نزاع انتخاباتي دادستان‌ها

محمدحسين   لطف‌الهي
«من استعفا نداده‌ام و هيچ تمايلي به كناره‌گيري از مقام خود ندارم»؛ اين پاسخ «جفري برمن» دادستان منهتن است كه شامگاه جمعه خبر استعفاي خود را از قول دادستان كل امريكا شنيد و حال در تلاش است تا در برابر آنچه «اقدام غيرقانوني دولت ترامپ» مي‌خواند، ايستادگي كند.
«بيل بار» دادستان كل امريكا در بيانيه‌اي كه جمعه شب منتشر كرد، از كناره‌گيري برمن خبر داد و گفت: ترامپ «جي كليتون» رييس كميسيون بورس و اوراق بهادار را براي جايگزيني برمن معرفي كرده است. ساعاتي پس از اعلام كناره‌گيري دادستان منهتن از سوي دادستان كل ايالات‌متحده، جفري برمن با صدور بيانيه‌اي به اين موضوع واكنش نشان داد و اعلام كرد تمايلي به كناره‌گيري از مقام خود ندارد. به نوشته سي‌ان‌ان، برمن با بيان اينكه «استعفا نداده‌ام و هيچ تمايلي به كناره‌گيري از مقام خود ندارم»، گفت: «از مقامي كه از سوي قضات دادگاه منطقه‌اي ايالات‌متحده در منطقه جنوبي نيويورك به من تفويض شده است، كناره‌گيري نخواهم كرد. من زماني كنار مي‌روم كه جايگزين من، پس از معرفي از سوي رييس‌جمهور راي اعتماد سنا را به دست بياورد. تا آن زمان تحقيقات ما بدون تاخير يا وقفه پيش خواهد رفت.» اعلام خبر كناره‌گيري «جفري برمن» در ساعت 9 شب جمعه به تنهايي اتفاقي سوال‌برانگيز بود، اما تكذيب اين موضوع از سوي «برمن» گمانه‌زني‌ها در اين باره را بيش از پيش افزايش داد. به گزارش سي‌ان‌ان، يك مقام آگاه از وزارت دادگستري امريكا با اشاره به تصميم دولت ترامپ براي اعلام كناره‌گيري دادستان منهتن گفت كه «يك منصب ديگر به برمن پيشنهاد شد اما او اين پيشنهاد را نپذيرفت و اصرار داشت كه در مقام كنوني خود باقي بماند.» اين مقام وزارت دادگستري همچنين گفت كه از‌جمله مناصب پيشنهاد شده به برمن رياست بخش مدني بود كه دستيار دادستان كل «جودي هانت» به‌طور ناگهاني هفته گذشته كناره‌گيري خود را از آن سمت اعلام كرد؛ درخواستي كه از سوي برمن رد شد. روايت ديگري نيز از اين ماجرا وجود دارد. يك منبع آگاه ديگر مدعي است در ديداري كه جفري برمن و بيل بار در روز جمعه داشته‌اند، دادستان كل امريكا از برمن خواسته است كه از مقام خود كناره‌گيري كند، اما با رد اين درخواست از سوي دادستان منهتن، بيل بار تصميم گرفته است كه شخصا و بدون اطلاع جفري برمن كناره‌گيري او را اعلام كند. تلاش دولت ترامپ براي بركناري جفري برمن از دادستاني منهتن در شرايطي صورت مي‌گيرد كه او در حال تحقيق روي عملكرد برخي از نزديك‌ترين شركاي سياسي ترامپ بود و همين امر باعث شد تا تلاش براي بركناري برمن با واكنش‌هايي از سوي چهره‌هاي سياسي و حقوقي در امريكا روبه‌رو شود. جفري برمن از سال 2018 به عنوان دادستان منهتن ايفاي نقش مي‌كند و تحقيقات مهمي عليه اقدامات مايكل كوهن، وكيل سابق ترامپ و رودي جولياني وكيل كنوني رييس‌جمهور امريكا زير‌نظر برمن در جريان است كه نتايج اين تحقيق مي‌تواند بر نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده در نوامبر 2020 اثرگذار باشد. 
