وکیل قاضی منصوری: اسرار نهان یک قاضی

موکلم حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت وکیل قاضی منصوری: اسرار نهان یک قاضی شرق: وکیل‌مدافع قاضی منصوری با بیان اینکه من و خانواده ایشان معتقدیم قاضی منصوری آدمی نبود که قصد خودکشی داشته باشد، گفت: یکی دیگر از دلایلی که قاضی منصوری اصرار داشت به ایران بازگردد، این بود که حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت.
عصر روز جمعه خبری مبنی بر پرتاب‌شدن قاضی متواری از پنجره هتل محل اقامتش و کشته‌شدن او منتشر شد. او که در هتلی سه ستاره نزدیک سفارت ایران اقامت گزیده بود، به گفته مقامات رومانیایی خودکشی کرده، اما این توضیح پلیس رومانی برای افکار عمومی در ایران با تردید مواجهه شده است.
منصوری که متهم به دریافت رشوه‌های میلیاردی برای اعمال نفوذ در پرونده‌های مفسدان اقتصادی است و حضورش در دادگاه و اعترافاتش برای بسیاری از همین افراد ممکن بود دردسرساز شود، مرگش نمی‌تواند با یک توضیح تک‌خطی روشن شود. از‌این‌رو رسیدگی دقیق به پرونده فوت او و یافتن دلیل منطقی و مستند برای این حادثه حداقل کاری است که باید ایران از دولت رومانی بخواهد. 
از‌همین‌رو سردار هادی شیرزاد درباره پرونده غلامرضا منصوری اظهار کرد: پلیس بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌‌ای به پلیس اینترپل رومانی ضمن درخواست جسد متوفی، از این پلیس تقاضا کرد اطلاعات تکمیلی درباره وقوع این حادثه را ارائه دهند. او تصریح کرد: همچنین به‌منظور بررسی وضعیت صحنه حادثه و علت دقیق آن، تیمی از پلیس ایران تشکیل می‌شود و در صورت پاسخ مثبت از سوی کشور رومانی، به آن کشور اعزام خواهند شد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم ضمن تأیید خبر درگذشت قاضی منصوری گفت: منتظر دریافت گزارش رسمی علت این حادثه هستیم و از مقامات رومانیایی درخواست داریم علت دقیق حادثه را رسما به ما اعلام کنند.


علی باقری، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه نیز در‌این‌باره با تأکید بر اینکه ما هنوز اطلاعات درستی از نوع مرگ آقای منصوری نداریم، گفت: پلیس رومانی مرگ او را تأیید کرده اما دلیل فوت هنوز مشخص نیست. پلیس رومانی در پاسخ به پلیس اینترپل ایران ادعا کرده که منصوری خودکشی کرده است؛ پلیس کشورمان پیگیری کرده که اولا شما مدارک و مستندات را درباره خودکشی باید به ما ارائه کنید و ثانیا چرا از او به‌گونه‌ای محافظت نشده که این اتفاق نیفتد. دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه مگر او تحت نظر پلیس اینترپل رومانی نبوده؟ گفت: این سؤالی بود که ما از طرف رومانیایی داشتیم که چرا وقتی متهمی در مرحله استرداد است، شما باید به‌گونه‌‌ای از او حفاظت کنید که اتفاقی برای او رخ ندهد و این مسئولیت متوجه آنهاست و ما پیگیر این قضیه هستیم که علت این فوت چیست. طرف رومانیایی درباره ادعایی که مطرح کرده، باید مدارک و مستندات را ارائه دهد و دوم اینکه چرا پلیس و دستگاه قضائی رومانی از او محافظت نکرده‌اند و آیا قصور و تقصیری متوجه آنها است؟ پاسخ به این موضوعات بعد از اینکه آنها مستندات را ارائه بدهند، مشخص می‌شود و الان هر آنچه گفته شود گمانه‌هایی است که استنادی ندارد. به گفته معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه نکته قابل توجه در این پرونده این است که چرا وقتی آقای منصوری در یک کشور اروپایی بود که با جمهوری اسلامی ایران برای استرداد وی همکاری نمی‌کرد، هیچ خطری متوجه او نبود! اما در یک کشور اروپایی دیگر که درباره مراحل استرداد وی با ایران همکاری می‌کند، چنین اتفاقی برایش رقم می‌خورد و این یک شبهه جدی برای دستگاه قضائی ماست.اینکه منصوری به مرگ خودخواسته دست زده باشد، آن‌هم بعد از اینکه در پیامی تصویری اعلام کرده بود حتما به ایران بازخواهد گشت و از خود دفاع خواهد کرد، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. دراین‌باره امیرحسین نجف‌پورثانی، وکیل مدافع غلامرضا منصوری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره جزئیات این پرونده و درگذشت موکلش در رومانی اظهار کرد: قاضی منصوری چهارشنبه هفته گذشته خودش را به سفارت معرفی کرد و بعد از آقای سفیر اجازه گرفتند و دو شب هم در سفارت حضور داشتند، یعنی از عصر چهارشنبه تا پنجشنبه‌شب در سفارت حضور داشتند و پنجشنبه‌شب به‌دلیل حال نامساعد به بیمارستان منتقل شدند و به‌محض اینکه به بیمارستان رسیدند، توسط پلیس رومانی دستگیر شدند.
