دولت کار تا 1400

گروه سیاسی/  رئیس جمهوری با قدردانی از تلاش و زحمات کادر درمانی و بیمارستانی کشور در مبارزه با بیماری کووید 19 در طول 4 ماه گذشته گفت: تاب‌آوری ملت ایران در مبارزه همزمان با کرونا و تحریم‌های سخت و غیرقانونی امریکا، امروز زبانزد است و در تاریخ کشور ثبت خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه دیروز هیأت دولت، همچنین از 4 کشور عضو شورای امنیت طرف ایران در برجام بخصوص روسیه و چین خواست مقابل تلاش‌های غیرقانونی امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بایستند. رئیس جمهوری دیروز یک دستور مهم هم برای سامان دادن به وضعیت بازار مسکن داشت که مخاطبش فرهاد دژپسند، محمد اسلامی وعبدالناصر همتی وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی بودند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به مشکلات مردم در حوزه مسکن گفت: امروز شرایط مسکن، اجاره‌ها و قیمت مسکن، با شاخص‌های اقتصادی منطبق نیست یعنی یک حرکتی در جامعه جریان دارد که به مردم فشار ناعادلانه می‌آورد. به همین دلیل امروز در دولت دستور دادم که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری، همه طرح‌هایی را که برای مهار این مسأله امکان‌پذیر است مورد نظر قرار دهند که بتوانیم فشاری را که امروز بر دوش مردم قرار گرفته ، کاهش دهیم.
 
دولت نمی‌خواهد وارد حاشیه شود


رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به فشارهای مضاعف ناشی از شیوع کرونا که بر فشارهای خارجی و تحریم اضافه شده تأکید کرد: نمی‌خواهم دولت هرگز در مسأله حاشیه‌سازی‌ها وارد شود و در 14 ماهی که از دولت باقی مانده، همه توان‌مان را باید برای حل مشکلات و رفاه مردم و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، بگذاریم.
وی افزود: دولت در هر هفته افتتاح‌های زیادی انجام می‌دهد و در همین هفته در پنجشنبه 4 هزار و 800 میلیارد تومان، طرح و پروژه صنعتی و معدنی افتتاح خواهد شد. البته افتتاح‌ها مخصوص روزهای پنجشنبه نیست و در همه روزها مسئولان اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را در سراسر کشور به افتتاح می‌رسانند و این به معنای نشاط و فعالیت در کشور به رغم همه این فشارها است.روحانی با بیان اینکه در شرایط فشار فوق‌العاده تحریم در این سال‌ها، در سال حدود 50 میلیارد دلار درآمدمان کم شده است، گفت: کل بودجه سال 99، 570 هزار میلیارد تومان و در سال گذشته 448 هزار میلیارد تومان بوده است و 50 میلیارد دلار یعنی 870 هزار میلیارد تومان و این حدود
2 برابر بودجه پارسال و 300 هزار میلیارد تومان بیشتر از کل بودجه امسال است. با چنین شرایطی هر دولتی در دنیا به زانو درمی‌آمد اما مردم ایران ایستادگی کردند، قوای دیگر همکاری و رهبر معظم انقلاب حمایت کردند و دولت نیز در صحنه بود.
روحانی با تأکید بر اینکه از همه می‌خواهم اگر از دولت انتقاد دارند، خیلی راحت و با زبان روان انتقاد کنند، اما در عین حال شرایط را در نظر بگیرند و انصاف را رعایت ، اظهار داشت: دولت هرگز وارد حاشیه‌سازی نخواهد شد.رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی باید توسعه دولت الکترونیک با قوت پیگیری شود، اظهار داشت: دولت در زمینه توسعه دولت الکترونیک تمام امکانات خود را بسیج خواهد کرد تا روز به روز خدمات مردم توسط فضای مجازی در اختیارشان قرار بگیرد. این برای مبارزه با کرونا و برای سبک زندگی جدید یک اصل بسیار مهم است.
 
