معماي همسرطبري و ويلاي لاكچري

گروه سياسي
پنجمين جلسه رسيدگي به پرونده اكبر طبري و دوستانش ديروز و 2 روز پس از مرگ مشكوك متهم رديف نهم اين پرونده، بازپرس غلامرضا منصوري برگزار شد. اگرچه رييس دادگاه در اين جلسه اعلام كرد كه «صحت و سقم» فوت غلامرضا منصوري تا اين لحظه براي دادگاه احراز نشده و درصورت احراز صحت خبر، دادگاه وفق قانون درباره آن تصميم مي‌گيرد اما نماينده دادستان بابت فوت اين متهم ابراز تاسف كرد. رسول قهرماني البته در ادامه ابراز اميدواري كرد كه با پيگيري مقامات ذي‌ربط ايران و مقامات دولت روماني ابعاد اين حادثه دقيقا و سريعا بررسي و درباره نحوه و علت فوت نامبرده، پاسخ روشن و رسمي و قانع‌كننده به دستگاه قضايي ايران ارايه شود. نماينده دادستان با بيان اينكه دادسرا در فرآيند تحقيقات مقدماتي و كشف جرم در مورد اتهامات همه متهمان ازجمله متهم منصوري بررسي‌هاي موثر را انجام داده و مستندات فراواني را تحصيل كرده، گفت كه نبود متهم منصوري از نظر دادسرا هيچ خللي بر روند دادرسي پرونده ايجاد نمي‌كند.
طبري و ويلايي به ارزش «اغراق‌آميز»
در ابتداي پنجمين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات «اكبر طبري و 21 همدستش»، وكيل متهم طبري براي ارايه دفاعيات در جايگاه قرار گرفت. اين وكيل دادگستري با اشاره به ملكي كه در جلسه پيشين دادگاه ويديويي درباره آن در صحن دادگاه به نمايش درآمد، ارزش اعلام‌شده آن را «اغراق‌آميز» توصيف كرد و گفت كه فيلم پخش‌شده در دادگاه به صورت فني و سه‌بعدي نمي‌تواند ادله اثبات جرم باشد. البته قاضي در واكنش به اين دفاعِ وكيل طبري، توضيح داد كه آنچه در دادگاه پخش شده فيلم نبود، بلكه تصاويري بود كه به‌ وسيله ضابطان تهيه شده بود و با اجازه دادگاه پخش شد؛ اينكه شما از پخش فيلم سخن مي‌گوييد، بايد بدانيد كه يك فيلم متضمن خصايص ويژه‌اي است.


پس از اين توضيح قاضي، وكيل متهم طبري گفت كه شرط فيمابين طبري و نيازآذري هرگز تحويل گرفتن ساختمان مستقر در زمين‌هاي بابلسر نبود و به ‌عبارت ديگر اين ملك به ‌صورت غير رسمي به همسر موكل من انتقال يافت. او مدعي است كه موكلش در غياب نيازآذري و در ايام اقامت او خارج كشور، هر از گاهي براي نظارت بر روند پيشرفت ساختمان به محل موردنظر سركشي مي‌كرده تا اين ساختمان هرچه زودتر آماده شده و به فروش نهايي برسد. او گفت كه منشا روابط و قرارداد‌هاي حقوقي طبري و نيازآذري از آنجا ناشي مي‌شود كه نيازآذري از فعالان اقتصادي كشور در حوزه‌هايي چون طلا و پروتيين همچنين همشهري طبري بوده است.
ادعاي وكيل طبري عليه نماينده دادستان
در ادامه جلسه دادگاه نماينده دادستان با حضور در جايگاه با اشاره به موارد مطرح شده از سوي وكيل متهم طبري گفت: «وكيل متهم كه مدعي است موكلش طي ۲۰ سال سر سوزني تخلف مرتكب نشده، توضيح نمي‌دهد كه موكل‌شان چرا بدون داشتن سمت و بدون تصريح به وكالت، به ‌جاي همسرش در ۵ فقره اثر انگشت درج مي‌كند؛ حال آنكه براساس ماده ۱۰۰ قانون ثبت اسناد و املاك كشور اين عمل موكل او جرم جعل محسوب مي‌شود.» او با اشاره به ادعاي وكيل متهم مبني بر ۵ مورد نقض قانون از سوي نماينده دادستان از او خواست تا صراحتا و با مصداق بگويد كه كدام اصل قانوني از سوي نماينده دادستان و دادسرا نقض شده است.
