تحویل رنو ساندرو بدون الصاق پلاک!

سناريوي بدعهدي خودروسازان موضوع جديدي نيست. در اين سال‌ها خودروسازان در تحويل خودروهاي ثبت‌نامي چنان عملکردي از خود برجاي گذاشته‌اند که متقاضيان ديگر با علم به اينکه ممکن است تا سال‌ها به خودروي ثبت‌نام خود نرسند، وارد سايت خودروسازان مي‌شوند. تحريم و اخيرا کرونا به بهترين بهانه در دست خودروسازان براي توجه بدعهدي‌هايشان تبديل شده است. گاهي خودروسازان چنان غرق اين بهانه‌ها مي‌شوند که بدعهدي‌هاي پيش از تحريم را نيز متوجه خروج آمريکا از برجام مي‌سازند. زيرا پس از پاره‌شدن اين توافق‌نامه بين‌المللي به دست دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا در ارديبهشت 97، رفته‌رفته شرکت‌هاي خودروسازي نظير رنو و پژو خاک ايران را ترک کردند. با اينکه خروج اين کشورها از ايران در نيمه دوم سال 97 اتفاق افتاد، اما پارس‌خودرو در تحويل خودروهاي موعد تحويل نيمه ابتدايي سال مذکور هم به‌موقع عمل کرد. اين شرکت تحويل اين خودروها را يا به آينده موکول کرد و يا خودروهاي داخلي را جايگزين محصولاتي نظير رنو ساندرو کرد. ارديبهشت سال جاري نيز سايپا به متقاضيان خودرو رنو اعلام کرد که به دليل بدعهدي شرکت فرانسوي، بين دو تا سه دستگاه خودرو کوئيک.آر به قيمت تير 97 خريداري کنند. اين شرکت مدعي شده است که اين نوع جايگزيني سود 670 درصدي براي مشتريان به همراه دارد. با اين حال برخي از مشتريان که زير بار چنين پيشنهاداتي نرفته‌اند، سرانجام طي ماه‌هاي اخير موفق به دريافت خودرو رنو (ساندرو) شده‌اند. اين افراد پس از دريافت پيامک تحويل خودرو، به نمايندگي‌ها مراجعه کرده‌اند، اما متوجه شده‌اند که بدون پلاک بايد خودرو را تحويل بگيرند. اتفاقي که پيش از اين نظير نداشته و قوانين موجود را هم زيرسوال مي‌برد. اتفاقي که نشان مي‌دهد خريد خودرو از خودروسازان داخلي مجموعه‌اي شده است از حکايت‌هاي گوناگون. حکايت در توليد، حکايت در کيفيت، حکايت در ثبت‌نام خريد، حکايت در تحويل، حکايت در خدمات پس از فروش و اكنون حكايت در پلاك.
يورو5؛ علت پلاک‌نشدن رنوهاي تحويلي
يکي از مشتريان پارس‌خودرو در گفت‌وگو با «آرمان ملي» مي‌گويد: پس از آغاز تحريم‌هاي ظالمانه عليه كشورمان در ارديبهشت‌ماه 1397، شرکت خودروسازي سايپا با فاصله حدودا يک هفته اعلام کرد که به دليل تحريم از سوي کشورهاي اروپايي و درنتيجه عدم واردات قطعات خودروهايي چون رنو (و بالاخص ساندرو و استپ.وي) اين شرکت قادر به تحويل خودروهاي ثبت‌نامي با موعدِ تحويلِ تيرماه تا پايان آذرماه 97 نيست. اين در حالي بود که ثبت‌نام‌کنندگان خودروهاي مذکور با موعدهاي عدم‌تحويل اعلام‌شده از سوي شرکت سايپا و پارس‌خودرو، در ماه‌هاي آذر، دي، بهمن و اسفند 1396 و همچنين آخر فروردين 1397 موفق به ثبت‌نام خريد خودرو موردنظر خود شده بودند. اين مساله سبب شد تا مشتريان با موعدهاي تحويل مذکور که قريب به 34 هزار نفر بودند با انواع مختلف و در مکان‌هاي متفاوت دست به اعتراض و تجمع زده و عده‌اي نيز راه دادگاه و تعزيرات حکومتي را در پيش گيرند. اين در حالي است که مطابق ماده 4 از آيين‌نامه حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروساز موظف است پس از تامين CKD خودروهاي مدنظر و کسب مجوز از وزارت صمت، اقدام به ثبت‌نام کند، اما ظاهراً کسب منافع مادي ِناشي از فروش خودرو در سيستم و خارج از ثبت‌نام با هدف درآمدزايي بيشتر و البته تاثير مستقيم در افزايش قيمت خودرو در بازار که يکي از نتايج آن است، نه‌تنها با اعلام رسمي عدم توانايي تامين قطعات به دليل تحريم، از تعهدات خود سر باز زدند، بلکه با ارائه دادخواست تقابل در محاکم حقوقي مبني بر فسخ قرارداد به علت تحريم در مقابل شکايت شکات، با فرصت‌سوزي و خريد زمان ناشي از پروسه رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي تا صدور رأي قطعيِ پس از تجديدنظر، موجودي‌هاي خود در انبارها يا CKD‌هاي موجود در گمرکات کشور را پس از توليد، خارج از سيستم نوبت ثبت‌نام‌کنندگان به فروش برساند. رضا جعفري مي‌افزايد: در اين مسير و با هدف کاستن از شکايت‌ها، پيشنهاداتي