سلامت مردم همچنان اولویت دولت در مقابل کرونا است
روحانی همچنین با تأکید بر اینکه سلامت مردم همچنان مسأله اول ما است، بر ضرورت نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر رعایت و اجرای دستورالعمل‌های پزشکی از سوی مردم و صاحبان مشاغل و اصناف تأکید کرد.وی با اشاره به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در هفته‌های اخیر، اظهار داشت: بخشی از این افزایش به خاطر انجام تست‌های آزمایشگاهی است. یعنی امروز تست زیادی در سراسر کشور انجام می‌گیرد و به طور طبیعی وقتی تست بیشتری انجام می‌شود شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود و این جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند.
رئیس جمهوری در ادامه با تأکید بر اهمیت موضوع حمل و نقل شهری خاطرنشان کرد: باید در این زمینه همه شهرداری‌ها بویژه شهرداری تهران، مراقبت زیادی انجام دهند زیرا یکی از جاهایی که می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، مترو و اتوبوس است و اگر مردم از وسایل حفاظتی مثل ماسک استفاده نکنند حتماً با مشکلاتی مواجه می‌شویم.
رئیس دولت همچنین آموزش و پرورش را به استفاده از امکانات فضای مجازی در ایام تابستان در راستای آموزش و تقویت دانش‌آموزان توصیه کرد و گفت: از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهم در این ایام که دانش‌آموزان فراغت و فرصت دارند از امکاناتی که در فضای مجازی به وجود آمده برای تکمیل آموزش‌هایی که دانش‌آموزان در سال گذشته داشتند و همچنین برای پر کردن ساعات فراغت آنها و هم برای اینکه خود مراقبتی و مهارت آنها را در شرایط فعلی تقویت کنند، استفاده نمایند. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا هنوز تمام نشده، خطاب به مردم خاطرنشان کرد: راهی نداریم جز اینکه سبک زندگی خود را عوض کنیم. یعنی تا زمانی که این ویروس وجود دارد و تا زمانی که دنیا به واکسن مطمئنی در مورد کرونا برسد، راه دومی وجود ندارد.
 
انتظار ایران از 4 کشور برجامی عضو شورای امنیت
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه از گذشته سیاست امریکا، سیاست «زانو بر گلو» بوده است، تصریح کرد: اینان در طول تاریخ، هر مظلومی را پیدا می‌کردند با زانو بر گلویش فشار می‌آوردند تا او را از بین ببرند و از پا دربیاورند، این سیاست‌شان است البته نه سیاست یک پلیس در یک شهر بلکه اساساً این سیاست امریکا است.رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ملت بزرگ ایران این زانو و سیاست امریکا را در هم شکسته است، گفت: اینها سال 97 می‌خواستند همین سیاست را انجام دهند و زانوی خود را تا حلقوم ملت ایران نزدیک آوردند اما ملت عزیز ایران این زانو را با پتک عظیم اتحاد و وحدت ملی در هم شکست و اینها دیگر زانویی ندارند که نسبت به ملت ایران اعمال فشار کنند.روحانی با بیان اینکه امریکایی‌ها باز هم به‌دنبال توطئه علیه ملت ایران هستند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در هفته‌های آینده به نقطه‌ای می‌رسیم که در مهرماه طبق قطعنامه 2231 همه تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود از حالا امریکایی‌ها نسبت به این روز مهم و بلند برای تاریخ دفاع ایران عصبانی و ناراحت هستند و قصد دارند قطعنامه تهیه کرده و به شورای امنیت ببرند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: از 4 کشور دائم شورای امنیت توقع داریم در برابر این توطئه ایستادگی کنند و در برابر این توطئه به‌خاطر منافع و ثبات جهان و منافعی که در توافق هسته‌ای مد نظر منطقه و جهان بود، بایستند. مخصوصاً از دو کشور دوست‌ خود یعنی روسیه و چین توقع داریم در برابر این توطئه ایستادگی کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: امریکایی‌ها باید بدانند که هر کاری کنند، توانمندی دفاعی ایران در همه شرایط توسعه خواهد یافت و همچنان که در شرایط سخت و تحریم  در همین سال‌های گذشته  بهترین سیستم‌های پدافند هوایی را طراحی کردیم و با همین سیستم، پهپاد امریکایی را سرنگون کردیم.