با گذشت بیش از ۶ ماه، بالاخره آمار رسمی کشته‌شدگان اعتراضات آبان 98 اعلام شد 230 کشته، 7000 مجروح و 60 مرگ به دلیل نامعلوم!

گروه سیاسی: نیمه‌شب ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸ بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت آن به یکباره ۲۰۰ درصد افزایش یافت. این افزایش ناگهانی بنزین باعث اعتراضاتی در سراسر کشور شد و مردم به خیابان‌ها آمدند و در برخی از شهرهای ایران اعتراضات به خشونت کشیده شد. در آن مقطع فیلم‌ها و تصاویر زیادی از زخمی و کشته شدن معترضان منتشر شد. با این حال یکی از سوالاتی که از آن زمان تاکنون بی‌پاسخ مانده اعلام رسمی تعداد کشته‌شدگان است. با این حال برخی رسانه‌های خارجی به اعلام آمارهایی از تخمین تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات پرداختند؛ به ‌عنوان مثال خبرگزاری رویترز در ادعایی تعداد کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده بود که از سوی نهادهای مختلف تکذیب شد. با این حال اظهارات مقامات درباره تعداد کشته‌شدگان واضح نبود و بعضاً وظیفه اعلام آمار را به نهاد دیگری واگذار می‌کردند. حتی در آن مقطع نمایندگان مجلس دهم کمیته‌ای حقیقت‌یاب ذیل کمیسیون اصل ۹۰ تشکیل دادند تا این ماجرا را پیگیری کنند، اما هیچ‌گونه آماری از طریق نمایندگان اعلام نشد. حالا بعد از آنکه وزیر کشور شنبه ‌شب در یک برنامه تلویزیونی گفت که همین روزها تعداد کشته‌های آبان اعلام می‌شود و با ارائه اعدادی، تخمین حدودی تعداد کشته‌شدگان را مطرح کرد، روز گذشته رئیس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس با ارائه آماری از خسارات جانی و مالی حوادث آبان ۹۸، تعداد کشته‌های این حوادث را ۲۳۰ نفر اعلام کرد.
با گذشت شش ماه از اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ هنوز ابهامات زیادی درباره تعداد کشته‌شدگان وجود دارد. بعد از آنکه برخی از رسانه‌های خارجی درصدد منتشر کردن آمار کشته‫شدگان اعتراضات آبان‌ماه در کشورمان برآمدند مسئولان کشور با تکذیب آن ادعاها، فقط به این توضیح که تعداد کشته‫شدگان این مقدار نیست، اکتفا کردند و هر یک انتشار آمار دقیق را به دیگری حواله دادند. در آن مقطع تنها مقامی که درباره آمار کشته‌شدگان صحبت کرده، کواکبیان، نماینده مجلس است که در اواخر دی ماه اعلام کرد: مقام‌های مسئول به کمیسیون امنیت ملی اطلاع داده‌اند در اعتراض‌های آبان‫ ۱۷۰ نفر کشته شده‌اند‫ که البته این آمار نیز تایید و یا تکذیب نشد.
رئیس‌جمهوری در بهمن‌ماه سال گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرده بود که آمار مربوط به کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه در اختیار پزشکی قانونی کشور است‫ که در ادامه پزشکی قانونی در واکنش به سخنان حسن روحانی گفت که انتشار آمار کشته‌شدگان آبان بر عهده این بخش از قوه قضائیه نیست و آمار نهایی در اختیار دولت است.
در همان مقطع یعنی ۲۴ دی‌ماه ۹۸ سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود گفته بود: در ارتباط با بازداشت‌شدگان، مسئول ما هستیم و آمار هم دست ماست. اما در بحث جانباختگان، نهاد متولی شورای امنیت است که زیرمجموعه‌های دولت بوده و قطعا شورای امنیت در مقطع مناسب در این ارتباط اطلاع‌رسانی خواهد کرد.


این سلب مسئولیت‌ها و پاس دادن‌های نهادها و مراجع مختلف در رابطه با اعلام آمار نهایی تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه‫ ادامه پیدا کرد تا اینکه بالاخره علی ربیعی، سخنگوی دولت در بهمن ماه ۹۸ در یکی از نشست‌های خبری دولت اعلام کرد که آمار به زودی اعلام می‌شود. اما با شیوع کروناویروس در کشور همه چیز تحت‌الشعاع آن قرار گرفت تا این هفته که بالاخره مسئولان در صدد روشنگری و پاسخ به این ابهام برآمدند.
