شورش علیه برده‌داری نوین غرب

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری رویترز، ده‌ها هزار تن از مردم انگلیس روز یک شنبه به خیابان‌های لندن آمدند و برای دومین روز متوالی دست به راهپیمایی اعتراضی زدند و خشونت پلیس را محکوم کردند.
در بریستول شماری از معترضان با شعار «زندگی سیاهان مهم است» مجسمه ادوارد‌کولستون بازرگان معروف انگلیسی مشهور به برده‌داری را پایین کشیده و آن را به رودخانه انداختند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در رم، پایتخت ایتالیا هم معترضان به عنوان بخشی از جنبش جهانی مبارزه با نژادپرستی به خیابان‌ها آمدند، مشت‌های گره کرده خود را به طرف آسمان گرفتند و شعار «عدالت نباشد، صلح نیست» سر دادند. در برلین، پلیس آلمان اعلام کرد که ۹۳ نفر در تظاهرات پایتخت بازداشت شدند. براساس اعلام پلیس آلمان، چند افسر پلیس و یک عکاس مطبوعات در برلین بر اثر پرتاب بطری و سنگ از سوی جمعیت معترضان، زخمی شدند. اعتراض‌ها به نژادپرستی در شهر مارسی فرانسه نیز برگزار شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل استفاده کرد. خیابان‌های پرتغال نیز در راستای همراهی با جنبش ضد نژادپرستی در امریکا به صحنه اعتراض هزاران نفر از شهروندان این کشور اروپایی تبدیل شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، در بلژیک، پلیس برای متفرق کردن معترضان در مرکز بروکسل که در آنجا فروشگاه‌ها و رستوران‌های بسیاری قرار دارد، به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از آب پرفشار متوسل شد. در این رویداد برخی معترضان بازداشت شدند. همچنین صد‌ها معترض برزیلی با راهپیمایی در مرکز ریودوژانیرو به تبعیض، نژادپرستی و فاشیسم که به باور آن‌ها ماهیت دولت ژایر بولسونارو را شکل می‌دهد، اعتراض کردند.
۸۰ درصد امریکایی‌ها: اوضاع کشور خارج از کنترل است
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ملغمه بحران کرونا و اعتراضات نژادی ۸۰ درصد امریکایی‌ها را به این نتیجه رسانده که اوضاع کشورشان از کنترل خارج شده است. این درصد در بین دموکرات‌ها ۹۲ و در بین جمهوریخواهانی که عموماً حامی دونالد ترامپ هستند، ۶۶ درصد است. دیروز رئیس‌جمهور امریکا با بیان این جمله که «همه چیز تحت کنترل است» نشان داد این ذهنیت که امریکا خواهد توانست از بحران جاری، جان سالم به در ببرد یا نه، یک دغدغه جدی است.


با ورود اعتراضات امریکا به روز سیزدهم، از سطح خشونت و همچنین ظاهراً از دامنه اعتراضات کاسته شده، ولی موضع‌گیری دیروز رئیس‌جمهور امریکا که بعد از دستور عقب‌نشینی گارد ملی از واشنگتن گفت که «همه چیز تحت کنترل است» نشان داد نه تنها نگرانی‌هایی جدی درباره عمق، دامنه و اهداف اعتراضات وجود دارد، بلکه نگرانی‌ها درباره آینده امریکا زیر چکش اعتراضات و سندان کرونا جدی است. روز یک شنبه «رویترز» از قول یک مقام ارشد دولتی امریکا نقل کرد که ترامپ در مقطعی از تظاهرات گسترده در واشنگتن طی هفته گذشته، به مشاوران خود گفته که قصد دارد ۱۰ هزار نظامی در این شهر مستقر کند، ولی ترامپ دیروز توئیت کرد: «هم اکنون دستور دادم نیرو‌های گارد ملی‌مان روند عقب‌نشینی از واشنگتن‌دی‌سی را آغاز کنند. همه چیز تحت کنترل کامل است، نیرو‌های گارد ملی به خانه می‌روند، ولی اگر نیاز شود می‌توانند سریع برگردند. معترضان شب گذشته بسیار کمتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، ظاهر شدند.»
