محمدرضا ستاری تکاپو برای عبور از ترامپ

دونالد ترامپ که خود آمریکایی‌ها از وی به عنوان نامتعارف‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ این کشور یاد می‌کنند، در حالی به ساعت صفر انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شود که به یکباره درگیر چند بحران جدی شده است. او که در طول سه سال و نیم گذشته علاوه بر منازعه با رهبران کشورهای هم‌پیمان آمریکا در داخل کشور نیز کشمکش‌های فراوانی با دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان داشته است در آستانه چند ماه مانده به انتخابات سرنوشت‌ساز ایالات متحده ناگهان تمامی دستاوردهای اقتصادی دوران ریاست‌جمهوری خود را به واسطه شیوع همه‌گیری کرونا از دست رفته می‌بیند.
آمریکا اکنون رکورد دار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کروناست و در این میان مقامات این کشور به صورت رسمی اعلام کرده‌اند که کشور وارد رکود اقتصادی شده است. انتقادات وسیع از نحوه عملکرد دولت در مهار کرونا به همراه از بین رفتن رشد اقتصادی و کاهش آمار بیکاری، سبب شده تا تنها در یک مورد شمار بیکاران آمریکا به بیش 42 میلیون نفر برسد.
در این میانه به قتل رسیدن جورج فلوید به دست به دست پلیس برای دو هفته متوالی ده‌ها شهر آمریکا را دستخوش التهابات و صحنه تظاهرات اعتراضی کرده است. همچنین نحوه برخورد کاخ سفید و نیروهای امنیتی نه تنها به اختلافات داخلی دامن زده، بلکه سبب شده تا موج این اعتراضات روز به روز گسترده‌تر شود. به گفته رسانه‌های آمریکا ترامپ که در طول سه سال و نیم گذشته بارها و بارها ترکیب تیم خود را دستخوش تغییر و برکناری قرار داده، اکنون با پنتاگون نیز به چالش برخورد کرده است. همین چند روز پیش مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا که جانشین جیمز ماتیس برکنار شده گشته با دستور ترامپ مبنی بر گسیل ارتش برای آرام کردن شرایط برخی شهرها علنا مخالفت کرده و حالا روزنامه وال استریت‌ژورنال به نقل از برخی از منابع مطلع گزارش داده که ترامپ از سرپیچی مارک اسپر از دستورش به شدت عصبانی شده و قصد داشته که او را برکنار کند؛ اما درنهایت بنا به توصیه مشاورانش از این اقدام در شرایط کنونی خودداری کرده است.
این سطح از واگرایی در حالی در دولت ترامپ به اوج خود رسیده که طی روزهای گذشته در اقدامی کم سابقه علاوه بر برخی از مقامات نظامی بازنشسته آمریکایی، شماری از جمهوری‌خواهان قدیمی و پرنفوذ مانند جورج بوش پسر، کالین پاول وزیر خارجه پیشین و نیز میت رامنی سناتور قدیمی آمریکایی علناً از ترامپ اعلام برائت کرده‌اند. در این راستا پاول رسماً ترامپ را درغگو خطاب کرده و به تلویزیون سی‌ان‌ان گفته که در انتخابات پیش رو به عنوان یک جمهوری‌خواه به نامزد حزب دموکرات یعنی جو بایدن رای خواهد داد.
با عطف به این موضوعات، تا چند ماه قبل پیش‌بینی اینکه ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری اینچنین درگیر بحران‌های متعدد شده و شانس پیروزی‌اش در رقابت‌های انتخاباتی بیش از هر زمان دیگری کاهش پیدا کند، برای هر تحلیلگری کاری دشوار و در عین حال بسیار خوش‌بینانه بود. به گفته ناظران ترامپ علاوه بر حمایت صاحبان صنایع بزرگ و گروه‌های پرنفوذ سیاسی در وزارت خارجه و پنتاگون، توانسته بود با شعار اول آمریکای خود همزمان با کسب دستاوردهای اقتصادی بی‌سابقه، بخش بزرگی از طبقات زیر متوسط را نیز با خود همراه کند. همچنین راهبرد او به عنوان دکترین بازیگر دیوانه تطابق زیادی با راهبرد امنیت ملی آمریکا در دهه دوم و سوم قرن بیست و یکم داشت و به همین دلیل بود که بسیاری از کارشناسان پیروزی وی را بر دموکرات‌ها به عنوان یک رقیب کم رمق در این دور از انتخابات کاری آسان می‌دانستند. با این حال به نظر می‌رسد شرایط کنونی نظام جهانی به واسطه تغییرات ناشی از همه‌گیری کرونا و نیز لزوم در انداختن طرحی جدید برای عبور از چالش اساسی کنونی عامل مهمی در جهت تغییر نظر حامیان پرنفوذ ترامپ برای حمایت از او در چند ماه آینده باشد. هرچند که احتمالاً راهبرد امنیت ملی آمریکا با تغییراتی درصورت روی کار آمدن بایدن هم ادامه خواهد یافت، اما اکنون نیازی اساسی به تغییر جهت تاکتیکی و نیز عبور از ادبیات کنونی دولت از سوی استراتژیست‌های این کشور احساس می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
خاک آسیب‌دیده از آتش‌سوزی و قطع درختان، به قرن‌ها زمان برای احیا نیاز دارد یک جرقه، نیم قرن بها محمدرضا ستاری تکاپو برای عبور از ترامپ در فضای سیاسی ایران لیبرال واقعی وجود ندارد فحشی به نام «نئولیبرالیسم»! «ابتکار» نقاط قوت و ضعف طرح‌های دولت برای ساخت مسکن را بررسی کرد بی مهری‌های طرح‌های مسکن دولتی آیا با انتشار تصاویر جعلی حتی با نیت خیرخواهانه می‌توان خبری را منعکس کرد؟ واقع‌گرایی مهم‌ترین اصل در تولید خبر در نامه به سازمان ملل مطرح شد دفاع روسیه و چین از ایران در مقابل تهدیدات تحریمی آمریکا مشکلات مالی و بدهی‌های صداوسیما، شبکه‌های برون مرزی سیما را در شرف حذف از ماهواره‌ها قرار داد اکبر طبری در دومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش دفاعیات عجیبی مطرح کرد رفقای چند میلیارد تومانی! آمار کرونا به ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر رسید فرانسیس فوکویاما نظریه‫پرداز پایان تاریخ، پیامدهای ناشی از ویروس کرونا را پیش‌بینی می‌کند قالیباف: مشکلات کشور را با یک برنامه پنج‌ساله می‌توان سروسامان داد روحانی در جلسه هیئت دولت: روسیه و چین در برابر توطئه آمریکا ایستادگی کنند فرمانده کل ارتش: ماموریت اصلی ما، ارتقای توان و آمادگی رزمی است