مهنا، پهلوان کوچک

آفتاب یزد- گروه گزارش: خانه شان در زورخانه ای در کوچه و پس کوچه های شهر قدس است. از زمانی که چشم باز کرده با ادوات زورخانه آشنا شده و صدای زنگ مرشد در گوشش طنین انداز بوده است، از وقتی خودش را شناخته میل زدن و کباده کشی مردان را دیده که همراه پدرش مشغول به ورزش بودند، کم کم به این ورزش علاقه مند شده و خودش را در بین مردان ورزشکار جا داده است. حالا هر کسی برای ورزش که به
زورخانه آن ها می آید مهنا که 8 ساله است و هنوز به سن تکلیف نرسیده است، در کنار او شروع به ورزش می کند، میل می زند و می چرخد و علی یا علی می‌گوید و فارغ از جنسیتش، با حمایت های پدرش تقریبا همه ساعت های روز را مشغول ورزش زورخانه ای است. مهنا عاشق این ورزش است و پدرش می گوید تا هر وقت که مهنا بخواهد حامی او در این ورزش خواهد بود. ورزشی که خیلی وقت است در های آن به روی زنان آنچنان باز نیست. این در حالی است که پهلوانان زن صحنه را خالی نکرده و هر فرصتی که پیدا می کنند به این ورزش می پردازند. از طرف دیگر دختران خردسال زیادی این روزها فیلمشان در فضای مجازی منتشر می شود که علاقمند به ورزش باستانی هستند و مهنا تنها نمونه کوچکی از آن ها است. در ادامه گفت و گوی آفتاب یزد با پدر مهنا را می خوانید.

یک توضیح کلی درباره خانواده تان می دهید؟ چند فرزند دارید و شما و همسرتان چه فعالیتی انجام می دهید؟


ولی کارگررزی متولد ۱۳۵۹، 17 سال است که ازدواج کردم و دارای دو فرزند دختر به نام های دریا و مهنا هستم. ۲۶ سال است که باشگاه دارم ۲۰سال است که در زورخانه هستم از دوازده سالگی ورزش می کردم. من و همسرم هر دو مربی ورزش هستیم؛ من خودم ۲۲سال است که ورزش باستانی انجام می‌دهم و قبل آن هم ورزش پاورلیفتیگ و بدن سازی انجام می‌دادم.

شنیده ام که خانه شما در یک زورخانه است، کمی در رابطه با خانه تان و دلیل آن توضیح دهید؟
زورخانه ما در یک پارک قرار دارد، پیش از این چند اتفاق افتاده بود که مورد سرقت قرار بگیرد، از طرف دیگر مشکلاتی هم برای خودم پیش آمده بود که سبب شد و همه چیز دست به دست هم داد تا زندگی در شهر برای ما سخت شود بنابراین به یکباره تصمیم گرفتیم برای زندگی به زورخانه نقل مکان کنیم البته این موضوع پیشنهاد همسرم بود به همین دلیل هم ما قسمتی از زورخانه را که برای سرویس بهداشتی بود بازسازی کردیم و با همین روال از سال ۹۰ تا حالا یعنی نزدیک به 9 سال است که در زورخانه زندگی می کنیم.

دخترتان از چند سالگی به ورزش زورخانه ای رو آورد؟خودش به این ورزش علاقه نشان داد یا شما او را به این ورزش هدایت کردید؟
ما علاقه مهنا خانم به ورزش باستانی را از کودکی در نحوه برخورد او احساس کردیم. او در حال حاضر 8 سال دارد و ما تقریبا از اول تولدش در زورخانه زندگی می کردیم، وقتی خیلی کوچک بود هر وقت صدای ضرب و زنگ زورخانه را می‌شنید حتی اگر در اوج گریه و نا آرامی بود باز هم آرام می گرفت. وقتی یک سالش شد
من را که مشغول ورزش می دید می‌آمد و کنار من می ایستاد و به ورزش کردنم نگاه می‌کرد. کم کم به جایی رسیدیم که در کنار من ورزش
می کرد.

آیا تا به حال کسی شما را از این که دخترتان را به زورخانه ببرید و اجازه ورزش باستانی به او بدهید نهی کرده است؟
اوایل خیلی ها به من می گفتند مهنا دختر است نباید این ورزش را انجام بدهد و من هم نباید او را به گود زورخانه بیاورم، به من می گفتند او را به یک رشته ورزشی دیگر ببرم چون این ورزش مردانه است و زشت است! اما وقتی من دیدم که مهنا به ورزش باستانی علاقه دارد در جواب به آن ها گفتم ورزش باستانی و زورخانه ای هم یک رشته ورزشی است و فرقی بین آن با رشته های دیگر ورزشی نیست بنابر این وقتی دخترم به این ورزش علاقه دارد من مانع او نمی شوم. خدارو شکر این موضوع بعد از گذشت زمان به قدری عادی شد که حالا دیگر مهنا مانند سایر ورزشکاران ورزش باستانی انجام می‌دهد و هیچ مشکلی هم در این خصوص وجود ندارد.

