کری از انقلاب گفت، بولتون از منجلاب

سرویس بین الملل جوان آنلاین:  چپ و راست در امریکا، نگران اتفاقات انتخابات ماه نوامبر هستند. جمعه همین هفته بود که جان کری، وزیر امور خارجه دولت قبلی امریکا در نشست مجازی ۲۰۲۰ دموکراسی کپنهاگ هشدار داد که اگر ترامپ بار دیگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود «وضعیت در مورد بسیاری از مسائل متفاوت واقعاً غیر قابل پیش‌بینی می‌شود» و به شکل کم سابقه‌ای هشدار داد: «این می‌تواند سنگ بنای یک انقلاب شود.» همان روز، دونالد ترامپ در توئیتر، نه تنها انتخاب مجدد خود را باعث درهم ریختن اوضاع ندانست، بلکه هشدار داد که این انتخاب نشدن اوست که اوضاع را از کنترل خارج خواهد کرد: «اگر من در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ پیروز نشوم و جو بایدن رئیس‌جمهور شود، کل کشور به مینیاپولیس تبدیل خواهد شد.»‌حالا به فاصله‌ای کوتاه از این دو موضع، جان بولتون جمهوریخواه گفته که امیدوار است انتخاب نشدن مجدد ترامپ، مانع تبدیل شدن امریکا به یک «منجلاب» شود. دیروز ساعاتی بعد از صحبت‌های بولتون، ترامپ در توئیتی این تصویر مغشوش را، مغشوش‌تر کرد: «در انتخابات تقلبی ۲۰۲۰ میلیون‌ها برگه رأی غیابی را کشور‌های خارجی و دیگران چاپ خواهند کرد. این رسوایی بزرگ عصر ما خواهد بود.»
بولتون‌: رأی به بایدن خیانت نیست!
کتاب «اتاق حادثه» بولتون، در ظاهر چیزی بیشتر از یک خاطره‌نویسی نیست، ولی حالا که مناقشات بر سر انتشار آن بالا گرفته، دیلی میل نوشته که ترامپ حتی گزینه «زندانی کردن بولتون» را هم روی میز دارد. به نوشته دیلی میل، دونالد ترامپ از مشاورانش پرسیده که آیا می‌شود جان بولتون را بابت افشای اسرار محرمانه به زندان انداخت؟ این سؤال در همان حال که نشان می‌دهد دونالد ترامپ چقدر از محتوای کتاب بولتون نگران است، انعکاس شکافی عمیق در بالا‌ترین سطوح سیاسی در امریکا است. این شکاف را می‌توان از گفت‌وگوی جدید بولتون با ای‌بی‌سی نیوز هم، به خوبی درک کرد؛ گفت‌وگویی که او در آن به صراحت گفته که نه تنها به ترامپ جمهوریخواه رأی نمی‌دهد، بلکه امیدوار است او با انتخابات نوامبر مجدداً وارد کاخ سفید نشود: «گمان نکنم او برای این پست مناسب باشد. گمان نمی‌کنم او صلاحیت انجام این کار را داشته باشد. فکر نکنم او یک جمهوریخواه محافظه‌کار باشد.»
بولتون در این گفتگو که یک شنبه شب منتشر شد، می‌گوید: «قصد ندارم در انتخابات نوامبر به او رأی بدهم. قطعاً به جو بایدن هم رأی نخواهم داد.» او گفته است که در عوض «یک جمهوریخواه محافظه‌کار پیدا می‌کنم تا به او رأی بدهم»؛ جمله‌ای که نه تنها نشان‌دهنده گسترش شکاف میان جمهوریخواهان در فاصله چهارماهه تا انتخابات امریکا است، بلکه فراتر از آن ممکن است به شکل‌گیری طیف جدید در داخل این حزب منجر شود. بولتون در پاسخ به اینکه تاریخ چگونه ترامپ را به یاد خواهد آورد، می‌گوید: «امیدوارم از او به عنوان رئیس‌جمهوری تک دوره‌ای یاد شود که کشور را وارد منجلابی غیر قابل بازگشت نکرد. می‌توانیم با یک دوره کنار بیاییم. اعتقاد کامل دارم، حتی اگر به طور معجزه‌آسایی یک جمهوریخواه محافظه‌کار در انتخابات نوامبر انتخاب نشود، با دو دوره، من بیشتر مشکل دارم.» او همچنین هشدار داد، در دوران رئیس‌جمهور کنونی «هیچ مبنای منسجم، هیچ نوع استراتژی و هیچ فلسفه‌ای» وجود ندارد. بولتون افزود: «تصمیمات به شکلی بسیار پراکنده اتخاذ می‌شوند، خصوصاً در حوزه مرگبار بالقوه سیاست امنیت ملی.» بولتون می‌گوید: «من همچنین نگران فقدان یک جناح امنیت ملی بادوام در حزب دموکرات هستم؛ بنابراین این انتخابات برای من درباره انتخاب دو جایگزین غیر قابل پذیرش است و این چیزی نیست که من رغبتی به آن داشته باشم.»‌این سخنان بولتون بعد از آن مطرح شد که روزنامه دیلی‌تلگراف عصر یک شنبه گزارش داد که مشاور امنیت ملی پیشین دولت ترامپ که همواره یک جمهوریخواه بوده است، قصد دارد در انتخابات به جو بایدن رأی بدهد، نه ترامپ، اما سارا تینسلی، سخنگوی بولتون در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ادعای این روزنامه را غلط دانست و گفت: «این اظهارات صحت ندارد. این مقام هرگز نگفته است که قصد دارد به جو بایدن رأی بدهد. از روزنامه تلگراف خواسته‌ایم این گزارش را تصحیح کند. او نه قصد دارد به ترامپ رأی بدهد و نه بایدن.»‌با این حال، در مصاحبه‌ای که برای تبلیغ کتاب بولتون انجام شده، تلگراف گزارش داد که بولتون تأکید دارد رأی دادن به بایدن خیانت به ریشه‌های حزب جمهوریخواه نیست، زیرا او گفته که باور ندارد ترامپ نماینده حزب جمهوریخواه باشد.


