قاضی منصوری به ۵۰۰ هزار یورو رشوه هم قانع نبود

قاضی منصوری به ۵۰۰ هزار یورو رشوه هم قانع نبود رشوه‌های این پرونده به 200 میلیارد تومان می‌رسد شرق: نماینده دادستان در توضیح پرونده اکبر طبری و همدستانش گفت که حجم مبالغ رشوه پرداخت‌شده در این پرونده شاید به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد. رسول قهرمانی همچنین گفت در پرونده طبری هیچ مدرکی از لیسانس پیدا نشده و حتی کارشناسی او هم محل تردید است. مشایخ نیز با رد ادعای مشارکت در ساخت‌وساز با طبری از نقش طبری و منصوری و نجفی در مراودات ناسالم مالی و ملکی پرده برداشت. 
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرائی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه و متهمان دیگر این پرونده، رئیس دادگاه از متهم طبری خواست در جایگاه حاضر شود. طبری گفت: مطالب خود را در جلسه قبل گفته‌ام و وکیلم بقیه مباحث را بیان می‌کند. قاضی بابایی اظهار کرد: امروز دفاعیات وکیل شما نیز استماع می‌شود. یکی از اتهامات شما در اراضی کلاک، پول‌شویی از طریق ۴۲ میلیارد ریال به آقای مشایخ برای خرید سهام است. آیا قبول دارید؟ متهم مدعی شد: خیر، قبول ندارم و تکذیب می‌کنم. قاضی بابایی بیان کرد: این ادعای شماست؛ چرا‌که صندوق امانات که اسناد داخل آن بوده، باز و صورت‌جلسه شده و در پرونده موجود است. طبری مدعی شد: در ۱۰ سال گذشته وجوهی بین من و مشایخ تبادل شده که مربوط به کارهای ساخت‌و‌ساز است. مشایخ هیچ پرونده‌ای در دادگستری نداشته و ادعایی نیز درباره لواسان ندارد. درباره وکالت سهام هم بی‌خبرم. 
 نگفتم 42 میلیون سهم برایم بخرند
قاضی بیان کرد: برابر دست‌نوشته در سال ۹۰ و اقاریرتان مبلغ هشت‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون تومان از مشایخ گرفتید که چهار‌میلیارد‌و ۲۰۰ میلیون تومان را در دو فقره چک به او برگرداندید. درباره استرداد مبلغ توضیح دهید. طبری گفت: پول اضافه بود که آن را پس دادم. قاضی سؤال کرد: این پول کجا اضافه آمد. متهم پاسخ داد: در ساخت‌وساز. رئیس دادگاه اظهار کرد: تعداد سهامی که خریداری شده، ۴۲‌میلیون‌و ۳۸‌هزار‌و ۷۱۶ سهم بوده که مبلغ آن با مبلغی که به مشایخ دادید، مطابقت دارد. متهم طبری گفت: به کسی نگفتم سهام بخرد و در هیچ دفترخانه‌ای حضور نداشته‌ام که امضا کنم. ما مدارک همدیگر را داشتیم. قاضی گفت: آن نوشته صوری است و سهام به نام شما خریداری شده است. متهم طبری پاسخ داد: قبول ندارم و در نامه نیز نوشته‌ام که پول را پس می‌دهم. 


 مشایخ دروغ می‌گوید! 
طبری مدعی شد: اظهارات مشایخ را قبول ندارم. قاضی بیان کرد: برابر گزارش سازمان اطلاعات سپاه درباره بررسی حساب‌های مشایخ واریز‌کننده مبالغ به حساب شما حسن نجفی از مرتبطان اراضی کلاک بوده است. او در ادامه گفت: پولی که مشایخ به من داده، بر‌اساس فعالیتی بود که در کار ساختمانی با یکدیگر انجام می‌دادیم و برای همین هم قراردادی را منعقد کردیم. طبق اظهارات اولیه مشایخ موضوع قرارداد ساختمانی اشاره شده است؛ اما او بعدا حرفش را عوض کرد. 
 قراردادی که در صندوق امانات طبری نبود
این متهم افزود: دستخطی که من به او گفتم پول را به شما بر‌می‌گردانم، موجود است، در همان صندوقی که در اختیار ضابطان پرونده است. در ادامه قاضی به او گفت: این ادعای شماست که قراردادتان ‌بین شما و آقای مشایخ در صندوق وجود داشته است و در زمان بازکردن صندوق، آنچه شما اکنون ادعا دارید، موجود نیست. 