طبري و فقرِ وايت‌ برد!
قهرماني با كنايه گفت كه وكيل متهم طبري ناراحت است كه من از تخته وايت‌برد استفاده مي‌كنم؛ خب ايشان هم از اين تخته استفاده كنند و اگر لازم داشته باشند، ما آن را براي‌شان تهيه مي‌كنيم. او با بيان اينكه «وكيل متهم از نقض اصل بي‌طرفي توسط نماينده دادستان سخن مي‌گويد» طرح پرسش كرد كه آيا نماينده دادستان بايد اصل بي‌طرفي را لحاظ كند؟ نماينده دادستان طرف دعوا است و مدعي‌العموم محسوب مي‌شود.
ويديوي املاك ديگر طبري در راه است؟
نماينده دادستان همچنين گفت: «وكيل متهم در جلسه امروز (يكشنبه) دادگاه از نمايش فيلم تكنيكي سخن گفت؛ اينجا بايد متذكر شوم كه ما آن فيلم را به عنوان ادله جرم به كار نبرديم، بلكه چون آقاي طبري گفت آن زمين ديمي است، به اذهان چنين القا شد كه يك بيابان است؛ حال آنكه ما نشان داديم كه اين زمين به تعبير آقاي طبري ديمي داراي چه تصاوير لوكس و چشم‌نوازي است و درحاشيه دريا است؛ البته فيلم‌هاي بيشتري هم وجود دارد. همچنين وكيل متهم مي‌گويد فيلم مربوط به ملك را در حالت اوليه نشان دهيد كه بايد بگويم آن را هم نشان مي‌دهيم. رسول قهرماني با اشاره به اينكه ملك در زمان واگذاري كاربري زراعي داشته، پرسيد اگر زراعي بوده، چرا در اين ملك ويلاي لوكس ساخته شد كه اين يك جرم ديگر است و بر اساس كدام مجوز بوده است؟
طبري و 5 وكالت جعلي
همچنين به ‌گفته نماينده دادستان، اختيارات روند كار را متهم طبري داشته است. طبري ۵ وكالت جعلي را به فردي براي پيگيري امور ثبتي مي‌دهد. او گفت كه به چه علت براي پروانه ساختمان به برادر خانم نيازآذري وكالت مي‌دهد؟ اگر مدعي هستيد كه بابت حساب و كتاب بوده چرا ملك تمام شده و متهم طبري با خانواده به آنجا مي‌رفته است؟ پس از اين، نماينده دادستان از قاضي خواست تا «مصدق» را به عنوان مطلع به جايگاه فرا بخواند. رسول قهرماني مصدق را «كارشناس رسمي دادگستري» معرفي كرد كه كارمند شاغل در معاونت اجرايي قوه قضاييه بود و طبري او را ۱۵ روز براي پيگيري ثبتي ملك بابلسر به آنجا مي‌فرستد. مصدق در ادامه به عنوان مطلع گفت: «طبري به من گفت كه ملك براي خانمي در خارج از كشور است و امور ملك را پيگيري كن، من از ۵ سند تك برگ و نقشه جانمايي عكس گرفتم و طبري دستش را روي اسناد مي‌گذاشت، به طبري گفتم بايد به ثبت آنجا مراجعه كنم. طبري گفت با ثبت آنجا هماهنگ كردم، با شما همكاري كنند.»
معماي تازه؛ همسر طبري يا همسر نماينده؟
اين مطلع در پاسخ به اين پرسش قاضي مبني بر اينكه چرا طبري دستش را روي اسم افراد مي‌گذاشت، گفت: «نمي‌دانم كه دليل پنهان كردن نام خانم‌شان چه بود، در اداره ثبت گفتم كه ملك براي همسر يكي از نمايندگان مجلس است، طبري نمي‌خواست كه من اطلاعي از جزييات ملك داشته باشم.» مصدق همچنين توضيح داد كه وقتي او را به نام مطلع احضار كردند، متوجه شده كه ملك براي همسر طبري است و اداره ثبت هم از اين موضوع اطلاعي نداشت. با پايان توضيحات اين مطلع دادگاه قاضي بابايي با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت كه جلسه بعدي متعاقبا اعلام مي‌شود.