمان برگزارشد تا به گفته تقوی رئیس سِنی مجلس این پیام به مردم داده شود که مجلس برای انجام امور جدی است. تقوی پیش ازآغاز رای گیری صحبت‌هایش را با بیان ضرب المثلی که «به خاطر میخی نعلی افتاد ، به خاطر نعلی اسبی ، به خاطر اسبی سواری افتاد، به خاطر سواری جنگی شکست خورد و به خاطر شکستی یک مملکت نابود شد»پایان داد و خاطرنشان کرد: بنابراین میخ اول را باید خوب کوبید و در انتخاب هیئت رئیسه مجلس باید دقت کنیم.
روشن شدن تکلیف صندلی شماره «یک» مجلس
در حالی که برخی از نامزدهای ریاست مجلس شب قبل در رای‌گیری فراکسیون انقلاب اسلامی کمتر از 10 رای آوردند ولی با این حال صبح روز انتخابات هیئت رئیسه در صحن علنی باز هم کاندیدا شدند. موضوعی که البته حمید رضاحاجی بابایی آن را رعایت کرد ولی مصطفی میر سلیم با آن کنار نیامد. نکته ای که از سوی سید محمد رضا میرتاج الدینی چهره ای اصولگرا و نزدیک به احمدی نژاد پیش از رای گیری با لحنی کنایه آمیز این گونه مطرح شد: «تعهد اخلاقی این بود که کسانی که در فراکسیون اکثریت کاندیدا شدند و رای نیاوردند در صحن کاندیدا نشوند.» نتیجه حاصل نیز بیانگر این واقعیت بود که سکه اقبال میرسلیم 12رای بود. فریدون عباسی که در رای گیری فراکسیون  شرکت نکرده بود، ۱۷ رای کسب کرد و8 منتخب مجلس هم ترجیح دادند رای سفید در گلدان بیندازند. با این حساب در جلسه انتخابات هیئت رئیسه مجلس  از 267 نماینده حاضر در صحن تنها 37 نفر به تکیه زدن فرد دیگری غیر از قالیباف به  صندلی  شماره یک مجلس می اندیشیدند و 230 نفر به ریاست محمد باقر قالیباف رای دادند. در ادامه در فضایی که به مراتب هماهنگ تر از انتخاب رئیس به نظر می رسید، امیرحسین قاضی زاده هاشمی  با 208 و علی نیکزاد با 196 رای به عنوان نواب رئیس اول و دوم  برگزیده شدند. سید ناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی فراهانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، روح ا... متفکر آزاد، علی کریمی فیروزجایی و سید محسن دهنوی هم به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند و محمدحسین فرهنگی با 167 رای علیرضا سلیمی با 129 رای و محسن پیرهادی با 128 رای به عنوان ناظران هیئت رئیسه مجلس تعیین شدند.
تذکرات کرونایی درصحن


پس از انتخاب هفتمین رئیس مجلس در صحن، قالیباف در موقعیت استقرار دو رقیب بازمانده از ریاست مجلس به نشان ادای احترام حاضر شد. در ادامه  به آغوش کشیدن حمید رضا حاجی بابایی توسط قالیباف و روبوسی های ممتد نمایندگان با وی به مسئله ای مبدل شد که مدام در تذکرات شوخ طبعانه احمد امیرآبادی به رئیس مجلس جدید با اعلام «کرونا، کرونا» گوشزد می شد. در ادامه 12 عضو جدید هیئت رئیسه با حضور در جایگاه در برابر قرآن سوگند یاد کردند که آیین‌نامه را اجرا و بی‌طرفی کامل را حفظ کنند.
موج پیام های تبریک
بلافاصله پس از پایان جلسه موج صدور پیام های مقامات و شخصیت‌های عالی‌رتبه نظام، اعم از مسئولان لشکری و کشوری همراه با اعلام پیام های غیر رسمی  تبریک چهره ها و منتخبان مجلس فعلی و نمایندگان ادوار در فضای مجازی  به هفتمین رئیس پارلمان منتخب مجلس شورای اسلامی  ایجاد شد.  همچنین روسای مجالس ترکیه و لبنان نیز در تماس تلفنی با قالیباف به و ی تبریک گفتند.قالیباف هم  خود در پیامی اعلام کرد: «به خودم و همه عزیزان مجلس یادآوری می‌کنم از این امانت مراقبت کنند. إن‌شاء‌ا... در پیشگاه ملت شریف ایران روسفید باشیم.»
واکنش‌ها در فضای مجازی
مجلس یازدهم که چند روز است به سوژه اول کاربران فضای توئیتر تبدیل شده ، با مشخص شدن تکلیف رئیس مجلس دوباره این بحث در فضای مجازی داغ شد و واکنش های متعددی را در پی داشت که برخی از آن ها را با هم می خوانیم:
* حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در واکنش به انتخاب قالیباف به عنوان رئیس مجلس یازدهم نوشت: « بار سنگینی بر دوش سردار قالیباف نهاده‌شده‌است.دعای رفقای شهیدش بدرقه راهش باد.»
* حساب توئیتری منتسب به سید حسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... لبنان بعد از انتخابات هیئت رئیسه مجلس عکسی از شهید سلیمانی در کنار محمدباقر قالیباف منتشر کرد.
* برخی از نمایندگان مجلس یازدهم در اولین گام برای شفافیت آرا، از جمله خاندوزی نماینده تهران، زنگنه نماینده تربت، نیک بین نماینده کاشمر، محمدرضا مبلغی نماینده کوهدشت و برخی دیگر تصویری از رای خود یا گزینه مورد انتخاب خود در انتخابات هیئت رئیسه را در صفحه شخصی شان منتشرکردند.
* یکی از کاربران توئیتر با مقایسه میزان اقبال نمایندگان ادوار مختلف به روسای سابق مجلس نوشت: « با بررسی نسبت آرایی که هریک از روسای مجلس،طی سال های ریاست از نمایندگان ادوار اخذکرده، مشخص می شود: ۱|هاشمی رفسنجانی با 89/7 درصد ؛ ۲|قالیباف با 86/5 درصد ؛ ۳|کروبی با 76/7 درصد؛  ۴|حدادعادل با 73/9 درصد؛ ۵|ناطق‌نوری با 73/5درصد ؛ ۶|لاریجانی با 67/5درصد به ترتیب، بیشترین اقبال نمایندگان را جلب کرده اند.»