دستاورد‌های ایرانی مبارزه با کرونا پیش چشم جهانیان

سرویس جامعه جوان آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته با اعلام آخرین وضعیت مناطق سبز و سفید کرونا در کشور اعلام کرد که «ما در بازوی نزول و در حالت افول بیماری در کشور هستیم و تعداد موارد بستری به نسبت کاهش یافته و حتی در روز‌های اخیر و به دنبال بازگشایی‌ها ممکن است، ثبات پیدا کرده باشد.»
بیش از ۱۳۶ هزار بهبودیافته
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲ هزارو ۴۳ بیمار جدید کووید۱۹ در کشورخبر داد. به گفته کیانوش جهانپور از روز ۱۸ تا ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۷۱۳ مورد از آن‌ها بستری شدند. خوشبختانه تا کنون ۱۳۶ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر رسید. به گفته جهانپور در طول ۲۴ ساعت ذکر شده ۷۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.


کاهش تعداد بستری در ICU
جهانپور همچنین افزود: «۲هزارو ۶۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.»
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که «میزان موارد مرگ‌و میرمان شاید به یک سوم و یک چهارم روز‌های اوج بیماری رسیده و موارد بستری در بخش مراقبت ویژه به‌رغم اینکه به نوعی آستانه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه پایین‌تر آمده و افراد را سریع‌تر در ICU بستری می‌کنند، اما باز هم موارد به یک دوم تا یک سوم رسیده‌است.»
غربالگری گروه‌های پرخطر
جهانپور همچنین تأکید کرد که «استان‌هایی که تعداد مناطق سفیدشان بیشتر می‌شود، به تدریج به سمت رهگیری و غربالگری موارد و گروه‌های پرخطر و افراد مسن خواهند رفت که ممکن است تغییراتی را در ظاهر افراد ایجاد کند. در حال حاضر ۱۵ استان و به زودی ۲۱ استان به سمت غربالگری گروه‌های پرخطر خواهند رفت که قاعدتاً ممکن است به کاهش یا افزایش موارد شناسایی شده روزانه در استان‌ها منجر شود. بنابراین همه این متغیر‌ها همگن و یکسان نیست و بدون تحلیل و دانستن و لحاظ کردن مواردی که تشریح کردم، نمی‌شود آن‌ها را باهم مقایسه کرد.»
عرض‌اندام محققان ایرانی
در همین زمینه نخستین پاویون ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان هم با موضوع ارائه دستاورد‌های این شرکت‌ها در مقابله با شیوع ویروس کرونا در دو گروه کالایی مواد شوینده، بهداشتی و سلولزی و ماشین‌آلات وابسته و همچنین گروه کالایی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی در حوزه مبارزه با کرونا خواهد بود. پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این نمایشگاه قرار است با حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن ۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران در روز‌های ۲۴ تا ۲۶ خرداد ماه جاری برگزار شود.
برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به توسعه صادرات این تجهیزات بعد از تأمین نیاز کشور کمک کند. همچنین این نمایشگاه فرصت مناسبی فراهم می‌کند تا فعالان عرصه علم و فناوری بتوانند تولیدات خود را به مردم و مراکز پزشکی استان‌ها معرفی کنند.
اثر تحریم‌ها بر تحقیقات ایرانی
در یک اتفاق مهم دیگر در پی دعوت انجمن اکولوژی انگلستان برای ارائه گزارش در زمینه یافته‌های کرونا در ایران، گزارشی از دکتر مهدی عابدی، عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس، در سایت رسمی انجمن و مجله Functional ecology منتشر شد. این نهاد علمی مسئول بررسی یافته‌های جدید مبارزه علیه کروناست. مهدی عابدی در این زمینه گفت: «این گزارش شامل بخش‌های مختلفی از جمله اثر کرونا در سطح ملی، اثر کرونا در دانشگاه تربیت مدرس، اثر کرونا در دانشکده و گروه، اثر کرونا روی فعالیت‌های پژوهشی و یافته‌های علمی ایرانی از کرونا بود.»
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره مطالب بیان شده در بخش اثر کرونا در سطح ملی افزود: «در بخش اثر کرونا در سطح ملی، ضمن ارائه زمان شروع اپیدمی و وضعیت کنونی آن، به تلاش و فداکاری جامعه متخصصان و دانش بنیان‌های ایرانی، مدیریت خوب بحران، نقش داوطلبان و تشکل‌های مردمی و نیز اثر تحریم‌های امریکا در زمان اپیدمی در تأمین دارو و نیاز‌های پزشکی اشاره شد.»
برقراری نماز جمعه در استان تهران
از سوی دیگر رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران هم خبر داد که از این هفته نماز جمعه در همه ۳۸ پایگاه استان تهران برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام محمود سیاح روز گذشته تأکید کرد تا زمانی که در شهرستان‌های استان تهران وضعیت قرمز ایجاد نشود، مراسم نماز جمعه برقرار است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران هم روز گذشته خبر داد که ضدعفونی قطارها، ایستگاه‌ها و پایانه‌ها هر روز در چندین نوبت و به صورت مستمر برای مقابله با ویروس کرونا انجام می‌شود. همانطور که سخنگوی وزارت بهداشت هم خبر داده، در اوایل فروردین ماه ممکن بود ۹۰ درصد موارد مبتلایی که شناسایی می‌شد، در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند، اما امروز ۱۵ تا۲۰‌درصد مبتلایان بستری می‌شوند. وقتی تعداد را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که شاید ۲ تا ۳ هزار بیماری که در فروردین ماه شناسایی می‌شد، در بیمارستان‌ها بستری بودند، اما امروز ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر است. بنابراین موارد شناسایی شده‌ای که در بیمارستان‌ها بستری شدند یا از بیمارستان‌ها نمونه ارسال می‌شود، شاید به یک پنجم روز‌های اوج بیماری رسیده‌است.