  بازي انتخاباتي
موضوع اصلي تحقيق دادستاني منهتن از نزديكان ترامپ به تلاش‌هاي آنان براي پرونده‌سازي عليه رقيب دموكرات بازمي‌گردد. جو بايدن، معاون سابق رييس‌جمهور امريكا از زماني كه در ماه آوريل اعلام كرد قصد دارد وارد كارزار انتخاباتي رياست‌جمهوري امريكا شود، اعضاي محفل دروني رييس‌جمهور امريكا شروع به تبليغات و طرح ادعاهاي غيرقابل اثبات درخصوص بايدن و پسرش به‌ويژه در موضوع اوكراين كردند. حتي برخي موارد نشان مي‌دهد كه اين موضوع پيش از شروع رسمي كارزار انتخاباتي بايدن آغاز شده بود. دونالد جونيور، پسر ارشد دونالد ترامپ و برد پاسكه، مدير كمپين انتخاباتي ترامپ در سال 2020 از همان ماه آوريل در توييتر و مقالات متعدد تلاش كردند كه بايدن و پسرش هانتر را با عنوان‌هاي غيراخلاقي متهم كنند؛ اتهاماتي كه هيچ‌يك از آنها تاييد نشده است. آنها تلاش كردند تا از اين طريق به ‌وسيله هواداران خود در شبكه‌هاي اجتماعي موجي را عليه جو بايدن آغاز كنند. اما همزمان رودي جولياني وكيل شخصي دونالد ترامپ تلاش كرد تا اطلاعاتي را عليه بايدن گردآوري كرده تا ترامپ از آن براي نخستين تماس تلفني خود با ولاديمير زيلنسكي، رييس‌جمهور منتخب اوكراين استفاده كند. گفته مي‌شود اولين تماس ترامپ با زيلنسكي در روز 21 آوريل رخ داد و بايدن 4 روز بعد رسما اعلام كرد كه قصد دارد در كارزار انتخاباتي سال 2020 حضور پيدا كند. از همين‌رو تيم تبليغاتي ترامپ سعي داشت تا با ترفندهاي توييتري يك جريان ثابت را عليه بايدن ايجاد كند. طي چند ماه، جولياني، دونالد جونيور و ديگر كاربران معروف طرفدار ترامپ در شبكه‌هاي اجتماعي سعي كردند چندين‌بار بايدن و فرزندش را در موارد متعدد از‌جمله فساد مالي در اوكراين متهم كنند.
هرچند در حال حاضر و باتوجه به تصميم مجلس سنا استيضاح رييس‌جمهور در موضوع اوكراين و برخي ديگر از موارد مشابه تمام‌ شده به نظر مي‌رسد، اما هنوز پيگيري قضايي و محكوميت احتمالي نزديكان رييس‌جمهور از‌جمله رودي جولياني مي‌تواند بر نظر بخشي از راي‌دهندگان امريكايي تاثير‌گذار باشد. از همين‌رو است كه تيم ترامپ به‌رغم هزينه سياسي سنگين بركناري جفري برمن، در حال تلاش براي جايگزيني او با فردي ديگر بودند. دولت ترامپ تاكنون چندين نفر از مقامات دولتي و قضايي را كه مشغول تحقيق درباره رييس‌جمهور يا نزديكان او بودند، اخراج كرده است. از‌جمله اين موارد مي‌توان به اخراج استيو لينيك، بازرس كل وزارت خارجه ايالات‌متحده كه ماه گذشته پس از آغاز يك تحقيق درباره سوء رفتار ديپلمات ارشد واشنگتن و متحد ترامپ، مايك پمپئو اخراج شد، اشاره كرد.
«ترامپ از چه مي‌ترسد؟»


به نوشته سي‌ان‌ان، پاييز سال گذشته بيل بار، دادستان كل امريكا در پي اخراج جفري برمن بود اما اعلام آغاز تحقيقات عليه رودي جولياني از سوي دادستاني منهتن باعث شد كه هزينه سياسي اخراج برمن بسيار افزايش يابد و همين موضوع سبب شد تا دادستان كل امريكا از بركناري او صرف‌نظر كند. با اين وجود اتفاقاتي در جريان است كه باعث شده دولت ترامپ ملاحظات پيشين را كنار گذاشته و اقدام به بركناري برمن كند. «چاك شومر» رهبر اقليت سناي امريكا در اين باره در صفحه توييتر خود نوشت: «از بيانيه بركناري جمعه‌شب بوي فساد و تلاش براي تغيير رويه‌هاي حقوقي به مشام مي‌رسد.» او اضافه كرد: «رييس‌جمهور ترامپ از چه مي‌هراسد؟ از اقدامات گذشته اين دادستان در تحقيق و محكوم كردن برخي نزديكانش يا از تحقيقاتي كه هم‌اكنون در جريان است؟»
«جري نادلر»، عضو كميته قضايي مجلس نمايندگان امريكا نيز اين اتفاق را «قابل پيش‌بيني» دانست و تصريح كرد: «بايد انتظار بدتر از اينها را از بيل بار داشته باشيم؛ كسي كه تاكنون بارها در مسير تحقيقات عليه ترامپ سنگ‌اندازي كرده است.» حتي بعضي از مقامات قضايي اين موضوع را با انتخابات مرتبط مي‌دانند. پريت بهارارا، دستيار دادستان منهتن كه در سال 2017 ازسوي دولت ترامپ اخراج شده در اين باره نوشته است: «چرا رييس‌جمهور 5 ماه مانده به برگزاري انتخابات يك مقام قضايي را بركنار مي‌كند تا دست نشانده خود را منصوب كند؟» ادامه اين وضعيت براي ترامپ كه اين روزها دستاوردهاي اقتصادي خود را در پي شيوع كرونا بر باد رفته مي‌بيند و همچنين نتوانسته دستاورد قابل‌قبولي در عرصه سياست خارجي داشته باشد، مي‌تواند خطرناك باشد و او را از روياي دو دوره‌اي شدن رياست‌جمهوري‌اش دور كند.