معلوم نیست که ترامپ جمله «همه چیز تحت کنترل است» را تحت تأثیر چه رویدادی ابراز کرده، ولی دیروز نتایج نظرسنجی مشترک ان‌بی‌سی‌نیوز و وال‌استریت‌ژورنال نشان داد این سؤال که آیا شرایط در امریکا تحت کنترل است یا نه، یک نگرانی فراگیر است. در این نظرسنجی که بین ۲۸ مه و ۲ ژوئن (یک هفته قبل) انجام شده، به طور میانگین از هر ۱۰ امریکایی هشت نفر گفته‌اند معتقدند اوضاع در امریکا از کنترل خارج است و اکثریت آن‌ها دربار ه شیوع کرونا و بازگشت وضعیت اقتصادشان به وضع عادی سال قبل (۲۰۱۹) بدبین هستند. مهم‌تر اینکه، این نظرسنجی قبل از انتشار گزارش تکان‌دهنده وضعیت شغلی در امریکا در روز جمعه این هفته منتشر شده که درصد بیکاری را ۳/۱۳ درصد اعلام می‌کند. بر اساس این نظرسنجی، فقط ۱۵ درصد امریکایی‌ها معتقدند اوضاع در کشورشان تحت کنترل است. این احساس در حالی در بین دموکرات‌ها به ۹۲ درصد رسیده که نگرانی جمهوریخواهان در این زمینه هم چندان کم نیست و ۶۶ درصد آن‌ها هم اوضاع کشورشان را خارج از کنترل می‌دانند. این میزان در بین مستقلین ۷۷ درصد است. جف هوریت که به عنوان یک دموکرات در کنار یک جمهوریخواه و یک مستقل در انجام این نظرسنجی مشارکت داشته، می‌گوید: «خارج از کنترل؛ این است امریکای ۲۰۲۰». این نظرسنجی در رسانه‌های امریکا بازتاب گسترده‌ای داشته است. مارکت واچ نوشته است: «جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در یک مورد توافق داردند؛ امریکا از کنترل خارج شده است.»
دوقطبی بی‌سابقه
روز یک شنبه انتشار این خبر از قول یک مقام امریکایی که فاش کرده ترامپ در مقطعی از تظاهرات گسترده در واشنگتن طی هفته گذشته، به مشاوران خود گفته قصد دارد ۱۰ هزار نظامی در این شهر مستقر کند، باعث تشدید مخالفت‌ها با رویکرد ترامپ در برخورد با اعتراضات شده است. سردبیر صفحه سرمقاله نیویورک‌تایمز پس از موج مخالفت‌ها در مورد چاپ مقاله تام کاتن که خواستار مداخله نظامی علیه اعتراضات شد، استعفا داد. خود ترامپ هم دو شنبه قبل هشدار داده بود در صورتی که مقام‌های محلی نتوانند در شهر‌ها و ایالت‌ها آرامش برقرار کنند، واحد‌هایی از ارتش را برای این کار به مناطق آشوب‌زده اعزام خواهد کرد. کالین پاول، وزیر خارجه دولت جورج بوش و از فرماندهان پیشین ستاد مشترک نیرو‌های مسلح امریکا، دونالد ترامپ را به «دروغ‌گویی» و «انحراف از قانون اساسی» ایالات متحده متهم کرد و از موضع‌گیری بعضی از نظامیان ارشد پیشین علیه فرمان ترامپ برای به کارگیری ارتش در مقابله با ناآرامی‌ها، حمایت کرد. پاول گفت: «از آنچه ژنرال‌ها و دیپلمات‌های‌مان می‌گویند، خوشحالم. ما یک قانون اساسی داریم که باید از آن پیروی کنیم. رئیس‌جمهور از آن منحرف شده است.»