انسولین وطنی هنوز نیامده، با جان دیابتی‌ها بازی نکنید!

سرویس جامعه جوان آنلاین: بیماری‌شان بر خلاف نامش شیرین نیست و طعم تلخ و گس دیابتی‌ها وقتی بیشتر زیر زبانشان می‌نشیند که داروهایشان هم کمیاب و گران شود. انسولین قلمی بیماران دیابتی هم چند وقتی می‌شود کمیاب شده‌است. این کمیابی و حتی نایابی از پاییز سال گذشته کلید خورد وبعد از فراز و نشیب‌هایی دوباره بحرانی شده‌است. حالا هم یک بار دیگر دست بیماران دیابتی از انسولین قلمی کوتاه شده و داروخانه‌های محدودی این دارو را توزیع می‌کنند، آن هم به صورت محدود و با قیمتی چند برابر قیمت قبلی؛ سریال دنباله‌دار کمبود و نبود انسولین قلمی در حالی است که همین چند روز پیش نخستین خط تولید انسولین قلمی در کشور راه اندازی شد، اما انگار تولیدات این کارخانه هنوز به دست بیماران نرسیده تا مشکلاتشان را حل کند؛ در چنین شرایطی باید فکری به حال بیماران دیابتی کرد که به طور روزانه به انسولین نیاز دارند و نهایتاً در نبودش یا باید عضوی از اعضای بدنشان را قطع کرد یا اینکه حتی جان ببازند.
تیغ تحریم‌ها بیشتر از همه بر گردن بیمارانی می‌نشیند که داروهایشان وارداتی است. انسولین قلمی هم جزو دارو‌های وارداتی است. این دارو جایگزین دارد، اما انسولین قلمی برای بیمارانی که ناگزیرند هر روز برای کنترل قند خونشان انسولین تزریق کنند، بسیار مطلوب‌تر است و کمتر آزاردهنده است. چند ماهه اخیر، اما این نوع از انسولین با کمبود مواجه شده‌است. کمبودی که اگر چه مسئولان وزارت بهداشت آن را محسوس نمی‌دانند، اما برای بیماران محسوس است و پیگیری‌های میدانی خبرنگار «جوان» حکایت از آن دارد که این دارو حتی در پایتخت هم به سختی و در یکی دو داروخانه پیدا می‌شود. در حال حاضر ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.
دارویی که در ناصر خسرو هم نیست!
آقای موسویان یکی از افرادی است که برای تهیه انسولین قلمی (نوامیکس) مادرش کل شهر را زیر و رو کرده‌است و در تماس با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت وقتی به تنها داروخانه‌ای در سطح استان تهران (!) که انسولین قلمی دارد، مراجعه می‌کند تنها یک عدد انسولین قلمی در اختیارش قرار می‌دهند، آن هم به قیمت آزاد ۳۵ هزارو ۵۰۰ تومان!


این در حالی است که به گفته وی تا همین چند وقت پیش این داروی بسیار ضروری را با قیمت مصوب دولتی و سهمیه‌ای هر ماه هزار تومان تهیه می‌کرده‌است. با تمام این‌ها وی تأکید می‌کند: «من حاضرم با همین قیمت هم به اندازه مصرف مادرم دارو را در اختیارم قرار بدهند؛ چراکه یک عدد انسولین قلمی تنها برای دو روز مادرم کافی است.»
خانم دیگری هم که خودش بیمار دیابتی است به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «من در هیچ داروخانه‌ای انسولین قلمی پیدا نمی‌کنم. حتی به ناصر خسرو هم سر زده‌ام، اما آنجا هم این دارو را ندارند.»
انسولین هست، اما انسولین قلمی کم است
پیش از این، روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌بود، با توجه به سیاست‌های اخیر سازمان غذا و دارو انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های منتخب سراسر کشور توزیع و نظارت بیشتری بر نحوه توزیع و عرضه این دارو‌ها توسط اداره کل دارو و سازمان‌های بیمه‌گر صورت می‌گیرد.
غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تعداد بیمارانی که انسولین خود را با نسخ آزاد تهیه می‌کنند به کمتر از ۵ درصد می‌رسد، گفته بود: «بیمارانی که با نسخ آزاد این دارو را تهیه می‌کنند باید نسخ خود را به تأیید معاونت غذا و داروی استان محل زندگی خود برسانند تا اطلاعات آن‌ها در بانک اطلاعاتی ثبت شود.»
سعید نمکی، وزیر بهداشت هم با تأکید بر اینکه هیچ کمبودی در زمینه انسولین در کشور نداریم، گفته بود: «برخی از فرم‌های خاص انسولین دچار کمبود شده‌بود که این فرم‌ها نیز تأمین و توزیع شدند.» به گفته وی با وجود فشار‌های سنگین امریکایی‌ها و دشمنان برای بستن همه راه‌ها جهت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، امروز وضعیت مطلوبی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات داریم.
۶۰۰ میلیارد تومان ارز برای واردات انسولین قلمی
محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم با اشاره به اینکه انسولین یکی از اقلامی است که بالاترین میزان ارزبری‌های دارویی در کشور را دارد، درباره این کمبود‌ها گفته بود: «سال‌ها این دارو را به صورت ویال در کشور تولید می‌کردیم، اما به دلیل اینکه ذائقه و سلیقه بیماران عوض شده و به سمت «پن» و اقلام دیگر انسولین تغییر‌یافته، در تأمین این اقلام با مشکلاتی مواجه هستیم.» به گفته وی انسولین قلمی بیشترین ارزبری دارویی را در کشور دارد و هر سال معادل ۶۰۰ میلیارد تومان ارز برای واردات این محصول هزینه می‌شود.
صرفه‌جویی ۲۰ میلیون دلاری با راه‌اندازی کارخانه انسولین قلمی
رئیس سازمان غذا و دارو وعده داده بود که برنامه‌ریزی برای تولید این اقلام شروع‌شده و دو شرکت به صورت تحت لیسانس و ژنریک اقدام به تولید خواهند کرد؛ وعده‌ای که روز اول تیرماه یعنی همین چند روز پیش محقق و از خط تولید انسولین قلمی رونمایی شد.
به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، علاوه بر این شرکت داخلی که موفق به راه‌اندازی خط تولید انسولین قلمی شده‌است، چند شرکت داخلی دیگر نیز متقاضی تولید انسولین قلمی هستند که اگر این تولیدکنندگان وارد چرخه تولید انسولین قلمی شوند، نه‌تن‌ها دیگر واردکننده این کالا نخواهیم بود، بلکه حتی می‌توانیم صادرکننده هم باشیم.
بنا به تأکید وی با راه‌اندازی اولین خط تولید انسولین قلمی در کشور سالانه ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهیم داشت. با وجود این پیگیری‌های «جوان» نشان می‌دهد هنوز محصولات این کارخانه به دست بیماران نرسیده‌است، اگرچه انتظار می‌رود تولیدات انسولین قلمی وطنی بتواند لااقل بخشی از مشکلات بیماران دیابتی را حل کند.