آتش سوزی‌ها عمدی است؟

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با بیان این‌که مهم‌ترین اولویت دولت مبارزه با بیماری کرونا است، گفت: بسیاری گمان و تحلیل می‌کردند که تحریم و کرونا موجب ضربه زدن به کشور و فروپاشی اقتصادی می‌شود اما مردم با اقداماتی که انجام دادند، موجب شد کارنامه دیگری از این مسئله به وجود‌ آید. سخنگوی دولت تاکید کرد: پیش‌بینی در نظام سلامت و تمرکز نظام درمان کشور در مواجهه با شوک اولیه از عوامل موفقیت‌آمیز ما بوده است، عوامل محدودکننده در اسفند و فروردین مانند ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شد تا توامان سیاست حفظ جان در مقابل تنگناهای معیشتی و فقر را به پیش ببریم.وی ادامه داد: ستاد ملی کرونا در آخرین جلسات خود با توجه به آنکه چشم‌انداز نزدیکی از پایان ویروس کرونا در پیش رو ندید. گزارش‌های کارشناسی و مطالعات جهانی هم نشان می‌دهد چشم‌انداز نزدیک و قابل پیش‌بینی‌ای
برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد.
> ایران آمادگی کامل برای تبادل زندانیان را دارد
سخنگوی دولت درباره با تبادل زندانیان میان ایران و ایالت متحده آمریکا گفت: تبادل ایرانیان عزیز با کسانی که جرمی در ایران مرتکب شدند، اتفاق افتاد. در همین روزها سه دانشمند ایرانی دکتر سلیمانی، دکتر طاهری و دکتر عسگری به تهران بازگشتند یا در راه بازگشتند. ما امیدواریم روند بازگشت ایرانیان زندانی شده در آمریکا ادامه پیدا کند. ایران آمادگی کامل برای تبادل زندانیان را دارد و مسئولیتش برعهده دولت آمریکا است.


> توییت‌های ترامپ درباره مذاکره با ایران چیزی بیش از نمایش نیست
در ادامه این نشست، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون مطرح شدن پیشنهاد مذاکره توسط ترامپ آن هم در این مقطع زمانی و اینکه مبادله زندانیان را یک دستاورد برشمرده است، گفت: در این زمینه ابتدا من باید یادآوری کنم که ما کاری به مسائل داخلی و
انتخابات آمریکا نداریم و ما بر اساس مسائل داخلی خود بدون توجه به آنچه در آمریکا می‌گذرد، سیاستگذاری می‌کنیم.وی ادامه داد: ما هیچ نشانه‌ای از واقعی بودن این توئیت‌ها مشاهده نمی‌کنیم، تمایل دولت آمریکا علائمی دارد که مشاهده نمی‌شود، ما پیش از این اعلام کردیم که آمریکا در صورت تمایل باید به میز مذاکره‌ای که خود آن را ترک کرده بازگردد. اما در خصوص توئیت‌های ترامپ از نظر ما چیزی بیش از نمایش نیست؛ چرا که دولت آمریکا می‌داند برای بازگشت به مذاکره چه اقداماتی را باید انجام دهد.ربیعی در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت و نتیجه‌بخش بودن مذاکره از دست رفت و این اعتماد باید بازسازی شود.
> به دعوت ترامپ به مذاکره و توافق، خوشبین نیستم
ربیعی، درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و دعوت ترامپ به مذاکره با ایران، اظهار کرد: به هر حال همانطوری که من توضیح دادم ما کاری به انتخابات داخلی آمریکا نداریم و براساس منافع خودمان تصمیم‌گیری می‌کنیم؛ ما نه از خشونت به خرج دادن آنها واهمه‌ای داریم و نه سیاست در باغ سبز نشان دادن‌شان تاثیری بر ما گذاشت و به دعوت ترامپ به مذاکره و توافق، خوشبین نیستم.وی افزود: تهدیداتشان را هم ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌دانیم و اعلام می‌کنم که هرگونه سوءاستفاده آمریکا و یا هر کشور دیگری عواقب خطیری به دنبال خواهد داشت.
> دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد
سخنگوی دولت در خصوص افزایش قیمت گازوئیل و برنامه دولت در این خصوص گفت:‌ دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد و براساس قانون بودجه سال ۹۹ هیچ پیش‌بینی‌ای در این خصوص نشده است.ربیعی درباره تجدیدنظر در حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: معمولاً تصمیم‌گیری در این خصوص به حداقل دستمزد شورای عالی کار برای کارگران منوط است و پس از اینکه شورای عالی کار حداقل دستمزد را نهایی کند، مذاکراتی در این خصوص صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه احتمالاً در این هفته جلسه برگزار خواهد شد، اضافه کرد: من فکر می‌کنم که حداقل دریافت بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خواهد شد، اما تنها این آیتم نیست، قطعاً ما امسال خوشبینیم و بنا داریم که بحث همسان‌سازی را دنبال کنیم و شرکت‌هایی که باید تامین مالی شوند، معرفی شدند و سازمان تامین اجتماعی با آمادگی کامل همسان‌سازی خواهد کرد؛ همچنین اوایل هفته آینده بن خوار و بار و حق مسکن بازنشستگان افزایش پیدا خواهد کرد.
سخنگوی دولت گفت: برنامه همسان‌سازی نیز قطعی شده است و سازمان برنامه و بودجه هم اقدامات خود را در این زمینه انجام داده و بخشی از منابع از سازمان تامین اجتماعی خواهد بود، امیدواریم با این تصمیمات از رنج زندگی بازنشستگان که زندگی سختی دارند، کاسته شود.
> حدود ۱۰ درصد حریق‌های اخیر عامدانه بوده است
سخنگوی دولت درباره آتش‌سوزی‌های اخیر در کشور و اینکه آیا آتش‌سوزی‌ها عمدی است یا خیر، گفت: در جلسه گذشته دولت هم در این خصوص بحث شد اما من کمی در این خصوص توضیح بدهم ما از اول فروردین تاکنون ۳۷۴ مورد حریق داشتیم که ۶ مورد آن در خصوص استان چهارمحال و بختیاری بود و چون صعب‌العبور بود امکان اطفاء حریق نبود و مهار آتش با سختی همراه بود.
وی ادامه داد:‌ ۱۵ میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها و ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز هلیکوپتر به وزارت دفاع و ۲ میلیارد تومان برای خرید ایستگاه ویژه حمل آب تخصیص داده شد؛ همچنین پایگاه‌های اطفاء حریق روستایی را تقویت کردند و ۱۰ هزار نیرو اطفاء حریق در نظر گرفته شد که اینها در حال آموزش دیدن هستند.
به گزارش ایلنا، ربیعی اضافه کرد: در مورد دستگیری فکر می‌کنم ۱۰۳ مورد از این آتش‌سوزی‌ها به صورت آگاهانه و یا سهل‌انگارانه صورت گرفته است و به ۱۵۰ نفر مظنون شده‌اند و تحت سوال و جواب قرار گرفته‌اند، بنابراین حدود ۱۰ درصد آنها عامدانه بوده است اما نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید نظر نهایی را ارائه دهند؛ البته نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که در این فصل و فصل‌های گرما در کشورهای مختلف این اتفاق رخ می‌دهد.