وی افزود: روز جمعه هفته گذشته ما با ایشان مکررا در ارتباط بودیم، نزدیک بعدازظهر به من اعلام کردند «فعلا من را آزاد کردند و پس از ملاقات با یکی از مراجع قضائی رومانی، مشخص شد تا دو ماه دیگر آزاد هستم تا دادگاهی در رومانی تشکیل شود».
نجف‌پورثانی ادامه داد: چون رومانی و ایران قرارداد استرداد مجرمان را ندارند، رومانی از ایران مدارک استرداد این متهم را درخواست کرده بود. به‌نوعی این متهم به‌صورت مشروط آزاد شده بود که تعیین تکلیف شود و از رومانی خارج نشود که متأسفانه در جریان نیستیم که دیروز چه اتفاقی افتاد و ما خودمان نیز خبر را از شبکه‌های اجتماعی متوجه شدیم.
او گفت: روز حادثه حدود ساعت ۱۱ ظهر با یکی از اعضای خانواده گفت‌وگویی داشته و طبق آخرین گفت‌وگو حال وی مناسب و مساعد بوده و مشکلی هم در این خصوص نداشته است. من هم تا خبر درگذشت ایشان را شنیدم واتس‌اپ وی را چک کردم که آخرین بازدید او ساعت ۱۵:۱۵ بود.
وی ادامه داد: درحال‌حاضر ما، پلیس رومانی و دولت رومانی را مسئول جان ایشان می‌دانیم. مقام‌های قضائی کشور نیز اعلام کردند رومانی مسئولیت داشته و جزئیات را باید اعلام کنند. خانواده ایشان نیز تقاضا دارند که مقام‌‌های قضائی و مقام‌های سیاست خارجی این موضوع را سریع پیگیری کنند که هم جزئیات روشن شود و هم برای استرداد جنازه ایشان تمهیداتی اندیشیده شود. نجف‌پورثانی درباره نحوه استرداد جنازه قاضی منصوری گفت: فعلا این موضوع در دست بررسی است و ممکن است به پزشکی قانونی استرداد شود و ما منتظر روشن‌شدن جزئیات هستیم.
او افزود: با توجه به اینکه قاضی منصوری در هتل مستقر بوده، طبیعتا این هتل دوربین داشته و این جزئیات قابل پیگیری است؛ چون چیزی که ما و خانواده ایشان کاملا معتقدیم این است که وی آدمی نبود که قصد خودکشی داشته باشد. او یادآور شد: آخرین تماسی که بنده با منصوری داشتم، سه‌شنبه هفته گذشته بود که در آن تماس نیز تأکید کرد قصد بازگشت به کشور را دارد و گفت می‌خواهم از خودم در کشور خودم دفاع کنم و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارم. این مسائلی است که ذهنمان را درگیر کرده و منتظریم به پشت پرده این ماجرا پی ببریم. وکیل مدافع غلامرضا منصوری اضافه کرد: همان‌طور‌که گفته شد قاضی منصوری بسیار راغب بود تا به کشور بازگردد و از سیستم قضائی کشور انتظار داشت که هرچه‌سریع‌تر او را به کشور بازگردانند. هفته گذشته نیز ما به دادستانی تهران مراجعه کردیم که این درخواست را با دادستان تهران در میان بگذاریم که دادستان تهران حضور نداشتند و قرار شد یکی از کارمندان آنجا پیگیر این موضوع شود و به بنده اطلاع بدهد که متأسفانه هیچ تماسی با بنده گرفته نشد. پس از آن نیز ما به شعبه دادگاه مراجعه کردیم و با قاضی بابایی صحبت کردیم و قاضی بابایی فرمودند من به مراجع بالا اطلاع خواهم داد و گفتند برای استرداد از جانب دادستان و وزارت امور خارجه باید تمهیداتی اندیشیده شود و قول دادند این موضوع را پیگیری کنند. او درباره بیماری منصوری هم گفت: بیماری وی سرطان و شاید هموروئید بود که جزئیات آن را نمی‌دانم و زمانی که او قصد بازگشت زمینی به ایران را داشت، بیماری او تشدید شد و به رومانی بازگشت.
با انتشار تصاویر جنازه قاضی منصوری در کاور سفید‌رنگ در فضای مجازی این شایعه که شاید این جنازه متعلق به او نباشد نیز مطرح شده است که به محض استرداد جنازه انجام تست دی‌ان‌ای می‌تواند پاسخی به همه این شبهات باشد. هرچند مهم‌ترین سؤال علت مرگ اوست، زیرا همچنان خودکشی با دیده تردید مطرح است و با توجه به پیشینه منصوری احتمال قتل تا پایان تحقیقات همچنان مطرح خواهد بود.