اقتصاد کشورنباید قربانی ویروس کرونا شود


رئیس جمهوری پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور را مدافعان پرنشاط میدان سلامت خواند و با تاکید بر اینکه کسب و کارها و اقتصاد کشورهمزمان با روند مبارزه با ویروس کرونا، باید فعال باشند و راه دومی نداریم، گفت: سقف و خط قرمز ما در مبارزه با بیماری کرونا، توان کشور برای حفظ سلامت و امور درمانی است و اپیدیمی باید همیشه زیر این خط قرمز و توان بخش سلامت کشور باشد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه فعالیت بخش بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا، بر گروه های آسیب پذیر متمرکز شده است، تاکید کرد: دوره اپیدمی کرونا طولانی خواهد بود و نمیدانیم پایان آن چه تاریخی است و در چنین فضایی باید دستورالعمل های بهداشتی با دقت مراعات شوند. رئیس جمهور از تداوم ارائه بسته های حمایتی به اقشار نیازمند تا پایان سال خبر داد و گفت: تامین نیازمندی های بخش بهداشت و درمان برای مبارزه با کرونا، ارائه خدمات ضروری به جامعه، تامین کالاهای ضروری و اساسی و ارائه بسته های حمایتی به اقشار نیازمند، چهار وظیفه مهم دولت است که در روند انجام همه این وظایف، وضعیت به خوبی پیش می رود.

وی تاکید کرد: اکنون باید به این نکته توجه کنند که این اپیدمی طولانیمدت خواهد بود و پایان مشخصی برای آن تا زمانی که بتوانیم به واکسن مورد تایید دسترسی پیدا کنیم، وجود ندارد و نباید در ذهن مردم اینطور تصور شود که با احتیاط و رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعملها این مشکل تا ۱۵ روز یا یک ماه دیگر حل میشود؛ این تصور باید به طور کامل از جامعه حذف شود.

رئیس جمهور ادامه داد: تمامی دستورالعملهای بهداشتی باید برای مدتی طولانی از سوی همه مراعات شود و این اعم از شستن دست و استفاده از ماسک در همه مکانها و برای مدت طولانی خواهد بود. روحانی اظهار کرد: مردم باید در زمینه برگزاری اجتماعات مانند عروسی، عزا و تجمعهای طایفهای و قبیلهای تا مدت زیادی رعایت کرده و از برگزاری این مراسمها خودداری کنند و این روند تا زمانی که بخش بهداشت و درمان کشور تایید کند، باید ادامه داشته باشد. رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزیر بهداشت مبنی بر افزایش شیوع و ابتلای بیماری در منطقهای به خاطر برگزاری یک مراسم عروسی گفت: همه باید رعایت کنند چرا که افزایش شیوع بیماری در یک منطقه، خسارتهای اقتصادی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ابعاد جدید این ویروس هر روز بیشتر مشخص میشود، گفت: زمانی این امید در جامعه بود که با رسیدن به فصل گرما این ویروس از بین خواهد رفت و یا شایع شده بود که این ویروس خود به خود ضعیف خواهد شد اما این ویروس با وجود گرما نیز از بین نرفت و از لحاظ علمی این مطالب به اثبات نرسید.

روحانی با بیان اینکه نباید به واسطه امید کاذبی که مبنای علمی ندارد و محققان آن را تایید نمیکنند برنامهریزی و اقدام کنیم، گفت: این در حالی است که در جامعه چارهای جز ادامه فعالیت کسب و کارها و تولید و انجام رفت و آمد مردم در حد نیاز جامعه و همزمان مبارزه با ویروس کرونا، نداریم. رئیس جمهور افزود: اینکه ضدانقلاب اینطور تبلیغ میکنند که باید همه فعالیتها تعطیل شده و برخی از رسانههای داخلی هم سخنان آنان را تکرار میکنند درست نیست؛ باید فعالیتهای مردم که مرتبط با زندگی و کسب و کار آنها و مسائل فرهنگی مانند برگزاری نماز جماعت و عبادت و دعا در مساجد، با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود. وی خاطرنشان کرد: چند اصل را باید همگان رعایت کنند؛ اول نظافت شخصی و در راس آن شستن دستها و دوم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و فیزیکی در جامعه است؛ در حال حاضر مثل گذشته چند خانواده نباید به طور همزمان دور هم جمع شوند و همه افراد برای حضور در جامعه و اجتماعات باید از ماسک استفاده کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای انجام فعالیتهای اجتماعی باید در وهله نخست از فضای مجازی استفاده کنیم و اولویت دوم فضای حقیقی باشد، گفت: همه بخشها باید شرایط را برای دریافت خدمات از طریق این فضا برای مردم فراهم کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه باید با اضطراب و شایعهپراکنی در جامعه مبارزه کنیم و بیخود مسائل را بزرگ جلوه ندهیم، گفت: توان کشور برای انجام امور درمانی به عنوان سقف فعالیتها در کشور به شمار میرود که این شامل امکانات بیمارستانی اعم از دستگاه تشخیص، تختهای آی.سی.یو، دستگاه ونتیلاتور میشود.

