اتهامات جدیدی علیه ترامپ در کتاب جان بولتون منتشر شده مشاور برکنار شده سابق می‌گوید ترامپ گزینه مناسبی برای رئیس جمهوری آمریکا نیست

تلاش برای انتقام از آقای رئیس!
آفتاب یزد- گروه سیاسی: «خائن!»، این توصیفی کوتاه است از آنچه مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده نسبت به جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ داشته است. این روزها در کشاکش کرونا و برخی تجمعات ضد نژاد پرستی در آمریکا، جان بولتون نیز سروصدایی به پا کرده است. او همیشه با حواشی مختلفی در رسانه‌ها مطرح شده است و این بار کتاب جدیدی که در دست چاپ دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کتابی که هربار گوشه‌ای از محتویات آن فاش می‌شود واکنش‌های زیادی را با خود به همراه می‌آورد. به نظر می‌رسد خاطرات او در مقام حساسی چون مشاور امنیت ملی و اینکه گفته می‌شود او برخی از ناگفته یا محرمانه‌ها را در این کتاب مطرح کرده است باعث توجه همگان شده است. او علاوه بر اینکه متهم است برخی مسائل محرمانه را مطرح کرده همچنین این ظن و گمان نیز هست که شاید برای انتقام از ترامپ به دلیل اخراجش خواسته برخی مسائل غیرواقعی را نیز در این کتاب بگنجاند. فارغ از اینکه همه آنچه بولتون در کتاب خود گفته واقعیت است یا توام با اغراق و اضافات نیز بوده، اما یک موضوع قطعی است اینکه جان بولتون اگرچه با این کتاب برسر زبان‌ها افتاده اما او در واقع با دستان خودش به عمر سیاسی خود پایان داده است. پایان بولتون به عنوان یکی از تندروهای «نئوکانسرویتیو» یا همان نومحافظه‌کار به دست خودش که خود می‌تواند عنوان یک فیلم تراژدیک باشد. در واقع برای کسی که به عنوان
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور خدمت می‌کرده و حالا محرمانه‌ها را مطرح می‌کند شاید بسیاری این روزها کف و سوت بزنند اما بدون تردید دیگر در ساختار سیاسی آمریکا هیچ رئیس جمهور یا مقام عالی رتبه‌ای به بولتون اعتماد نخواهد کرد و از این لحاظ است که باید پایان بولتون را همزمان با انتشار این کتاب اعلام کرد. او یکی از مهمترین عوامل حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور بود و اغراق نیست بگوییم که برای سال‌ها آرزوی حمله نظامی آمریکا به ایران را داشت اما هیچگاه به این آرزو نرسید تا اکنون عمر سیاسی خود را به وسیله خودش پایان دهد!
> خطرناک و ناراحت‌کننده


بیانیه جدید مایک پومپئو که در قالب توئیت‌هایی درباره جان بولتون منتشر شده نشان از نوع مواجهه ساختار سیاسی آمریکا با یک فاش‌کننده اسرار دارد فارغ از اینکه برخی ادعاهای بولتون ثابت شدنی هم نیستند! وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه کتاب تالیفی مشاور امنیت ملی سابق آمریکا حاوی مطالب "بسیار نادرست" است و وی را فردی "خیانتکار" خواند. مایک پامپئو، در توئیتی نوشت: من این کتاب را نخوانده‌ام اما از گزیده‌های این کتاب که دیدم، متوجه شدم جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا یکسری دروغ‌ها و اطلاعات نادرست را نوشته و حقایق را جور دیگری جلوه داده است. وی در ادامه توئیت خود نوشت: واقعا خطرناک و ناراحت‌کننده است که بولتون با این کارش یک خیانتکار جلوه کند که می‌خواهد با نقض اعتمادی که مردم به او دارند، آمریکا را مخدوش کند. برای دوستان ما در سراسر جهان، باید بدانید که آمریکای دونالد ترامپ نیروی خوبی در جهان است!