‌پاول جمهوریخواه گفته که به رقیب ترامپ رأی خواهد داد؛ موضعی که جورج بوش رئیس جمهور اسبق امریکا نیز آن را تکرار کرده و در اقدامی بی‌سابقه، گفته که به ترامپ رأی نمی‌دهد. ترامپ در توئیتی با به‌سخره گرفتن پاول نوشت: «کالین پاول که شخصی به‌واقع حقیر است و مسئول کشاندن پای ما به جنگ‌های فاجعه‌آمیز در خاورمیانه بود، به‌تازگی اعلام کرده است به یک حقیر دیگر، جو بایدن، رأی خواهد داد. آیا پاول نگفته بود که عراق سلاح کشتار جمعی دارد؟ آن‌ها [سلاح کشتار جمعی]نداشتند، اما [ پای]ما را به جنگ کشاندند.» حضور میت رامنی، سناتور جمهوریخواه امریکایی در تظاهرات مردم واشنگتن علیه نژادپرستی هم نشان داد که دوقطبی بین نخبگان سیاسی امریکا تا چه حد تشدید شده است. رامنی درباره حضورش در این تجمع اعتراضی به شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز گفته است: «ما نیاز به صدا‌های متعدد علیه نژادپرستی و ظلم داریم. می‌خواهم مطمئن شوم که همه بفهمند زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد، باید بایستیم و این مسئله را با صدای بلند بگوییم.» همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق و رقیب دموکرات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در انتخابات سال ۲۰۱۶، وی را «بی‌توجه و بی‌کفایت» توصیف کرد. این اوضاع باعث شده ترامپ در نظرسنجی‌ها به میزان قابل‌توجهی از رقیب خود عقب بیفتد. بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌های شبکه خبری ان‌بی‌سی و روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، دونالد ترامپ ۷ درصد از جو بایدن عقب مانده است. نظرسنجی جدید دانشگاه مانماوث هم نشان می‌دهد در سطح ملی بایدن با ۱۱ امتیاز از ترامپ جلوتر است. با این حال، بخش قابل‌توجهی از جامعه امریکا کماکان بر حمایت از ترامپ اصرار دارند، تحولی که نشان‌دهنده قطبی شدن بی‌سابقه این جامعه است. ان‌بی‌سی‌نیوز نوشته که با وجود اوضاع آشفته و بی‌ثبات، نظرسنجی ان‌بی‌سی و وال‌استریت‌ژورنال نشان می‌دهد که نگاه‌ها به ترامپ و انتخابات ۲۰۲۰، همچنان در یک جا قفل شده است. به گفته مک اینتورف که در انجام نظرسنجی مشارکت داشته، تعجب‌آور این است که میزان حمایت از ترامپ با وجود حوداث غیر مترقبه ۹۰ روز گذشته تغییری نکرده است.
انحلال پاسگاه‌های پلیس مینه‌سوتا
در ادامه اعتراضات سراسری علیه خشونت و رفتار‌های تبعیض‌آمیز پلیس امریکا، یک مرد با خودرویی به سمت موانع نیرو‌های پلیس در سیاتل ایالت واشنگتن حمله و سپس شروع به تیراندازی کرد و یک نفر زخمی شد. راننده موردنظر سپس از خودرو پیاده شده و به سمت معترضان می‌رود که در نهایت از سوی نیرو‌های پلیس سیاتل بازداشت می‌شود. همچنین در تحولی قابل توجه شورای شهر در ایالت مینه‌سوتا رأی به انحلال پاسگاه‌های پلیس داد و خواستار انجام اصلاحات ساختاری و طراحی مجدد ساختار پلیس در این منطقه شد. «لیزا بِندر» رئیس شورای شهر مینیاپولیس به سی‌ان‌ان گفت: «ما متعهد به انحلال پلیس و بازسازی جامعه خود با یک مدل جدید برای تأمین امنیت عمومی هستیم که بتواند به طور واقعی جامعه ما را امن نگه دارد.»