شایعه کرونایی نسازید

رئیس جمهوری، پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور را مدافعان پرنشاط میدان سلامت خواند و اظهار داشت: سقف و خط قرمز ما در مبارزه با بیماری کرونا، توان کشور برای حفظ سلامت و امور درمانی است و اپیدمی باید همیشه زیر این خط قرمز و توان بخش سلامت کشور باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه فعالیت بخش بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا، بر گروه‌های آسیب‌پذیر متمرکز شده است، تأکید کرد: دوره اپیدمی کرونا طولانی خواهد بود و نمی‌دانیم پایان آن چه تاریخی است و در چنین فضایی باید دستورالعمل‌های بهداشتی با دقت مراعات شوند. رئیس جمهوری همچنین از تداوم ارائه بسته‌های حمایتی به اقشار نیازمند تا پایان سال خبر داد.
روحانی با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه در زمینه آمادگی وزارت بهداشت و درمان برای مقابله با این بیماری در کشور گفت: بر اساس این گزارش، یکهزار و 200 مرکز در سراسر کشور برای نمونه‌گیری و آزمایش از افراد آماده فعالیت هستند. همچنین 17هزار و 500 خانه بهداشت نیز در سراسر کشور آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم است که این افتخاری بزرگ برای کشور به شمار می‌رود.
روحانی اظهار داشت: مردم باید در زمینه برگزاری اجتماعات مانند عروسی، عزا و تجمع‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای تا مدت زیادی رعایت کرده و از برگزاری این مراسم‌ خودداری کنند و این روند تا زمانی که بخش بهداشت و درمان کشور تأیید کند، باید ادامه داشته باشد. رئیس جمهوری با بیان اینکه نباید به واسطه امید کاذبی که مبنای علمی ندارد و محققان آن را تأیید نمی‌کنند برنامه‌ریزی و اقدام کنیم، گفت: این در حالی است که در جامعه چاره‌ای جز ادامه فعالیت کسب و کارها و تولید و انجام رفت و آمد مردم در حد نیاز جامعه و همزمان مبارزه با ویروس کرونا، نداریم.


وی با بیان اینکه نباید در مورد کرونا شایعه سازی شود، افزود: اینکه ضدانقلاب اینطور تبلیغ می‌کنند که باید همه فعالیت‌ها تعطیل شده و برخی از رسانه‌های داخلی هم سخنان آنان را تکرار می‌کنند درست نیست؛ باید فعالیت‌های مردم که مرتبط با زندگی و کسب و کار آنها و مسائل فرهنگی مانند برگزاری نماز جماعت و عبادت و دعا در مساجد است، با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود. روحانی با تأکید بر اینکه برای انجام فعالیت‌های اجتماعی باید در وهله نخست از فضای مجازی استفاده کنیم و اولویت دوم فضای حقیقی باشد، گفت: همه بخش‌ها باید شرایط را برای دریافت خدمات از طریق این فضا برای مردم فراهم کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت در این شرایط حساس وظایفی برعهده دارد که بخوبی آنها را دنبال می‌کند، گفت: وظایف مهم دولت را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد؛ اول تأمین آنچه برای بهداشت و درمان مورد نیاز است که خوشبختانه تمامی آنچه امروز برای بخش بهداشت و درمان نیاز داریم در داخل تولید شده و کمبودی در این راستا نداریم.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: وظیفه دوم دولت ارائه خدمات ضروری به مردم اعم از آب، برق، گاز و امنیت بوده است که در این راستا فعالیت در همه بخش‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها انجام گرفته و در شرایط خوبی قرار داریم به گونه‌ای که روزانه یک خدمت جدید به مردم در کشور ارائه می‌شود و همانطور که اعلام شد تا پایان سال 9 سد بزرگ ملی در کشور افتتاح و 18 نیروگاه برق به بهره‌برداری خواهد رسید. روحانی تأمین کالاهای ضروری را سومین وظیفه دولت دانست و افزود: همه بخش‌ها در این زمینه تلاش کردند و شرایط امروز کشور در زمینه کالاهای اساسی از ماه‌های گذشته به مراتب بهتر است. وی تأمین بسته‌های حمایتی اعم از تسهیلات بانکی و ارائه بسته‌های معیشتی به مردم را از دیگر وظایف مهم دولت در این شرایط برشمرد و گفت: این روند حمایت‌ها تا زمانی که کرونا وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت.
مصوبات جلسه
روحانی با تأکید و تشریح مصوبات جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در این جلسه مصوب شد تا علاوه بر مناطق سفید از ابتدای تیرماه در تمامی مناطق زرد نماز جمعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توافق با ستاد اقامه نماز جمعه برگزار شود. همچنین مصوب شد مهدهای کودک، کلاس‌های قرآن و آموزشگاه‌ها مانند آموزشگاه زبان نیز از 24 خرداد با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها فعالیت خود را آغاز کند. تورهای مسافرتی داخلی هم از 24 خرداد می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند اما در زمینه انجام تورهای خارجی باید بررسی‌های لازم انجام شده و چارچوب‌ها در این راستا مشخص شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه سینماها و کنسرت‌ها هم به شرط حضور 50 درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیرماه فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: مراسم در فضای باز آرامستان‌ها هم می‌تواند با توافق بخش‌های ذیربط بر چگونگی برگزاری و چارچوب‌ها آغاز شود.
روحانی افزود: مسائل دیگری از جمله مرخصی‌ زندانیان در تیرماه، اردوهای راهیان نور و برگزاری برخی اجتماعات هم در این جلسه مطرح شد که بنا شد بررسی‌های بیشتری درباره آنها انجام شده و در آینده تصمیمات لازم در خصوص آنها اتخاذ و به مردم اعلام شود.