احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی

در حالی که طی هفته های گذشته میزان مبتلایان به کرونا در مشهد و سایر شهرهای استان در وضعیت ثبات قرار گرفته بود اما ورق برگشت و آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (تا 15 خرداد)، از خیز دوباره کرونا در مشهد و برخی دیگر از شهرهای استان حکایت دارد، به نحوی که مشهد به همراه سه شهرستان تایباد، تربت جام و صالح آباد در وضعیت قرمز قرار دارند، 12 شهر استان در وضعیت زرد و 14 شهرستان بجستان، بردسکن، تربت حیدریه، چناران، خوشاب، زاوه، سبزوار، فریمان، قوچان، کاشمر، گناباد و نیشابور در وضعیت زرد قرار دارند و در شهرستان های باخرز، فیروزه، بینالود، کلات، جغتای، کوهسرخ، جوین، خلیل آباد، مه ولات، خواف، داورزن، درگز، رشتخوار و سرخس    نیز در وضعیت سفید هستند. آن طورکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده است در صورت ادامه این روند احتمال بازگشت محدودیت های کرونایی به استان وجود دارد. به نظر می رسد تعطیلات اخیر و حذف برخی محدودیت ها که موجب افزایش سفرهای درون شهری و برون شهری شد، در این خیز دوباره بی تاثیر نبوده است.
محدودیت ها برمی گردد؟
دکتر رحیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آخرین گزارش وزارت بهداشت درخصوص وضعیت کرونا در نقاط مختلف کشور، درباره تاثیر تعطیلات اخیر در افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به «خراسان رضوی» می گوید: هر گونه تغییری بعد از دو هفته خودش را نشان می دهد، این تغییرات در وضعیت شیوع کرونا، مربوط به تعطیلات عید فطر است. وی می افزاید: ستاد ملی مقابله با کرونا برای برخی از استان ها محدودیت هایی در نظرگرفته است، اگر روند صعودی در استان به همین روال باشد قطعا محدودیت هایی که در برخی استان ها مثل استان های جنوبی برقرار کردند، برای استان ما نیز برقرار خواهد شد.
شیب شیوع کرونا در استان، صعودی


رحیمی در پاسخ به این سوال که شیب شیوع کرونا در استان صعودی است یا ثابت مانده، می گوید: میزان آمار مبتلایان روند صعودی دارد آما آمار فوتی ها ثابت مانده است. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین  درباره  پیشنهادهایی برای اعمال محدودیت ها به ستاد ملی مقابله با کرونااظهار می کند: ما هنوز درخواست هایی را مطرح نکردیم، ضمن این که شرایط تا 15 خرداد ماه اعلام شده است. بعد از این تاریخ اگر تغییرات واضحی وجود داشته باشد حتما اعلام خواهیم کرد و شرایط را تا یک هفته دیگر و تا پایان هفته رصد می کنیم که ببینیم چه اتفاقی می افتد.
روند افزایشی بیماران سرپایی مبتلا به کرونا
همچنین جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ستاد مبارزه با کرونا با بیان این که در روزهای اخیر تعداد بیماران مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه روند افزایشی داشته است، اظهار کرد: باز شدن اماکن و فضاهای عمومی به منزله پایان کرونا نیست و باید مردم در خصوص رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی همچنان دقت نظر داشته باشند.
 دکتر شاپور بدیعی در حاشیه نشست با مدیران و روسای بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با وب دا با بیان این که باز شدن اماکن و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در کشور لازم و ضروری است، اظهار کرد:  هر چند آمادگی های لازم در حوزه های بهداشتی و درمانی کاملا وجود دارد اما مردم  همچنان باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند زیرا کوچک ترین سهل انگاری می تواند شرایط را بحرانی کند. وی با بیان این که این بیماری علایم غیر مشخصی دارد و ممکن است عوارض غیر بازگشتی را برای بیماران ایجاد کند، از تمام مردم خواست حتما ضمن رعایت اصول و مراقبت های بهداشتی از انجام ترددهای شهری یا سفرهای غیر ضروری خودداری کنند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: اگر مردم نکات بهداشتی را فراموش کنند یا سهل انگاری در این زمینه داشته باشند، ممکن است با شرایط بدتری نسبت به گذشته روبه رو شویم.