 وکیل متهم: صندوق امانات شکسته شده است
در ادامه نماینده دادستان گفت: آقای طبری عنوان می‌کند قراردادشان در صندوق امانات بوده است. وکیل متهم حرف نماینده دادستان را قطع کرد و گفت که صندوق امانات شکسته شده است که نماینده دادستان به او تذکر داد و گفت: صندوق امانات شکستنی نیست. در زمان باز‌شدن صندوق امانات دو نماینده بانک و چند نفر به نمایندگی از دستگاه‌های مسئول حضور داشتند. در ادامه قهرمانی گفت: اصلا فرض را بر این می‌گیریم که قرارداد وجود داشته است، حال سؤالم این است که قرارداد کدام کار اقتصادی است که دستمزد یک کارمند قوه که باید در محل کار خود هم حاضر می‌شده، در سال ۸۳ تا ۸۶ مبلغ هشت‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود؟ اگر با سود متعارف بانکی هم حساب کنید، این رقم بسیار نجومی می‌شود. او یادآور شد: دومین رشوه شما از نجفی برای ملک کریم‌خان بوده است و سومین رشوه واحد اداری-تجاری سانا بوده که در‌حال‌حاضر هر متر آن ۵۰ میلیون تومان است. همچنین زمین مشجر لواسان در‌حال‌حاضر ۲۰ میلیارد تومان است. کدام قرارداد است که این‌همه به شما سود رسانده است؟ 
 شهردار وقت لواسان بازداشت شده است
نماینده دادستان بیان کرد: قرارداد مشاوره و کارشناسی شما محفلی برای پول‌شویی بوده است. یک کارشناس رسمی دادگستری می‌تواند این کار را انجام دهد؟ او در ادامه با بیان اینکه زمانی که مبلغ هشت‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون تومان از سوی مشایخ به حساب طبری ریخته شده، اتفاقات لواسان رقم خورد، گفت: شهردار وقت لواسان بازداشت شده است. قاضی لواسانات نیز که از قوه قضائیه اخراج شد، بازداشت شده است. او افزود: شما اقدامات غیر‌قانونی زیادی در لواسان رقم زده‌اید و آقای منصوری را وارد موضوع کرده‌اید. 
 کدام انسانی با پول خود برای دیگری سهام می‌خرد؟ 
در ادامه نماینده دادستان گفت: شما در سال ۸۴ تا ۸۶، مبلغ هشت‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون تومان را گرفتید و تا سال ۹۰ از این پول استفاده کردید؛ اما حسب اظهارات مشایخ در سال ۹۰ سازمان بازرسی درباره ارتباط شما با آقای مشایخ حساس شده و درباره آن سؤال می‌کند؛ بنابراین آقای طبری سال ۹۰ این صورت‌جلسه را تنظیم کرد و در آن عنوان می‌کند بنده این مبلغ را از مشایخ گرفته‌ام و چهار‌میلیارد‌و ۲۰۰ میلیون تومان نیز به او تحویل داده و مابقی مبلغ را نیز در برج روما واحدی را برای او خریداری می‌کنم. او ادامه داد: مشایخ برای طبری سهمی می‌خرد که الان این سهم نجومی شده است. عقل کدام انسان اقتضا می‌کند با پول خودش برای دیگری سهام بخرد. متهم پاسخ داد: از خود آقای مشایخ سؤال کنید. نماینده دادستان گفت: شما چه پاسخی دارید؟ متهم طبری گفت: من آن را قبول ندارم.
 ملک طبری در مجتمع تجاری سانا در اختیار دخترش است
در ادامه نماینده دادستان درباره ملک سانا گفت: ملک سانا یک مجتمع بزرگ تجاری اداری است و الان متری ۵۰ میلیون تومان است. آقای طبری یک واحد را به نام خود می‌خرد و واحد روبه‌رویی نیز به نام پسر آقای نجفی است که این ملک نیز در تصرف آقای طبری بوده است؛ تا جایی که به دختر او اختصاص داده‌اند و آن را برای کار عکاسی دخترشان در نظر گرفته بودند. وی افزود: ما به اتحادیه عکاسان رفتیم و متوجه شدیم طبری ملک را به دخترش اجاره داده‌، شما اگر مالک نیستید چگونه ملک را اجاره دادید؟ این در حالی است که آقای طبری در ابتدا مدعی بود ملک برای او نیست اما بعد عنوان کرد من مالک هستم و فقط این دو واحد را با آقای نجفی عوض کردیم. نماینده دادستان گفت: اگر شما ملک را با نجفی عوض کردید، مستند شما کجاست؟ از سوی دیگر واحد آقای طبری ۸۹ متر و واحد آقای نجفی ۱۱۱ متر است. همچنین تمام شارژ واحدی که به نامتان نبوده را نیز پرداخت کردید. 
