محبوب دل متهمان اقتصادي

دومين جلسه از دادگاه جنجالي اكبر طبري و همدستانش ديروز و به فاصله ۳ روز از اولين جلسه به رياست قاضي بابايي برگزار شد. قاضي بابايي ابتداي اين جلسه دادگاه تاكيد كرد كه دادگاه تنها مرجع رسيدگي و دادرسي كامل درباره اتهام متهمان است و از ديگران خواست تا از هر گونه پيشداوري خودداري كنند. او همچنين تاكيد كرد كه «فايل صوتي و تصويري هر يك از متهمان پرونده كه در خارج از كشور به سر مي‌برند داراي اثر مثبت بوده و اميدواريم او و ديگران به سخن خويش عمل كنند و با حضور در جلسه دادگاه و دفاع از اتهامات، به روشن شدن حقايق به اين دادگاه كمك كنند.» اظهاراتي كه ظاهرا به ويديوي بازپرس غلامرضا منصوري اشاره دارد كه اين متهم شامگاه دوشنبه، يك روز پس از برگزاري جلسه نخست دادگاه، منتشر و در آن مدعي شد كه به ‌دليل بسته شدن مرزها، به كشور بازنگشته و يك روز بعد (سه‌شنبه) با معرفي خود به سفارت ايران و بازگشت به كشور در دادگاه حاضر خواهد شد. البته اين ادعاي جناب بازپرس متهم، هنوز درست از آب درنيامده و متهم منصوري نه‌تنها روز سه‌شنبه به سفارت ايران در آلمان مراجعه نكرد، بلكه تا زمان نگارش اين گزارش هم خبري از مراجعه او به سفارتخانه يا بازگشت به ايران در دست نيست.
نكته قابل‌ تامل ديگر، اظهارات نماينده دادستان درباره اين بازپرس متهم بود. رسول قهرماني در جلسه دوم دادگاه در ارتباط با پيام تصويري متهم منصوري به دادسرا و عنوان كردن عدم حضورش به ‌دليل بيماري گفت: «او هيچ گواهي پزشكي به دادسرا ارايه نداده و اگر ادعايي دارد، آن را برابر اصل به سفارت ايران تحويل دهد. او يك ماه بعد از دستگيري طبري از ايران خارج شد و تلفن خود را در ايران گذاشته است. بنابراين ما فكر كرديم ايشان در ايران است و سر وقت احضارشان مي‌كنيم؛ غافل از اينكه ايشان گوشي موبايل‌شان را در ايران روشن گذاشته و خودشان به خارج از كشور رفته‌اند.» هرچه بود فارغ از اينكه غلامرضا منصوري برخلاف آن ادعاي ويديويي، هنوز به كشور بازنگشته، اظهارات نماينده دادستان نيز احتمال عدم بازگشت اين بازپرس متهم به كشور را كاهش داده است. در همين حال ديروز سردار هادي شيرزاد، رييس پليس بين‌الملل ناجا نيز از تلاش براي استرداد متهمان فراري پرونده‌هاي اقتصادي با هماهنگي قوه قضاييه و وزارت امور خارجه خبر داد.
طبري تمامي اتهامات را رد كرد
‌جز اين ماجراي آقاي بازپرس جنجالي، دومين جلسه دادگاه به بيان دفاعيات اكبر طبري و توضيحات نماينده دادستان گذشت. طبري مدعي شد كه ۲۰ سال خدمت «صادقانه» به قوه قضاييه داشته و به‌رغم تلاش يك‌ساله نتوانستند كوچك‌ترين بهانه و دستاويزي براي اتهام‌زني مرتبط با شغل و سمت او ارايه كنند. او از اين موارد به عنوان «پرونده‌سازي» و «افترا» ياد كرد و گفت كه اكثر اين موارد و پرونده‌ها رسيدگي و مختومه شده‌اند و مربوط به 10يا ۱۵ سال پيش است. اين متهم هيچ‌ يك از اتهامات را قبول نكرد و گفت كه موارد اتهامي اغلب كساني كه به عنوان متهم از آنها نام برده شده، ارتباطي به او ندارد. معاون اجرايي رييس پيشين دستگاه قضا همچنين اتهامات مرتبط با «كلاك» را رد و توضيحات بيشتر در اين مورد را به وكيلش واگذار كرد. متهم رديف اول اين پرونده مدعي شد كه با 2 متهم ديگر به نام‌هاي حسن نجفي، متهم رديف دوم و فرهاد مشايخ، متهم رديف سوم مانند ۳ برادر بوده‌اند و رفت‌وآمدهاي آنها با يكديگر نه به‌ دليل برگزاري جلسه كه ناشي از همين ارتباط برادرانه بوده است. او در اظهارات عجيب ديگري گفت كه «اگر من ۸۰۰ ميليارد هم بخواهم، اين برادرانم مي‌دهند و اگر كل لواسان و كارخانه‌اش را بخواهم، به نام من مي‌كنند. اين رفاقت است. اگر شما از اين دوستان نداريد، به من ارتباطي ندارد؛ اگر آنها نيز از من بخواهند، من براي آنها انجام مي‌دهم.»
نماينده دادستان اما در واكنش به اين ادعاهاي متهم رديف اول پرونده، توصيفي جالب از اكبر طبري به دست داد و گفت: «آقاي طبري گفت كه اين افراد دوست داشتند تا به من پول بدهند؛ كاملا درست است آقاي طبري «محبوب دل‌هاي متهمان اقتصادي بودند.» نماينده دادستان همچنين در واكنش به ادعاي ديگري طبري مبني بر اينكه «در يكي از املاك را اصلا باز نكرده»، گفت: «آقاي طبري شما ملك‌هاي زيادي داريد كه هنوز در آن را باز نكرديد كه اين ملك‌ها بسيار چشم‌نواز و لوكس هستند و توسط يك فرد سرشناس بانكي به شما داده شده؛ شما چندين ملك در كيش و ولنجك تهران داريد كه همگي در حال بررسي است.» رسول قهرماني در بخش ديگري از جلسه دوم دادگاه رسيدگي به پرونده اكبر طبري و ۲۱ متهم ديگر، در پاسخ به اين ادعاي متهم رديف اول كه گفته بود «فقط يك ديدار با منصوري، نجفي و مشايخ داشته و منصوري كاره‌اي نبوده»، گفت: «چرا دفتر شما كانون مراجعه اين آدم‌ها بوده است؟ شما كارشناسان و مسوولان پرونده را ۴ ساعت پشت در نگه مي‌داشتيد، اما آقايان منصوري، نيازآذري، نجفي و ديواندري راحت به دفتر شما مي‌آمدند.» به‌گفته نماينده دادستان، طبري از منصوري درخواست كرده تا موضوع كلاك را به نفع نجفي پيگيري كند.
نكته جالب ديگر اما درخواست متهم طبري براي احضار شهردار و رييس شوراي وقت در جلسه بعدي دادگاه بود. طبري بارها در دفاعياتش از ارايه توضيحات امتناع و ادامه دفاع را به وكيلش واگذار كرد. او همچنين مدعي شد كه وكيلش فرصت پيدا نكرده ۱۶ هزار صفحه پرونده را مطالعه كند. اگرچه رييس دادگاه به اين ادعاي طبري واكنش نشان داد و گفت وقت رسيدگي به تعويق افتاده تا فرصت مطالعه پرونده برايشان فراهم شود، اما ادامه توضيحات از سوي وكيل طبري و بيان دفاعيات او، با اعلام پايان وقت دادگاه از سوي قاضي بابايي به جلسه بعد موكول شد.