«ابتکار» از مشکلات و سختی برگزاری آزمون در روزهای شیوع بیماری کرونا گزارش می‌دهد

کرونا نگیریم، ۲۰ نمره!
زهرا داستانی
امتحانات پایان ترم سال تحصیلی 98-99 برای آن دسته از کسانی که باید به صورت حضوری در جلسه آزمون حاضر شوند، خاطره‌‌انگیز خواهد شد. کسانی از جمله دانش‌آموزان مقاطع پایه نهم، دوازدهم، پیش‌دانشگاهی، سوم متوسطه که از سال‌های قبل باقی‌مانده‌اند و البته دانشجویان. آنهایی که علاوه بر استرس شب امتحان باید اضطرابِ احتمال ابتلا به کرونا ویروس جدید را هم تحمل کنند. گرچه وزارت آموزش و پرورش از تهیه و تنظیم پروتکل‌های بهداشتی و الزام مدارس برای اجرای این پروتکل‌ها خبر داده و وزارت علوم نیز همچنان می‌گوید پیرو نظر ستاد ملی کرونا است اما نگرانی‌ والدین، دانش‌آموزان و دانشجویان از حضور در جلسات آزمون وجود دارد چراکه در چند روز گذشته که امتحانات نهایی مدارس آغاز شده، گزارش‌هایی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از حوزه‌های امتحانی منتشر شده است.
تقریبا سال تحصیلی 98-99 با آغاز امتحانات حضوری پایان ترم برخی از پایه‌های تحصیلی و البته دانشگاهیان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. اگرچه ارزیابی پایان‌ترم بسیاری از مقاطع تحصیلی در مدارس به صورت غیرحضوری برگزار شده اما چندین پایه تحصیلی که دانش‌آموزان باید امتحانات هماهنگ و نهایی را پشت سر بگذارند، در مدارس و حوزه‌های امتحانی حاضر می‌شوند. تصاویر خبرگزاری‌ها از آغاز این آزمون‌های نهایی حکایت از رعایت فاصله اجتماعی در جانمایی دانش‌آموزان، استفاده از ماسک و دستکش دارد، همان پروتکل‌هایی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها نسبت به آن تاکید کرده‌اند و اطمینان خاطر را به والدین و دانش‌آموزان داده‌اند که آموزش و پرورش خطرات احتمالی را نسبت به ابتلا به بیماری کووید 19 کاهش داده است.


خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات این وزارتخانه برای محافظت از دانش‌آموزان در برابر بیماری کرونا گفته است: «امسال با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا دانش‌آموزان را به دو گروه- یک گروه در روزهای زوج و یک گروه در روزهای فرد - تقسیم کردیم تا از ازدحام دانش‌آموزان در نواحی ورودی سالن‌های امتحانی پیشگیری شود.» او افزوده: «امسال تعداد حوزه‌های امتحانی را 59 درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش داده‌ایم و فاصله صندلی‌ها را 1.8 تا 2 متر در نظر گرفتیم تا دانش آموزان بتوانند به راحتی و با امنیت خاطر امتحان بدهند. همچنین از مبادی ورودی درهای حوزه‌های امتحانی پروتکل‌های بهداشتی را مدنظر قرار داده‌ایم؛ یعنی وضعیت سلامت و درجه تب دانش‌آموزان به وسیله مراقبین بهداشت در ورودی سالن‌های برگزاری امتحانات سنجش می‌شود.» به گفته رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان ملزم به استفاده از ماسک هستند و اگر تعدادی از آنها ماسک به همراه نداشته باشند ما برای 10 درصد از شرکت‌کنندگان ماسک پیش‌بینی کرده‌ایم تا در اختیار آنها قرار دهیم.
