قاضی فراری قصد بازگشت به ایران را داشت؟ جزئیات جدید از مرگ مشکوک قاضی منصوری

ماجرای مرگ مشکوک و ناگهانی قاضی غلامرضا منصوری، متهم فراری پروند فساد اکبر طبری‫ تا روشن شدن تمامی ابعاد آن، حواشی گوناگونی خواهد داشت.
در حالی که پس از انتشار خبر در شامگاه روز جمعه به وقت ایران، گمانه‌زنی‌های فراوان درباره چگونگی این ماجرا آغاز شد، از آن زمان هر لحظه اخبار جدیدی هم درباره این حادثه روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.
در ساعات پایانی جمعه شب، آدلینا رادولسکو، خبرنگار رادیو اروپای آزاد در رومانی جزئیاتی از مرگ منصوری را منتشر کرد. وی با اشاره به روند دریافت جزییات کشف جسد قاضی منصوری، به نقل از سخنگوی پلیس بخارست درباره محل کشف این جسد، گفته است: «او در مقابل در ورودی لابی و داخل هتل پیدا شده است». به گفته وی، پلیس رومانی در حال تحقیق درمورد احتمال خودکشی یا قتل هستند، اینکه ممکن است کسی او را از پنجره به پایین پرت کرده باشد. گفتنی است، تصاویر منتشر شده از درون این هتل نشان می‌دهد که احتمالا وی از ارتفاع در فضای نورگیر میان پله‌ها در وسط ساختمان هتل سقوط کرده باشد.
به دنبال این حادثه، گمانه‌زنی‌های گوناگونی درباره علت مرگ قاضی منصوری مطرح شد. اما امیرحسین نجف‌پورثانی، وکیل مدافع غلامرضا منصوری در گفت‌وگو با ایلنا درباره این حادثه گفت: «من و خانواده ایشان معتقدیم که قاضی منصوری آدمی نبود که قصد خودکشی داشته باشد. یکی دیگر از دلایلی که قاضی منصوری اصرار داشت به ایران بازگردد دلایل خوبی بود که برای دفاع از خود داشت و معتقد بود اتهام دریافت رشوه به ایشان وارد نیست». وی یادآور شد: «قاضی منصوری چهارشنبه هفته گذشته خودش را به سفارت معرفی کرد و بعد از آقای سفیر اجازه گرفتند و دو شب هم در سفارت حضور داشتند، یعنی از عصر چهارشنبه تا پنجشنبه شب در سفارت حضور داشتند و پنجشنبه شب به دلیل حال نامساعد به بیمارستان منتقل شدند و به محض اینکه به بیمارستان رسیدند، توسط پلیس رومانی دستگیر شدند». وی افزود: «روز جمعه هفته گذشته ما با ایشان مکرراً در ارتباط بودیم، نزدیک بعدازظهر به من اعلام کردند که «فعلا من را آزاد کردند و پس از ملاقات با یکی از مراجع قضایی رومانی، مشخص شد تا دو ماه دیگر آزاد هستم تا دادگاهی در رومانی تشکیل شود». نجف‌پورثانی ادامه داد: «چون رومانی و ایران قرارداد استرداد مجرمان را ندارد، رومانی از ایران مدارک استرداد این متهم را درخواست کرده بود. به نوعی این متهم به صورت مشروط آزاد شده بود که تعیین تکلیف شود و از رومانی خارج نشود که متاسفانه در جریان نیستیم که روز جمعه چه اتفاقی افتاد و ما خودمان نیز خبر را از شبکه‌های اجتماعی متوجه شدیم». وی گفت: «روز جمعه حدود ساعت ۱۱ ظهر وی با یکی از اعضای خانواده گفت‌وگویی داشته و طبق آخرین گفت‌وگو حال وی مناسب و مساعد بوده و مشکلی هم در این خصوص نداشته است. من هم تا خبر درگذشت ایشان را شنیدم واتس‌آپ وی را چک کردم که آخرین بازدید او ساعت ۱۵:۱۵ بود». وی افزود: «با توجه به اینکه قاضی منصوری در هتل مستقر بوده، طبیعتا این هتل دوربین داشته و این جزئیات قابل پیگیری است؛ چون چیزی که ما و خانواده ایشان کاملا معتقدیم این است که وی آدمی نبود که قصد خودکشی داشته باشد». وی یادآور شد: «آخرین تماسی که بنده با منصوری داشتم، سه‌شنبه هفته گذشته بود که طی آن تماس نیز تاکید داشت که قصد بازگشت به کشور را دارد و گفت می‌خواهم از خودم در کشور خودم دفاع کنم و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارم. این مسائلی است که ذهنمان را درگیر کرده و منتظریم به پشت پرده این ماجرا پی ببریم». نجف‌پورثانی در پاسخ به این سوال که آیا قاضی منصوری جعبه سیاه پرونده طبری بود، گفت: «موضوعی که منصوری همیشه به آن تاکید داشت، این بود که اتهامات او با اکبر طبری در یک پرونده نباشد و معتقد بود متهم است اما یکی از متهمان پرونده اکبر طبری نیست و ارتباطی با اکبر طبری ندارد و تاکید داشت که اتهامات او از طبری جدا است». وی در‫خصوص بیماری منصوری هم گفت: «بیماری وی سرطان و شاید هموروئید بود که جزئیات آن را نمی‌دانم و زمانی که وی قصد بازگشت زمینی به ایران را داشت، بیماری او تشدید شد و به رومانی بازگشت».
این سخنان در حالی مطرح شده است که سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا، از درخواست جسد متوفی و اطلاعات تکمیلی از دولت رومانی و نیز درخواست اعزام تیمی از سوی پلیس ایران برای بررسی وضعیت صحنه حادثه و علت دقیق آن به بخارست خبر داده است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از آسیب‌‌های ناشی از پرداخت وام ازدواج پس از دستور محدودیت سنی دریافت‌کنندگان آن گزارش می‌دهد ژوبین صفاری زنده‌باد تحریم؛ از شعار تا مسئولیت «ابتکار» تاثیرات قطعنامه ضد ایرانی بر اقتصاد داخلی را بررسی کرد اقدامات انگلیس، آلمان و فرانسه، سرنوشت توافق هسته‌ای را به‌کجا خواهد رساند؟ ایران و اروپا در پیچ سخت برجام آمار خودکشی ایرانی‌ها در سال 98 نسبت به سال 97 نزدیک به یک درصد رشد داشته است زنگ خطر روند صعودی آمار خودکشی آیا فضای مجازی می‌تواند رونقی دوباره به اقتصاد هنر بدهد؟ ریسکی به نام خرید آنلاین آثار هنری قاضی فراری قصد بازگشت به ایران را داشت؟ جزئیات جدید از مرگ مشکوک قاضی منصوری رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد ماجرای تخلف ساختمانی زمینی در جماران مورد توجه منتقدان دولت قرار گرفت خانه‌ای برای رئیس‌جمهوری یا ساختمانی برای ریاست جمهوری؟ وزیر خارجه اسبق ایالات متحده از احتمال وقوع انقلاب در آمریکا سخن گفت هشدار کری درباره وضعیت غیرقابل پیش‌بینی در‫صورت انتخاب مجدد ترامپ وزیر خارجه اسبق ایالات متحده از احتمال وقوع انقلاب در آمریکا سخن گفت هشدار کری درباره وضعیت غیرقابل پیش‌بینی در‫صورت انتخاب مجدد ترامپ رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد ۳ بازداشتی در پرونده هواپیمای اوکراینی رفتار سنجی تروئیکای اروپا در قبال ایران؛ نیمکت نشینِ شاکی