لبخند تمسخرآمیز بازار سرمایه به ریسک‌های بین‌المللی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در پی تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازار‌ها با رشد قیمت مواجه شدند. البته انتظار می‌رفت بازار سرمایه دچار اصلاح قیمت شود، ولی این اتفاق نیفتاد و بازارهایی، چون بورس اوراق بهادار، فرابورس، ارز، طلا، سکه، خودرو و... در یک حرکت دسته‌جمعی با رشد نرخ مواجه شدند. در این میان جهش حجم پول به محدوده ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و نرخ منفی رشد اقتصادی از جمله مواردی است که گفته می‌شود باعث رشد نرخ‌ها در بازار‌های کالایی و مالی شده است.
اگر‌چه تصور می‌شد بعد از تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شاهد اصلاح بازار سرمایه باشیم، اما برخلاف تصورات این اتفاق رخ نداد و به نظر می‌رسد اقتصاد ایران نسبت به ریسک‌های بین‌المللی تا حدودی ایزوله شده است، هرچند که به دلیل فشار‌های ناشی از تحریم و عدم اصلاحات ساختاری در بودجه و نظام بانکی، شاهد رشد منفی اقتصاد و افزایش حجم پول به محدوده ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و نرخ ارز هستیم.
تقریباً هفت سالی می‌شود که اقتصاد ایران به نوعی بلاتکلیف رویداد‌های بین‌المللی، چون مذاکرات هسته‌ای است و‌ای کاش در کنار پیگیری مسائل بین‌المللی اقدام به اصلاحات اقتصادی نیز می‌کردیم تا ابزار تحریم یا تکانه‌های ناشی از بالا و پایین شدن نرخ جهانی نفت آنقدر اقتصاد و مردم ایران را آزار ندهد، اما به نظر می‌رسد اراده‌ای غیرآشکار در رابطه با تغییر نیافتن الگوی اقتصادی موجود وجود دارد. البته بزرگان کشور به صراحت خواستار جدایی بودجه از نفت و محدودیت وابستگی به واردات و توسعه تولید هستند. به هر ترتیب اگرچه ریسک‌های بین‌المللی همیشه بر سر اقتصاد ایران سایه انداخته است، اما روز گذشته بازار سرمایه به طور مجدد با جهش شاخص‌ها مواجه شد. به نظر می‌رسد بازار سرمایه را به این سادگی نمی‌توان ترساند، هرچند که تغییرات ترکیب حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در شرکت‌ها نشان از جمعیت قابل ملاحظه تازه‌واردان در بازار دارد، اما گذشته پرسود در بازار سرمایه انتظاری را در بازار پدید آورده که با این دست از ریسک‌های بین‌المللی یا تحریم و جنگ اقتصادی نمی‌توان بازار را برای فروش سهام در قیمت‌های پایین ترغیب کرد یا اینکه مانع از ورود نقدینگی جدید به بازار شد.
از آنجایی که گزارش متغیر‌های پولی نشان می‌دهد حجم پول به محدوده ۵۰۰ هزار میلیاردتومان نزدیک شده است، این پول در همه بازار‌ها روز گذشته نقش‌آفرینی کرد، به طوری که بازارهایی، چون بورس، فرابورس، خودرو، ارز، سکه و طلا همگی با یکدیگر با جهش قیمت مواجه شدند.


رشد بازار سرمایه
شاخص کل بورس در معاملات روز شنبه ۳۱ خردادماه توانست رکورد رشد ۴۰ هزار و ۹۲۸ واحدی را ثبت کند و برای نخستین بار در قله یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار و ۶۲۰ واحدی بایستد.
شاخص هم‌وزن نیز در معاملات بازار سرمایه، رقم ۴۰۹ هزار و ۲۴۲ واحدی را تجربه کرده است؛ این شاخص رقم بی‌سابقه ۱۰ هزار و ۴۹۱ واحدی را به ثبت رساند.
ارزش بازار در معاملات ۴ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان بود، اما ارزش معاملات به طور بی‌سابقه‌ای رقم ۱۱ هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان را ثبت کرد، ضمن اینکه تعداد یک میلیون و ۴۹۰ هزار فقره معامله انجام شد.
بازار فرابورس نیز با رشد ۳۷۰ واحدی، به شاخص کل ۱۴ هزار و ۱۷۶ واحد رسید و ارزش کل بازار اول و دوم فرابورس برای نخستین بار به یک میلیارد تومان نزدیک شد و ۹۳۰ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان را به ثبت رساند.
در همین راستا بازار ارز نیز دچار جهش قیمت شد، به طوری که نرخ دلار به محدوده ۱۹۲۰۰ تومان نزدیک شد و یورو نیز در محدوده ۲۱ هزار تومان قدم گذاشت. بازار طلا و سکه نیز به‌تبع رشد نرخ جهانی اونس به محدوده ۱۷۴۰ دلار و همچنین رشد نرخ ارز در بازار داخلی با جهش قیمت مواجه شد، به طوری که سکه به محدوده ۸ میلیون تومان نزدیک شد و بازار خودرو نیز در این روز جهش نرخ‌ها را تجربه کرد.