 جزئیات آنچه در دست‌نویس طبری آمده است
نماینده دادستان در ادامه اظهار کرد: طبری در دست‌نویسش اعلام می‌کند مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از مشایخ دریافت کرده‌ام. سازمان بازرسی در سال ۹۰ که به طبری مظنون شد، وی ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برای خرید سهام به مشایخ می‌دهد و اعلام کرده با ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دیگر در برج روما برای مشایخ واحد خریده است اما در عمل آنچه اتفاق افتاده آن است که طبری با ملک کریم‌خان در برج روما واحد خریده و با آن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دیگر هزینه ساخت ملک کریم‌خان را پرداخت کرده است. 
  نجفی از متهمان کلان اقتصادی است
نماینده دادستان بیان کرد: نجفی از متهمان کلان اقتصادی است. وی می‌خواست یک تخلف بزرگ و خطرآفرین برای محیط زیست تهران انجام دهد و آن این بود که ملک خارج از حریم لواسان را با توافق غیرقانونی که با شهرداری و کمیسیون ماده ۵ انجام داده بود، در داخل حریم لواسان آورد و به ارزش این ملک ده‌ها برابر اضافه کرد و این‌چنین در عرض یک‌شب صاحب درآمد نجومی شدند. قهرمانی، نماینده دادستان در ادامه با اشاره به سایر تخلفات و اقدامات غیرقانونی نجفی گفت: نجفی با همین پول‌ها پتروشیمی باختر را در فرایند واگذاری خریداری می‌کند و پرونده‌ای در دادسرای اقتصادی در همین رابطه برای نجفی تشکیل شد که در این پرونده به دو موضوع پرداخته می‌شود؛ یکی اصل خرید پتروشیمی باختر و دیگری سوءاستفاده‌ای که در خارج‌کردن سایر سهامداران در این پرونده انجام گرفته است. البته تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. در این رابطه حضور مستمر ترکمان که مأمور نفوذ طبری در برخی پرونده‌ها بود نیز قابل توجه است. حسب تحقیقات، ترکمان در آن دفتر به‌صورت مکرر رفت‌وآمد داشت؛ اقدامات نجفی صرفا منحصر به لواسان نبود بلکه پتروشیمی باختر هم بود؛ البته با نظر مساعد دادستان تهران تجویز مجدد تعقیب را برای پرونده پتروشیمی باختر اخذ کرده‌ایم و تحقیقات در این رابطه با قوت ادامه دارد. 
 طبری  به‌جای 500 میلیون پول کارشناسی، 8 میلیارد و 400 میلیون دریافت کرده است
در ادامه قهرمانی نماینده دادستان بیان کرد: طبری در قرارداد کلاک قرارداد کارشناسی با مشایخ منعقد می‌کند که قراردادی غیر‌متعارف است؛ در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۶ اگر طبری هر‌روز هم برای مشایخ کار کارشناسی انجام می‌داد، نهایتا باید ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان دریافتی داشت اما ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان گرفته است. 
 ردشدن اعتبار مدرک لیسانس طبری
نماینده دادستان افزود: سؤالی که مطرح است این است که آیا آقای طبری کارشناس است؟ طبری در سال ۸۲ وفق بند ۱۸۷ قانون پنج‌ساله توسعه مدرک کارشناسی خود را در رشته لوازم خانگی و اداری اخذ می‌کند اما طی یک نامه تقاضا می‌کند مدرک کارشناسی‌اش از لوازم خانگی به راه‌و‌ساختمان تغییر کند. نماینده دادستان تصریح کرد: سؤال این است تخصص آقای طبری چیست؛ اول یک سؤال از خود ایشان بپرسم: آقای طبری لیسانس خود را از کجا اخذ کرده‌اید؟ ما در پرونده شما هیچ مدرکی از لیسانس پیدا نکردیم. طبری پاسخ داد: مدرک لیسانس خود را در رشته معماری از دانشگاه شهید رجایی تهران اخذ کردم. قهرمانی در ادامه گفت: طبری مدرک کارشناسی‌ارشدی که ارائه کرده است، در رشته مدیریت دولتی بوده نه راه‌و‌ساختمان، همچنین این مدرک را از دانشگاه نگرفته بود بلکه آن را از سازمان استخدامی اخذ کرده بود؛ بنابراین مدرک او صرفا ارزش استخدامی داشت، حال آنکه برای اخذ مدرک کارشناسی رسمی دادگستری باید مدرک ارائه‌شده از جانب فرد ارزش علمی داشته باشد. 
