مـرغ قیمت ندارد!

زنده روحیان/ قیمت مرغ در بازار مشهد همواره از میانگین قیمت در کشور یعنی 12 هزار و 900 تومان پایین‌تر بوده است اما در روزهای اخیر قیمت آن تا 18 هزار تومان نیز رسید. ستاد تنظیم بازار استان هنوز مصوبه ای در این خصوص ندارد و به صورت غیررسمی قیمت
 ۱۵هزار و ۷۵۰ تومان را مبنا قرار داده است.
 این درحالی است که مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور برای قیمت مصوب و کشوری مرغ‌گرم
15 هزار تومان به‌علاوه 5 درصد بالاتر یا پایین‌تر به اختیار استانداران اعلام شد. از سوی دیگر امیر دلداری، مدیر نظارت و بازرسی اصناف مشهد قیمت معیار برای مرغ کشتار روز را تا اعلام نظر قطعی کارگروه تنظیم بازار استان ۱۵۷ هزار و ۵۰۰ ریال در نظر گرفته است.


سؤال این‌جاست که مدیر نظارت و بازرسی اصناف مشهد چه جایگاهی در قیمت‌گذاری کالاهای اساسی که قیمت آن نیز به‌صورت کشوری و مصوب تعیین می‌شود، دارد که در مصاحبه‌ای رسمی قیمت مرغ را 15700 تومان اعلام  و فضا را برای افزایش قیمت مرغ پیش از جلسه و مصوبه ستاد تنظیم بازار فراهم می‌کند؟
برای پاسخ به این سؤال، موضوع را از معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی پیگیری کردیم که علی رسولیان گفت: من در این موارد وارد نمی‌شوم و آقای مس‌فروش دبیر ستاد تنظیم بازار استان باید در این‌ مورد پاسخ دهند.
جانشین استاندار در ستاد تنظیم بازار تأکید کرد: هیچ تصمیمی برای قیمت مرغ گرفته نشده است و تأکید کردیم که با هرگونه گران‌فروشی تا اعلام نظر قطعی ستاد تنظیم بازار برخورد جدی شود؛ فعلا تا تصویب در جلسه ستاد تنظیم بازار استان، قیمت هر کیلو مرغ ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است.
علی غفوری‌مقدم، معاون سازمان صمت خراسان رضوی نیز با تأکید بر این‌که هیچ قیمت جدیدی برای مرغ تاکنون تعیین نشده است،تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار کشور با صدور اطلاعیه‌ای قیمت مرغ را 15 هزار تومان به‌اضافه 5درصد بالاتر یا پایین‌تر به عهده استان اعلام کرده است اما کارگروه تنظیم بازار استان روز یک‌شنبه ( فردا) برای قیمت قطعی تشکیل جلسه خواهد داد و اعلام هرگونه قیمتی برای بازار اشتباه بوده و صحت ندارد.
وی افزود : همیشه قیمت مرغ در مشهد به دلیل مازاد تولید پایین‌تر از قیمت کشور و مصوب بوده و حتی زمانی که قیمت مصوب 12 هزار و 900 تومان بوده، قیمت ما از حدود 11 هزار تومان تا 12 هزار تومان تعیین می‌شده والان هم شرایط تغییری نکرده است و متأسفانه بدون دلیل  شاهد جهش قیمتی در بازار هستیم که با تعیین قیمت رسمی در کارگروه تنظیم بازار استان با موارد تخلف برخورد می‌شود.