این هفته، بررسی نهایی طرح راهبردی توس

پس از حدود یک سال، این هفته بررسی طرح راهبردی توس در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نهایی می‌شود تا به احتمال قوی در جلسه هفته آینده این شورا تصویب و ابلاغ شود.
به گزارش خراسان رضوی، طی هفته‌های اخیر، تاخیر ایجاد شده در تصویب طرح راهبردی توس انتقادهای مسئولان استانی را به دنبال داشته است. تازه‌ترین اظهار نظر در این باره را مدیر کل میراث‌فرهنگی استان مطرح کرد و گفت: حدود یک سال است در انتظار ابلاغ طرح راهبردی شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، «ابوالفضل مکرمی‌فر» با اشاره به اهمیت نهایی شدن این طرح برای پیگیری ثبت جهانی توس افزود: یونسکو سالانه یک سهمیه از هر کشور می‌پذیرد و با توجه به این که کشور ما دارای ظرفیت‌های بزرگ و مهمی در حوزه ثبت جهانی آثار است، باید پرونده‌ها بر اساس اهمیت به این سازمان فرستاده شود. وی افزود : ثبت جهانی توس در صورت ابلاغ طرح راهبردی شورای عالی شهرسازی و معماری تسریع خواهد شد، این طرح در شورای فنی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصوب شده و برای ابلاغ نهایی به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شده است.  
این  صحبت های مدیر کل میراث فرهنگی استان، در ادامه صحبت های اعضای شورای شهر مشهد است که اواخر اردیبهشت ماه لب به گلایه گشودند و تسریع در شورای شهرسازی و معماری، برای تصویب این طرح را خواستار شدند. مطالبه ای که واکنش مدیر کل راه و شهرسازی استان را به همراه داشت و «قدرت ا... ابک» ابراز امیدواری کرد حداکثر تا یک ماه آینده (اواخر خرداد ماه) این طرح ابلاغ شود. اتفاقی که باید چند روز دیگر برای تحقق آن منتظر ماند و امیدوار بود که وعده ای پوچ از آب در نیاید.
جلسه این هفته در تهران
 در همین زمینه معاون معماری و شهرسازی اداره کل استان از برگزاری جلسه نهایی بررسی طرح راهبردی توس در هفته جاری خبر داد. «بهاره بزرگمهر» در گفت وگو با خراسان رضوی با ارائه توضیحاتی درباره روند بررسی این طرح طی یک سال اخیر گفت : ‎طرح راهبردی توس به عنوان راهبرد مشترکی میان میراث فرهنگی و شهرداری مشهد با کارفرمایی راه و شهرسازی پس از تصویب آن در کمیسیون ماده پنج، در تاریخ 97.10.19 به شورای عالی ارسال شد. ‎از تاریخ فوق در راستای تصویب طرح یاد شده جلسات متعددی توسط وزارت راه و شهرسازی با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  کشور برگزار شد تا بتوان به بهترین و موثرترین راهبردهای لازم و مورد اتفاق نظر برای حفظ و احیای  آثار تاریخی، ارتقای ظرفیت های گردشگری، نحوه ایجاد تعامل با ساکنان و مجاوران آثار تاریخی و مدیریت اجرایی  منطقه ، در تعامل با شهرداری دست یافت. ابتدای امر پیشنهادهایی از سوی وزارت محترم میراث  درخصوص نحوه تملک اراضی عرصه اثر مطرح شده بود که بعضا اجرایی شدن آن در شهرداری دچار چالش بود، بالاخره توافقاتی  بین نیروها و مدیران موثر  شهر با مدیریت معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری شکل گرفت که امیدواریم در سطح مدیران میراث کشور نیز مورد تایید قرار گیرد. بزرگمهر افزود : در همین هفته جلسه بررسی نهایی برای ارائه به شورای عالی با حضور کلیه مسئولان کشوری و استانی مربوط در تهران برگزار خواهد شد.