  وکیل طبری: به موکلم افترا زده‌اید
در ادامه قاضی از وکیل متهم طبری خواست در جایگاه حاضر شود. وکیل متهم طبری گفت: بنده وکیل آقای طبری در مورد تمام اتهامات وی هستم. طی دو جلسه خارج از چارچوب کیفرخواست به موکلم افترا زده شد و به‌گونه‌ای نشان داده شد که موکل انبوهی از اتهامات را دارد. رئیس دادگاه ضمن تذکر به وکیل متهم طبری گفت: پیرامون کیفرخواست و اتهامات موکل دفاع کنید. وکیل متهم طبری گفت: دفاع در لایحه‌ای تقدیم دادگاه می‌شود. 
 موکلم در باب پرونده‌های مختومه امروز باید پاسخ‌گو باشد
وی افزود: امروز موکل من در باب پرونده‌هایی که سال‌ها مختومه شده است و اصلا نمی‌داند محتویاتش چیست، باید پاسخ‌گو باشد. وکیل متهم طبری مدعی شد: تنها چیزی که در دست شاکی عمومی است، بر اساس ظن‌و‌گمان است و اسناد و مدارکی که در سال ۸۳ بوده است. وکیل ادامه داد: موکل بنده ۲۰ سال در دستگاه قضائی بوده است، آیا کسی او را (از فعالیت‌های دیگر) منع کرده است؟ امروز هم ممکن است برخی از مدیران خارج از ساعت اداری کار کنند، آیا این جرم و تخلف است؟
 مشایخ: این مسائل اصلا به من ارتباطی ندارد
در ادامه نماینده دادستان، قاضی از متهم فرهاد مشایخ خواست در جایگاه قرار گیرد و بعد از تفهیم اتهام به وی، از او خواست ابتدا درباره موضوع اراضی کلاک دفاع کند، سپس از او پرسید آیا اتهامات واردشده را قبول دارد؟ متهم مشایخ پاسخ داد: خیر؛ این مسائل اصلا به من ارتباطی ندارد. این متهم درباره موضوع اراضی کلاک گفت: آقای طبری دوستی دیرینه‌ای با آقای نجفی داشت. نجفی زمینی در لواسان داشت که با مشکلاتی مواجه بود، لذا در سال ۸۵ به بنده گفت با طبری صحبت کرده‌ و باید بنده با طبری قراردادی ببندم. بر اساس آن، ۳۰۰ متر زمین را به نام او کردم و آن زمان هشت‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون تومان هم از حساب شخصی خودم برای آقای طبری واریز کردم. او افزود: طبری کارهای مربوط به کمیسیون ماده ۵ و استانداری را تلفنی پیگیری می‌کرد. 
 8میلیارد‌و 400 میلیون را نجفی به من داد
در ادامه قاضی از متهم پرسید: هشت‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون تومان را از کجا آوردید و چرا به آقای طبری پرداخت کردید؟ این متهم گفت: این مبالغ از سوی نجفی به بنده پرداخت می‌شد و من هم برای طبری واریز می‌کردم که از بابت قراردادهای انجام‌شده پیرامون زمین کلاک و کمیسیون ماده ۵ صورت می‌گرفت. در ادامه قاضی از متهم پرسید: شرکت سیمان خمسه متعلق به چه کسی است؟ این متهم گفت: از سال ۸۷ تا سال ۹۳ من مدام یا مدیرعامل بودم یا رئیس شرکت، بخشی از سهام شرکت برای بنده و بخشی برای برادران نجفی و دیگران بود. 
