نقش دوست سلطانی‌فر در انتخاب ویلموتس!

 مهدی تاج، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره زوایای مختلف قرارداد مارک ویلموتس برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران صحبت و ابعاد جدیدی را از نحوه حضور این مربی بلژیکی در ایران و جدایی و شکایت او از فدراسیون فوتبال‌ مطرح کرد. در مهم‌ترین بخش صحبت‌های رئیس سابق فدراسیون، نام وزیر ورزش و مرکز فرهنگی ایران و هلند به میان آمد. تاج درباره این‌که چه کسی ویلموتس را به فدراسیون فوتبال معرفی کرد، گفت: «وزیر ورزش در نامه‌ای ویلموتس را معرفی کرد. در واقع نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان ارسال شده بود و او را معرفی کرده بودند. طبیعی هم بود. وزیر هم این نامه را برای بررسی و رویت به فدراسیون فوتبال فرستاد. مرکز فرهنگی ایران و هلند این نامه را به وزارت ورزش فرستاد و ویلموتس، لوپتگی و رنار را پیشنهاد کرده و گفته بود این مربیان برای هدایت تیم ملی بهترین هستند. ویلموتس سومین گزینه پیشنهادی بود و بعد از ناکامی در عقد قرارداد همکاری با لوپتگی و رنار، به سراغ ویلموتس رفتیم.» تاج همچنین با اشاره به پرداخت دستمزد ویلموتس توسط شرکت شستا، گفت: «ما به ستاد مقابله با تحریم نامه زدیم که معاون اول رئیس‌جمهور و ۹ وزیر هیئت دولت هم حضور دارند. در نامه ارسالی به ما نوشته شد که پرداخت دستمزد تیم ملی فوتبال از محل منابع شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی انجام خواهد شد و فدراسیون این پول که به عنوان قرض دریافت کرده را از محل مطالباتش در فیفا می‌دهد. هر وقت پول ما در فیفا آزاد شد، آن را پرداخت می‌کنیم.»
 
بعد از مصاحبه کوتاه اما جنجالی مهدی تاج و به میان آمدن پای وزارت و وزیر ورزش، پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان بیانیه‌ای‌ صادر‌ و نقش وزیر در انتخاب ویلموتس را تکذیب کرد. در بخشی از این بیانیه آمده: «وزیر ورزش‌و جوانان آقای ویلموتس یا هر مربی دیگری را به فدراسیون فوتبال معرفی نکرده، بلکه همان‌طور که آقای تاج در مصاحبه جمعه شب گفتند وزیر ورزش وجوانان صرفا نامه ‌انجمن فرهنگی ایران و هلند‌ که در آن 3 مربی خارجی باسابقه در تیم‌های ملی و باشگاهی کشور‌های مختلف معرفی شده بودند را ‌جهت بررسی‌ به فدراسیون فوتبال ارجاع داده و این یک رویه معمول است که برخی افراد، نهادها و یا سازمان‌ها ‌که در مورد فدراسیون‌ها پیشنهاد یا در‌خواستی دارند که برای وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده و وزارت ورزش‌و جوانان این نامه‌ها را به فدراسیون‌های مختلف جهت بررسی ارجاع می‌دهد.»
 


از جمعه شب تعداد زیادی از هواداران فوتبال در ایران درباره مرکزی به نام مرکز فرهنگی ایران و هلند صحبت می‌کنند که قبل از این هرگز اسمش در بین معادلات فوتبالی آورده نشده بود. اما نکته مهم این‌که در پیگیری برای یافتن مشخصات این مرکز فرهنگی در فضای اینترنت، چیز چندانی دستگیرتان نمی‌شود؛ بجز یکی، دو خبر که به افتتاح این مرکز در دوره حضور مسعود سلطانی‌فر در سازمان گردشگری اشاره دارد. اما در بین این موارد هیچ اشاره‌ای به فعالیت‌های ورزشی نشده و مشخص نیست که این مرکز از چه طریقی توانسته نامه خود را به دست عالی‌ترین مقام ورزش ایران برساند تا این نامه در اختیار مهدی تاج قرار بگیرد. برای رمز‌گشایی از این پروسه باید به 4 سال پیش برگردیم. سلطانی‌فر در 21 شهریور سال 1395 که رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی بود، مرکز تجاری و فرهنگی ایران و هلند را در لاهه افتتاح‌ و مازیار تشکری تیمجانی را هم به عنوان مدیر‌عامل این مرکز معرفی می‌کند. این شخص در اولین مصاحبه‌اش گفته بود دفتر مرکز فرهنگی تجاری ایران و هلند با حمایت‌های همه‌جانبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت یعنی سلطانی‌فر تاسیس شد. 2 ماه بعد از افتتاح این مرکز فرهنگی در هلند بود که سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد و مسلما ارتباط دوستانه وزیر و مازیار تشکری به عنوان مدیر مرکز فرهنگی ایران و هلند در انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی نقش پررنگی داشته است.
 
مشخص است که کسی انتخاب ویلموتس را به گردن نمی‌گیرد؛ چراکه او از شکست‌خورده‌ترین مربیان ملی تاریخ ماست. بخصوص مقارن شدن حضور او با پایان کار کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران موضوع را پیچیده‌تر هم می‌کند. نکته این‌که با صحبت‌های جمعه شب تاج، حالا فشار متوجه وزیر ورزش است و مسئولیت انتخاب به سمت وزارتخانه رفته‌؛ در این‌باره البته انتشار مدارک بیشتر و شفاف‌سازی مسئله را روشن‌تر خواهد کرد. به نظر می‌رسد وزارت ورزش‌و جوانان باید قبل از آن‌که این ماجرا به یک جنجال تازه در فضای رسانه‌ای تبدیل شود، درباره چگونگی ورود مرکز تجاری و فرهنگی ایران و هلند در ماجرای مارک ویلموتس و ارتباط این مرکز با وزیر ورزش روشنگری کند.