به نظر می‌رسد چندماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری با توجه به شخصیتی که از بولتون سراغ داریم او در تلاش است با انتشار کتاب خود به شکست دونالد ترامپ کمک کند. رئیس جمهوری آمریکا در یک مصاحبه با شبکه فاکس نیوز درباره جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق این کشور گفت: او یک فرد ناموفق بود. او نتوانست تاییدیه سنا را به دست‌آورد به همین خاطر من به او جایگاهی که نیاز به تاییدیه سنا را نداشت، اعطا کردم. من فقط می‌توانستم همین کار را برای او انجام دهم و شیفته او نبودم. ترامپ در پاسخ به یکی از ادعاهای مطرح شده در کتاب جدید بولتون مبنی بر این‌که وی در جریان نشست گروه ۲۰ در ژوئن ۲۰۱۹ میلادی از شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین خواسته تا به کمپین انتخاب مجددش کمک کند، گفت: نخست آن‌که هیچ کسی بیشتر از من در مقابل روسیه و چین محکم نایستاده است. چین هر ساله به ما میلیاردها دلار پول پرداخت می‌کند. تا قبل از این آنها هرگز حتی ۱۰ سِنت نیز به ما نداده بودند. این پسر جو بایدن بود که با یک و نیم میلیارد دلار پا به فرار گذاشت. وی افزود: در نتیجه هیچ کسی به اندازه من در مقابل چین و روسیه محکم نایستاده است و این مسئله در کتاب‌های تاریخ و مستند نیز ثبت شده است. حتی دولت قبلی نیز به اندازه من در مقابل چین و روسیه محکم نایستاده بود. ترامپ در بخشی از این مصاحبه از بولتون به خاطر حمایتش از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی انتقاد کرد. وی گفت: بولتون حامی حمله به عراق بود. او یکی از بزرگترین حامیانی بود که می‌گفت بیاید به عراق حمله کنیم و این تصمیم آنها هیچ نتیجه‌ای نداشت. او حتی قبول ندارد که در این خصوص اشتباه کرده است. ترامپ تاکید کرد: بولتون خیلی راحت قوانین را نقض می‌کند. این اطلاعات بسیار محرمانه و در بالاترین سطح قرار دارند. اینها اطلاعات بسیار محرمانه هستند و بولتون تاییدیه لازم را نداشت اما الان این اطلاعات را با صدای بلند درج کرده است.
> شکایت دولت از بولتون؟
در همین حال وزارت دادگستری آمریکا شکایتی را علیه جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تنظیم کرده تا جلوی انتشار کتاب او که حاوی مطالب و اطلاعات محرمانه است را بگیرد. در ادامه این بیانیه آمده است: تلاش بولتون برای انتشار این کتاب با چنین محتوایی نقض کامل توافقاتی است که او در حین فعالیت به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ امضا کرده بود و بر اساس آن، به دلیل دسترسی به اطلاعات محرمانه نباید آنها را افشا کند چون این اقدام نقض اعتمادی است که دولت ایالات متحده به وی داشته است. این در حالیست که منابع مطلع دوشنبه به فاکس نیوز گفته بودند، انتظار می‌رود کاخ سفید به زودی از طریق وزارت دادگستری برای جلوگیری از انتشار کتاب خاطرات بولتون که توزیع آن برای ۲۳ ژوئن (سه روز دیگر) تعیین شده است، اقدام کند. کاخ سفید بارها گفته است، کتاب خاطرات بولتون حاوی اطلاعات محرمانه است اما طوری این اطلاعات را بازگو کرده است که نمی‌توان به راحتی آن‌ها را حذف کرد. منابع به فاکس نیوز گفتند که این اطلاعات محرمانه "جزء لاینفک" کل مطلب هستند.
با این حال به نظر می‌رسد بولتون همه توان خود را برای ضربه به ترامپ گذاشته است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا درباره مهارت و شایستگی دونالد ترامپ در رویارویی و مناقشه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ابراز تردید کرد زیرا پوتین به خوبی منافع کشورش را در مسائل امنیت استراتژیک می‌داند. اظهارات بولتون در مصاحبه با شبکه "ای بی‌سی" آمریکا منتشر شد که قرار است فردا به طور کامل با محوریت انتشار کتابش منتشر شود. او نسبت به توانایی ترامپ در حل و فصل مسائل امنیت بین‌الملل ابراز تردید کرد و مهارت اندک و عدم آگاهی او در امضای معاهداتی در این زمینه را به تمسخر گرفت. بولتون
تاکید کرد:‌ احتمال دارد ترامپ بتواند معاملات جدیدی را اجرایی کند البته زمانی که مسئله مربوط به املاک و مستغلات در منهتن باشد اما در اجرای معاملات کاهش سلاح‌های استراتژیک و در بسیاری از مسائل دیگر با موضوع امنیت بین‌الملل مهارت و تجربه کافی را ندارد. وی افزود: زمانی که در مقابل فردی مثل ولادیمیر پوتین قرار می‌گیرد که زندگی‌ و تلاشش را برای تعیین موضع استراتژیک روسیه در جهان گذاشته و در مقایسه با ترامپ که دوست ندارد زیاد درباره این مسائل مطالعه کند و در آنها عمیق شود آمریکا خودش را در سخت‌ترین وضعیت و بغرنج‌ترین موضع‌گیری خواهد یافت. مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در پاسخ به نحوه توصیف روابط بین پوتین و ترامپ گفت: به تصورم پوتین قاطع و باهوش است و درک کرده ترامپ رقیب قدری نیست تصور نمی‌کنم ترامپ اسباب نگرانی او باشد. بولتون همچنین اشاره کرد، ترامپ مناسب ریاست‌جمهوری نیست. مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتابش که قرار است منتشر شود، تصمیم‌گیری در آمریکا را به دعوا سر غذا تشبیه کرده است.
