ژوبین صفاری تبر فساد به ریشه اعتماد

روز گذشته دادگاه اکبر طبری معاون حوزه‌ ریاست قوه ‌قضایی در دوران ریاست سابق قوه قضاییه برگزار شد. اتهاماتی که از رشوه 15 میلیون تا ویلای 42 میلیاردی را در بر می‌گرفت. دادگاه البته متهمان ریز و درشت دیگری هم داشت که حالا با تغییر در ریاست قوه قضائیه به پرونده آن‌ها رسیدگی شد. فساد اما شاید ورای این محاکمه‌های سریالی در بدنه‌های اقتصادی و اداری کشور رخنه کرده است. هرچند برخورد با این مفاسد حتماً بی‌تاثیر نیست اما شاید نتواند به صورت اساسی سرطان فساد را درمان کند. دادگاه اکبر طبری می‌تواند حاوی این پیام باشد که فساد و مبارزه با آن، نه معطوف به سیستم که شاید متکی به افراد است. به بیان دیگر اگر یک سیستم به صورت خودکار بتواند در هر زمان، تخلف هر شخص مجرم و مفسد را رصد کند، دیگر دادگاه‌های مفاسد اقتصادی بعد از تغییر مدیریت رخ نمی‌دهد. ناگفته پیداست که سیستم دارای یک حفره مهم است و آن فردمحوری به جای سیستم‌محوری است. اگر سیستم به خودی خودی ماهیت عملکردی منحصربه‌فرد داشته باشد دیگر فرقی نمی‌کند که چه اشخاص یا جریانی در آن سیستم قرار می‌گیرند؛ بلکه سیستم به صورت اتوماتیک کار خود را به درستی انجام داده و افراد فاسد و ناکارآمد را پس می‌زند.
در این سیستم فرد محور است که مهم‌ترین ابزار شفافیت و مبارزه با فساد، یعنی رسانه‌ها را محدود می‌کند و تنها زمانی که رسانه به گذشته پیش از آن فرد بپردازد، حق بیان دارد. در شرایط غیرپاسخگو است که سیستم‌ها نمی‌توانند از افراد و جریان غالب و بر سر کار عبور کرده و به یک نظم غیرقابل تغییر تبدیل شود. با تغییر هر دولت، هر مسئول و هر جریان سیاسی‌ای ممکن است بخشی از تخلفات آن علنی شده و یا با آن برخورد شود.
این برخوردها و این عدم تغییر و اصلاح در نظم کلی سیستم تنها ما را با یک دور باطل فساد و کشف فساد در مدیریت گذشته روبه‌رو خواهد کرد که عملاً تغییری در برداشتن زمینه‌های ارتکاب فساد نخواهد کرد. بی‌شک هر انسانی با قرار گرفتن در موقعیت فسادخیز، امکان لغزش دارد. در این شرایطی که سیستم به خودی خود توان شناسایی فرد را در همان بزنگاه جرم ندارد، متهم یا با خوش‌شانسی و با میلیاردها تومان پول مردم فرار می‌کند یا با بدشانسی گرفتار و محاکمه خواهد شد. این چرخه در صورت اصلاح نشدن سیستم، همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.
در نهایت اما می‌توان گفت فساد در هر جامعه و کشوری کم و بیش وجود دارد. اما قطعاً میزان و شدت آن است که مردم را در هر کشوری نسبت به حاکمیت خوش‌بین و یا بدبین می‌کند. تبعات فساد افرادی مانند اکبر طبری بیش از آنکه تنها به اختلاس صرف معطوف شود، زیر سوال بردن اعتماد عمومی نسبت به جامعه قضایی است که البته اکثریت‌شان حتما شرافتمندانه به مردم خدمت می‌کنند. شاید برخورد جدی با کلیه عوامل موثر در این فسادها، بازنگری در پرونده‌های تحت تاثیر قرار گرفته توسط این مفسدان و احقاق حق مظلومان آن‌ها و اصلاح سیستم بتواند تا حد زیادی به اعتماد از دست رفته کمک کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از مشکلات و سختی برگزاری آزمون در روزهای شیوع بیماری کرونا گزارش می‌دهد ژوبین صفاری تبر فساد به ریشه اعتماد «ابتکار» پیامدها و آثار افزایش دستمزدها بر جامعه کارگری و کارفرمایی را بررسی کرد مجلس یازدهم از راه نرسیده جلسات غیرعلنی را آغاز کرد ملت، نامحرم در خانه ملت چرا صداوسیما تجربه‌های نامطلوب از دست دادن چهره‌های شاخص خود را تکرار می‌کند؟ خودسوزی سیما با سوزاندن سرمایه‌های حیاتی «ابتکار» چرخش مواضع کشورهای عربی در قبال قطر را بررسی می‌کند ائتلاف ناکام علیه دوحه در نامه‌ای به مجلس شورای نگهبان لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را تایید کرد جلسه اول دادگاه اکبر طبری و همدستانش با اتهامات متعدد فساد در قوه قضائیه برگزار شد رئیس‌جمهوری در جلسه اقتصادی دولت: تلاش دولت این است که اقشار کم‌برخوردار آسیب جدی نبینند معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت خارجه اتفاق هریرود حاصل ترددهای غیرقانونی است جهانگیری: بخش بهداشت و درمان هم باید امکان استفاده از تسهیلات کرونایی را داشته باشد قالیباف: حمله تروریستی به مجلس نشان داد دشمن چه خواب‌های شومی برای ما دیده است شکستن تابوی برتری ینگه دنیا