شنبه شب هفته جاری عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه ۹۸ را تلویحا ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر اعلام کرد. او گفت حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند. بر این مبنا اگر 80 درصد کشته‌شدگان با سلاح سازمانی جان باخته باشند، می‌توان نتیجه گرفت که تعداد قربانیان حدود 200 تا 250 نفر بوده‌اند.
حالا روز گذشته رئیس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس با ارائه آماری از خسارات جانی و مالی حوادث آبان ۹۸، تعداد کشته‌های این حوادث را ۲۳۰ نفر اعلام کرد و گفت: مرجع آمار اعلام شده پزشکی قانونی است. مجتبی ذوالنور در حاشیه جلسه اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور با اشاره به ماجرای افزایش نرخ بنزین در آبان ماه سال گذشته گفت: در هر کشوری ممکن است طرح‌هایی اجرا شود که دارای نقاط ضعف و قوت باشد و بعضی متضرر شوند و بعضی سود ببرند. او ادامه داد: نظام سلطه از فرصت آبان بهره گرفت و تجمع‌های خیابانی را راه انداخت. کسانی که گوش به رسانه‌های خارجی بودند، سعی کردند موج‌سواری کنند. در آبان ۹۸ اعتراض مردم آرام و مسالمت‌آمیز بود و کسی حساسیت به خرج نداد، ولی وقتی تعرض به اماکن خصوص و دولتی و مراکز انتظامی رخ می‌دهد، مردم از حاکمیت استقرار امنیت و نظم را مطالبه می‌کنند.
ذوالنور اعلام کرد: ۴۹۷ مرکز دولتی و بخش خصوصی مورد خسارت جدی قرار گرفت، ۴۲۲ خودروی مردم آسیب جدی دیدند و سوختند،۲۳۰ خودروی دولتی و عمومی را آسیب دیدند و به ۵۶۹ خودرو و موتور نیروهای امنیتی و انتظامی آسیب زدند. ۹۹۱ بانک یا تخریب شد یا آتش زدند، ۱۲۳ مرکز سوخت و تخریب شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی از جان مایه گذاشتند تا کسی آسیب نبیند، افزود:۲۰۰۰ نفر مجروح شدند در این تجمعات و آمار مجروحان نیروهای امنیتی و انتظامی بیشتر از ۵ هزار نفر بود و این یعنی نیروی خود را صرف دفاع گذاشته بودند نه تهاجم.
وی اعلام کرد: ۶ مامور رسمی نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند، حتی یک کشته، مجروح و جانباز برای ما سخت و سنگین است، رسانه‌های بیگانه آمارهای دروغین اعلام کرده و تا ده هزار نفر کشته اعلام کردند. ۲۳۰ کشته در مجموع داشتیم که ۶ نفر از ماموران بودند. وی همچنین اظهار کرد: ۷ درصد در درگیری‌های مستقیم مسلحانه با نیروهای انتظامی جان باختند و ۱۶درصد در حمله به مراکز نظامی و انتظامی در حالی که مجهز به انواع سلاح‌های سرد و گرم بودند، جان خود را از دست دادند. ۳۱ درصد در حمله به مراکز عمومی مثل فروشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها‫، بانک‌ها و مساجد جان باخته‌اند و ۲۰ درصد از جانباختگان در قالب نیروهای تامین کننده امنیت و نظم که شامل بسیج و نیروهای مردمی می‌شوند بوده‌اند و ۲۶ درصد در اعتراضات حضور داشتند اما جزو آشوبگران نبودند و به دلایل نامعلوم جان باخته‌اند. مثلاً شقیقه آنها از فاصله سه متری هدف قرار گرفته بود. وی همچنین اعلام کرد: ۲۲ درصد از جانباختگان حوادث آبان ۹۸ سابقه محکومیت‌های کیفری داشته‌اند. این نماینده دوره یازدهم مجلس همچنین اظهار کرد: هیچ گزارشی نداریم که کسی در بازجویی و شکنجه جان باخته باشد.
با این حال آنچه بعد از گذشت شش ماه از اعتراضات آبان‌ماه به عنوان آمار از سوی نهادها و مراجع اعلام شده درواقع تنها آمار عددی جانباختگان است و هنوز مشخصات کشته‌شدگان، تاریخ و محل واقعه و علت مرگ اعلام نشده است. با توجه به اظهارات مراجع ذی‌صلاح به نظر می‌رسد آمار دقیق‌تری در رابطه با اعتراضات بنزینی در دست باشد و می‌توانند جزئیات بیشتری را از آمار دقیق بازداشتی‌ها، کشته‌شدگان و مجروحان و چگونگی آسیب دیدن آنها منتشر کنند.