تذکر نمایندگان مجلس به شریعتمداری وزیر رفاه در مورد اظهارات نسنجیده مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور

نمک برزخم بازنشستگان
آفتاب یزد – گروه شبکه: ویدئویی کوتاه از مصاحبه با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در فضای مجازی منتشر شده که عجیب و قابل تامل است. دراین گفت‌وگو خبرنگاری از اکبر افتخاری می‌پرسد:«آیا شما با حقوق بازنشستگی می‌توانید زندگی کنید؟» که وی در پاسخ می‌گوید:« سطح زندگی ما با بازنشستگان متفاوت است! و این دو موضوع به‌خاطر شرایط متفاوت، قابل مقایسه نیستند.»
این پاسخ آقای مدیر عامل، در حالی است که همه می‌دانند بازنشستگان کشور همیشه از کم بودن حقوق خود گله و شکایت دارند و با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه، گله‌شان به حق است. از همین رو بسیاری چنین اظهاراتی را آنهم از سوی کسی که باید خدمتگزار این قشر از جامعه باشد و در راستای تحقق خواسته آنها گام بردارد، توهین به بازنشستگان قلمداد و انتقادهایی را روانه این مقام
مسئول کردند.


> واکنش مدیرعامل صندوق بازنشستگی
این در حالی است که اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور می‌گوید که سخنانش تحریف شده است. او با انتشار پستی در اینستاگرام شخصی خود در این باره نوشت: «معتقدم در حال حاضر مهم‌ترین وظیفه‌ام، رسیدگی به امور بازنشستگان عزیز به منظور ارتقای کیفیت زندگی آنان است. بنابراین، رویه‌ام این نبوده و نیست که به حاشیه‌ها بپردازم و می‌دانم که بیشترین آسیب حاشیه‌پردازی‌ها به بازنشستگان ارجمند می‌رسد. با این حال، از آن‌جا که تحریف مصاحبه دیروزم با خبر بیست و سی در شبکه دو سیما با واکنش‌هایی همراه بود و شماری از بازنشستگان عزیز در همین صفحه نظراتی را مطرح کردند، لازم می‌دانم که به احترام این عزیزان، توضیحاتی را ارائه کنم. بنده در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیما که پرسید آیا شما خودتان می‌توانید با حقوق بازنشستگان زندگی کنید، گفتم: «سطح زندگی خیلی متفاوت است. نمی‌شود اینطوری به مسائل اقتصادی پاسخ داد؛ چون تنظیماتی که هر فردی در زندگی‌اش می‌کند، متفاوت است. به نظرم اینطوری باید جواب داد که ما باید تلاش کنیم سطح حقوق [بازنشستگان] را حتما افزایش دهیم.» مقصودم این بود که هر کدام از بازنشستگان، شرایط خاص خود را دارند و حقوق‌شان بسته به این شرایط قابل ارزیابی است. ممکن است دو بازنشسته به مقدار مساوی حقوق بگیرند، اما اولی فقط یک فرزند داشته باشد و دومی چهار فرزند؛ یکی صاحبخانه باشد و دیگری مستاجر. با وجود این، در همان مصاحبه، حداقل دو بار تصریح کردم که حقوق بازنشستگان حتما باید افزایش پیدا کند و تاکید کردم که همه ارکان دولت دغدغه افزایش حقوق بازنشستگان را دارند. متاسفانه یک منبع خبری گفته مرا دستکاری کرد و با افزودن چند کلمه به آن این طور خبر داد که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفته است: «سطح زندگی ما با بازنشستگان خیلی متفاوت است و این دو موضوع به خاطر شرایط متفاوت، قابل مقایسه نیستند!» این خبر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی به گردش درآمد و برخی که اصل مصاحبه را ندیده بودند، آن را بی‌احترامی به بازنشستگان گرامی قلمداد کردند. اگر این قبیل اخبار جعلی، شخص بنده را هدف گرفته باشد، اهمیت چندانی ندارد و می‌توانم آنان را به خداوند دادگر یا وجدان خودشان واگذار کنم، اما مشکل این‌جاست که تحریف‌کنندگان، اعتماد متقابل بین صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان عزیز را هدف گرفته‌اند.» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پایان از این‌که «عده‌ای بخواهند مصالح بازنشستگان عزیز را در شرایط بسیار دشوار اقتصادی، وسیله اغراض شخصی یا سیاسی خود قرار دهند»، اظهار تاسف کرد.
> تذکر نمایندگان به وزیر رفاه
با این وجود اظهارات افتخاری در مورد سطح زندگی بازنشستگان برای او دردسرساز شد چرا که 21 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تذکر دادند. به گزارش تسنیم، در این تذکر خطاب به وزیر رفاه آمده است: «مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری طی روزهای گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با این حقوقی که به بازنشستگان می‌دهید، می‌توانید زندگی کنید؟ گفته بود: سطح زندگی متفاوت است و تنظیماتی که هر فرد در آن زندگی می‌کند، تفاوت دارد. این اظهارات که اساساً در آستانه سالروز رحلت امام مستضعفین بویی از نحوه مواجهه یک مسئول جمهوری اسلامی با ولی‌نعمتان این انقلاب عزیز نبوده است و در چارچوب دیدگاه لیبرال قابل تفسیر است، عملاً نمک به زخم بازنشستگان پاشیدن است و انتظار این است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن برخورد متناسب با مدیرعامل صندوق بازنشستگی از ملت عزیز به صورت رسمی عذرخواهی کند.»
