پروژه های عمرانی تشنه اعتبار مسئولان استان دست بجنبانند

مسعود حمیدی- پروژه‌های جاده‌ای، ریلی، آبی و بیمارستانی استان تشنه اعتبارند و دولت هفته گذشته، 31 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های عمرانی تخصیص داده است؛ حداقل سهم استان از این اعتبارات با توجه به سهم 5 درصدی استان از بودجه عمرانی، 1550 میلیارد تومان خواهد بود و تخصیص 876 میلیارد تومان باقی‌مانده اعتبارات دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان، مهم‌ترین مطالبات استان از این اعتبارات است که مسئولان باید برای جذب آن دست بجنبانند.به گزارش خراسان رضوی، اول خرداد بود که رئیس‌جمهور به سازمان برنامه‌وبودجه دستور داد 30هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های زیرساختی و حمل‌ونقل در سال«جهش تولید» یعنی امسال «تخصیص» داده شود. رئیس‌جمهور تأکید کرد:«باید تلاش کنیم تا 800  پروژه مهم ملی و استانی برای افتتاح در هفته دولت آماده و به مردم کشور تقدیم شود». پیرو همین دستور روز پنج‌شنبه رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور از تخصیص 31 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های عمرانی ملی و استانی خبر داد که از جمله آن‌ها اجرای مصوبات سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور است. اما این‌که سهم استان خراسان رضوی از این اعتبارات چقدر است، نیازمند توجه به واقعیت‌های اعتبارات پروژه‌های عمرانی استان است.
1550 میلیارد بر اساس سهم 5درصدی
 بر اساس لایحه بودجه 99 اعتبارات عمرانی استان حدود 2322 میلیارد تومان است که معادل حدود 5 درصد کل اعتبارات عمرانی کشور است. اگر بخواهیم بر اساس سهم استان از اعتبارات عمرانی سال 99  انتظار تخصیص اعتبار برای اجرای پروژه‌های عمرانی خراسان رضوی داشته باشیم، سهم استان از مجموع 31 هزار میلیارد تومان حداقل 1550 میلیارد تومان  خواهد بود  تا هزینه تکمیل پروژه‌های عمرانی استان در سال«جهش تولید» شود.بنا بر اذعان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، میزان تخصیص اعتبارات عمرانی استان در سال 98 تنها 721 میلیارد تومان بوده است بنابراین این سهم(سهم 5 درصدی استان از 31 هزار میلیارد تومان اعتبارات تخصیص‌یافته) دو برابر اعتبارات عمرانی تخصیص‌یافته استان در سال 98 خواهد بود. اگرچه مدیران و مسئولان استانی و رسانه های استان همواره به سهم استان از بودجه کشور معترض بوده‌اند و با توجه به جمعیت و در آمد استان سهم ۸ درصدی از بودجه را مطالبه می کنند و این 5 درصد کف انتظار است.
 876 میلیارد اعتبار سفر رئیس‌جمهور


از سوی دیگر رئیس سازمان برنامه‌و بودجه تاکید کرده است مصوبات سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری از 31 هزار میلیارد تومان تخصیص‌یافته پرداخت خواهد شد. بر اساس آخرین اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، از مجموع اعتبارات 2160 میلیارد تومانی دور دوم سفرهای رئیس‌جمهور به استان  برای اجرای 59 پروژه عمرانی مصوب، تاکنون(اردیبهشت99) معادل 1284 میلیارد تومان پرداخت‌شده و 876 میلیارد تومان دیگر مانده است. یعنی استان خراسان رضوی هنوز 876 میلیارد تومان اعتبار از مصوبات دور دوم سفرهای رئیس‌جمهور طلب دارد که انتظار می‌رود با توجه به تأکید رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و این‌که سال 99، سال پایانی پرداخت این اعتبارات است و همچنین تمام پروژه‌های مصوب دور دوم سفر رئیس‌جمهور عمرانی است، این سازمان 876 میلیارد تومان را با توجه به دو اولویت مذکور برای تکمیل 59 پروژه عمرانی استان تخصیص دهد.
از آزاد راه حرم  تا حرم تا بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد
اما کدام پروژه‌های عمرانی استان در اولویت مطالبه استان خواهند بود؟ بنا بر لایحه بودجه سال 99 میزان کل اعتبارات حوزه حمل‌ونقل جاده ای استان در سال 99 معادل 516 میلیارد تومان است و پروژه‌هایی مانند آزادراه حرم تا حرم که در زمستان سال گذشته از 33 کیلومتر سهم استان کمتر از 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ،حائز اهمیت است؛ پروژه‌ای‌ که بیش از یک دهه کلنگ آن به زمین‌خورده است و با افتتاح آن حجم زیادی از بار ترافیکی جاده‌های مواصلاتی مشهد مقدس برداشته خواهد شد. پروژه‌ای که  بر اساس لایحه بودجه 99 بناست در سال 99  برای آن معادل 70 میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کند. پروژه آزادراه مشهد- چناران یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های جاده‌ای استان است که با افتتاح آن حجم زیادی از ترافیک جاده‌های ورودی مشهد برداشته خواهد شد اما به دلیل کمبود اعتبارات،تاکنون پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی نداشته است.در حوزه ریلی نیز اعتبارات استان در لایحه بودجه 99 معادل 227 میلیارد تومان است و مهم‌ترین پروژه‌های ریلی استان به‌جز پروژه برقی‌سازی خط‌آهن مشهد تهران، احداث قطار شهری مشهد است که انتظار می‌رود با توجه به اهمیت آن سازمان برنامه‌وبودجه درخصوص تخصیص اعتبارات این پروژه اقدام کند.در حوزه آبی نیز تکمیل پروژه‌های پساب تصفیه‌شده در شهر مشهد با توجه به این‌که یکی از پروژه‌های مهم و مورد تأکید رئیس‌جمهور در دور دوم سفر خود به استان بوده، حائز اهمیت است که تصفیه‌خانه‌ای مانند چرمشهر و  پروژه‌های فاضلاب کشف‌رود مهم‌ترین آن‌هاست.از دیگر پروژه‌های عمرانی استان که لازم است آن‌ها را در اولویت تأمین مالی و تکمیل آن‌ها در سال جهش تولید قرار داد، می‌توان به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد، اجرای طرح‌های سامان‌دهی فرودگاه مشهد مانند ساخت باند سوم این فرودگاه یا ایجاد فرودگاه جدید برای این شهر و ساخت و تکمیل فرودگاه گناباد، تکمیل ورزشگاه‌های استان و بیمارستان‌ها و راه‌های مواصلاتی شهرستان‌های استان اشاره کرد.
مدیران استان دست بجنبانند
مطالبه جدی از مسئولان استان و استاندار خراسان رضوی این است که با توجه به این‌که در بدترین حالت سهم استان از اعتبارات 31 هزارمیلیاردی تخصیص‌یافته دولت برای پروژه‌های عمرانی سال 99 حداقل 1550 میلیارد تومان است و از سویی با توجه به تأکید رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برای اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور و سهم 876 میلیاردی باقی‌مانده استان از این اعتبارات، ضمن شناسایی طرح‌های عمرانی اولویت‌دار استان به‌طورجدی و با همتی مضاعف برای اخذ این اعتبارات، اقدام کنند؛ هرچند معاون عمرانی استانداری در گفت‌وگو با خراسان رضوی از شناسایی پروژه‌های اولویت‌دار استان برای معرفی و اخذ اعتبارات برای تکمیل آن‌ها خبر داده است.