احتمال مذاکره برای تحریم‌های غیرهسته‌ای وجود دارد

وزیر امور خارجه درباره مذاکره برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای گفت: این احتمال وجود دارد که در شرایط مناسب، مذاکراتی صورت بگیرد ولی ما باید ببینیم طرف مقابل، برجام را اجرایی می‌کند یا نه. محمد جواد ظریف بیانات رهبر انقلاب را در این زمینه یادآور شد و گفت ایشان فرمودند برجام آزمونی برای طرف مقابل است؛ اگر طرف‌های مقابل در این آزمون نشان بدهند تمایل دارند به راه حل برسند این آمادگی را داریم وارد حوزه‌های دیگر بشویم.
در ادامه بخشی از گفت وگوی ظریف با ایرنا را می‌خوانیم:
انتخاباتی که در پیش داریم از دید شما چه تاثیری در آینده روابط ایران با عرصه‌های بین المللی دارد؟
انتخابات در واقع وجه تمایز ایران با کشورهای منطقه است حضور مردم در انتخابات و به صورت کلی حضور مردم در جامعه و تعیین سرنوشت خودشان باعث شده ایران از امنیت و ثبات برخوردار شود. امروز منطقه ما که پر از نابسامانی و خشونت و افراطی گری است هیچ جا جز ایران امنیت واقعی دیده نمی‌شود و این حضورمردم است که ایران را قدرتمند می‌کند. در واقع مشارکت مردم در انتخابات 92 بود که به ما این پشتوانه را داد تا بتوانیم با اعتماد به حمایت مردم در صحنه مذاکره حضور جدی داشته باشیم.حضور مردم در انتخابات 92 بود که این واقعیت را برای طرف‌های مذاکره روشن کرد که با فشار و تحمیل و تحقیر نمی‌توانند مردم ما را از جمهوری اسلامی‌و کشورخودشان جدا کنند واین مردم همواره هستند و خواهند بود. لذا انتخابات روز جمعه فرصت بی نظیری است برای مردم که این اقتدار، همبستگی و انسجام خودشان را به جهانیان نشان دهند و برای دیپلماتها قدرت و توان حضور جدی در صحنه بیافرینند.همه مردم باید شرکت کنند؛ رای تک تک مردم ما در آینده شان تاثیر دارد.هیچ کس نمی‌تواند آینده اش را به دیگران واگذار کند. همه ما باید در انتخابات شرکت کنیم چه ایرانیان عزیز که در داخل ایران هستند چه هموطنان خارج از کشور. ما در وزارت خارجه همه تلاشمان را کردیم که زمینه حضور و مشارکت موثر هموطنان خارج از کشور را فراهم کنیم. همه باید بدانند هر ایرانی یک نقش بی بدیل دارد در اینکه این کشور در آینده به چه سمتی برود ؛ اطمینان دارم که همه ایرانیها پای صندوق رای می‌آیند و به یک آینده درخشان برای کشور و برای فرزندانشان رای خواهند داد.


چقدر امکان دارد که برای رفع تحریمهای غیرهسته‌ای هم وارد مذاکره شوید؟
این احتمال وجود دارد در شرایط مناسب مذکراتی صورت بگیرد بر اساس اصول و دیدگاههای جمهوری اسلامی‌که تحریمهای دیگر هم برداشته شود اما شرایط باید مناسب باشد و مهمتر از همه ما باید ببینیم که طرف مقابل این حوزه را کاملا اجرایی می‌کند یا نه.
اگر خاطرتان باشد مقام معظم رهبری تقریبا فروردین سال 94 بود که فرمودند ما این را به عنوان یک آزمونی برای طرف‌های مقابل می‌بینیم که اگر در این آزمون نشان بدهند که تمایل دارند به راه حل برسند این آمادگی را داریم وارد حوزه‌های دیگر هم بشویم.
تاکنون در این آزمون مخصوصا طرف آمریکایی کاملا ناموفق بوده است.
ما ناگزیر بودیم یک دور مذاکره بکنیم مذاکره ای 18 ماهه و بعد یک دور هم برای اجرای توافقات دوباره مذاکره بکنیم نه اینکه بده بستانی باشد، بلکه فشار بیاوریم‌، دنبال و پیگیری کنیم. توقع همه این بود که نتیجه ای که در مذاکرات گرفته شده طرف مقابل اجرا می‌کند ولی باید طرف آمریکایی را به اجرا وادار کرد که این نشان از دیدگاه سلطه گرانه و برتری جویی آنها هست که تا حالا برایشان جز خسارت هم هیچ نداشته است.
بعضی وقتها به آقای کری می‌گفتم سیاست‌های شما از ویتنام تا حالا برای شما چه منفعتی داشته ؟جز خسارت برای مردم آمریکا و هزینه‌های تریلیاردی برای مردم آمریکا چه فایده ای داشته؟
اما بالاخره این تبدیل به خصلت آنها شده که جدا شدن از آن برای آنها مشکل است.
آنها احساس می‌کنند اهرم اقتصادی یک اهرمی‌است که نباید از دست بدهند. برای همین خیلی برایشان دشوار بود که تحریمهایی که سالها برای ایجاد آن تلاش کرده بودند ، در مذاکره روی کاغذ از دست بدهند. بعد در مرحله عمل نیز مقاومت می‌کردند و ما ناگزیرشان کردیم. لذا خیلی سابقه خوبی ازخود باقی نگذاشتند این سابقه نامناسب باعث شده نتوانند سیاست خارجی موفقی هم داشته باشند.
تحلیل غربی‌ها هم این است که برجام آرایش سیاسی منطقه را تغییر داده . تلاش برخی دولتهای منطقه برای همسو کردن آمریکا آیا برای تغییر این آرایش سیاسی نیست؟ چقدر امکان دارد به اهدافشان برسند؟
ایران یک کشور قدرتمند است ،بیش از همه چیز این قدرت از مردم ناشی می‌شود و همین مردم سالاری دینی که در ایران است و حضور مردم یک نمونه منحصر به فرد در منطقه ای است که مردم سالاری در آن چندان نقش نداشته .
ما انتخابهای درستی هم کردیم .هیچ وقت تروریست‌ها و افراطیون را انتخاب نکردیم. انتخاب‌های صحیحی داشتیم. مجموعه اینها ایران را قبل از برجام هم یک کشور قدرتمندی کرده بود. منتهی زنجیرهایی بر این قدرت بسته بودند که برجام این زنجیرها را باز کرد . بحران هسته‌ای هدفش به تحلیل بردن توان استراژیک ایران بود. برجام توان استراتژیک ایران را رها کرد. نمی‌گوییم ایجاد قدرت کرد . برجام قدرت ایران را از آنچه که ساخته بودند بر اینکه این قدرت را محدود کنند و تحلیل ببرند‌، رها کرد. کشورهای منطقه دیدند آنچه سالها بافته بودند به ناگاه به هم ریخت و آن فضای ایران هراسی و فضای امنیتی سازی ایران به هم ریخت.
تمام تلاششان این است که آن فضا را از نو بسازند و امروز سیاست عاقلانه و هوشمندانه و آینده نگرانه می‌طلبد که ما در بازی آنها و زمین آنها بازی نکنیم .