راهکار نمایندگان مجلس برای مهار قیمت مسکن و اجاره‌بها


مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با‌ اشاره به وضعیت نابسامان بازار مسکن گفت: متأسفانه شاهد افزایش بی‌رویه و سرسام‌آور قیمت در همه زمینه‌ها از جمله مسکن هستم که به‌عنوان وکلای ملت، شرمنده مردم هستیم.
وی با بیان اینکه دولت در مباحث اقتصادی هیچ برنامه‌ای ندارد، ادامه داد: دولت در هفت سال گذشته هیچ سیاستی برای کنترل قیمت، بازار و تولید مسکن نداشته است. عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه ما برای کنترل قیمت مسکن نیاز به تولید یک میلیون واحد مسکونی داریم، ادامه داد: در حال حاضر در حدود 300 هزار واحد مسکونی توسط مردم ساخته می‌شود که این کفاف تقاضای بازار را نمی‌دهد و شاهد این هستیم که دولت هیچ برنامه‌ای برای تولید خانه و متعادل کردن بازار ندارد؛ یعنی هیچ سیاستی توسط انبوه‌سازان، شرکت‌های دولتی و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه انجام نگرفته است. وی با بیان اینکه برای حل معضل مسکن و کاهش قیمت آن باید یک بسته ویژه برای تولید داشته باشیم و نظارت را تقویت و جلوی دلال‌بازی‌ها را گرفت، ادامه داد: برای قیمت‌‌گذاری مسکن دو بخش وجود دارد یک بحث قیمت زمین است که بسیار هم تأثیرگذار است که سفته‌بازی در این بخش است و بخش دیگر مصالح ساختمان است که قیمت آن مشخص است اما برای کاهش قیمت مسکن باید مانند برخی از کشورها قیمت زمین را حذف کنیم تا سفته بازی در بازار مسکن برداشته شود. نماینده مردم اهواز در مجلس بیان داشت: در بحث نظارت روش گرفتن مالیات غلط است، پایه دریافت مالیات باید به سمت عایدی سرمایه و‌ اشخاصی که در تولید نیستند و سفته‌بازان برود. پیشنهاد ما این است که خانه‌های خالی که وارد چرخه نمی‌شوند تا یک سال تنفس داده شود پس از آن باید به‌صورت پلکانی از مالکان مالیات دریافت شود به‌گونه‌ای که مثلا بعد از 5 سال، 50 درصد قیمت خانه از افراد مالیات اخذ شود تا داشتن خانه برای مالکان دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد و در نهایت فرد مجبور می‌شود آن را به چرخه بازگرداند.
همچنین لازم به ذکر است که مالک شریعتی نماینده تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان از برنامه‌های مجلس برای مهار قیمت مسکن و اجاره‌بها خبر داد. وی گفت که در همین زمینه طرحی در حال تهیه است که پس از آماده شدن به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه