بوستان به جاي پادگان

  رييس شوراي شهر تهران: پادگان‌ها و نيروهاي نظامي از شهر خارج  مي‌شوند
  رييس بنياد تعاون ارتش :تبديل پادگان ۰۶ جوادالائمه به بوستان بزرگ‌ ارتش در راستاي همياري‌هاي ارتش  با مديريت شهري و براي تامين منافع ملت است
 
گروه اجتماعي


17 خرداد سال 1399 يكي از پادگان‌هاي نظامي تهران به صورت رسمي جاي خود را به بوستاني براي مردم داد و كلنگ آغاز عمليات احداث بوستان بزرگ ارتش با 35 هكتار وسعت در محدوده پاسداران به زمين زده شد. روند واگذاري زمين‌هاي نظامي درون شهر به بوستان‌ها پيش از اين نيز آغاز شده بود و بوستان‌هاي ياس و ولايت نمونه‌اي از اين روند هستند با اين‌ حال 5 درصد مساحت شهر تهران را پادگان‌ها اشغال كرده‌اند و حالا به تدريج زمان واگذاري اين مساحت به مردم رسيده است. توافق براي خروج پادگان‌ها از تهران به زعم محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران در مسير همواري پيش مي‌رود و در دسترس قرار گرفتن پادگان 06 ارتش و تبديل آن به بوستان عمومي و مراكز فرهنگي از اقدامات خوب مديريت شهري با هماهنگي موثر ارتش و وزارت راه و شهرسازي انجام شده است. رييس شوراي شهر در آيين آغاز عمليات احداث بوستان بزرگ ارتش، خروج پادگان‌ها از شهر را متكي بر قوانين موجود و همت شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور دانسته، تاكيد دارد كه قرار است اين پادگان‌ها در اختيار مردم قرار بگيرد و پادگان‌ها و نيروهاي نظامي از شهر خارج شوند. با اينكه در مسير خروج اين پادگان‌ها از شهر موانعي چون تامين منابع مالي وجود دارد اما به زعم رييس شوراي شهر تهران جلسات متعدد و هماهنگي‌ها به عملي ‌شدن اين تصميم ياري خواهد رساند. از طرفي ديگر از ميان 2 هزار و 900 هكتار فضاي نظامي كه در شهر تهران بود، برخي از آنها از شهر خارج شده اما پادگان جي و پادگان واقع در منطقه ۱۳ و بخشي از صنايع دفاعي هنوز در شهر تهران مانده است كه با پيگيري‌ها و جلسات شهرداري، اميد مي‌رود كه ظرف يك سال باقيمانده از دوره پنجم مديريت شهري، امر مهم خروج پادگان‌ها از شهر به تحقق برسد. هاشمي معتقد است كه ترافيك و آلودگي هوا با توسعه و نوسازي حمل‌و‌نقل عمومي حل مي‌شود و با توسعه فضاي سبز و تكميل طرح جامع پسماند در اين مسير مي‌توان شاهد پيشرفت‌هاي خوبي بود. سرتيپ رضا خرم‌طوسي، رييس بنياد تعاون ارتش نيز در مراسم كلنگ‌زني تبديل پادگان 06 جواد‌الائمه به بوستان بزرگ ارتش به سابقه تبديل مراكز نظامي به بوستان اشاره كرد و گفت: تبديل پادگان قلعه‌مرغي به بوستان ولايت همچنين تبديل اراضي وسيع چيتگر به مراكز خدماتي، تفريحي و مسكوني، گوشه‌اي از همياري‌هاي ارتش با مديريت شهري در گذشته بوده است.
