سهم سبز مردم‌ از ۰۶

35 هکتار از پادگان ارتش‌ واگذار شد سهم سبز مردم‌ از 06 شرق: مهر 96 و در شروع دوره جدید مدیریت شهری تهران با حضور اصلاح‌طلبان که امیدهای زیادی برای شروع تغییرات در پایتخت وجود داشت، پست اینستاگرامی استمداد حمید فرخ‌نژاد- بازیگر- برای درختان و فضای سبز تشنه و رهاشده پادگان 06 ارتش در خیابان پاسداران موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت که حالا یعنی دوسال‌ونیم بعد جواب داده است. پادگان 06 ارتش در ادامه قانون خروج پادگان‌ها از شهر تهران و با مجوزهای قانونی بالاخره به شهرداری تهران رسید و قرار است بوستان ارتش در این محدوده برپا شود و روز گذشته شهردار تهران به همراه فرمانده کل ارتش عملیات اجرائی بوستان ارتش را آغاز کردند. 
مجموعه‌باغ‌های سلطنت‌آباد که حالا چند دهه است مردم تهران آن را به عنوان پادگان ۰۶ ارتش در چهارراه پاسداران تهران می‌شناسند، پادگان 50هکتاری  ۰۶ ارتش (جوادالائمه)، پادگانی نظامی - ‌آموزشی بوده است که از یک طرف به بزرگراه صیاد شیرازی و طرف دیگر آن به خیابان پاسداران می‌رسد و روز گذشته مراسمی با حضور مسئولان شهرداری تهران و ارتش برای 35 هکتار از آن برگزار شد تا در آینده نزدیک تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های شهری در شمال تهران شود؛ هرچند در مورد 15 هکتار دیگر تصمیمی نگران‌کننده و منفعت‌جویانه برای بلندمرتبه‌سازی گرفته شده است. 
پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم روز گذشته که با حضور سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان ارتش و رئیس و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، با اشاره به شرایط طبیعی شهر تهران از گذشته تا امروز گفت: تهران را به ارتفاعات البرز، چنارستان‌های وسیع و باغ‌های اطراف آن می‌شناختند که پادگاه ۰۶ یکی از باغ‌های دوره قاجار با عنوان سلطنت‌آباد بوده است. شهردار تهران با اشاره به توافقاتی که در جریان این واگذاری انجام شده است، گفت: وقتی سخت‌ترین این پروژه‌ها به این شکل به توافق می‌رسد، قطعا مابقی نیز می‌تواند به نتیجه برسد، ما تجربه خروج پادگان‌های دیگر از شهر تهران را داشته‌ایم و ان‌شاءالله این مسیر را تعقیب خواهیم کرد. او درباره برنامه اجرائی در بوستان جدید ارتش هم گفت: برای ۷۰ درصد این محدوده ساختمان‌های قدیمی مرمت خواهند شد و احداث جدیدی نخواهیم داشت. بنابراین تلاش می‌کنیم با ایجاد خلاقیت این محدوده را همانند تپه‌های عباس‌آباد به مقصد گردشگری تبدیل کنیم. نگاه را عوض می‌کنیم و در اینجا بارگذاری‌های سنگین نخواهیم داشت و زمینه را به گونه‌ای پیش خواهیم برد که نفع آن برای شهروندان باشد. از یک‌میلیون‌و ۶۳۰ هزار مترمربع بارگذاری در این محل با توافقی که انجام شد، عدد بارگذاری به ۶۳۰ هزار مترمربع کاهش پیدا کرد. همچنین در این محدوده اتصال ایستگاه مترو در طرف مجاور یعنی ایستگاه صیاد شیرازی را خواهیم داشت که به این ترتیب عدالت اجتماعی برای دسترسی همگانی در سطح شهر فراهم می‌شود. او همچنین از توافق برای بازشدن مسیر پادگان جی خبر داد و گفت: امیدواریم برای پادگان‌ منطقه ۱۳ نیز به توافق برسیم که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. 