> نگرانی از تحریم بیش از حد
جان بولتون در بخش دیگری از کتاب خود به موضوع تحریم‌ها پرداخته است. بخشی از کتاب جان بولتون که قرار است به زودی چاپ شود به مسئله تحریم‌ها و نقش استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در اعمال آن‌ها اشاره دارد. بولتون در کتاب خود نوشته است مواضع منوچین با اعمال مجازات‌های سنگین اقتصادی علیه روسیه، چین، ونزوئلا ودیگر کشورها فاصله داشته چرا که می‌ترسیده است کشورها با تحریم‌های بیش از حد راغب شوند استفاده از دلار را متوقف کنند و فشار زیادی به نظام مالی جهانی وارد شود. در کتاب بولتون با عنوان " اتاقی که در آن اتفاق افتاد" آمده است: منوچین مدعی شده بود که قطع دسترسی دیگران به نظام مالی آمریکا باعث به زیر کشیده شدن دلار و ترغیب کشورهایی مثل چین و روسیه به استفاده از یورو و سایر تکنیک‌های تجاری خواهد شد.
بولتون‌آورده است که اعتقاد منوچین، استفاده دائمی از تحریم‌ها و فشار وارد کردن به نظام مالی جهانی در طول زمان باعث تضعیف موقعیت تحریم‌ها و ترغیب دیگران به دور زدن آن‌ها خواهد شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای به ادعاهای بولتون واکنش نشان داده و آن‌ها را سراسر دروغ و غیر دقیق دانسته است. به گفته بولتون، اصلی‌ترین گناه منوچین آن بوده است که به جای اهداف خارجی تحریم ها، نگران تاثیر آن‌ها روی اقتصاد داخلی آمریکا بوده است. وی مدعی شده که ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا به وی گفته است منوچین خیلی بیشتر از تاثیرات خود تحریم‌ها نگران پیامدهای ثانویه آن روی نظام مالی آمریکا بوده است. بولتون با بیان اینکه برای اعمال هر تحریم نیاز به متقاعد کردن وزارت خزانه داری بوده، افزوده که انگار باید اتهامات یک مجرم را در دادگاه اثبات می‌کردیم! طرز کار تحریم‌ها این نیست. آن‌ها طراحی شده‌اند تا با استفاده از قدرت عظیم اقتصادی آمریکا، منافع کشور را تامین کنند.
> واکنش رقیب!
اما یکی از مهمترین واکنش‌ها به جریان پیش‌آمده را جو بایدن داشته است. او رقیب ترامپ در انتخاباتی است که حالا حدود 130 روز به برگزاری آن باقی مانده است. انتشار مطالب بولتون برای بایدن می‌تواند همچون هدیه‌ای غیبی قلمداد شود که شاید فکرش را هم نمی‌کرد یکی از تندرو‌ترین جمهوری‌خواهان در واپسین ماه‌های مانده به انتخابات به کمک او بیاید.
معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مبنی بر این‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور تلاش کرده تا شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین را برای افزایش واردات از کشاورزان آمریکایی متقاعد سازد، واکنش نشان داد و گفت: این اقدام برای دورنمای انتخاب مجدد ترامپ خوب بود.
بایدن در این بیانیه گفت: ترامپ تمایل داشته بر سر ارزش‌های دموکراتیک محبوب و برگزیده ما به خاطر وعده توخالی یک توافق تجاری ناپایدار و بی‌دوام که او را از جنگ تعرفه‌ای فاجعه آمیزش خارج می‌کرد، قمار کند؛ جنگ تعرفه‌ای که لطمه بسیاری به کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ما وارد کرده است. اگر این اظهارات مطرح شده در کتاب جدید بولتون حقیقت داشته باشد، این اقدامات نه‌تنها از نظر اخلاقی زشت و زننده هستند بلکه نقض
وظیفه مقدس ترامپ در برابر مردم آمریکا برای حفاظت از منافع این کشور و دفاع از ارزش‌هایمان محسوب می‌شوند. بایدن سپس نحوه مدیریت ترامپ در رابطه با پاندمی کرونا را با تمایلش برای نهایی کردن توافق تجاری با چین برای مزیت‌های سیاسی مرتبط دانست. بایدن تاکید کرد: این مسئله توضیح می‌دهد که چرا ترامپ به تحسین دولت پکن ادامه داد و علیرغم شیوع ویروس کرونا این تهدید را کم اهمیت جلوه داد.در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا به خاطر عدم توانایی ترامپ برای مدیریت و ناکامی‌اش در رسیدگی به این بحران شدیدا آسیب دیده است. امروز ما چیزهای بیشتری از عمق و ماهیت این شکست یاد گرفته‌ایم.
