تجهیزات هلال‌احمر به‌روز می‌شود

[شهروند] صبح جمعه شانزدهم خرداد ۹۹ رئیس جمعیت هلال‌احمر به همراه جمعی از مدیران و فرماندار شمیرانات از پایگاه‌های امدادونجات کوهستان کلکچال و دربند بازدید کرد. کریم همتی در این بازدید به تقویت لجستیک و ظرفیت‌های امدادی هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: «زمانی می‌توانیم در هلال‌احمر خدمات خوبی هنگام حوادث ارایه دهیم که امکانات مناسبی داشته باشیم. ما در سال‌های گذشته حوادث پی‌درپی داشتیم و شاید کمتر مجال پیگیری نیازهای پایگاه‌ها وجود داشت. از طرفی امکانات و ظرفیت‌های دولتی به علت تحریم‌ها کم‌بود. در بازدید هفته گذشته از پایگاه‌های اقماری تهران از نزدیک شاهد بودم که انبارهای ما اقلام امدادی چندانی نداشتند و در شرایط خوبی به سر نمی‌بردند. با گزارشی که به رئیس‌جمهوری ارایه شد و رایزنی‌هایی که با مسئولان دولت درباره تجهیز انبارها و به‌روزکردن امکانات جمعیت داشتیم، بنا بر این شد که به‌زودی کمک‌هایی در این زمینه به هلال‌احمر صورت گیرد.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به دشواری‌های‌ عملیات‌ امدادی در کوهستان تأکید کرد: «عملیات‌ امداد کوهستان، عملیاتی دشوار است که نیاز به تجربه، مهارت، نیروی جسمانی بالا و تجهیزات استاندارد و به‌روز دارد. در این بازدید معلوم شد که اگرچه نیروهای ماهر و باتجربه زیادی داریم، اما از بابت تجهیزات و پشتیبانی ضعف‌های بسیاری هست که باید در کوتاه‌مدت آنها را کاهش دهیم و این اتفاق باید در سراسر کشور بیفتد.»
او افزود: «هم خاموش‌کردن آتش در جنگل‌ها و کوهستان‌ها و هم امدادونجات در کوهستان نیازمند بالگردهای ویژه‌ای است که هیچ‌کدام در کشور موجود نیست و در شرایط فعلی با وضع تحریم‌ها نمی‌توان در آینده‌ای نزدیک آنها را تأمین کرد، اما با این حال بالگردهای امدادی هلال‌احمر با خلبان‌های ماهر و باتجربه از هیچ خدمتی در این زمینه‌ها دریغ نمی‌کنند.»
همتی در این بازدید ضمن ارایه پیشنهاداتی برای بهبود وضع پایگاه‌های امدادی بر تجهیز پایگاه امدادونجات کوهستان کلکچال برای آموزش‌های تخصصی امداد کوهستان تأکید کرد. فرماندار شمیرانات: هلال‌احمر مایه آرامش مردم است


سیدمهدی ساداتی، فرماندار شمیرانات نیز که در این بازدید مدیران جمعیت هلال‌احمر را همراهی می‌کرد، حضور نیروهای هلال‌احمر در حوادث را مایه دلگرمی مردم و هر گونه بهبود در وضع امدادگران را موجب افزایش اعتماد و آرامش در میان آحاد مردم دانست.
او با تشریح وضع شهرستان شمیرانات تأکید کرد: «مدیریت بحران در شهرستان شمیرانات وضع پیچیده‌ای دارد. جمعیت شمیرانات در روزهای تعطیل سه برابر می‌شود و وفور مناطق روستایی با بافت کوهستانی همیشه مشکلات را در این زمینه دوچندان می‌کند. همین موضوع از اهمیت توان امدادی در این شهرستان خبر می‌دهد. توسعه پایگاه‌های امدادی و خانه‌های هلال روستایی در شمیرانات می‌تواند قدم مهم و موثری برای آمادگی بیشتر در برابر حوادث باشد. در صورت وقوع حادثه در هر یک از روستاهای شمیران، زمان قابل توجهی صرف رسیدن نیروهای امدادی می‌شود. درحالی‌که خانه‌های هلال روستایی می‌توانند با تربیت نیروهای امدادگر و آموزش همگانی، کارهای اولیه را تا رسیدن امدادگران انجام دهند.»