او درمورد نحوه توافق با ارتش و بلندمرتبه و تجاری‌سازی در محدوده در اختیار ارتش از این بوستان هم گفت: طبق توافق صورت‌گرفته با ارتش ۱۵ هکتار از این مجموعه در اختیار ارتش و مابقی در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد که کل مساحت آن ۴۹ هکتار است و بنا داریم هم‌زمان با هفته دفاع مقدس در بوستان را به روی مردم باز کنیم. او تصریح کرد که کلیات سطح اشغال این مجموعه در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسیده است و بر این اساس ساخت یک هتل پنج‌ستاره و بخش‌های اداری و تجاری در آن 15 هکتار در اختیار ارتش در دستور کار قرار دارد. در این مراسم، امیر سرتیپ رضا خرم‌طوسی، رئیس بنیاد تعاون ارتش با اشاره به تبدیل پادگان قلعه‌مرغی به بوستان ولایت و همچنین تبدیل اراضی وسیع چیتگر به مراکز خدماتی، تفریحی و مسکونی، به عنوان گوشه‌ای از همیاری‌های ارتش با مدیریت شهری در گذشته، گفت: تبدیل پادگان ۰۶ جوادالائمه به بوستان بزرگ ارتش در راستای همیاری‌های ارتش با مدیریت شهری و برای تامین منافع ملت است. رئیس بنیاد تعاون ارتش با بیان اینکه منافع ارتش جدا از منافع ملت نیست، عنوان کرد: ارتش همواره به عنوان یکی از ارکان قدرتمند نظامی کشورمان در عرصه‌های گوناگون خوش درخشیده است و نه‌تنها در عرصه دفاعی دستاوردهای بی‌نظیری داشته، بلکه در عرصه‌های مردم‌یاری و کمک به آسایش و آرامش مردم نیز برگ‌های زرین بی‌شماری به دفتر قطور افتخارات خود افزوده است. امیر خرم طوسی تصریح کرد: این بار نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه جلوه‌های مردم‌یاری خود و تحقق شعار «ارتش فدای ملت»، ۳۵ هکتار از اراضی خود را در محدوده پادگان ۰۶ پاسداران برای احداث «بوستان بزرگ ارتش» و در راستای ایجاد آرامش و آسایش مردم عزیز تهران هدیه کرد. رئیس بنیاد تعاون ارتش گفت: این بوستان بزرگ، ۳۵ هکتار و هم‌اندازه پارک ملت تهران است که در یک اقدام همدلانه، نوع‌دوستانه و خیرخواهانه برای احداث بوستان اهدا شده است. ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر نیز حدود ۳۰۰ هکتار از زمین‌های خود در پادگان قلعه‌مرغی را برای احداث بوستان ولایت اختصاص داده بود که این بوستان با حضور مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. 


محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم در این مراسم با بیان اینکه استفاده از فضاهای خدماتی رضایتمندی شهروندان را به همراه دارد و مردم متوجه خواهند شد که مسئولان به فکر حل مشکلات آنها هستند، گفت: در تهران پنج درصد مساحت شهر به پادگان‌های شهری اختصاص دارد که با قوانین موجود و همت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مقرر است این پادگان‌ها در اختیار مردم قرار گیرد و پادگان‌ها و نیروهای نظامی از شهر خارج شوند. وی تأکید کرد: البته در مسیر خروج پادگان‌ها از شهر موانع زیادی از جمله تأمین منابع مالی وجود دارد اما خوشبختانه امروز ثمره جلسات متعدد و هماهنگی‌ها را مشاهده کردیم. حدود دوهزارو 900 هکتار فضای نظامی در شهر تهران بود که برخی از آنها از شهر خارج شده اما پادگان جی و پادگان واقع در منطقه ۱۳ و بخشی از صنایع دفاعی هنوز در شهر تهران مانده است. امیدواریم با همین روش شاهد خروج این پادگان‌ها نیز باشیم. 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که در یک سال باقی‌مانده از دوره پنجم مدیریت شهری امر مهم خروج پادگان‌ها از شهر به تحقق برسد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم تأکید کرد: در ۳۰ درصد محدوده پادگان ۰۶ که در اختیار ارتش قرار گرفته است، حداقل سطح اشغال در نظر گرفته شده تا در کنار بوستانی که احداث می‌شود بخش مورد استفاده ارتش نیز نقش‌آفرین باشد و به عنوان محیطی مسکونی و خدماتی در کنار این بوستان ارائه خدمات داشته باشد. وی گفت: اگر نگاه حاکم گذشته درخصوص این محدوده ادامه پیدا می‌کرد، قطعا نمی‌توانستیم به جمع‌بندی امروز برسیم. اینکه در این فضا به موجب قانون محیطی در اختیار داشته باشیم که برای ارائه خدمات به شهروندان در اختیار شهر قرار بگیرد، قطعا حاصل جلسات و پیگیری‌های متعدد بود و امیدواریم این خدمات ارزشمند به شهروندان ارائه شود. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش مهم کمیسیون‌های ماده ۵ در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: باید نقش این کمیسیون‌ها مورد توجه قرار گیرد. اگر توافق قبلی درخصوص این محدوده اجرائی می‌شد، قطعا نمی‌توانستیم این خدمات را به شهروندان ارائه کنیم و امکان ایجاد چنین فضایی میسر نبود. وی تأکید کرد: بارگذاری یک‌میلیون‌و خرده‌ای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری نبوده و تاکنون موضوع این محدوده به این شورا نیامده بود و برای اولین‌بار این موضوع به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارجاع شد که تصمیم نهایی برای احداث این بوستان اتخاذ شد. امیدواریم این هدیه مبارک مردم عزیز تهران باشد. همچنین از فرماندهی معظم کل قوا و ارتش که این هدیه را به مردم تهران دادند، قدردانی می‌کنیم.