> افتخاری عذرخواهی کند
از سوی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات اخیر مدیرعامل صندوق بازنشستگی درباره میزان حقوق بازنشستگان واکنش نشان داد. مجتبی رضاخواه در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشته است: « ترمیم حقوق بازنشستگان از مهم‌ترین مطالبات
منتقل شده اخیر به بنده بوده است. امروز جناب نوبخت در مجلس از تنگناهای اقتصادی گفت. اگر دولت توان رسیدگی به مطالبات بازنشستگان را ندارد، حقوق مدیران دولتی نیز افزایش نیابد. مدیرعامل صندوق بازنشستگی برای حرف‌های اخیرش، از مردم عذرخواهی کند».
واکنش کاربران
اما این ماجرا نیز با بازتاب‌های انتقادی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« «تنظیم سطح زندگیشون روی سوئیسه، برای ما روی بورکینافاسو... ولی شاکریم که حداقل پولمون حلاله»
دیگری نوشت:« جناب افتخاری حق با شماست سبک زندگی‌ها با هم فرق داره اگه فاصله حقوق‌ها اینقدر زیاد نبود همه تقریبا دریه سبک زندگی می‌کردیم ولی شما فکر کردین کارگر و بازنشسته‌ها بلد نیستن لاکچری بپوشن ولاکچری بخورن ولاکچری زندگی کنن. سه ماه حقوق این دو قشرو بالا ببرین ببینین سبک زندگی اینا هم مثل شما میشه یا نه»
یکی دیگر از کاربران گفته است:« آقای افتخاری! چه کسی به شما اجازه داده که سطح زندگی تا این حد متفاوت با بازنشستگان محترم داشته باشی؟ اگر مسئولید و مقامی دارید صرفا برای خدمت بیشتر به بازنشستگان بوده نه برای بالا بردن سطح زندگی خودتون. لازمه صد بار ویدئو صحبت‌های خودتو نگاه کنی و هزاران بار از مصاحبه ات خجالت بکشی. »
فرد دیگری گفته است:« باید سطح زندگی تو با ما بازنشسته‌ها فرق کنه چون تو نجومی حقوق می‌گیری ما با سیلی صورت مون را سرخ می‌کنیم چرا به بازنشسته‌ها توهین میکنی؟ خودت هم میدونی نمیشه با این حقوق زندگی کرد»
کاربران دیگر نوشته اند:« واقعا جای تاسف داره اینطوری صحبت کردن. ما چه انتظاری میتونیم داشته باشیم وقتی اینا خودشون را تافته جدا بافته از این ملت میدونند»، «بازنشستگان تامین اجتماعی زیر خط فقر زندگی می‌کنند
درصورتیکه مدیر عامل بازنشسته کشوری گویا معنی زیر خط فقر را تجربه نکرده»، «آقای مدیر عامل تا توانی دلی بدست آر که دل شکستن هنر نیست.از ماست که بر ماست چرا که با حقوق نجومیت بازنشستگان را به تمسخر نگیری»، «جناب افتخاری باید از گفته هایش خجالت بکشد. ایشان نباید خود و مدیران نظام را تافته جدا بافته فرض کند! »، « پس از سی سال کار صادقانه، وپرداخت حق بازنشستگی حالا که باید به حق وحقوق عادلانه خود برسند انواع تحقیر‌ها وتوهین هارا باید شاهد باشند به امید روزی که حق به حق‌دار برسد»، «من اگر جای وزیر بودم این فرد خود شیفته را تا شب نشده عزل می‌کردم. این مطلب ایشان توهین آشکار به تمام بازنشستگان کشور می‌باشد»، «معلومه آقای محترم....اگر حقوق بازنشسته‌ها هم مثل جنابعالی بود سطح زندگی بهتری داشتن! با این حقوقی که شما پرداخت می‌کنید تلاش می‌کنیم زنده بمونیم»
سایر اخبار این روزنامه
گزارش جامع قوه قضاییه در خصوص نحوه هزینه‌کرد سود حساب‌های سپرده دستگاه قضا تذکر نمایندگان مجلس به شریعتمداری وزیر رفاه در مورد اظهارات نسنجیده مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره): به رغم تکذیب‌های دو طرف در خبری غیرمنتظره ایران و آمریکا برای تبادل دو زندانی به توافق رسیدند و این مهم انجام شد، آیا این توافق تغییری در روابط دو طرف ایجاد خواهد کرد؟ اصلاح‌طلبان آسیب دیده‌اند اما اصلاح‌طلبی نه آژیر قرمز برای قیمت گاز هم به صدا در آمد موقعیت لاریجانی بهتر از احمدی‌نژاد است اظهارت تند وتیز نماینده سمنان در مجلس خطاب به استاندار خوزستان : اگر جای شما بودم درِ اینجا را به روی دولت تخته میکردم! بررسی پیشنهاد رئیس جمهوری به رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگوی آفتاب یزد با عضو هیئت علمی علامه طباطبائی: آتش سوزی های سریالی عمدی است؟ آتش زیر خاکستر تبعیض همدلی زیرلاستیک‌های لودر دلایل بروز پرخاشگری چیست؟ همیشه مردم مقصر هستند! تبادل دو زندانی و یک گمانه زنی