بایدن رقیب ترامپ شد



وصال روحانی/  جو بایدن بسیار زودتر از آنچه همه انتظار داشتند، انتخاب خود را به‌عنوان نماینده حزب دموکرات در انتخابات آبان‌ماه ریاست‌جمهوری امریکا جشن گرفت. رویدادی که در تاریخ حزب دموکرات امریکا بی‌سابقه است و بایدن توانسته بیش از دو ماه مانده به نشست کنوانسیون حزبی و در حالی که هنوز در 8 ایالت انتخابات مقدماتی برگزار نشده، به‌عنوان کاندیدای حزب دموکرات برای رویارویی با دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر برگزیده شود. به گفته ناظران به نظر می‌رسد دموکرات‌ها در اعلام رسمی نام جو بایدن به این دلیل تعجیل کرده‌اند که به‌درستی یا غلط تصور می‌کنند برای غلبه او بر ترامپ در روزهایی طوفانی کرونا و اعتراض‌ها در امریکا موفق به کسب محبوبیتی بیشتر می‌شود.
به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، بایدن  پس‌ از اعلام شدن نامش به‌ عنوان فرد پیروز انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها گفت: «برای من مایه افتخار است که این پیروزی را در رقابت با شماری از مستعدترین و توانا‌ترین افراد در حزب دموکرات کسب کردم و خوشحالم که با اتحاد فراگیر و به‌صورت تیمی واحد قدم به انتخابات خواهیم گذاشت.» پس‌از کنار رفتن برنی سندرز پیر و بیمار از روند رقابت دموکرات‌ها پیروزی بایدن حتمی به‌نظر می‌رسید اما سه‌شنبه گذشته که وی در انتخابات درون حزبی در 8 ایالت، بیش از 1990 رأی الکترال به دست آورد، عملاً کار را تمام کرد. بنا بر این ‌گزارش، کنوانسیون نهایی حزب هنوز برگزار نشده اما سندرز هم از اینکه بایدن فرد انتخابی نهایی حزبش باشد، ناراضی نیست. رویکرد دموکرات‌ها به بایدن ملایم و صلح طلب او را بیش از پیش به آنتی‌تز ترامپ تبدیل کرده زیرا در شرایطی که ترامپ به سرکوب‌های امنیتی و نظامی پس از ماجرای مرگ دلخراش فلوید معتقد است، بایدن می‌گوید باید برخورد عاقلانه‌تری با تظاهرات سراسری که در امریکا در اعتراض به این قتل بی‌شرمانه برپا شده، صورت گیرد. بایدن در شرایطی به نماینده دموکرات‌ها و مردی صاحب شانس‌های بالا برای پیروزی بر ترامپ تبدیل شده که در ابتدای انتخابات درون حزبی در مقابل سندرز پرشور کم آورده و حتی از الیزابت وارن و پیت بوتیچیچ هم عقب افتاده بود و افکار عمومی وی را به سبب افشا شدن اقدامات احتمالاً غیرقانونی پسرش در ماجرای موسوم به «اوکراین گیت» محکوم می‌کرد. اما برد قاطع او در انتخابات داخلی هفته گذشته نشان داد مردم این لغزش‌ها را ازیاد برده و حتی به این نکته بها نمی‌دهند که وی با 77 سال سن از ترامپ هم مسن‌تر است.   به‌ لحاظ مالی بایدن پس از برگزاری کنوانسیون حزب دموکرات در ماه آگوست (مرداد) قانوناً حق برداشت از حساب‌های این حزب را برای محکم‌تر کردن جایگاهش در تقابل با ترامپ خواهد داشت. این در حالی است که آوریل (فروردین) امسال بایدن و کمیته ملی حزب دموکرات با تلاش بسیار 60 میلیون دلار را جور کردند تا وی پس از بدحال شدن سندرز و کنار کشیدن بوتیچیچ و بعضی عقبگردهای دیگر در حزب دموکرات، دست بازتری برای تقویت جایگاه خود داشته باشد. در عین حال نباید فراموش کرد که ترامپ و ماشین پولسازی‌اش که به حزب جمهوریخواه نیز بی‌نیاز است، از این نظر به‌ لحاظ مالی از بایدن بسیار پیش هستند.


