باید سلیقه‌گرایی در مجلس جدید کمتر شود


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: مجلس یازدهم با توقعات جدید روی کار آمده و باید سلیقه‌گرایی کمتر شود تا بتوان فرهنگ و هنر را با یک کارنامه با توفیق به پایان رساند.
سیدعباس صالحی با اشاره به مسئولیت این وزارتخانه در شش حوزه کاری، برضرورت ارائه تصویر روشن از آنها بین دستگاه‌ها و مردم تأکید کرد و گفت: منابع ما بسیار حداقلی بوده وهمین موضوع کار ما را بسیار سخت می‌کند.
عضو کابینه دولت دوازدهم با قدردانی از معاون پارلمانی رئیس جمهوری و همکاران‌شان در تعامل دولت با مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: تلاش‌های معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در طول این هفت سال برای تعامل دولت و مجلس بسیار مهم بوده و کارکنان این معاونت افسران خاموشی بودند که با تدبیر در مسیر همکاری مشارکت لازم را داشتند.


سیدعباس صالحی روز گذشته در نشست شورای معاونین و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی با اشاره به حوزه هنر بیان کرد: در حوزه هنر به علت گستردگی این بخش تنها به‌ حوزه سینما اشاره می‌کنیم، در کل سال ۹۲ فروش سینما ۳۰ میلیارد و در سال ۹۸ این آمار به ۳۰۰ میلیارد بدون احتساب اسفندماه که کشور درگیر ویروس کرونا بوده رسیده است، همچنین تماشاگران ما از ۷ میلیون و ۸۰۰هزار نفر در سال ۹۲ به ۲۸ میلیون نفر در سال ۹۷ رشد داشته‌اند. در بخش‌های دیگر حوزه هنر می‌توان به سند توسعه هنری اشاره کرد، این سند آماده و در دست شورای عالی انقلاب فرهنگی است که امید است با تصویب این سند تصویر روشن‌تری از آینده هنری کشور ترسیم شود.
او افزود: در حوزه هنر طرح شبکه شهرهای خلاق را نیز داریم که خوشبختانه در این طرح تا به امروز ۲۶۶ شهر حضور پیدا کردند، تلاش ما در این طرح براین است که هر شهر نمایه یکی از هنرهای دارای مزیت شناخته شود.
صالحی با اشاره به اقتصاد نشر به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم حوزه فرهنگ گفت: جریان اقتصاد نشر با‌ وجود همه مشکلات در سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی داشته است، در سال ۹۸ در نمایشگاه کتاب ۱۳۰میلیارد فروش رقم خورده است، همچنین نمایشگاه‌ها صرفاً محل فروش کتاب نبوده بلکه باشگاه فرهنگ و اندیشه هم بوده‌اند، تا پایان بهمن سال گذشته ۲۳نمایشگاه کتاب استانی برگزار شده است که علاوه بر کمک به اقتصاد نشر، ۳۰۰نشست فرهنگی، علمی و ادبی در آن برگزار شده است. همچنین باشگاه‌های کتابخوانی، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران به فرهنگ کتابخوانی کشور کمک کرده است.
صالحی با اشاره به حوزه فضای مجازی تصریح کرد: امروز فضای مجازی حقیقی‌تر از فضای حقیقی است، در این بخش هم یکی از اولین دستگاه‌ها که با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، به همین منظور در فضای مجازی ۷۳ برنامه را تنظیم کرده‌ایم که در سال گذشته ۲۰برنامه آن اجرا شد؛ در حوزه محتوا و کارکرد با این ۷۲ برنامه می‌توانیم مسیر روشن‌تری از این فضا داشته باشیم. در حوزه فضای مجازی تلاش کردیم نهادهای مدنی را شکل داده و تقویت کنیم؛ تا به امروز چندین مورد از این نهادها هم شکل گرفته است، همانند مجمع ناشران بین‌الملل، مجمع ناشران کودک و نوجوان و مجمع ناشران اسلامی در فضای مجازی.