بنزین را به قیمت روز فروختیم


گروه انرژی: وزیر نفت بابیان اینکه بنزین را به قیمت روز به ونزوئلا فروختیم و بخشی از پول آن هماکنون در کشور است گفت: امنیت صادرات نفت ایران افزایش مییابد.

به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه در مراسم آغاز بهرهبرداری از طرحهای ملی وزارت نفت در استانهای آذربایجان غربی، مرکزی و هرمزگان گفت: تولید پتروشیمی به قیمت ثابت در ابتدای سال ۹۲، حدود ۱۲ میلیارد دلار از نظر ارزشی بوده است که این رقم در پایان این دولت به ۲۵ میلیارد دلار میرسد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۴ تولید پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید که این امر همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده و در ۱۷ اردیبهشت در دیدار با تولیدکنندگان برجهش تولید تاکید کردند.وی توضیح داد: طرح تولید خط اتیلن غرب در سال ۱۳۸۱ تصویب شد که در واقع با یک هزار و ۶۶۰ کیلومتر خط انتقال، طولانیترین خط انتقال اتیلن در جهان است و از جنوب کشور تا تبریز رسیده است.

زنگنه افزود: در این طرح هر بخش از تولید اتیلن که نیاز به آب داشته است، در کنار دریا انجام شده است و با کمک این خط ۲.۵ میلیون تن اتیلن به مناطق توسعه نیافته انتقال مییابد. واحد تبریز نیز که پیش از این خوراک مایع استفاده میکرد با اتصال به این خط به خوراک اتیلن وصل میشود.وزیر نفت در توضیح خط میاندوآب، گفت: این طرح یکی از مهمترین طرحهای دولت برای آمایش سرزمینی و برای ایجاد اشتغال و توسعه مناطق غرب کشور است.

۱۷ طرح پتروشیمی امسال به بهرهبرداری میرسد

وی با بیان اینکه تولید اتیلن در کشور در حال افزایش است، گفت: امسال تولید اتیلن به ۷ میلیون تن میرسد که ۲ میلیون تن آن در این خط استفاده میشود.زنگنه گفت: امسال ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح میشود که پیشرفتهای فیزیکی بالایی داشتند و تلاش داریم علاوه بر جهش دوم در تولید پتروشیمی جهش سوم در تولید را داشته باشیم و این اقدام فقط طرحهای روی کاغذ نیست و پیشرفت فیزیکی خوبی داشتهاند.وی افزود: با اجرای جهش سوم در تولید پتروشیمی، تولید کشور به سه برابر کنونی خواهد رسید به گونهای که تولید پتروشیمی کشور که در سال ۹۲ برابر ۱۲ میلیارد دلار بود به ۳۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

ریل گذاری مستحکم برای آینده صنعت پتروشیمی

وزیر نفت گفت: یکی از کارهای خوب در سال آخر دولت دوازدهم این است که ریلگذاریها تثبیت میشود و علاوه بر آن طرحهایی برای زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی اجرا میشود که طرحهای پیشران در سه زیرشاخه متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن است.

وی بیان کرد: بخش عمده طرحهای تولید اتیلن انجام شده است و برای تولید پروپیلن یک طرح ابتکاری طراحی کردیم که برای تصویب به دولت ارائه میشود. با توجه به کمبود پروپیلن در کشور، دو خط تولید ۱.۵ میلیون در شمال، جنوب و غرب کشور طراحی کردیم که با خطوط لوله برای مناطق مرکزی و شمالی کشور انتقال میدهیم که با کمک آن صدها کارخانه را توسعه خواهیم داد.

زنگنه گفت: تا اواخر امسال ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح میکنیم که برابر ۲۵ میلیون تن تولید ناخالص را افزایش خواهد داد.

بنزین را به قیمت روز به ونزوئلا فروختیم

بیژن زنگنه همچنین در پاسخ به اینکه برنامه وزارت نفت برای ادامه صادرات بنزین به ونزوئلا با توجه به تحریم کردن ناخداهای این نفتکشها چیست، افزود: این موضوع غیرمنتظره نبود؛ اول به آنها وعده و وعید پول دادند که آنها نپذیرفتند. سپس تهدید و تحریم کردند که آنها هم میدانستند.وی با اشاره به اینکه ایران کار تجاری با ونزوئلا انجام میدهد، افزود: برای ادامه صادرات باید دید مذاکرات بین دو کشور چگونه پیش میرود.

وزیر نفت افزود: بحثهای زیادی میان برخی از مردم درباره اینکه گویا ما بنزین خیراتی به ونزوئلا دادهایم، شنیده شده است که درست نیست، بنزین ایران با قیمت
روز به ونزوئلا فروخته شده است و ضمانت کافی برای پرداخت هزینه آن هم داشتهایم که بخشی از پول آن هماکنون در کشور است.زنگنه همچنین اعلام کرد: با امکان صدور نفت خام در بیرون تنگه هرمز از طریق احداث پایانه
صادرات نفت در جاسک و خط لوله هزار کیلومتری به آن تا پایان سال ، با همت کارکنان صنعت نفت امنیت صدور نفت ایران نسبت به دیگر صادرکنندگان خاورمیانه و همسایگان دو چندان میشود.