او همچنین گفته است که در راستای کاهش احتمال ابتلا به بیماری، تمامی سطوحی که دانش‌آموزان با آن ارتباط دارند اعم از میز، صندلی، نرده راه‌پله‌ها و همچنین دستگیره درها ضدعفونی و گندزدایی شده‌اند. همچنین پوسترهای اطلاع‌رسانی در نقاط مختلف حتی در سرویس‌های بهداشتی نصب شده‌اند و از ازدحام دانش آموزان در محوطه مدارس جلوگیری به عمل می‌آید. ساکی همچنین به دانش‌آموزان توصیه کرده است که در جلسه امتحان لوازم تحریر شخصی به همراه داشته باشند و وسایل اضافی مانند کیف و گوشی‌همراه به همراه نداشته باشند. او همچنین از اختصاص برگه‌های حضور و غیاب به صورت انفرادی در جلسات آزمون خبر داده و این اقدام را به دلیل جلوگیری از دست به دست نشدن برگه حضور و غیاب بین دانش‌آموزان عنوان کرده است.
با این حال، در طول 3 روزی که از برگزاری امتحانات نهایی در مدارس می‌گذرد گزارش‌هایی از عدم رعایت این پروتکل‌ها در برخی از مدارس به خصوص مدارس مناطق فقیرتر در کلانشهرها و روستاهای دورافتاده و مناطق محروم به گوش می‌رسد. مناطقی که به طور عادی دسترسی کمتری نسبت به سایر مناطق به امکانات بهداشتی، مواد ضدعفونی و شست‌وشو دارد، چه مدارس و چه خانواده‌های ساکن در این مناطق با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و مدارس به دلیل استقرار در مناطقی که بافت متراکم جمعیتی دارند از ایجاد فاصله اجتماعی بین دانش‌آموزان معذورند.
همین مشکلات نیز برای برگزاری امتحانات در دانشگاه‌ها وجود دارد. مراکز آموزشی که حالا مسئولانش علی‌رغم اینکه ترجیح می‌دهند تا امتحانات دانشجویان را حضوری برگزار کنند اما به برگزاری امتحانات آنلاین و مجازی نیز تن داده‌اند. محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم روز گذشته در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشجویان نیز گفت: «برخی دانشگاه‌ها اعلام کردند که امتحانات پایان‌ترم به صورت حضوری برگزار می‌شود توصیه ما حفظ سلامت دانشجویان و اساتید است. درواقع مجازی ایده‌آل ما نیست و اکنون در شرایط عادی نیستیم و ناگزیریم. ضمن اینکه دستاوردهای آموزش مجازی را باید محترم بشماریم. منتها وزارت علوم به علت بلوغ سازمانی، این امر را با حفظ پروتکل بهداشتی بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته است.»
آهنچیان ادامه داد: «اگر دانشگاهی می‌تواند با حفظ پروتکل بهداشتی امتحان حضوری برگزار کند مشکلی وجود ندارد. اما این امکان نیز وجود دارد به دلیل شیوع کرونا امتحانات حضوری دانشجویان در دانشگاه‌ها لغو شود. وزارت علوم هم تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا است. در این مسیر اگر ستاد ملی از ما بخواهد که تجدیدنظر کنیم ما سریعاً می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»
سال تحصیلی 99-1400 که با پایان امتحانات پایان‌ترم دانش‌آموزان و دانشجویان تا 3 ماه و نیم دیگر آغاز می‌شود که بسیاری از والدین، دانش‌آموزان و حتی دانشجویان دودل میان ادامه تحصیل و به تعویق انداختن تحصیل هستند. این جدال درونی برای والدین دانش‌آموزان ابتدایی به خصوص کلاس اولی‌هایی که سال تحصیلی 99-1400 اولین گام برای سوادآموزی آنها است، بسیار شدیدتر است، چراکه نگرانی از ابتلای کودکان 7 ساله به دلیل عدم مراقبت از سلامت خود در برابر بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر است. با این حال هنوز مشخص نیست که تکلیف سال تحصیلی جدید چه خواهد بود. رضوان ‏حکیم‌زاده، معاون آموزش ‏ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش در این باره گفته است که نمی‌توان با قطعیت در مورد آن ‏پیش‌بینی ‏کرد. او در واکنش به تصمیم تعدادی از خانواده‌ها ‏برای ثبت‌نام نکردن فرزندان‌شان در مدرسه، از آنها ‏می‌خواهد به ‏آموزش و پرورش اطمینان کنند. به گفته حکیم‌زاده، ‏آموزش‌ و پرورش دو سناریو و ‏برنامه ‌عمل با جزئیات کامل ‏برای‌ سال تحصیلی جدید تهیه دیده است؛ سناریوهایی که هم ‏شرایط وجود ‏کرونا و هم شرایط نبودِ کرونا را در نظر ‏گرفته ‌است. «سلامت دانش‌آموزان اولویت آموزش‌ و پرورش ‏است. ‏حتی در تعطیلی‌ مدارس شاهد بودید که با وجود تعطیلی ‏فیزیکی کلاس‌های درس، آموزش‌ و پرورش در ‏سطح ملی، ‏منطقه‌ای و مدارس آموزش را تعطیل نکرد؛ از طریق اپلیکیشن ‏شاد، شبکه آموزش و تکیه ‏بر فضای مجازی. حتی در مناطق ‏محروم راهبرها بسته‌های آموزشی را به دانش‌آموزان رساندند ‏تا از ‏آموزش عقب نمانند.» معاون آموزش ابتدایی وزارت ‏آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه به آموزش ‏سنتی قبل از ‏کرونا برنمی‌گردیم، گفته است: «در ‌سال تحصیلی جدید اگر کرونا ‏ادامه‌دار باشد برنامه ‌عمل ‏تهیه شده کمک می‌کند تا از امکانات ‏متعدد برای تعطیل نشدن آموزش بهره ببریم، البته نقاط قوت ‏این ‏امکانات تقویت می‌شود و نقاط ضعف هم شناسایی و برطرف ‏خواهد شد.» حکیم‌زاده موضوع سلامت ‏دانش‌آموزان ‏را اولویت آموزش ‌و پرورش می‌داند و به خانواده‌ها اطمینان ‏می‌دهد همه برنامه‌های ‏آموزش ‌و پرورش در راستای حفظ ‏سلامت دانش‌آموزان و پیش‌بردن مقوله آموزش ‏باشد. «آموزش ‏مسئله‌ای تخصصی است و خانواده‌ها نمی‌توانند به ‏تنهایی آن را پیش ببرند. اولیا مطمئن باشند ‏آموزش ‌و پرورش در ‏کنار حفظ سلامت دانش‌آموزان هیچ‌گاه آموزش را تعطیل ‏نمی‌کند و برای شرایط ‏مختلف برنامه‌ دارد.»
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از مشکلات و سختی برگزاری آزمون در روزهای شیوع بیماری کرونا گزارش می‌دهد ژوبین صفاری تبر فساد به ریشه اعتماد «ابتکار» پیامدها و آثار افزایش دستمزدها بر جامعه کارگری و کارفرمایی را بررسی کرد مجلس یازدهم از راه نرسیده جلسات غیرعلنی را آغاز کرد ملت، نامحرم در خانه ملت چرا صداوسیما تجربه‌های نامطلوب از دست دادن چهره‌های شاخص خود را تکرار می‌کند؟ خودسوزی سیما با سوزاندن سرمایه‌های حیاتی «ابتکار» چرخش مواضع کشورهای عربی در قبال قطر را بررسی می‌کند ائتلاف ناکام علیه دوحه در نامه‌ای به مجلس شورای نگهبان لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را تایید کرد جلسه اول دادگاه اکبر طبری و همدستانش با اتهامات متعدد فساد در قوه قضائیه برگزار شد رئیس‌جمهوری در جلسه اقتصادی دولت: تلاش دولت این است که اقشار کم‌برخوردار آسیب جدی نبینند معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت خارجه اتفاق هریرود حاصل ترددهای غیرقانونی است جهانگیری: بخش بهداشت و درمان هم باید امکان استفاده از تسهیلات کرونایی را داشته باشد قالیباف: حمله تروریستی به مجلس نشان داد دشمن چه خواب‌های شومی برای ما دیده است شکستن تابوی برتری ینگه دنیا