ترامپ: شک دارم پمپئو گفته باشد «چرند می‌گویم»
یک شنبه شب هنوز ساعتی از گفت‌وگوی بولتون نگذشته بود که کمپین ترامپ به گفت‌وگوی او که گفته بود دونالد ترامپ را برای بار دوم به ریاست جمهوری انتخاب نمی‌کند، واکنش نشان داد و تیم مورتاگ، مدیر ارتباطات کمپین ترامپ به سی‌ان‌ان گفت: «جان بولتون تمایل خودش به دروغگویی و افشای اطلاعات محرمانه به منظور فروش کتاب‌هایش را نشان داده است. همانطور که جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق امریکا درباره او گفته است، او هیچ اعتباری ندارد.» سایراعضای تیم ترامپ هم روند هجو کردن بولتون را در پیش گرفته‌اند. پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته که هرآنچه بولتون درباره چین در کتابش گفته، احمقانه است، چرا که دونالد ترامپ در مقایسه با دیگر رؤسای جمهور کشورمان، جدی‌ترین رئیس‌جمهور در برابر چین بوده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ هم یک شنبه شب در یک توئیت بدون توضیح و متن تنها تصویری از پوزخند خودش (پمپئو) و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا به زیرنویس یک کانال خبری را منتشر کرد که اخراج جان بولتون از شورای امنیت ملی در سال گذشته را اعلام می‌کرد. بولتون در بخشی از کتاب خود ادعا می‌کند که ترامپ از شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین برای پیروزی مجدد در انتخابات درخواست کمک کرده است. ناوارو در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ترامپ از شی برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ درخواست کمک کرده یا خیر، گفت: «من تاکنون چنین چیزی نشنیده‌ام. من در آن اتاق بودم.» بولتون در کتاب خود در توصیف روابط وزیر خارجه (پمپئو) و رئیس‌جمهور امریکا (ترامپ) نوشته که پمپئو ضمن مخالفت با سیاست‌های ترامپ به طور محرمانه از او انتقاد می‌کرد و در یادداشتی نوشت که «او چرت و پرت می‌گوید.» یکی از گزیده‌های کتاب بولتون مربوط به قسمتی است که گویا پمپئو یادداشتی را به بولتون نشان می‌دهد که روی آن درباره ترامپ نوشته بود: «او چرت و پرت می‌گوید.»
‌واکنش رئیس‌جمهور امریکا به این ادعای کتاب حاکی از این است که او سعی دارد این ادعا را باور نکند و گفته که شک دارد پمپئو این کلمات را نوشته باشد و گفت: «آیا (بولتون) یادداشت را دارد؟ یادداشت را نشان من بدهد.»

کشف جسد ۶ سیاهپوست به دار آویخته شده در امریکا
از زمان قتل جورج فلوید به دست پلیس امریکا، جسد یک زن، چهار مرد و یک پسر نوجوان به صورت جداگانه در شرایط به دار آویخته شده در پورتلند، کالیفرنیای جنوبی، هوستون و نیویورک کشف شده است.
تاکنون مقامات گزینه خودکشی را در خصوص هر شش مورد رد کرده‌اند، اما هر یک از این رویداد‌ها باعث افزایش نگرانی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال از سرگیری کشتن سیاهپوستان از طریق دار زدن (لینچ کردن) همزمان با تشدید تنش‌های نژادی در سراسر امریکا شده است. شیلا جکسون لی، عضو دموکرات کنگره امریکا از ایالت تگزاس پس از خبر به دار آویخته شدن یک مرد اسپانیایی از یک درخت در هوستون در روز دوشنبه گفت: «مردم بسیار نگران هستند. این یک دوره سخت و چالش برانگیز برای ماست.» دو روز بعد یعنی روز چهارشنبه، پلیس از کشف جسد یک پسر سیاهپوست ۱۷ ساله که از درختی در مقابل یک مدرسه ابتدایی به دار آویخته شده بود، خبر داد. مجریان قانون محلی اعلام کرده‌اند، تحقیقات اولیه خودکشی بودن این مورد را نشان داده است.
اولین مورد از این شش مرگ در تاریخ ۲۷ مه در شهر پورتلند ایالت اورگان رخ داد؛ هنگامی که جسد یک زن ۳۱ ساله در حالی که از درخت به دار آویخته شده بود، کشف شد. در این مورد گزینه خودکشی رد شده است. وزارت دادگستری امریکا و اف‌بی‌آی در حال حاضر مشغول تحقیق درباره مرگ رابرت فولر، مرد سیاهپوست ۲۴ ساله و یکی از این شش سیاهپوست به دار آویخته شده، هستند.