او در این بازدید از آمادگی هرگونه تعامل و همکاری از سوی فرمانداری شمیرانات برای توسعه پایگاه‌های امدادی و خانه‌های هلال روستایی خبر داد. بررسی میدانی رئیس جمعیت هلال‌احمر از کارکرد و مشکلات خانه‌های هلال روستایی
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با حضور در روستای «کند علیا» از توابع شمیرانات استان تهران، از خانه هلال این روستا بازدید و در گفت‌وگو با مدیران ستادی و مسئولان محلی راهکارهای توسعه خانه‌های هلال را بررسی کرد. کریم همتی در این بازدید بر لزوم ارتقای خدمات داوطلبانه، سرعت در امدادرسانی و توسعه  آموزش همگانی در کشور تاکید کرد و از خانه‌های هلال به‌عنوان طرحی ملی برای رسیدن به اهداف مذکور نام برد.
او پس از این بازدید در جمع مسئولان محلی گفت: «امروز در شرایط عادی و یک روز آفتابی بیشتر از یک ساعت زمان برای رسیدن به روستای کند علیا صرف شد. اختصاص این زمان در هنگام بارش برف ممکن است تا سه برابر هم بیشتر شود یا در هنگامه ریزش کوه پس از یک حادثه به این راحتی نتوان به روستا دسترسی پیدا کرد. همین موضوع اهمیت تقویت و گسترش خانه‌های هلال روستایی را نشان می‌دهد. افرادی که در این خانه‌ها آموزش می‌بینند، می‌توانند در صورت وقوع هر حادثه‌ای تا رسیدن نیروهای امدادگر اقدامات اولیه را برای نجات جان مصدومان انجام دهند. حتی اگر در کل ‌سال جان یک نفر از این طریق نجات داده شود، این اقدامات ارزشمند است و می‌توان گفت که زحمات به ثمر رسیده است.»
تقویت خانه‌های هلال روستایی در کل کشور برنامه‌ای است که رئیس جمعیت هلال‌احمر به آن اشاره کرد: «توسعه خانه‌های هلال روستایی از برنامه‌هایی است که به صورت جدی به دنبال آن هستیم. از 40‌هزار خانه هلالی که باید دایر شود، تاکنون کمتر از‌ هزار خانه هلال راه‌اندازی شده و فعال است. در این مراکز به دنبال توسعه آموزش همگانی و خدمات داوطلبانه هستیم. در این زمینه باید برنامه‌های هدفمند و یکپارچه‌ای در سراسر کشور انجام شود که به‌زودی و پس از بازبینی دستورالعمل‌ها این برنامه‌ها برای تمام خانه‌های هلال اعلام و آموزش افراد داوطلب آغاز می‌شود.»
همتی با اشاره به لزوم تقویت تاب‌آوری شهروندان در هنگام حوادث گفت: «تجربه حوادثی مثل زلزله بم و رودبار نشان داده حضور به موقع افراد آموزش‌دیده در هنگام حوادث چقدر مهم است. ما نیاز به آموزش‌های عملیاتی هم داریم و برای آن باید فضا و امکانات کافی در اختیار خانه‌های هلال قرار بگیرد. به کمک دهیاران، شورای روستا و بخشداری‌ها این فضا ایجاد می‌شود و می‌توان در عرصه‌های مختلف از ظرفیت‌های دهیاری و بخشداری‌ها استفاده کرد. بخشی از دپوی انبارهای شهری می‌تواند به انبارهای روستایی منتقل شود تا بضاعت و ظرفیت این مناطق در مقابله با حوادث بالاتر رود و در عین حال در صورت وقوع حادثه در شهر از آن استفاده کرد.»
فشرده‌کردن آموزش‌های اولیه در خانه‌های هلال از برنامه‌هایی است که رئیس جمعیت با اشاره به آن بر مشارکت هرچه بیشتر ساکنان مناطق روستایی در دوره‌های آموزشی تأکید کرد تا همه افراد زمان کافی برای شرکت در این دوره‌ها را داشته باشند.