رييس بنياد تعاون ارتش ‌افزود: تبديل پادگان ۰۶ جوادالائمه به بوستان بزرگ‌ ارتش در راستاي همياري‌هاي ارتش با مديريت شهري و براي تامين منافع ملت است. به گفته رييس بنياد تعاون ارتش، وسعت اين بوستان معادل 35 هكتار و هم‌اندازه با پارك ملت تهران است و اين اقدام مانند اختصاص 300 هكتار از زمين‌هاي ارتش در پادگان قلعه‌مرغي به بوستان ولايت در جهت تحقق شعار «ارتش فداي ملت» صورت گرفته است. اين محوطه پيش از اين به تربيت و آموزش جوانان اين مرز و بوم مي‌پرداخته تا پس از پايان دوره آموزشي، خدمت خود را براي صيانت از مرزهاي ايران اسلامي و دفاع از امنيت اين خاك و آب در يگان‌هاي نيروي زميني ارتش ادامه دهند. هم‌اكنون مركز آموزش درجه‌داري جوادالائمه 06 در منطقه پرندك تهران به آموزش و تربيت اين جوانان مي‌پردازد و مركز آموزش درجه‌داري 06 به عنوان اصلي‌ترين مركز تربيت درجه‌دار در نيروي زميني ارتش محسوب مي‌شود.
پيش از اين بوستان ياس كه بزرگ‌ترين پارك جنگلي شهر تهران است، در سال 1393 و به دستور مقام معظم رهبري به شهرداري تهران واگذار شد تا به منظور استفاده عموم مردم از طبيعت زيباي آن آماده شود. اين پارك جنگلي كه از قبل درختان در آن كاشته شده بود، مورد اختلاف بين ارتش و وزارت اطلاعات بود تا سرانجام ديدار رهبر انقلاب با مسوولان محيط‌زيست و صحبت از اين اراضي به رفع اين اختلاف و واگذاري هزار و 400 هكتار پارك جنگلي به مردم منجر شد. رهبر انقلاب سال 93 در ديدار با مسوولان محيط‌زيست به اراضي قوچك اشاره كرده و گفته بودند:«به نظر من اينجا مال مردم است، اينجا بايد به صورت يك گردشگاه عمومي مردمي دربيايد. مكرر من هم اين پيغام را داده‌ام به مسوولان گوناگون، شهرداري بايد برود اينجا را تصرف كند، در اختيار مردم بگذارد.» رهبر انقلاب كه خود مدتي در اين منطقه پياده‌روي صبحگاهي داشتند، تاكيد كرده بودند كه واگذاري اين منطقه به مردم از سر بلند كردن ساختمان‌ها در اين منطقه كوهستاني جلوگيري خواهد كرد و مانع از بسته ‌شدن منطقه‌هاي تنفسي شهر تهران خواهد شد. علاوه بر بوستان ياس، پيش از اين رهبر انقلاب، بوستان ولايت را در پادگان قلعه مرغي به مردم جنوب شهر هديه دادند. پادگان قلعه مرغي كه بر بقاياي اولين باند هوايي كشور ساخته شده بود به گفته مهدي چمران، رييس وقت شوراي شهر تهران متعلق به ناجا، ارتش و سازمان هواپيمايي كشور بود. اين پادگان سال 1390 با دستور رهبري به شهرداري واگذار شد تا محوطه 300 هكتاري آن به بوستاني براي همه مردم شهر تهران بدل شود. علاوه بر اين شهردار تهران در آيين آغاز عمليات بوستان ارتش و تبديل پادگان 06 به فضاي سبز شهري اشاره كرده كه به زودي در بوستان ولايت موزه پرواز ساخته خواهد شد تا آرزوي شهيد ستاري برآورده شود. 
