هشدار جدی حشدالشعبی به دولت عراق در باره تله مذاکره با آمریکا


جنبش «نُجَباء» وابسته به حشدالشعبی عراق، با صدور بیانیه‌ای، وظیفه تیم مذاکره‌کننده عراقی را تسریع در خروج تمام اشغالگران دانست و تاکید کرد: قابل قبول نیست که اجرای فوری این قانون به دلیل فشار طرف آمریکایی، به تأخیر افتد.
به گزارش خبرگزاری فارس، نُجَباء با اشاره به اینکه تاریخ معاصر عراق در سخت‌ترین و خطرناک‌ترین مرحله خود قرار دارد، تاکید کرد: بارها و به تکرار اعلام کردیم که حاکمیت، آزادی و استقلال تنها راهی است که تمامیت ارضی عراق را تضمین خواهد کرد و باعث وحدت، همبستگی و اعتماد ملت عراق از همه مذاهب، اقوام و ادیان خواهد شد.
در این بیانیه آمده است: پذیرش هرگونه نیروی خارجی در کشور، که تصمیمات خود را بر عراق تحمیل کند، نتیجه‌ای غیر از افزایش درگیری، دشمنی و سیطره‌طلبی بر ملت از سوی برخی جناح‌های مرتبط با نیروهای غیرقانونی نخواهد داشت.
مقاومت اسلامی نُجَباء یاد آورشد که ملت عراق با تظاهرات میلیونی، خواستار اخراج نیروهای خارجی شد و پارلمان نیز به طرح اخراج نیروهای بیگانه از کشور رأی داد. لذا، دیگر نمی‌توان از آن عقب نشست و در باره اش مذاکره کرد.


در بند دیگر بیانیه نجباء آمده است: آمریکا تلاش می‌کند که از طریق فشار بر مذاکره‌کنندگان عراقی، شیوه‌ای را برای حفظ آبروی خود تحمیل کند. این برخلاف چیزی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند؛ زیرا وظیفه تیم عراقی حسب تصمیم قبلی که رسما نیز اعلام شده، تسریع خروج اشغالگران و همه نیروهای خارجی است. بنابراین، قابل قبول نیست که  اجرای فوری این قانون به‌ دلیل فشار آمریکا، به تأخیر بیفتد.
در بند چهار این بیانیه آمده است: قبلا هشدار داده ایم که اعضای کمیته مذاکره‌کننده، باید کاملا شجاع باشند و در برابر اراده آمریکا و دیکته خارجی‌ها سر فرود نیاورند... (اما کسانی در این کمیته حضور دارند که) هیچ اهمیتی به مبانی فکری، عقیدتی و اجتماعی ملت عراق نمی‌دهند.
نجبا در بیانیه خود متذکر شد: با توجه به تصویب قانون اخراج نیروهای بیگانه در پارلمان، کاملا غیرمنطقی است که گفت‌وگوها به عقب برگردد و در مورد نیاز کشور به نیروهای آمریکایی مذاکره شود. این امر، دور زدن قانون عراق به‌حساب می‌آید.
 نجبا در ادامه بیانیه خود یاد آور شد: منطقی نیست که طرف آمریکایی، دولت عراق را مجبور کند تا نیروهایی را که علیه اشغالگران مقاومت می‌کنند، تعقیب کرده و آنان را جنایتکار به‌حساب آورد. نُجَباء در بخش پایانی بیانیه خود، خواستار نظارت کمیته‌ای پارلمانی  بر مذاکرات با آمریکایی ها و تعطیلی همه پایگاه‌های نیروهای بیگانه در عراق شد.
دفع یورش سنگین داعش
عناصر داعش در منطقه «الزلایه»، جنوب استان صلاح‌الدین، دست به حمله وسیعی علیه مقر «تیپ ۳۵ »
حشدالشعبی زدند و درگیری میان طرفین، تا بامداد دیروز ادامه داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای حشدالشعبی این حمله شدید عناصر داعش را دفع کرده و تروریست‌ها را عقب راندند.
یکی از رزمندگان نیروی حشد الشعبی در جریان عملیات پاکسازی این منطقه به علت انفجار بمب، به شهادت رسید و سه نفر دیگر نیز مجروح شدند.
ایسنا نیز گزارش داد، حشد الشعبی و ارتش عراق دیروز عملیاتی را به منظور تعقیب و ریشه‌کن کردن باقی‌مانده‌های داعش در صحرای الانبار آغاز کردند. این عملیات به مدت سه روز ادامه خواهد یافت.
دیدار بارزانی با رئیس پارلمان عراق
«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، با « محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق، در بغداد دیدار کرد.
به گزارش ایسنا، الحلبوسی و بارزانی در جریان این دیدار، در خصوص شماری از پرونده‌های مهم و مورد توجه میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان و مهم‌ترین چالش‌هایی که این کشور با آنها رو به رو است، از جمله بحران اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
رئیس اقلیم کردستان عراق در جریان سفرش به بغداد، با «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر ، و «برهم صالح»، رئیس‌جمهوری عراق، هم دیدار کرد. در این دیدارها نیز در مورد حل و فصل مسائل مورد اختلاف میان بغداد و اربیل گفت و گو شد.
سایر اخبار این روزنامه