 طبری 4میلیارد‌و 200 میلیون داد تا برایش سهام بخرم
او گفت: سال ۸۹، آقای طبری چهارمیلیارد‌و ۲۰۰ میلیون تومان به بنده داد تا برای او سهام بگیرم و سپس در سال ۹۳ به بنده گفت سهام را به نامم بزن. قاضی از وی پرسید: چرا از ابتدا سهام را به نام او نزدید؟ متهم گفت: از ابتدا قرار نبود سهام به نام او باشد، اما در سال ۹۳ به بنده گفت سهام را به نامش کنم. قاضی به او گفت: مگر آقای طبری از شما طلبی داشت؟ متهم گفت: خیر پولی بود که خودش به بنده داده بود تا برایش سهام بخرم. قاضی در ادامه از متهم خواست درباره زمین کریم‌خان توضیح دهد. متهم گفت: سال ۸۵ آقای نجفی ۳۰۰ متر زمین به نام من کرد و گفت آن را به نام طبری بزنم. من اصلا در جریان نبودم و نمی‌دانستم این زمین در کجا واقع شده است. 
  آقای قاضی بنده گول خوردم و اشتباه کردم
وی ادامه داد: آقای قاضی بنده گول خوردم و اشتباه کردم. من ۵۰ سال است با آقای نجفی دوستی دارم و ۳۷ سال است کارخانه‌دار هستم. بنده اصلا نمی‌دانم پول‌شویی چیست و نمی‌دانم موضوع ملک روما چیست. حتی آقای دانیال‌زاده را هم نمی‌شناسم. وی افزود: من بر اساس رفاقت و دوستی ۵۰‌ساله این اشتباه را کردم. قاضی در ادامه درباره تخلفات اکبر طبری و پیگیری‌های او از استانداری از متهم مشایخ سؤال کرد که وی پاسخ داد: رقم پرداخت‌شده بابت پیگیری‌های آقای طبری در استانداری بوده است که اصلا به بنده ارتباطی ندارد. 
 مشایخ ادعای طبری در مشارکت در ساخت‌وساز را رد کرد
در ادامه قهرمانی، نماینده دادستان، از متهم مشایخ پرسید: آیا قرارداد مشارکت در ساخت‌وساز داشتید؟ متهم پاسخ داد: خیر؛ من اصلا مشارکتی نداشتم و زمانی که هشت‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون تومان به حساب طبری واریز کردم، او پنج سال بعد چهار‌میلیارد‌و ۲۰۰ میلیون تومان به بنده برگرداند و به من گفت گویا مشکلاتی پیش آمده و لذا پول را پس داد. 
 طبری از ترس سازمان بازرسی پول را برگرداند گفت سهام بخر
نماینده دادستان از او خواست درباره مشکلات پیش‌آمده توضیح دهد. متهم گفت: گویا سازمان بازرسی به قرارداد نجفی و طبری ورود کرده بود و بنابراین آقای طبری به من گفت این پول را بگیرید و سهام بخرید. 
 منصوری گفت: در دادگاه بگو پول را قرض دادم 
متهم گفت: سه، چهار روز گذشته، یعنی دو روز قبل از دستگیری منصوری، او با من تماس گرفت و گفت شما در جلسه دادگاه بگو پول را خودم به‌عنوان قرض به آقای منصوری پرداخت کردم؛ اما من پاسخ دادم چرا باید این حرف را بزنم؟ در ادامه نماینده دادستان درباره قرارداد کارشناسی مشاوره از متهم مشایخ پرسید که وی پاسخ داد: این قرارداد برای پیگیری کار زمین کلاک بود. 
 5 بسته جمعا به مبلغ  500 ‌هزار ‌یورو دادیم، اما باز منصوری قانع نشد
قاضی بابایی پرسید: متهم منصوری را چه کسی معرفی کرد؟ متهم مشایخ پاسخ داد: در دفتر طبری با منصوری آشنا شدم. قاضی بابایی پرسید: در ازای اقدامات و خدمات متهم منصوری، چه مبالغی به او پرداخت شد؟ مشایخ گفت: نجفی اظهار کرد منصوری مزاحم وی شده است و از من پول و ملک می‌خواهد که در پنج نوبت پنج بسته که جمعا ۵۰۰ هزار یورو بود، به او دادیم، اما باز هم قانع نشد. 
با پایان وقت رسیدگی، قاضی بابایی با اعلام ختم جلسه دادگاه بیان کرد: جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.