وادار به نبش قبر شدند

گروه سياسي
 جلسه هيات دولت صبح روز چهارشنبه به رياست حسن روحاني برگزار شد. اگرچه رييس‌جمهوري در آغاز سخن به دو مناسبت ميلاد حضرت معصومه(س) مقارن با روز دختر در جمهوري اسلامي ايران و شهادت سيدمحمد بهشتي و هفته قوه قضاييه اشاره كرد، در ادامه چنانكه انتظار مي‌رفت، به موضوعي پرداخت كه صدر اخبار اقتصادي رسانه‌هاست؛ نوسانات بازار ارز و سكه و مسكن. روحاني همچنين بار ديگر از احتمال مذاكره با امريكا در قالب برجام سخن گفت؛ البته درصورت عذرخواهي طرف مقابل!
  روايت استعفاي شهيد بهشتي از زبان روحاني
رييس‌جمهوري به شهادت سيدمحمد بهشتي، رييس شوراي عالي قضايي كشور در آغازين روزهاي پيروزي انقلاب اشاره و از مديريت او در مجلس خبرگان قانون اساسي، تاسيس قوه قضاييه اسلامي مدرن و... تمجيد كرد. روحاني از سعه‌صدر بهشتي كه به‌ گفته او «نماد عيني و مثال‌زدني‌اش تا به امروز، مناظره‌هاي تلويزيوني بهشتي با گروه‌هاي مختلف بوده» گفت و روايت كرد كه روزي شهيد بهشتي خدمت امام مي‌رود تا استعفا دهد؛ در همان حال عده‌اي در حسينيه منتظر امام بودند تا امام براي‌شان سخنراني كنند. امام در واكنش به درخواست پذيرش استعفا به شهيد بهشتي رو كرده و مي‌گويند كه «مي‌بينيد اين مردم چه شعار مي‌دهند! اينها كه براي من شعار مي‌دهند، اگر تمام عالم عليه من شعار بدهند و مرگ بر فلاني بگويند، براي من در انجام وظيفه‌ام فرق نمي‌كند.» او با اشاره تلويحي به مساله استعفاي رييس‌جمهوري، تاكيد كرد كه دولت خواستار «ياري و كمك» قواي ديگر است.
 ارز را برنگردانند، معرفي مي‌شوند
رييس‌جمهوري در ادامه به نوسان قيمت‌ها اشاره كرد و گفت: «در اين ايام، مردم با مشكلاتي روبه‌رو هستند، قيمت كالاها در نوسان است، مردم را آزرده مي‌كند و مردم ما را در فشار قرار مي‌دهد يك روز لوازم خانگي، يك روز خودرو، يك روز قيمت ارز، هر روز مي‌بينيم يك مساله‌اي مردم ما را آزار مي‌دهد. ما از اين مشكلات گرچه مشكلات سختي است ولي قدرت عبور داريم و مي‌‌توانيم عبور كنيم.» روحاني در ادامه تاكيد كرد كه شرايط از اسفند و فروردين كه صادرات كشور قطع شده و واردات دچار مشكل بود، بهتر شده‌ و مطمئن است كه بانك مركزي قادر به حل مشكل ارز و مهار آن است. به‌ گفته روحاني نوسانات بازار ارز و سكه امروز در واقع هم آثار دو، سه ماه گذشته است و هم محصول تبليغات رواني دشمن كه با افزايش صادرات و كمك دولت برطرف مي‌شود. روحاني در ادامه به فتواي صريح امام (ره) درمورد ارز اشاره كرد كه براساس آن «ارز مالِ دولت و قيمت ارز هم دراختيار دولت است.» رييس‌جمهوري بر اين پايه تاكيد كرد:«بنابراين ما مالك ارز هستيم و اگر مقررات كشور اين است كسي كه صادر كرده بايد ارز را برگرداند، موظف است بنابر مقررات كشور ارز را برگرداند. البته اگر كسي بخواهد تخلف كند و ارز را برنگرداند و سوءاستفاده كند هم بانك مركزي وارد عمل مي‌شود و اسامي آنها را اعلام مي‌كند، هم قوه قضاييه وارد عمل خواهد شد. نمي‌گذاريم در شرايطي كه مردم در فشار هستند، يك عده خاصي بخواهند از مساله صادرات غيرنفتي كه البته كار بزرگي دارند انجام مي‌دهند، سوءاستفاده كنند.»


 آژانس انرژي اتمي را گول مي‌زنند
او در بخش پاياني صحبت‌هاي خود به همكاري‌هاي ايران با آژانس انرژي اتمي اشاره كرد و گفت كه امريكا و رژيم صهيونيستي به آژانس فشار آورده‌اند تا به ‌گفته او بر موضوعي كه «مربوط به 18، 20 سال پيش است»، «نظارت كن و آن را پيدا كن!» او گفت:«دارند آژانس را گول مي‌زنند و از مسير خودش منحرف مي‌كنند... برود دنبال نبش قبر. ... البته هر وقت بخواهيم پاسخ قاطع دهيم، براي ما پاسخ دادن آسان است اما مبناي ما هميشه با آژانس، همكاري بوده است.» رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه «اروپايي‌ها از سال 97 تا حالا خيلي شرمنده ما هستند و تلفني و حضوري از ما عذرخواهي مي‌كنند» توضيح داد:«حالا در يك شرايط خاصي كه رژيم صهيونيستي و امريكا درست مي‌شود، اينها هم مي‌آيند وارد مي‌شوند و بي‌خودي خودشان را آلوده مي‌كنند. ما چنين توقعي از 3 كشور اروپايي نداريم... انتظار داريم قاطعانه و حقوقي عمل كرده و زيربار فشار امريكا نروند.» روحاني تاكيد كرد كه «ايران همچنان آماده است كه نظارت‌هاي قانوني آژانس را بپذيرد.» رييس‌جمهوري به اصرار كاخ سفيد براي مذاكره با ايران نيز اشاره كرد و گفت: «ما نه پيش از انتخابات و نه بعد از انتخابات معطل هيچ‌ چيز نيستيم، ما هميشه آماده‌ايم. هر لحظه‌اي كه امريكا اعلام كند به قانون برگشته، اعلام كند به مقررات سازمان ملل برگشته و بگويد من به تعهدات خودم در برجام برگشتم و كنگره امريكا و كاخ سفيد با هم مصمم شدند، از مسير اشتباه خودشان برگردند و به جمع 1+5 برگردند، ما همان لحظه آماده‌ايم و اين چيزي نيست كه بعدا تصميم بگيريم، تصميم ما آشكار و واضح است.»