چون تبديل به خودروهاي مختلف و همگي پايين‌تر از خودرو ثبت‌نام‌شده به جهت کيفيت و ارزش واقعي بازار، از جمله دو پرايد، يک پرايد و يک تيباي صندوق‌دار و ... مشتريان را به نمايندگي‌هاي سيار فروش محصولات خود در بازار سياه دلالي تبديل کند؛ گذشته از اينکه برخي از ثبت‌نام‌کنندگان که نقشي جز اين نداشتند و در دستيابي به سود موردنظر ترديدي به دل راه نداند و با پذيرش چنين پيشنهادهايي، شرکت سايپا و پارس‌خودرو را تشويق به عدم اعادة حقوق ساير مشتريان کردند. او ادامه مي‌دهد: اما اکنون پس از گذشت قريب به دو سال با اعلام رسمي ترخيص 3000 CKD خودرو رنو از گمرکات کشور در اواخر سال 98 با صدور دعوت‌نامه تکميل وجه براي تعداد محدودي از تعهدات خود با موعد تحويل در ماه‌هاي تير و مرداد از اوايل سال 99 ، شروع به تحويل خودرو بدون پلاک به مشتريان کرده است؛ هرچند مطابق مقررات تحويل خودرو به مشتريان بدون پرچِ پلاک غيرقانوني است؛ اما اين امر باعث شده تا تحويل‌گيرندگان خودرو نه‌تنها نتوانند از خودرو خود استفاده کنند، بلکه با گذشت زمان از گارانتي خودروهاي دريافتي‌شان بدون استفاده مي‌گذرد و باز اين مشتري است که بايد از اين ناحيه متضرر شود. جعفري توضيح مي‌دهد: اكنون كه قريب به حداقل دو ماه است كه تحويل‌گيرندگان خودرو موفق به دريافت پلاك نشده‌اند، شركت سازنده (پارس‌خودرو و سايپا) علت پلاك‌نشدن خودروهاي مذكور را يورو4 بودن ماشين‌هاي تحويلي اعلام كرده است.
ارجاع مشتريان به شرکت رنو!


يکي ديگر از مشتريان رنوساندرو درباره يورو5 نبودن خودروها مي‌گويد: بله پارس‌خودرو به اين بهانه پلاک را تحويل ما نمي‌دهد. اما بايد توجه داشت که ما 29 آذر سال 96 براي خريد رنو ساندرو 27 ميليون واريز کرديم و قرار بوديم مرداد 97 با تکميل وجه خودرو را تحويل بگيريم. اولا پارس‌خودرو بايد پاسخ دهد که دليل تاخير در تحويل اين خودروها چه بود؟ اگر موضوع تحريم است که رنو مرداد 97 در ايران فعاليت داشت. پس تحريم بهانه‌اي بيش نيست. يزدان‌بخش در گفت‌وگو با «آرمان ملي» اظهار مي‌کند: به دليل گران‌شدن خودرو، خودروسازان محصولات توليدي را به‌صورت آزاد مي‌فروختند، اما حاضر نبودند به تعهدات خود عمل کنند. خود شرکت رنو اعلام کرد که به اندازه خودروهاي فروخته‌شده قطعه تحويل داده است. پارس‌خودرو تا آذر 97 تعهد فروش داشت که فعلا تا مرداد 97 را آن هم با اعتراضات فراوان تحويل داده است. براي ما اسفند 98 و ارديبهشت 99 دعوتنامه صادر شد. به‌رغم صدور فاکتور و دعوتنامه و تکميل وجه خودرو بنده به دليل پلاک‌نشدن دو ماه است که در نمايندگي مانده و نمي‌توانم از آن استفاده کنم. جالب اينکه فرصت سه ماهه براي سرويس اوليه و استفاده از بيمه هم رو پايان است. او مي‌افزايد: براي گارانتي جديد سه ميليون ديگر هم از ما وجه دريافت کردند. يزدان‌بخش در پاسخ به اين پرسش که پارس‌خودرو چه پاسخي در مقابل اين بدعهدي دارد؟ توضيح مي‌دهد: آنها ما را به پليس راهور ارجاع مي‌دهند. اما مگر ما از راهور خودرو خريده‌ايم که از آنها طلب پلاک کنيم. آن‌طور که ما شنيده‌ايم گويا پارس‌خودرو به راهور بدهي دارد و فعلا آن را پرداخت نکرده است. پليس راهور هم به همين دليل پلاک در اختيار آنها نمي‌گذارد. ما هم قرباني اين اختلاف شده‌ايم. وگرنه بنزين يورو5 و ... بهانه‌اي بيش نيست. چطور پرايد و تيبا استاندارد هستند، اما ساندرو استاندارد نيست؟ اخيرا هم مسئول شماره‌گذاري پارس‌خودرو به من اعلام کرد که برويد و از خود شرکت رنو مشکلتان را پيگيري کنيد! تاکنون من 50 ميليون تومان به سايپا پرداخت کرده‌ام، اما هنوز خودرويي که فاکتور شده را نديدم. باستاني، يکي ديگر از مشتريان پارس‌خودرو که قرار بود مرداد 97 رنو خود را از پارس‌خودرو تحويل بگيرد به «آرمان ملي» مي‌گويد: پس از بدعهدي‌هاي فراوان تازه ارديبهشت 99 خودرو به دست ما رسيد، اما هنوز خبري از پلاک نيست. او مي‌افزايد: از لحاظ کيفي و قيمت توجيهي وجود ندارد که ما به جاي رنو تيبا، کوئيک يا هر خودرو ديگري را بپذيريم. به‌ويژه آنکه عده‌اي خواستار خريد خودرو اتومات هستند که خودروهاي داخلي اين ويژگي را ندارند.