رئیس جمهور افزود: نباید مردم را مضطرب و نگران کنیم و این در حالی است که مردم نیز باید دستورالعملها را مراعات کرده و تلاش کنیم که آنها دچار وسواس نشوند و در حدی معقول مسائل را در جامعه پیش ببریم. وی با بیان اینکه دولت در این شرایط حساس وظایفی بر عهده دارد که به خوبی آنها را دنبال میکند، گفت: وظایف مهم دولت را میتوان به چهار بخش تقسیم کرد؛ اول تامین آنچه برای بهداشت و درمان مورد نیاز است که خوشبختانه تمامی آنچه امروز برای بخش بهداشت و درمان نیاز داریم در داخل تولید شده و کمبودی در این راستا نداریم و فعالیتهای علمی و تحقیقاتی هم به خوبی دنبال میشود.

روحانی با اشاره به اینکه دولت در این زمینه کوتاهی نکرده و انبارها و ذخایر، مملو از وسایل مورد نیاز برای بخش بهداشت و درمان است، گفت: دولت تمامی تلاش خود را برای ادامه روند فعالیت در مرزها و روابط با دیگر کشورها با رعایت پروتکلها انجام داده است؛ کما اینکه آنچه دولت در رابطه با خود در زمینه تغییر ساعات کاری و رعایت پروتکلها، آنچه لازم بوده انجام داده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وظیفه دوم دولت ارائه خدمات ضروری به مردم اعم از آب، برق، گاز و امنیت بوده است که در این راستا فعالیت در همه بخشها با رعایت دستورالعملها انجام گرفته و در شرایط خوبی قرار داریم به گونهای که روزانه یک خدمت جدید به مردم در کشور ارائه میشود و همانطور که اعلام شد تا پایان سال ۹ سد بزرگ ملی در کشور افتتاح و ۱۸ نیروگاه برق به بهرهبرداری خواهد رسید.

روحانی با تاکید بر اینکه شرایط در زمینه کالاهای اساسی از ماههای گذشته به مراتب بهتر است ادامه داد: مردم هیچ گونه نگرانی نسبت به تامین کالاهای اساسی نباید داشته باشند چرا که تمام آنچه لازم بوده تامین کردیم و شرایط روز به روز بهتر میشود. وی تامین بستههای حمایتی اعم از تسهیلات بانکی و ارائه بستههای معیشتی به مردم را از دیگر وظایف مهم دولت در این شرایط برشمرد و گفت: این روند حمایتها تا زمانی که کرونا وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت. روحانی با تاکید و تشریح مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه امروز مصوب شد تا علاوه بر مناطق سفید از ابتدای تیر ماه در تمامی مناطق زرد نماز جمعه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و توافق با ستاد اقامه نماز جمعه برگزار شود. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مصوب شد مهدهای کودک، کلاسهای قرآن و آموزشگاهها مانند آموزشگاه زبان نیز از ۲۴ خرداد با رعایت تمامی دستورالعملها فعالیت خود را آغاز کند. روحانی افزود: همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تورهای مسافرتی داخلی هم از ۲۴ خرداد میتوانند فعالیت خود را شروع کنند اما در زمینه انجام تورهای خارجی باید بررسیهای لازم انجام شده و چارچوبها در این راستا مشخص شود. رئیس جمهور با بیان اینکه سینماها و کنسرتها هم به شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالنها و رعایت کامل پروتکلها میتوانند از ابتدای تیر ماه فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: مراسمات در فضای باز آرامستانها هم میتواند با توافق بخشهای ذیربط بر چگونگی برگزاری و چارچوبها آغاز شود