عدالت فضايي براي همه
بازگشايي اين بوستان به روي مردم نه تنها به گسترش فضاي سبز شهري منجر خواهد شد بلكه به گفته شهردار تهران، اجراي اين طرح حدود 40 درصد از ترافيك اين منطقه را كاهش خواهد داد. به گزارش ايسنا، پيروز حناچي در حاشيه آيين آغاز عمليات احداث بوستان بزرگ ارتش در محدوده پاسداران تاكيد كرد كه: طبق توافق صورت گرفته با ارتش ۱۵ هكتار از اين مجموعه در اختيار ارتش و مابقي در اختيار شهرداري تهران قرار مي‌گيرد كه كل مساحت آن ۴۹ هكتار است. طبق صحبت‌هاي شهردار تهران در بخش 70 درصدي از اين محوطه كه در اختيار شهرداري قرار مي‌گيرد، شرايط به نفع شهروندان رقم خواهد خورد و به اين منظور ساختمان‌ها و بناهاي موجود اين محوطه مرمت يا بازسازي خواهند شد. علاوه بر اين افتتاح اين بوستان در هفته دفاع مقدس همراه با ساخت يك هتل 5 ستاره و بخش‌هاي اداري و تجاري در پيرامون محوطه اين مجموعه خواهد بود. پيروز حناچي در آيين آغاز عمليات احداث بوستان بزرگ ارتش در محدوده پاسداران با اشاره به ايام نيمه خرداد و يادآوري شهداي انقلاب به ويژه شهداي ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: شهر تهران در طول تاريخ به 3 چيز معروف بوده است. نخست ارتفاعات البرز كه سالانه ۲۴۰ ميليون متر مكعب آب از كوهپايه‌هاي آن به سمت شهر تهران جاري مي‌شود. بنا به گفته شهردار تهران، سابقه تاريخي اين پادگان به پهلوي اول بازمي‌گردد و اين محوطه تاريخي را مي‌توان به عنوان يكي از قديمي‌ترين برگ‌هاي شناسنامه ارتش جمهوري اسلامي ايران به جهت وسعت و ارزش شناخت. به ‌رغم سابقه تاريخي پادگان به گفته شهردار تهران، چنارستان‌هاي وسيع تهران كه خود شناسنامه‌هاي شهر هستند، سابقه تاريخي قديمي‌تري دارند و پادگان 06 خود يكي از اين باغ‌هاي تاريخي اطراف تهران است كه در دوران قاجار با عنوان باغ سلطنت‌آباد شناخته مي‌شده است. خروج پادگان‌ها از حريم شهر به گفته شهردار تهران تنها به اين محوطه محدود نخواهد ماند. حناچي تاكيد مي‌كند كه براي بازشدن مسير پادگان جي نيز شهرداري به توافق رسيده است و اين موضوع در دستور كار قرار دارد و بايد براي اين رويداد از ارتش و مقام‌ معظم رهبري كه هديه و يادگار بزرگي به شهر و مردم تهران داده‌اند، قدرداني كنيم. به گفته شهردار تهران، رويكرد مديريت شهري در قبال اين محوطه، رويكردي متوجه منافع مردم خواهد بود. قرار است اين منطقه نيز همانند تپه‌هاي عباس‌آباد به مقصد گردشگري تبديل شوند. از طرفي ديگر بارگذاري‌ها در اين منطقه سنگين نخواهند بود به‌ طوري كه از يك ميليون و ۶۳۰ هزار متر مربع بارگذاري در اين محل با توافقي كه انجام شده است، عدد بارگذاري به ۶۳۰ هزار متر مربع كاهش پيدا كرد. همچنين در اين محدوده اتصال ايستگاه مترو در طرف مجاور يعني ايستگاه صياد شيرازي را خواهيم داشت كه به اين ترتيب عدالت اجتماعي براي دسترسي همگاني در سطح شهر فراهم مي‌شود.
علاوه بر شهردار تهران، وزير راه و شهرسازي نيز در آيين عمليات احداث بوستان بزرگ ارتش در محدوده پاسداران به اشغال 30 درصدي اين منطقه توسط ارتش اشاره كرد. به تاكيد محمد اسلامي در ۳۰ درصدي كه از اين محدوده در اختيار ارتش قرار مي‌گيرد حداقل سطح اشغال در نظر گرفته شده تا در كنار بوستاني كه احداث مي‌شود، بخش مورد استفاده ارتش نيز نقش‌آفرين باشد و به عنوان محيطي مسكوني و خدماتي در كنار اين بوستان ارايه خدمات داشته باشد. بازگشايي اين محوطه به روي مردم به زعم وزير راه و شهرسازي اتفاق مباركي است كه «اگر نگاه حاكم گذشته در خصوص اين محدوده ادامه پيدا مي‌كرد، جمع‌بندي امروز حاصل نمي‌شد.» به تاكيد وزير راه و شهرسازي، ارايه محيطي از اين پادگان به شهروندان حاصل جلسات و پيگيري‌هاي متعددي بوده كه مي‌تواند به عنوان الگويي موفق به كل فرآيند مديريت شهري كشور تسري پيدا كند.