چرا مثل بقیه به این موضوع فکر نکردید که ورزش باستانی مردانه است و دخترتان نباید این ورزش را انجام بدهد؟
به نظر من ورزش زورخانه ای و باستانی، ورزش ملی کشور ما است. این ورزش در واقع ورزش مرام و معرفت است و باید همه ملت ایران این ورزش را جدی بگیرند و به آن عِرق داشته باشند. این موضوع ربطی به خانم و آقا و زن و مرد بودن ندارد؛ مرام و معرفت تنها مربوط به آقایان نیست مخصوصا برای ما که در طول تاریخ زن ها دوشادوش مردان ایستادگی کرده اند و در سخت ترین شرایط هم در کنار آنها بوده اند، زنان در جنگ تحمیلی دوشا دوش مردان جنگیدند. زنان در طول تاریخ سخت ترین کار ها را پا به پای مردان انجام داده اند ورزش که دیگر جای خود دارد. من هیچ فرقی بین زن و مرد برای این ورزش نمی بینم. چیزی که من می بینم این است که زنان و دختران این روزها بیشتر از مردان به این ورزش عاقه دارند اما همچنان از حضور آن ها در زورخانه ممانعت
می شود و مخالف حضور آن ها به این ورزش هستند.

نظر شما درباره حضور زنان در زورخانه چیست؟ به این موضوع فکر کرده اید که با توجه به محدودیت ها مهنا وقتی بزرگتر شود، نمی تواند این ورزش را در گود زورخانه دنبال کند؟
ورزش باستانی هم مثل دیگر ورزش ها زن و مرد ندارد و هر کس که بخواهد باید بتواند این ورزش را انجام دهد. در حال حاضر این طور که من می‌بینم زنان زیادی هستند که علاقه مند به این ورزشند و من امیدوارم که واقعا اتفاقی بیفتد تا زنان هم بتوانند به راحتی این ورزش را انجام بدهند مثل بقیه ورزش هایی که زنانه و مردانه ندارد. امیدوارم تا زمانی که مهنا بزرگتر می شود این مشکل برطرف شود و مهنا بتواند به راحتی این ورزش را انجام دهد.

مهنا چقدر از روزش را به ورزش زورخانه ای اختصاص می‌دهد؟ این کار را با علاقه انجام می دهد؟
من و مادر مهنا هر دو ورزشکار هستیم؛ من از 2 ظهر تا 11 شب باشگاه هستم و خانمم از 8 صبح تا 11 ظهر باشگاه است. جالب این است مهنا بیشتر از هر دوی ما ورزش می کند چون هر کس که به زورخانه می آید و مهنا با او دوست و آشنا است با او شروع به ورزش می کند، خیی از بچه های باشگاه برخی از مواقع که من نیستم حرکت های ورزشی را از مهنا می پرسند؛ مهنا علاقه خیلی زیادی به ورزش دارد و بیشتر وقتش را در گود زورخانه و مشغول ورزش کردن می گذراند به طوریکه در طول روز تنها برای غذا خوردن یا ساعتی برای درس خواندن از ورزش کردن دست بر می دارد. این کار را از روی علاقه انجام می دهد و هیچ اجباری در کار نیست؛ خودش دلش می خواهد و اوقات فراغتش را تنها با ورزش کردن می گذراند.

نظر مادر مهنا در رابطه با ورزش زورخانه ای دخترتان چیست؟
مادر مهنا از ورزش کردن او استقبال می کند و وقتی می بیند که به ورزش باستانی علاقه مند است مخالفتی برای حضور او در زورخانه ندارد استقبال هم می کند.

واکنش دیگران نسبت به ورزش پهلوانی دخترتان چیست؟
اوایل خیلی ها که به زورخانه می آمدند با دیدن مهنا در گود زورخانه به من می گفتند که اجازه ندهم او در زوخانه ورزش کند چون این ورزش زنانه نیست اما من معتقدم که این ورزش هم مثل خیلی از دیگر
ورزش ها زنانه و مردانه ندارد، علاوه بر آن به نظر من آدابی در این ورزش است که باید همه آن را بلد باشند. آداب پهلوانی موضوعی است که هر کسی باید آن را بلد باشد چون دقیقا انسانیت را گوشزد می کند به همین دلیل هم من به هر کس که می گفت اجازه نده دخترت ورزش باستانی انجام بده گفتم دخترم به این ورزش علاقه مند است و من هم جلوی او را نخواهم گرفت.

آینده مهنا را در ورزش زورخانه ای چطور می بینید؟
در حال حاضر ورزش زورخانه ای خیلی خوب در دنیا شناخته شده است و من امیدوارم روزی مهنا با علاقه ای که به این ورزش دارد بتواند موفق عمل کند و در دنیا بدرخشد.

فکر می کنید مهنا در آینده این ورزش را ادامه خواهد داد یا جبر سبب می شود تا آن را کنار بگذارد؟
امیدوارم در های زورخانه به زودی روی زنان کشورمان کاملا باز شود تا
آن ها هم بتوانند به راحتی این ورزش را انتخاب کنند و موفق شوند و حتی به مسابقات بین المللی بروند، من تا زمانی که مهنا به این ورزش علاقه مند باشد او را پشتیبانی خواهم کرد بعد از آن هم هر ورزش دیگری انتخاب کند باز هم پشتیبانش خواهم بود. امیدوارم هیچ وقت این اتفاق نیفتد که به دلیل جبری که وجود دارد مجبور شود از علاقه مندی اش فاصله بگیرد.

مهنا تاکنون در جمع پیشکسوتان هم ورزش باستانی انجام داده است؟
مهنا بارها با خودمان و در کنار خودمان ورزش کرده است. در بین افرادی که به زورخانه ما می آیند خیلی از پیشکسوتان این حرفه هم هستند که مهنا گاهی در کنار آن ها ورزش می کند.