چشم ۷ میلیون متقاضی خودرو به گردونه شانس


گروه صنعت و تجارت: بعد از اتمام ثبت نام ۱۰ روزه متقاضیان در طرح فروش فوری ۲۵ هزار دستگاه خودرو که از ۴ خرداد تا ۱۴ خردادماه اجرایی شد، روز گذشته (شنبه ۱۷ خردادماه) مراسم قرعه کشی ثبت نام کنندگان اولیه محصولات ایران خودرو برگزار شد. مطابق برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار است امروز (یکشنبه ۱۸ خردادماه) با حضور نهادها و مسئولان نظارتی انجام شود. این در حالی است که براساس آمار مقدماتی منتشر شده حدود ۷ میلیون نفر در طرح فروش فوری ۲۵ هزار دستگاه خودرو شرکت کردهاند.

قرعهکشی برای توزیع ۲۵ هزار خودرو ظرف دیروز و امروز از سوی دو خودروساز و با حضور نهادهای نظارتی و امنیتی برگزار میشود تا این خودروها بین افرادی توزیع شود که نه تنها دارای پلاک فعال نیستند، بلکه ظرف ۳۶ ماه گذشته نیز خودرویی از خودروسازان خرید نکرده باشند. این شرایط در کنار دارا بودن گواهینامه و برخی دیگر از ضوابط تعیین شده از سوی خودروسازان، زمینهای را فراهم کرده تا خودروها تا حدود زیادی به دست مصرفکنندگان واقعی برسد و یک گام دیگر تا خروج دلالان از بازار خودرو برداشته شود. واقعیت آن است که ظرف سالهای گذشته که خودروسازان با روشهای ثبتنامی خود اقدام به توزیع خودروهای تولیدی خود میکردند، بسیاری از مردم از حضور در پروسه خرید خودرو با نرخ کارخانه باز میماندند و در مقابل، این دلالان بودند که در ثبتنامها موفق شده و خودروها را صاحب میشدند؛ صحت این ادعا را هم میتوان در پارکینگهای محل نگهداری خودرو و احتکارهایی به خوبی مشاهده کرد که طی هفتههای گذشته با ورود دستگاههای نظارتی و بازرسان سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کشف شده است.

این طرح در راستای برنامه جامع وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خودرو، اصلاح روند عرضه و برقراری عدالت در فروش و تحویل خودرو به مصرف کننده واقعی طبق ضوابط از پیش تعیین شده عملیاتی شده است. براساس آمار موجود در ثبت نام اولیه طرح فروش فوری ۲۵ هزار دستگاه خودرو که سهم ایران خودرو ۱۵ هزار دستگاه بود، حدود ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۹۸۴ نفر، متقاضی خرید ۴ محصول این شرکت بودند. مراسم قرعه کشی محصولات ایران خودرو روز گذشته (شنبه) در شرکت ساپکو با حضور ناظرین بازرسی کل کشور، وزارت صمت، وزارت اطلاعات، پلیس امنیت، دادستانی کل کشور و سازمان حمایت برگزار شد و در نهایت منتخبین قرعه کشی طرح فروش فوق العاده ایران خودرو مشخص و باید ظرف ۴۸ ساعت هزینه خودروها توسط متقاضیان پرداخت شود. اسامی منتخبین این طرح پس از پایان قرعه کشی و تأیید نهادهای نظارتی به صورت عمومی منتشر میشود و البته آنطور که اعلام شده متقاضیانی که در قرعه کشی طرح فروش فوق العاده ایران خودرو برنده نشوند، میتوانند در طرح پیش فروش ۱۲ مدل از محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا به تعداد ۷۵ هزار دستگاه مشارکت کنند. مطابق آخرین آمار منتشر شده در روند ثبت نام ۴ محصول ایران خودرو حدود ۵ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۸۵۶ نفر اقدام به ثبت نام کرده بودند که با راستی آزمایی اطلاعات روز گذشته ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۹۸۴ نفر حائز شرکت در قرعه کشی بودند.

آغاز روشهای اصلاح پیش فروش خودرو

در شرایطی که بازار خودرو از عطش بسیار بالایی از سوی مصرفکنندگان واقعی برخوردار بود، این دلالان بودند که با روشهای متفاوت به سایتهای فروش خودرو طراحی شده از سوی خودروسازان نفوذ کرده و ظرف چند دقیقه، با واریز وجه، تمام خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان را خریداری میکردند و این خریداران واقعی بودند که هیچگاه دستشان به خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان با قیمت کارخانه نمیرسید، اما نکته حائز اهمیت آن است که هر چقدر که خودروسازان خودرو با نرخ کارخانه عرضه میکردند، بازار دلالی آن را میبلعید و در نتیجه، عطش بازار همچنان پابرجا بود. اکنون خودروسازان روش دیگری را با سیاستگذاری وزارت صنعت برگزیدهاند که در آن، قرعهکشی برای عرضه ۲۵ هزار دستگاه خودرو انجام خواهد شد و البته درست بر خلاف شرایطی که پیش از این روش برای فروش خودروها برگزیده شده بود، تمامی متقاضیان در یک بازه زمانی ده روزه فرصت داشتند تا درخواست خود را تکمیل کرده و ثبتنام انجام دهند؛ پس دیگر خبری از پر شدن ظرفیت فروش خودرو ظرف کمتر از چند دقیقه نبود و این بار همه میتوانستند درخواست خود را به ثبت برسانند؛ اگرچه به دلیل محدودیت تعداد خودروها، به طور قطع همه نیازها پاسخ داده نمیشود؛ اما این روش میتواند آغازی بر اصلاح روشهای فروشی باشد که به هیچ عنوان خودروها را به دست مصرفکنندگان واقعی نمیرساند.

