امتحان زير سايه ترس از كرونا ‌

آرمان ملي: وزارت بهداشت در تازه‌ترين آمار مبتلايان روزانه به کرونا اعلام کرد که از جمعه (16 خرداد) تا شنبه (17 خرداد) 2269 بيمار جديد شناسايي شده‌اند و 75 بيمار جان خود را از دست داده‌اند. با احتساب به اين آمار مجموع تعداد مبتلايان به 169‌هزار و 425 نفر و تعداد جان‌باختگان اين بيماري در کشور به 8209 نفر رسيد. همچنين تاکنون 132‌هزار و 38 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند و 2578 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينکه وضعيت خوزستان همچنان قرمز است، گفت: استان‌هاي هرمزگان و کرمانشاه نيز در وضعيت هشدار قرار دارند، اما هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه اعلام کرد: «اگرچه اميدواريم پيک دوم کرونا در کشور شروع نشده باشد که البته علائم و شواهد خلاف اين امر را نشان مي‌دهد، اما در استان کرمانشاه قطعا با پيک دوم بيماري مواجهيم.» وزارت بهداشت درباره آخرين وضعيت شهرهاي کشور اعلام کرد که 245 شهرستان از نظر شيوع کرونا، زرد است، وضعيت 58 شهرستان قرمز و 155 شهرستان هم سفيد توصيف شده است. در اين آمار تنها وضعيت شيراز، مرکز استان فارس، سفيد اعلام شده است. وضعيت مشهد، اروميه، کرمانشاه، بوشهر، بيرجند، بندرعباس و سنندج قرمز است. وزارت بهداشت وضعيت تهران، تبريز، اصفهان، اردبيل، کرج، کرمان، ايلام، شهرکرد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، قم، ياسوج، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساري، اراک، قزوين، يزد و همدان را زرد اعلام کرده است. در استان تهران وضعيت 13 شهرستان زرد و وضعيت سه شهرستان سفيد اعلام شده است. در اين بين حسين عرفاني، رئيس اداره مراقبت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، حساسيت اجتماعي مردم نسبت به کرونا از 90‌درصد به 30‌درصد کاهش پيدا کرده است.
معيار شهرهاي قرمز و زرد
بر اساس تعريف وزارت بهداشت، اگر طي دو هفته اخير متوسط ميزان بستري شدن روزانه افراد به ازاي هر صدهزار نفر جمعيت، بالاي سه نفر باشد، آن شهرستان در وضعيت قرمز است. اگر متوسط ميزان بستري روزانه به ازاي هر 100‌هزار نفر جمعيت، حداکثر يک نفر باشد اين شهرستان سفيد محسوب مي‌شود. شهرستان‌هايي که بين شرايط قرمز و سفيد باشند زرد محسوب مي‌شوند.


طرح ترافيک آغاز شد
در اين شرايط طرح ترافيک تهران از روز گذشته انجام شد و دانش‌آموزان امتحانات نهايي خود را به‌صورت حضوري آغاز کردند. پس از کش‌و‌ قوس‌هاي فراوان بر سر اجرا يا عدم اجراي طرح ترافيک، اختلاف نظر مديران شهري و دولتي موقتا برطرف شده و سرانجام از امروز طرح ترافيک با تغييرات ويژه شرايط شيوع کرونا اجرا مي‌شود. مهم‌ترين تغيير صورت گرفته در طرح ترافيک مربوط به زمان اجراست. پيش از اين زمان اجراي طرح ترافيک از 6:30 تا 19 بود که اکنون به ساعت هشت تا 16 کاهش يافته است. در عين حال از ساعت 14 به بعد نيز يک نوبت خروج از محدوده‌هاي مذکور براي کساني که قبل از هشت صبح وارد محدوده شده‌اند، رايگان خواهد بود. افزايش ترافيک معابر اصلي در محدوده‌هاي مرکزي شهر، تردد سنگين وسايل نقليه و افزايش تاخير در ترددها و بروز ترافيک‌هاي شديد، اشباع فضاي پارک حاشيه‌اي و افزايش پارک دوبله و در نتيجه، کاهش ظرفيت معابر 6 دليلي است که از سوي مسئولان براي آغاز دوباره طرح‌هاي ترافيکي ذکر شده است. در اطلاعيه‌اي که سامانه «تهران من» منتشر کرده، درباره زمان پايان طرح ترافيک کرونايي و عادي شدن مختصات طرح سخني به ميان نيامده اما بنا بر اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، اجراي طرح ترافيک منوط به عدم افزايش بار مسافر ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي اعم از مترو و اتوبوس خواهد بود. هنگامي که قرار بود اجراي طرح ترافيک کرونايي پس از پايان تعطيلات عيد فطر، از ششم خرداد به‌عنوان يک تصميم قطعي اعلام شود، سامانه تهران من لينک ويژه «عوارض شمار طرح ترافيک کرونايي» را در دسترس عموم قرار داد.
آغاز امتحانات نهايي با فاصله دو متري
همچنين امتحانات نهايي دانش‌آموزان پايه دوازدهم از (17 خرداد) با امتحانات دانش‌آموزان رشته‌هاي رياضي فيزيک و تجربي آغاز شد. دراين بين عبدالرضا فولادوند، مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره پيشنهاد عليرضا زالي، رئيس ستاد فرماندهي کرونا در کلانشهر تهران مبني بر صرف نظر کردن از آزمون حضوري در شهر تهران با توجه به عبور از پيک کرونا گفت: آموزش و پرورش از ستاد کرونا مجوز گرفته، فعلا امتحانات در دو پايه حضوري است و اگر قرار باشد تصميم جديدي اتخاذ شود بايد در سطح ملي باشد. وي با اشاره به عبور از پيک کرونا در چند روز اخير و درباره پيشنهاد عليرضا زالي، رئيس ستاد فرماندهي کرونا در کلانشهر تهران مبني بر صرف نظر کردن از آزمون حضوري در شهر تهران گفت: ما در پايه‌هاي اول تا ششم ابتدايي طبق سنوات گذشته ارزشيابي توصيفي داشته‌ايم و همکاران فرهنگي به تناسب فعاليت دانش‌آموزان نمره وارد کردند و در مرحله پايان سال تحصيلي در مقطع ابتدايي هستيم. دو سه هفته هم رفع اشکال حضوري انجام شد. همچنين خسرو ساکي رئيس مرکز سنجش و پايش کيفيت آموزشي وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال 659‌هزار و 456 دانش‌آموز پايه دوازدهم در امتحانات نهايي شرکت مي‌کنند و 6780 حوزه امتحاني براي حضور آنها پيش‌بيني شده است. به منظور حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي، دانش‌آموزان را به دو گروه تقسيم کرده‌ايم که يک گروه در روزهاي زوج و گروه ديگر روزهاي فرد در حوزه‌هاي امتحاني حضور پيدا مي‌کنند.