برتری 9 درصدی بایدن بر ترامپ
این در حالی است که ترامپ در نظرسنجی‌ها عقب‌تر از بایدن قرار دارد. به گزارش سی‎ان‎ان، در نظرسنجی مشترک این شبکه خبری و غول‌های رسانه‌ای دیگر مثل ای‎بی‎سی، واشینگتن پست و فاکس نیوز، بایدن با 9‌درصد برتری آرا از ترامپ پیش افتاده است. بخش قابل توجهی از عقب‌افتادن ترامپ به سبب تأثیر عظیم مرگ دلخراش جورج فلوید بر اذهان رأی دهندگان است اما سی‎ان‎ان تأکید کرده است که تعدادی از پرسش‌شونده‌ها قبل از واقعه فوق مورد مصاحبه و نظرخواهی قرار گرفته بودند. براساس برداشت‌های حاصل از این نظرخواهی اگر انتخابات امریکا همین امروز برگزار شود، بایدن با جمع‌آوری 48 درصد آرا بر ترامپ که فقط 43 درصد را جذب خود می‌کند، فایق خواهد آمد.
با این همه اگر ترامپ با لغزش‌های سیاسی مکرر خود شرایط و شانس بایدن را برای فتح انتخابات بیشتر کرده، بایدن نیز با ادامه دادن به اشتباهات کلامی‌اش امیدهای تازه‌ای را به اردوی رقیب بخشیده است. بایدن در جدید‌ترین گاف خود طی مناظره‌ای تلویزیونی گفت 10 تا 15 درصد امریکایی‌ها ذاتاً مردمان خوبی نیستند و افزود بخش عظیمی از این مردم معمولی و متوسط اند. بایدن این اظهارنظرها را اواخر هفته پیش در مناظره‌ای با دان چیدل هنرپیشه سیاهپوست امریکایی صورت داد و ارزشگذاری‌هایی از این دست در روزهایی که مردم امریکا از ترامپ به‌خاطر قتل سبعانه فلوید نفرت پیدا کرده‌اند نشانگر بی‌دقتی بایدن در انتخاب کلمات در چنین برهه حساسی است. برخی ناظران این اشتباه را با حرف‌های توأم با تبعیض نژادی میت رامنی در انتخابات سال 2012 امریکا یکسان دانسته‌اند. رامنی که نماینده جمهوریخواهان مقابل باراک اوباما بود در آن سال گفته بود که حداقل 47 درصد امریکایی‌ها با اینکه می‌دانند دولت کشورشان سالم نیست، باز با آن راه می‌آیند تا به مقاصد شخصی‌شان برسند.
سایر تحولات و رویدادهای امریکا
با اینکه قطعی شدن انتخاب بایدن به‌عنوان نماینده حزب دموکرات در انتخابات 5 ماه بعد امریکا تیتر اصلی تقریباً تمامی نشریات این کشور و بعضی کشورهای اروپایی در روز گذشته (شنبه) بود اما تأکید معترضان و تظاهرکنندگان امریکا بر اینکه کوتاه نمی‌آیند و تا زمان اعمال تغییرات اساسی در روال اجتماعی- سیاسی امریکا، به حضور خود در خیابان‌های این کشور ادامه خواهند داد، نیز ثابت کرد تنش‌های تازه‌ای در انتظار امریکایی‌ها است. این در حالی است که حتی بعضی سران ایالات امریکا استفاده از وسایل قهریه مانند باتوم و گاز‌اشک‌آور را برای متفرق کردن معترضان متوقف کرده و گفته‌اند از تدابیر بسیار ملایم‌تری برای نظم بخشیدن به شهرهای ناآرام این کشور سود خواهند جست. گووین نیو سالم فرماندار کالیفرنیا یکی از آنها است که به پلیس این ایالت دستور داده از خشونت فیزیکی و ضربه‌زدن به‌ صورت و گردن تظاهرکنندگان پرهیز کنند.
میزان مخالف خوانی با ترامپ به حدی رسیده که حتی شهردار واشینگتن نام خیابانی را که مقابل کاخ سفید قرار دارد تغییر داده و از واژگان «جان سیاهپوستان ارزش دارد» که شعار مشترک طرفداران جورج فلوید است برای نامگذاری این خیابان بهره‌گرفته‌ است.
دیروز دیلی تلگراف هم گزارش داده که گروهی متشکل از 66 ناظر حقوق‌بشری سازمان ملل، در مطلبی انتقادی علیه آنچه وحشت‌ نژادی در امریکای کنونی نامیده شده، اعتراض کرده و خواستار برچیدن آن شده‌اند. پایگاه خبری هیل نیز نوشت چند نفر از سناتورهای حزب دموکرات طی نشست حزبی روز جمعه‌شان در جریان دقایق سکوت برای ادای احترام به جورج فلوید روی زمین زانو زده‌اند. هیل همچنین تصریح کرده است که تعدادی از مقام‌های نظامی رده بالای سابق و فعلی امریکا عملکرد ترامپ در قبال اعتراضات اخیر به ماجرای مرگ جورج فلوید را محکوم کرده‌اند. تعداد این مقام‌ها به حدود 90 نفر می‌رسد.