*وعده تولید و عرضه بیشتر خودرو

در همین حال روز گذشته فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در پایان مراسم قرعهکشی خودرو در جمع خبرنگاران گفت: اسامی برندگان از طریق سایت رسمی گروه ایرانخودرو اطلاعرسانی خواهد شد؛ ضمن اینکه برای برندگان پیامک نیز ارسال خواهد شد و آنها نیز ۴۸ ساعت فرصت دارند تا منابع مالی مورد نیاز برای خرید خود را به حساب ایرانخودرو واریز کنند. مدیرعامل ایرانخودرو اعلام کرد: بلافاصله از روز یکشنبه (امروز) فرآیند فروش ما آغاز خواهد شد و مشتریانی که موفق به برنده شدن و دریافت خودرو در طرح فروشفوقالعاده نشدند، میتوانند در طرحهای بعدی از جمله فروش یکساله شرکت کنند. ۴۵ هزار دستگاه در قالب ۱۲ مدل از دیگر محصولات از جمله گروه سمند، پژو ۲۰۶، دنا، پژو پارس و سایر محصولاتی که توفیق تولید آنها را داریم، عرضه خواهند شد. قرعهکشی آنها نیز هفته آینده انجام خواهد شد و طبق فرآیند برای واریزهای خود را اقدام خواهند کرد. تمام تلاش و سعی ما نیز بر این است که طبق زمان تعیین شده، شاید قدری هم زودتر خودروی مشتریان را تحویل دهیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین در رابطه با تعهدات پیشین این شرکت با بیان اینکه عمل به این تعهدات در وضعیت خوبی قرار دارد؛ گفت: اگرچه تعدادی از تعهدات باقی مانده است، ظرف چندماه آینده به صفر خواهیم رساند تا از این جنبه بدهی به مردم نداشته باشیم. خوشبختانه در حال حاضر تولید روزانه ٢٠٠٠ دستگاه را داریم و مشکل حادی در حوزه تولید وجود ندارد؛ مشکلات کوچکی در حوزههای دیگر وجود داشت که با حضور و ورود سرپرست وزارت صمت، یکی پس از دیگری حل و فصل شده است. ضمن اینکه اکنون خبردار شدیم که بخشی از قطعاتی که در گمرکات مانده بود، ظرف چند ساعت آینده مسایلشان برطرف و ترخیص خواهند شد. با ترخیص این قطعات عرضه بیشتری خودرو خواهیم داشت. گرچه که در همین چند روز اخیر و ایام تعطیلات نیز بیش از ٢٠٠٠ خودرو را توانستیم تجاری سازی کنیم.

برندگان تا دوشنبه برای واریز وجه فرصت دارند

از مجموع نفرات متقاضی پیش ثبتنام چهار محصول این شرکت خودروسازی، تعداد ۳۸۴ هزار و ۸۳۱ نفر به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف شدند. براساس آمار از میان پنج میلیون و ۲۷۳ هزار نفر شرکتکننده بهطورکلی که در میان آنها ۳۹ هزار ۱۸ نفر در گروه سایپا هم ثبتنام کرده بودند و ۳۴۵ هزار و ۸۱۳ نفر هم پلاک فعال داشته یا فاقد گواهینامه بودند که از دور متقاضیان واجد شرایط حذف شدند. در نهایت چهار میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۵۳ نفر واجد شرایط شرکت در قرعهکشی ثبتنام کنندگان بودند که قرعهکشی میان این افراد برگزار شد. در همین حال معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: متقاضیان میتوانند برای اطلاع از نتایج قرعه کشی به سایت فروش ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir و همچنین سایت خبری ایران خودرو به نشانی ikcopress.ir مراجعه کنند. طبق اعلام ایکوپرس، بابک رحمانی گفت: برای اطمینان از اطلاع رسانی به پذیرفته شدگان، مرکز تماس ایران خودرو با ۱۵ هزار پذیرفته شده تماس تلفنی برقرار خواهد کرد و نتیجه را به اطلاع آنان خواهد رساند. رحمانی خاطرنشان کرد: مشتریان از ساعت ۱۳ روز شنبه تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه فرصت دارند تا نسبت به پرداخت وجه کامل خودرو اقدام کنند. بدیهی است در صورت گذشت این زمان و عدم اقدام برای پرداخت وجه کامل، فرد دیگری از لیست ذخیره جایگزین خواهد شد.