کمی پس از انتشار این بیانیه بایدن، ترامپ در توییتی نوشت: جو بایدن یک شکست خورده کامل در دولت بود. او به هر چیزی که دست می‌زند آن را نابود می‌کند. بایدن بیانیه خود را با پیامی به رهبران چین یا هر کس دیگری که ممکن است ترامپ از وی برای مداخله دعوت کند به پایان رساند و گفت: از دموکراسی ما فاصله بگیرید. از انتخابات ما فاصله بگیرید. مردم آمریکا به تنهایی درباره آینده این کشور تصمیم خواهند گرفت و من به انتخاب آنها ایمان دارم.
> بولتون به دنبال پول
درباره تاثیر جنجال تازه‌ای که جان بولتون به پا کرده با یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردیم. فریدون مجلسی به «آفتاب یزد» گفت:«بولتون یک ماجراجوی تندرو و افراطی است که فقط در دوران ریاست جمهوری بوش پسر به او فرصتی داده شد نماینده آمریکا در سازمان ملل بود و بعد به علت همین سخنان افراطی برداشته شد و دیگر هم به او سمتی داده نشد.» او افزود:«در واقع بولتون دیگر نمی‌توانست پستی دولتی بگیرد مگر در دولت فردی مانند ترامپ که حتی در این دولت نیز او از ترامپ تندور‌تر از آب درآمد.» این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد:«ایراد اصلی که بولتون در کتاب خود به ترامپ می‌گیرد نیز همین است که ترامپ به اندازه کافی تندرو نبوده است، از جمله اینکه او گفته بسیار هیجان داشته که بعد از اینکه ایران پهباد آمریکا را ساقط کرد در عوض ترامپ دستور حملاتی به خاک ایران را بدهد اما ترامپ این چنین نکرد و او سرخورده شده است، بنابراین فردی با این
اظهارات اساسا آینده‌ای در ساختار سیاسی آمریکا ندارد و شانس او همین کتاب است چرا که بیش‌از هرچیز به پول فکر می‌کند و این کتاب می‌تواند درآمد بالایی را نصیب بولتون کند. توقیف کتاب نیز باعث بالا رفتن تیراژ آن می‌شود و برای فردی کم‌سواد، نژادپرست و افراطی بهترین فرصت است که شهرت و فروش بالا را به دست بیاورد.» مجلسی درباره بیانیه پومپئو نیز گفت:«واژه «خائن» معنی مشخصی دارد و یعنی اینکه فردی که زمانی معتمد بوده و به او جایگاهی داده شده اما بعد از اینکه بنا به مصلحت کنارگذاشته شده مسائل ایام دوستی را برملا کند و در واقع به همین دلیل است که حتی جو بایدن به رغم اعتراضاتی که نسبت به ترامپ درباره مسائل مطرح شده داشته اما اقدام بولتون را تایید نکرده و آن را غیراخلاقی دانسته است.» مجلسی در پایان درباره احتمال تاثیر این مطالب افشا شده بر نتیجه انتخابات آمریکا گفت:«به طور کلی معتقدم ترامپ شانس کمی برای پیروزی در انتخابات دارد، مطالب و اتهامات زیادی علیه او مطرح شده، تبعات کرونا نیز در آمریکا دامن گیر است و اعتراضات ضدنژاد پرستی نیز وجود دارد بنابراین معتقدم ترامپ در انتخابات شکست می‌خورد نه به این دلیل که حامیان او تغییر نظر می‌دهند یا داده‌اند بلکه به این دلیل که مشارکت بیشتری را شاهد خواهیم بود و آنهایی که در سال 2016 رای ندادند و موجب شد ترامپ انتخاب شود این بار برای تغییر وضعیت در انتخابات حاضر خواهند شد.»
به نظر می‌رسد انتخابات بر بسیاری از اتفاقات در ایالات متحده سایه افکنده است و جان بولتون نیز به دنبال این است که دست کم از طرف خودش ضربه‌ای را به ترامپ بزند. ترامپ فرصتی بی‌بدیل به بولتون داد تا در جایگاهی بسیار بالا به عنوان مشاور امنیت ملی حضور یابد اما عمر کم او در این مقام به عنوان‌انگیزه‌ای برای انتقام از رئیس سابق شده است، حتی اگر به قیمت انتخاب یک دموکرات در نوامبر 2020 تمام شود.